Gran TurismoMagazine |
Maserati heeft wereldwijd naam en faam gemaakt met het design, de stijl en de prestaties van zijn unieke modellen. Met een lange traditie en historie aan successen op de openbare weg en op circuits over de gehele wereld hebben Maserati’s overwinningen het merk tot een symbool van Italiaanse ‘excellence’ gemaakt. Sterker nog: racen is altijd in het DNA van Maserati verweven geweest en heeft het merk gemaakt tot wat het vandaag-de-dag is.
De twee opeenvolgende overwinningen op 30 mei 1939 en 30 mei 1940 tijdens de Indianapolis 500 – één van de belangrijkste races ter wereld – met Warren Wilbur Shaw aan het stuur, hebben een grote bijdrage geleverd aan de bekendheid van Maserati in de Verenigde Staten en daarbuiten. .
0 Comments
Vóór de Duetto speelde de Giulietta Spider begin jaren zestig in Italiaanse films die geregisseerd werden door Fellini en Antonioni. Hierna veroverde het “Made in Italy”- charisma Hollywood en de VS. De Alfa Romeo Duetto was onweerstaanbaar en verleidde Steve McQueen, Dustin Hoffman en Muhammad Ali. Trouw aan het DNA van Alfa Romeo was de Duetto veel meer dan een stijlbepaler: hij was elegant en bood een opwindende rijervaring. In 28 jaar werden ruim 124.000 exemplaren verdeeld over 4 generaties geproduceerd: de Duetto had de langste levensduur ooit van een Alfa Romeo-model.
Onlangs werd Mazda officieel partner van het ‘FIA Gran Turismo Championship’, een online kampioenschap in computerspel ‘Gran Turismo Sport’ voor de PlayStation®4 van het Sony Interactive Entertainment (SIE). Tegelijkertijd werd ook de door Mazda en Polyphony Digital gezamenlijk ontwikkelde virtuele raceauto Mazda RX-Vision GT3 Concept geïntroduceerd. Wereldwijd kunnen fanaten van Gran Turismo Sport zich vanaf vrijdag 22 mei 2020 uitleven met deze auto op alle circuits van de games. Mazda heeft in samenwerking met Polyphony Digital een virtuele raceauto ontwikkeld en geïntroduceerd: de Mazda RX-Vision GT3 Concept. Wereldwijd kunnen fanaten van Gran Turismo Sport zich vanaf 22 mei jl. uitleven met deze auto op alle circuits van de games.
Door de coronacrisis lijkt het lijkt bijna wel alsof iedereen zijn interieur aan het herontdekken is. In deze bijzondere periode keert Citroën terug naar het Citroën Advanced Comfort®-programma. Het programma is ontworpen om de modellen van Citroën een unieke vorm van comfort te bieden en beschouwt het interieur als dat van een huis.
Volgens Citroën zouden de inzittenden van de auto zich net zo comfortabel moeten voelen als op de bank van hun woonkamer. Om dit doel te halen heeft Citroën een programma ontwikkeld op basis van vier pijlers:
Aan de hand van de geschiedenis van Citroën wil het bedrijf deze pijlers uitleggen en herontdekken. Granturismo deelt elke week één van deze herontdekkingstochten van Citroën. Dit maal alweer het laatste deel. Gemoedsrust. De vijfde aflevering van de “Storie Alfa Romeo” speelt zich af in het naoorlogse Italië. Alfa Romeo’s werden zowel een statussymbool als de perfecte voertuigen om de staat te dienen, gekleed in de kleuren van de staatspolitie en die van de Carabinieri. De politiediensten hebben in de loop der jaren alle belangrijke modellen van Alfa Romeo gebruikt. Van de 1900 uit 1950 tot de Giulia van vandaag.
De evolutie van het merk ging hand in hand met verkoopsucces: de Giulietta - meer dan 177.000 verkocht sinds 1954 - werd "Italië's liefje", en haar erfgenaam, Giulia, met een totale verkoop van 570.000 stuks, werd een Italiaans icoon. De auto’s van de staatspolitie De band tussen Alfa Romeo en de politie is een interessant stukje geschiedenis. Vanaf de jaren vijftig werden Alfa Romeo's geselecteerd als de officiële voertuigen voor noodoproepen. Men gaf ze al snel bijnamen. Die van de staatspolitie stonden bekend als "Panters" en die van de Carabinieri, of de militaire politie, werden "Gazelles" genoemd. Twee metaforen die hun kracht en behendigheid onderstrepen. De allereerste Panter was een Alfa Romeo 1900, gebouwd in 1952, die dankzij zijn agressieve silhouet zijn bijnaam kreeg. Deze zomer completeert Porsche de carrosserievarianten van de 992-reeks. Na de Coupé en de Cabriolet debuteert nu de derde variant van de huidige 911-generatie: de vierwielaangedreven 911 Targa 4 en 911 Targa 4S. Hét onderscheidende element van de Targa blijft zijn innovatieve, volledig automatische daksysteem. Net als het oorspronkelijke Targa-model uit 1965 beschikt de nieuwe variant over de kenmerkende, brede rolbeugel, een te openen daksectie boven de voorstoelen en een rondom doorlopende achterruit. Het dak kan in slechts 19 seconden worden geopend of gesloten.
Door de coronacrisis lijkt het lijkt bijna wel alsof iedereen zijn interieur aan het herontdekken is. In deze bijzondere periode keert Citroën terug naar het Citroën Advanced Comfort®-programma. Het programma is ontworpen om de modellen van Citroën een unieke vorm van comfort te bieden en beschouwt het interieur als dat van een huis.
Volgens Citroën zouden de inzittenden van de auto zich net zo comfortabel moeten voelen als op de bank van hun woonkamer. Om dit doel te halen heeft Citroën een programma ontwikkeld op basis van vier pijlers:
Aan de hand van de geschiedenis van Citroën wil het bedrijf deze pijlers uitleggen en herontdekken. Granturismo deelt elke week één van deze herontdekkingstochten van Citroën. Deze keer deel 3: gebruiksgemak. Door de coronacrisis lijkt het lijkt bijna wel alsof iedereen zijn interieur aan het herontdekken is. In deze bijzondere periode keert Citroën terug naar het Citroën Advanced Comfort®-programma. Het programma is ontworpen om de modellen van Citroën een unieke vorm van comfort te bieden en beschouwt het interieur als dat van een huis.
Volgens Citroën zouden de inzittenden van de auto zich net zo comfortabel moeten voelen als op de bank van hun woonkamer. Om dit doel te halen heeft Citroën een programma ontwikkeld op basis van vier pijlers:
Aan de hand van de geschiedenis van Citroën wil het bedrijf deze pijlers uitleggen en herontdekken. Granturismo deelt elke week één van deze herontdekkingstochten van Citroën. Deze keer deel 2: interieurcomfort. Door de coronacrisis lijkt het lijkt bijna wel alsof iedereen zijn interieur aan het herontdekken is. In deze bijzondere periode keert Citroën terug naar het Citroën Advanced Comfort®-programma. Het programma is ontworpen om de modellen van Citroën een unieke vorm van comfort te bieden en beschouwt het interieur als dat van een huis.
Volgens Citroën zouden de inzittenden van de auto zich net zo comfortabel moeten voelen als op de bank van hun woonkamer. Om dit doel te halen heeft Citroën een programma ontwikkeld op basis van vier pijlers:
Aan de hand van de geschiedenis van Citroën wil het bedrijf deze pijlers uitleggen en herontdekken. Granturismo deelt elke week één van deze herontdekkingstochten van Citroën. Te beginnen met deel 1: rijcomfort. De band tussen Alfa Romeo en Formule 1 is gegrift in de geschiedenis van GP-racen: Alfa Romeo won het eerste Grand Prix-kampioenschap in de openingseditie van de ultieme categorie autoracen in 1950, met Nino Farina aan boord van een Alfa Romeo Grand Prix Tipo 158 "Alfetta", een succes dat in 1951 werd herhaald door Juan Manuel Fangio in de Alfetta 159.
13 mei markeert de verjaardag van de allereerste Formule 1 Grand Prix-race ooit. Één van de grote sportieve mythen van onze tijd lancerend. De lancering van dit evenement (in 1950 op Silverstone) werd gevierd door de Internationale Federatie in Shangai op 14 juli 2019 (ter gelegenheid van de duizendste race) en nu op 13 mei 2020, ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van de Formule 1. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Augustus 2024
Categories
Alles
|