Test Fiat Punto Evo
Fiat blijft verbazen. Zuinig, chic, praktisch en betaalbaar
maart 2010
Fiat is de laatste jaren behoorlijk succesvol. Dat komt omdat het Italiaanse merk betaalbare auto’s bouwt die er chic uitzien, heerlijk rijden en praktisch zijn in het gebruik. Italianen hebben altijd al iets gehad met kleine auto’s die toch veel ruimte bieden aan het hele gezin. De nieuwe Fiat Punto Evo valt ook weer in die categorie.
De succesvolle Grande Punto (sinds 2005) kreeg een nieuw uiterlijk, nieuwe motoren en een rijkere uitrusting en heet voortaan Punto Evo.
Wij reden een weekje rond in deze nieuwe Punto en raakten onder de indruk van de ‘bruikbaarheid’. Eigenlijk biedt deze Punto alles wat je op automobielgebied nodig hebt. Hij is praktisch, biedt veel binnenruimte, ziet er goed uit en is zuinig in het gebruik.
Geluidsisolatie. Zowel het dak als de voorruit zijn voorzien van een isolerende laag en een stille auto voelt automatisch als een solide auto. Ook op hoge snelheid blijft het geluidsniveau laag en dat is bijzonder voor kleine autootjes.
Zowel voor- als achterin biedt de Evo gemiddeld veel ruimte voor een auto van deze omvang. Een leuk detail is dat het logo op de achterklep nu dienst doen als hendel om deze te openen.
De afwerking van het interieur is keurig, terwijl de vormgeving juist bijzonder is.
Groot nieuws komt van Blue & Me TomTom. Zoals de naam al zegt is het (optionele) navigatiesysteem verzorgd door TomTom. Het is een geweldig eenvoudig maar o zo fijn navigatiesysteem. De TomTom wordt geleverd met een op maat gemaakte zwanenhals die in een speciaal daarvoor gemaakte uitsparing in het dashboard past. Blue & Me TomTom is daarom uitneemaar en brengt dus geen verhoogd risico op diefstal met zich mee.
TomTom heeft de navigatiesoftware speciaal voor Fiat van extra functies voorzien. Via Bluetooth communiceert TomTom met het motormanagement en kan zo hulp bieden bij zuinig rijden, Eco:Drive Info heet dat. Een schakelindicator geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen.
Heel bijzonder is dat alle ritinformatie desgewenst op een USB-stick kan worden opgeslagen. Met speciale Fiat-software kan iedere rit op de PC thuis worden geanalyseerd om zo het rijgedrag aan te kunnen passen en steeds zuiniger te rijden.
Wat is gebleven, is de uitgebreide koppeling met de mobiele telefoon. Dat beperkt zich niet alleen tot bellen; deze auto kan zelfs SMS-berichten voorlezen!
De Punto Evo is de eerste Fiat met MultiAir-techniek. Deze nieuwe vinding van Fiat maakt motoren sterker en tegelijkertijd zuiniger. De theorie achter deze techniek is eenvoudig. Voor verbranding zijn brandstof en zuurstof nodig. Vrijwel alle motoren beschikken over systemen om de brandstof zo exact mogelijk te doseren. In de regel wordt de benodigde zuurstof echter volop of helemaal niet toegediend. Fiat kan de zuurstof nu variabel toedienen, om in iedere situatie de ideale mix tussen brandstof en zuurstof te verkrijgen.
Om het verbruik verder te verlagen, is MultiAir-motor gekoppeld aan een start/stop-mechanisme. Wanneer de auto tot stilstand komt en de versnelling in neutraal wordt gezet, slaat de motor automatisch af. Zodra de koppeling wordt ingetrapt om de eerste versnelling in te leggen, start de motor vanzelf weer.
Fiat's succesnummer, de Punto, zal het merk nog lang succes blijven brengen. Het is gewoon een kleine topauto met een mooie vormgeving en bijzondere technieken. Vooral de Multi-Air-techniek is indrukwekkend en geeft de Punto sterke en zuinige motoren. Extra geluidsisolatie, een betere bouwkwaliteit en een gewijzigde besturing zorgen ervoor dat de Punto Evo meer comfort biedt dan de vorige Grande Punto. Het uitrustingsniveau is, mede dankzij samenwerking met TomTom, naar een hoger plan getild. De Italiaanse charme is groter dan ooit.
Uitvoeringen / Prijzen
De Punto Evo is er in drie- en vijfdeurs uitvoering.
Er zijn benzinemotoren vanaf 1.2 en 1.4 liter, al dan niet met het Multi-Air systeem
Verder dieselmotoren, 1.3 en 1.6 Multi Jet.
Prijzen vanaf € 12.495,- tot € 24.695,- (diesel)
De meeste modellen hebben ‘slechts’ 20% bijtelling.
De succesvolle Grande Punto (sinds 2005) kreeg een nieuw uiterlijk, nieuwe motoren en een rijkere uitrusting en heet voortaan Punto Evo.
Wij reden een weekje rond in deze nieuwe Punto en raakten onder de indruk van de ‘bruikbaarheid’. Eigenlijk biedt deze Punto alles wat je op automobielgebied nodig hebt. Hij is praktisch, biedt veel binnenruimte, ziet er goed uit en is zuinig in het gebruik.
Geluidsisolatie. Zowel het dak als de voorruit zijn voorzien van een isolerende laag en een stille auto voelt automatisch als een solide auto. Ook op hoge snelheid blijft het geluidsniveau laag en dat is bijzonder voor kleine autootjes.
Zowel voor- als achterin biedt de Evo gemiddeld veel ruimte voor een auto van deze omvang. Een leuk detail is dat het logo op de achterklep nu dienst doen als hendel om deze te openen.
De afwerking van het interieur is keurig, terwijl de vormgeving juist bijzonder is.
Groot nieuws komt van Blue & Me TomTom. Zoals de naam al zegt is het (optionele) navigatiesysteem verzorgd door TomTom. Het is een geweldig eenvoudig maar o zo fijn navigatiesysteem. De TomTom wordt geleverd met een op maat gemaakte zwanenhals die in een speciaal daarvoor gemaakte uitsparing in het dashboard past. Blue & Me TomTom is daarom uitneemaar en brengt dus geen verhoogd risico op diefstal met zich mee.
TomTom heeft de navigatiesoftware speciaal voor Fiat van extra functies voorzien. Via Bluetooth communiceert TomTom met het motormanagement en kan zo hulp bieden bij zuinig rijden, Eco:Drive Info heet dat. Een schakelindicator geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen.
Heel bijzonder is dat alle ritinformatie desgewenst op een USB-stick kan worden opgeslagen. Met speciale Fiat-software kan iedere rit op de PC thuis worden geanalyseerd om zo het rijgedrag aan te kunnen passen en steeds zuiniger te rijden.
Wat is gebleven, is de uitgebreide koppeling met de mobiele telefoon. Dat beperkt zich niet alleen tot bellen; deze auto kan zelfs SMS-berichten voorlezen!
De Punto Evo is de eerste Fiat met MultiAir-techniek. Deze nieuwe vinding van Fiat maakt motoren sterker en tegelijkertijd zuiniger. De theorie achter deze techniek is eenvoudig. Voor verbranding zijn brandstof en zuurstof nodig. Vrijwel alle motoren beschikken over systemen om de brandstof zo exact mogelijk te doseren. In de regel wordt de benodigde zuurstof echter volop of helemaal niet toegediend. Fiat kan de zuurstof nu variabel toedienen, om in iedere situatie de ideale mix tussen brandstof en zuurstof te verkrijgen.
Om het verbruik verder te verlagen, is MultiAir-motor gekoppeld aan een start/stop-mechanisme. Wanneer de auto tot stilstand komt en de versnelling in neutraal wordt gezet, slaat de motor automatisch af. Zodra de koppeling wordt ingetrapt om de eerste versnelling in te leggen, start de motor vanzelf weer.
Fiat's succesnummer, de Punto, zal het merk nog lang succes blijven brengen. Het is gewoon een kleine topauto met een mooie vormgeving en bijzondere technieken. Vooral de Multi-Air-techniek is indrukwekkend en geeft de Punto sterke en zuinige motoren. Extra geluidsisolatie, een betere bouwkwaliteit en een gewijzigde besturing zorgen ervoor dat de Punto Evo meer comfort biedt dan de vorige Grande Punto. Het uitrustingsniveau is, mede dankzij samenwerking met TomTom, naar een hoger plan getild. De Italiaanse charme is groter dan ooit.
Uitvoeringen / Prijzen
De Punto Evo is er in drie- en vijfdeurs uitvoering.
Er zijn benzinemotoren vanaf 1.2 en 1.4 liter, al dan niet met het Multi-Air systeem
Verder dieselmotoren, 1.3 en 1.6 Multi Jet.
Prijzen vanaf € 12.495,- tot € 24.695,- (diesel)
De meeste modellen hebben ‘slechts’ 20% bijtelling.