5 maart 2013
Wereldpremiere van de SUBARU VIZIV CONCEPT op de autotentoonstelling van Genève 2013
Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), producent van Subaru, heeft vandaag op de 83e editie van de autotentoonstelling van Genève de Subaru VIZIV CONCEPT onthuld.
De Subaru VIZIV CONCEPT is een studiemodel en de voorbode van wat het merk in de toekomst in productie zou kunnen nemen. De benaming ‘VIZIV’ is een samengesteld woord waarvoor de term ‘vision for innovation’ als inspiratiebron diende, een verwijzing naar Subaru’s toekomstvisie op innovatie en de toekomstige richting van het merk.
■ Exterieurdesign
Dit crossover-concept van de toekomst is vormgegeven volgens een nieuwe designfilosofie van Subaru en staat voor een hoge mate van efficiency en goede prestaties onder alle weers- en rijomstandigheden. Het ontwerp kenmerkt zich door strakke, heldere oppervlakken en lijnen. De ontwerpers streefden ernaar om de ideale balans te vinden tussen een robuust ogende carrosserie en een gedrongen passagierscompartiment. De vormgeving van de voorzijde interpreteert de traditionele stijlkenmerken van Subaru op gedurfde wijze. De grote en prominent naar voren stekende grille is een ware eyecatcher die een centrale rol speelde bij het ontwerp. Alle lijnen vloeien vanuit de grille samen tot een stoer, dynamisch design.
Het sobere en tegelijkertijd krachtig ogende lijnenspel bij de zijkanten vormt een nieuw designelement voor Subaru. De markante lijn over de spatborden en de massief ogende portieren zorgen voor een dynamische uitstraling. De bovenzijde van het passagierscompartiment benadrukt de raamlijn van deze shooting-brake carrosserievorm. Dit vormt een fraai contrast met de massieve vormgeving van de portieren en maakt van de Subaru VIZIV CONCEPT een sportieve, slanke verschijning.
Voor de achterzijde zijn dezelfde Subaru-stijlkenmerken gebruikt als voor de voorzijde. De achterlichtunits zijn voorzien van een klassiek Subaru-stijlkenmerk en in het midden van de bumper is een zeshoekig paneel te vinden dat wordt omringd door lampen. De lakkleur ‘Mistral Silver Metallic’ onderstreept het dynamische, stijlvolle exterieurdesign van de Subaru VIZIV CONCEPT.
■ Interieurdesign
Net als het exterieur roept het interieur associaties op met sportiviteit. De ontwerpers creëerden niet alleen een bijzonder comfortabel interieur, het biedt tevens Subaru’s befaamde functionaliteit en het draagt ook Subaru’s merkwaarde ‘Enjoyment and Peace of Mind’ uit. Het dashboard is zo vormgegeven dat bedieningsgemak voorop staat.
Het instrumentenpaneel informeert de bestuurder over het door Subaru ontwikkelde rijassistentiesysteem ‘EyeSight’. De centraal geplaatste snelheidsmeter en kilometerteller combineren functionaliteit en sportiviteit met een uniek cilindervormig design en een uitstekende afleesbaarheid. De instelbare informatiedisplays op de rechterzijde van het dashboard en in het achtercompartiment geven de passagiers het gevoel alsof ze zelf achter het stuur zitten.
■ Ruimtegebruik
Om Subaru’s concept, dat de mens centraal stelt te kunnen toepassen, is de stijlvolle en sportieve carrosserie van de tweedeurs, vierpersoons Subaru VIZIV CONCEPT zo geconstrueerd dat vier volwassenen zelfs op lange afstanden comfortabel zitten. Doordat de achteras rechtstreeks door een motor wordt aangedreven, kon een cardanas achterwege blijven. Dit zorgt voor een lagere vloer, waardoor de achterpassagiers ondanks de compacte buitenmaten meer dan voldoende beenruimte hebben.
■ Motoren
De Subaru VIZIV CONCEPT wordt aangedreven door de ‘Subaru Boxer Diesel Hybrid’, een voorstel voor toekomstige Subaru-aandrijflijnen. Dit is een plug-in hybride-concept dat een 2,0-liter Subaru Boxer dieselmotor en een voor motoren met veel koppel geschikte Lineartronic (CVT) koppelt aan een voorin geplaatste elektromotor. Deze electromotor drijft de auto aan en wekt stroom op. Twee onafhankelijk van elkaar geplaatste elektromotoren achterin drijven uitsluitend de auto aan.
Door de combinatie van een zeer lage uitstoot en uitstekende prestaties brengt deze aandrijflijn Subaru’s merkwaarde ‘Enjoyment and Peace of Mind’ naar een nieuw niveau. De aandrijflijn kiest het beste moment om de afzonderlijke motoren in te schakelen, op basis van hun karakteristiek en de rijomstandigheden, met als gevolg een bijzonder laag verbruik. Bij het wegrijden vanuit stilstand en op lage snelheden (bijvoorbeeld stadsverkeer) drijven de elektromotoren de auto aan, de dieselmotor en high-efficiency Lineartronic nemen deze rol over op de snelweg.
Het ‘Hybrid SI-DRIVE-systeem heeft een ‘Eco-Cruise’-stand waarbij de input van het rij-assistentiesysteem ‘EyeSight’ wordt gebruikt, alsmede een ‘Intelligent’- en ‘Sports’-stand. De motor en het motorvermogen worden nauwkeurig afgestemd op de rijomstandigheden die worden vastgelegd door de stereocamera van EyeSight, een intelligente rijhulp die voor nog meer veiligheid en milieuvriendelijkheid zorgt.
■ AWD-systeem (All Wheel Drive)
Net als veel andere Subaru’s beschikt ook de VIZIV CONCEPT over vierwielaandrijving. Maar dan met een geheel nieuwe opzet: het ‘Independent-rear-motor-driven symmetrical AWD’ genaamde systeem toont een toekomstige generatie van Subaru’s AWD-technologie. Subaru verbetert continu haar unieke AWD-systemen volgens de ontwikkelingsfilosofie ‘Four-wheel management’. Het ‘Independent-rear-motor-driven symmetrical AWD’ zorgt voor een nog betere aansturing van de vier wielen om deze optimaal af te stemmen op de rij- en wegomstandigheden.
Het vermogen van de twee motoren die specifiek zijn ontwikkeld om de achterwielen aan te drijven wordt continu verdeeld over het linker en het rechter achterwiel. Een besturingssysteem zorgt voor een op de rijsituatie afgestemde verdeling van de aandrijfkrachten over de voor- en achteras, waardoor Subaru’s beroemde actieve veiligheid verder wordt verbeterd. Door aan het stuurwiel te draaien wordt er meer vermogen naar de achteras doorgegeven, waardoor de auto snel reageert op de input van de bestuurder. Door het stuurwiel weer terug te laten draaien, wordt er weer meer vermogen naar de vooras doorgegeven, wat de stabiliteit ten goede komt.
In stadsverkeer worden alle wielen aangedreven door de motoren bij het wegrijden vanuit stilstand, wat voor een goede grip en een krachtige acceleratie zorgt, alsmede een comfortabel rijgedrag. Door het vermogen situatie-afhankelijk over het linker en rechter achterwiel te verdelen, krijgt het buitenste achterwiel in bochten meer vermogen toebedeeld en het binnenste wiel, waardoor een instuurbeweging wordt gecreëerd. Dit geeft het gevoel ‘als op rails’ te rijden, de auto reageert bijzonder snel op stuurbewegingen. Het baanbrekende AWD-systeem komt niet alleen de acceleratie en grip ten goede, maar maakt tevens gebruik van het motorvermogen om te helpen bij het besturen van de auto. Dat zorgt niet alleen voor een ongekende lichtvoetigheid en een nauwkeurig bochtgedrag, maar ook voor een indrukwekkende stabiliteit dat voor een gevoel van veiligheid en vertrouwen zorgt. Bovendien is de draaicirkel dankzij dit systeem minimaal, waardoor de auto bijzonder wendbaar is.
De 83e editie van de internationale autotentoonstelling is geopend voor het publiek van 7 tot en met 17 maart 2013.
Speciaal voor de autotentoonstelling van Genève heeft Subaru een microsite gelanceerd waarop alle informatie-updates over het merk tijdens de tentoonstelling te vinden zijn. Ook is er beeldmateriaal van de VIZIV CONCEPT en van Subaru’s persconferentie te vinden. Het adres van de site: http://www.subaru-global.com/ms2013/geneva/.
■ Specificaties
Afmetingen lengte x breedte x hoogte (mm): 4.320 x 1.900 x 1.510
Wielbasis (mm): 2.640
Motor: 2,0 liter Subaru Boxer dieselmotor
Transmissie: Lineartronic (CVT)
Elektromotor: Permanente-magneetsynchrone motoren (voor: één motor, achter: twee motoren)
Accutype: Lithium-ion accu’s
AWD-systeem: Symmetrical AWD, voor- en achteras onafhankelijk door motoren aangedreven
Bandenmaat: 245/45 ZR20
Aantal zitplaatsen: 4
■ Exterieurdesign
Dit crossover-concept van de toekomst is vormgegeven volgens een nieuwe designfilosofie van Subaru en staat voor een hoge mate van efficiency en goede prestaties onder alle weers- en rijomstandigheden. Het ontwerp kenmerkt zich door strakke, heldere oppervlakken en lijnen. De ontwerpers streefden ernaar om de ideale balans te vinden tussen een robuust ogende carrosserie en een gedrongen passagierscompartiment. De vormgeving van de voorzijde interpreteert de traditionele stijlkenmerken van Subaru op gedurfde wijze. De grote en prominent naar voren stekende grille is een ware eyecatcher die een centrale rol speelde bij het ontwerp. Alle lijnen vloeien vanuit de grille samen tot een stoer, dynamisch design.
Het sobere en tegelijkertijd krachtig ogende lijnenspel bij de zijkanten vormt een nieuw designelement voor Subaru. De markante lijn over de spatborden en de massief ogende portieren zorgen voor een dynamische uitstraling. De bovenzijde van het passagierscompartiment benadrukt de raamlijn van deze shooting-brake carrosserievorm. Dit vormt een fraai contrast met de massieve vormgeving van de portieren en maakt van de Subaru VIZIV CONCEPT een sportieve, slanke verschijning.
Voor de achterzijde zijn dezelfde Subaru-stijlkenmerken gebruikt als voor de voorzijde. De achterlichtunits zijn voorzien van een klassiek Subaru-stijlkenmerk en in het midden van de bumper is een zeshoekig paneel te vinden dat wordt omringd door lampen. De lakkleur ‘Mistral Silver Metallic’ onderstreept het dynamische, stijlvolle exterieurdesign van de Subaru VIZIV CONCEPT.
■ Interieurdesign
Net als het exterieur roept het interieur associaties op met sportiviteit. De ontwerpers creëerden niet alleen een bijzonder comfortabel interieur, het biedt tevens Subaru’s befaamde functionaliteit en het draagt ook Subaru’s merkwaarde ‘Enjoyment and Peace of Mind’ uit. Het dashboard is zo vormgegeven dat bedieningsgemak voorop staat.
Het instrumentenpaneel informeert de bestuurder over het door Subaru ontwikkelde rijassistentiesysteem ‘EyeSight’. De centraal geplaatste snelheidsmeter en kilometerteller combineren functionaliteit en sportiviteit met een uniek cilindervormig design en een uitstekende afleesbaarheid. De instelbare informatiedisplays op de rechterzijde van het dashboard en in het achtercompartiment geven de passagiers het gevoel alsof ze zelf achter het stuur zitten.
■ Ruimtegebruik
Om Subaru’s concept, dat de mens centraal stelt te kunnen toepassen, is de stijlvolle en sportieve carrosserie van de tweedeurs, vierpersoons Subaru VIZIV CONCEPT zo geconstrueerd dat vier volwassenen zelfs op lange afstanden comfortabel zitten. Doordat de achteras rechtstreeks door een motor wordt aangedreven, kon een cardanas achterwege blijven. Dit zorgt voor een lagere vloer, waardoor de achterpassagiers ondanks de compacte buitenmaten meer dan voldoende beenruimte hebben.
■ Motoren
De Subaru VIZIV CONCEPT wordt aangedreven door de ‘Subaru Boxer Diesel Hybrid’, een voorstel voor toekomstige Subaru-aandrijflijnen. Dit is een plug-in hybride-concept dat een 2,0-liter Subaru Boxer dieselmotor en een voor motoren met veel koppel geschikte Lineartronic (CVT) koppelt aan een voorin geplaatste elektromotor. Deze electromotor drijft de auto aan en wekt stroom op. Twee onafhankelijk van elkaar geplaatste elektromotoren achterin drijven uitsluitend de auto aan.
Door de combinatie van een zeer lage uitstoot en uitstekende prestaties brengt deze aandrijflijn Subaru’s merkwaarde ‘Enjoyment and Peace of Mind’ naar een nieuw niveau. De aandrijflijn kiest het beste moment om de afzonderlijke motoren in te schakelen, op basis van hun karakteristiek en de rijomstandigheden, met als gevolg een bijzonder laag verbruik. Bij het wegrijden vanuit stilstand en op lage snelheden (bijvoorbeeld stadsverkeer) drijven de elektromotoren de auto aan, de dieselmotor en high-efficiency Lineartronic nemen deze rol over op de snelweg.
Het ‘Hybrid SI-DRIVE-systeem heeft een ‘Eco-Cruise’-stand waarbij de input van het rij-assistentiesysteem ‘EyeSight’ wordt gebruikt, alsmede een ‘Intelligent’- en ‘Sports’-stand. De motor en het motorvermogen worden nauwkeurig afgestemd op de rijomstandigheden die worden vastgelegd door de stereocamera van EyeSight, een intelligente rijhulp die voor nog meer veiligheid en milieuvriendelijkheid zorgt.
■ AWD-systeem (All Wheel Drive)
Net als veel andere Subaru’s beschikt ook de VIZIV CONCEPT over vierwielaandrijving. Maar dan met een geheel nieuwe opzet: het ‘Independent-rear-motor-driven symmetrical AWD’ genaamde systeem toont een toekomstige generatie van Subaru’s AWD-technologie. Subaru verbetert continu haar unieke AWD-systemen volgens de ontwikkelingsfilosofie ‘Four-wheel management’. Het ‘Independent-rear-motor-driven symmetrical AWD’ zorgt voor een nog betere aansturing van de vier wielen om deze optimaal af te stemmen op de rij- en wegomstandigheden.
Het vermogen van de twee motoren die specifiek zijn ontwikkeld om de achterwielen aan te drijven wordt continu verdeeld over het linker en het rechter achterwiel. Een besturingssysteem zorgt voor een op de rijsituatie afgestemde verdeling van de aandrijfkrachten over de voor- en achteras, waardoor Subaru’s beroemde actieve veiligheid verder wordt verbeterd. Door aan het stuurwiel te draaien wordt er meer vermogen naar de achteras doorgegeven, waardoor de auto snel reageert op de input van de bestuurder. Door het stuurwiel weer terug te laten draaien, wordt er weer meer vermogen naar de vooras doorgegeven, wat de stabiliteit ten goede komt.
In stadsverkeer worden alle wielen aangedreven door de motoren bij het wegrijden vanuit stilstand, wat voor een goede grip en een krachtige acceleratie zorgt, alsmede een comfortabel rijgedrag. Door het vermogen situatie-afhankelijk over het linker en rechter achterwiel te verdelen, krijgt het buitenste achterwiel in bochten meer vermogen toebedeeld en het binnenste wiel, waardoor een instuurbeweging wordt gecreëerd. Dit geeft het gevoel ‘als op rails’ te rijden, de auto reageert bijzonder snel op stuurbewegingen. Het baanbrekende AWD-systeem komt niet alleen de acceleratie en grip ten goede, maar maakt tevens gebruik van het motorvermogen om te helpen bij het besturen van de auto. Dat zorgt niet alleen voor een ongekende lichtvoetigheid en een nauwkeurig bochtgedrag, maar ook voor een indrukwekkende stabiliteit dat voor een gevoel van veiligheid en vertrouwen zorgt. Bovendien is de draaicirkel dankzij dit systeem minimaal, waardoor de auto bijzonder wendbaar is.
De 83e editie van de internationale autotentoonstelling is geopend voor het publiek van 7 tot en met 17 maart 2013.
Speciaal voor de autotentoonstelling van Genève heeft Subaru een microsite gelanceerd waarop alle informatie-updates over het merk tijdens de tentoonstelling te vinden zijn. Ook is er beeldmateriaal van de VIZIV CONCEPT en van Subaru’s persconferentie te vinden. Het adres van de site: http://www.subaru-global.com/ms2013/geneva/.
■ Specificaties
Afmetingen lengte x breedte x hoogte (mm): 4.320 x 1.900 x 1.510
Wielbasis (mm): 2.640
Motor: 2,0 liter Subaru Boxer dieselmotor
Transmissie: Lineartronic (CVT)
Elektromotor: Permanente-magneetsynchrone motoren (voor: één motor, achter: twee motoren)
Accutype: Lithium-ion accu’s
AWD-systeem: Symmetrical AWD, voor- en achteras onafhankelijk door motoren aangedreven
Bandenmaat: 245/45 ZR20
Aantal zitplaatsen: 4