Gran TurismoMagazine |
Door de coronacrisis lijkt het lijkt bijna wel alsof iedereen zijn interieur aan het herontdekken is. In deze bijzondere periode keert Citroën terug naar het Citroën Advanced Comfort®-programma. Het programma is ontworpen om de modellen van Citroën een unieke vorm van comfort te bieden en beschouwt het interieur als dat van een huis. Volgens Citroën zouden de inzittenden van de auto zich net zo comfortabel moeten voelen als op de bank van hun woonkamer. Om dit doel te halen heeft Citroën een programma ontwikkeld op basis van vier pijlers:
Aan de hand van de geschiedenis van Citroën wil het bedrijf deze pijlers uitleggen en herontdekken. Granturismo deelt elke week één van deze herontdekkingstochten van Citroën. Deze keer deel 3: gebruiksgemak. Door de coronacrisis lijkt het lijkt bijna wel alsof iedereen zijn interieur aan het herontdekken is. In deze bijzondere periode keert Citroën terug naar het Citroën Advanced Comfort®-programma. Het programma is ontworpen om de modellen van Citroën een unieke vorm van comfort te bieden en beschouwt het interieur als dat van een huis.
Volgens Citroën zouden de inzittenden van de auto zich net zo comfortabel moeten voelen als op de bank van hun woonkamer. Om dit doel te halen heeft Citroën een programma ontwikkeld op basis van vier pijlers:
Aan de hand van de geschiedenis van Citroën wil het bedrijf deze pijlers uitleggen en herontdekken. Granturismo deelt elke week één van deze herontdekkingstochten van Citroën. Deze keer deel 3: gebruiksgemak. Technologie speelt een steeds grotere rol in auto's. Soms zelfs ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Citroën streeft er altijd naar om de nieuwste technologie toe te passen, maar dan wel op een manier die auto's gebruiksvriendelijker maakt, met functionaliteiten die het comfort verhogen. Meer comfort vermindert rijstress en vermoeidheid – al decennialang een kerndoel van Citroën. Functioneel comfort stond bijvoorbeeld centraal toen het bedrijf twee essentiële elementen revolutioneerde: het stuurwiel en het dashboard. Zo liep Citroën begin 21e eeuw met de C4 voorop als het ging om stuurwielinnovatie, toen het middendeel van het stuurwiel niet langer meebewoog bij het sturen. Dankzij het slimme ontwerp bleven de bedieningselementen goed zichtbaar en gemakkelijk te bedienen. Deze innovatie kwam later terug in de C4 Picasso en C5. De 'intelligente koplampen' zoals we die nu kennen, vinden hun oorsprong in de beroemde draaikoplampen die Citroën voor het eerst gebruikte in de DS in 1967. In het donker rijden, werd dankzij deze verlichting een stuk veiliger. Geavanceerde bedieningselementen In verschillende modellen zijn geavanceerde ergonomische bedieningselementen te vinden. Zo hadden de GS, GSA, CS en BX een ontwerp met 'toetsenbord'-knoppen voor de belangrijkste functies rondom het stuurwiel. Latere GSA-modellen en de Citroën Visa introduceerden een uniek 'satelliet' bedieningspaneel binnen handbereik van de bestuurder, zodat het stuurwiel niet hoefde te worden losgelaten. Ook de CX was een pionier. Die was bijvoorbeeld voorzien van de 'Lunule', een soort een halve maan met bedieningsknoppen achter het stuurwiel. Het innovatieve ontwerp was bedacht door beeldhouwer, ontwerper en kunstenaar Michel Harmand die in de jaren zestig tot tachtig van de vorige eeuw grote invloed had op het ontwerp van Citroën. Het concept werd in meerdere Citroën-modellen toegepast, maar dit vooruitstrevende dashboardontwerp werd ook overgenomen door andere autofabrikanten. Daarnaast had de CX een unieke, verlichte snelheidsmeter met 'draaiende trommel', met een vergrote weergave van de snelheid van de auto. Zo kon de bestuurder de snelheid beter zien dan bij een traditionele wijzerplaat. Vernieuwende ontwerpen De Citroën BX, geïntroduceerd in 1982, was eveneens vernieuwend op het gebied van design, zowel binnen als buiten. Zo was bijna 20% van de carrosserie vervaardigd uit kunststof. Het karaktervolle interieur werd gekenmerkt door de gegoten kunststof architectuur met vingertopbedieningshendels en schuifregelaars. Met de BX Digit uit 1985 was Citroën bovendien baanbrekend op het gebied van digitalisering. Het model bood ’s werelds eerste digitaal gesignaleerde bedieningselementen en digitale displays op de middenconsole, evenals een ‘tv-schermachtige’ display in het midden van het instrumentenpaneel. Door functionaliteit te gebruiken om het comfort te verbeteren, was de BX Digit een echte voorloper van de huidige digitale dashboards. De C6 was het eerste Citroën-model met een head-up display (HUD) die essentiële informatie op de voorruit in het gezichtsveld van de bestuurder projecteert. HUD's zijn sindsdien ook te vinden in recente modellen, zoals de C4 SpaceTourer en C3 Aircross. Eenvoud vormt de kern van de informatieclusters die nu te vinden zijn in het huidige productaanbod van het merk. Infotainmentsystemen met touchscreens weerspiegelen de functionaliteit van smartphones en verbinden bestuurders en passagiers met de buitenwereld, bijvoorbeeld door MirrorLink (Apple CarPlay en Android Auto). Lessen geleerd De inzet van Citroën op het gebied van functioneel comfort komt steeds terug in de intelligente lay-out van de dashboardbediening. Van vroegere innovaties zoals het Lunule-cluster en de verlichte snelheidsmeter in de CX tot de huidige digitale displays: de lessen die Citroën afgelopen decennia leerde, hebben geleid tot nieuwe technologieën voor ongekend gebruiksgemak, waarmee het comfort van autorijden steeds verder verhoogd wordt. Het merk Citroën Als internationaal opererend automerk is Citroën al sinds 1919 prominent aanwezig op de reguliere consumentenmarkt. Met hun vaak gedurfde design, comfort en doordachte technologie geven de modellen van Citroën kleur aan de autowereld. De populariteit van ons merk is mede te danken aan het feit dat we ons vooral laten inspireren door mensen en hun bezigheden. Deze kernwaarde vindt u terug in ons motto: “Inspired by You”. Die kernwaarde komt ook tot uiting in een unieke klantbeleving in de vorm van ons city store concept ‘La Maison Citroën’, de online beoordelingssite ‘Citroën Advisor’ en onze mobiliteitsoplossingen zoals Citroën Rent & Smile en Citroën Earn & Drive. Citroën heeft 10.000 verkoop- en servicevestigingen in een kleine 80 landen en verkocht in 2018 meer dan 1 miljoen voertuigen. Citroën veroverde acht keer de constructeurstitel in het wereldrallykampioenschap en schreef drie keer achter elkaar de titel in het FIA WTCC kampioenschap op zijn naam.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Augustus 2024
Categories
Alles
|