Bij Mazda is het allemaal SkyActiv wat de klok slaat
|
|
26-11-2013
De nieuwe Mazda 3 is een comfortabele, sportieve en ruime auto. Waarom, dat gaan we zo uitleggen. De wagen is als sedan en hatchback leverbaar en valt in het segment compacte auto’s. De Mazda 3 in dieseluitvoering die wij voor Executive Magazine testten is alleen als hatchback verkrijgbaar. Hij heeft een 2.2 dieselmotor die 150 pk vermogen biedt en is net als alle andere types uitgerust met Mazda’s SkyActiv technologie, wat staat voor een compleet scala aan revolutionaire technieken die rijplezier mogelijk maken in combinatie met een lager gewicht en brandstofverbruik. Onze testwagen verbruikt gemiddeld 4 liter brandstof per 100 kilometer en kost € 30.390,- , een redelijke prijs voor zo’n complete zakenwagen.
Mazda doet het goed op de Nederlandse markt. Dat komt ongetwijfeld door het imago van kwaliteit en sportiviteit van het merk. Bovendien komen daar de nodige innovatieve technieken onder de naam SkyActiv bij zoals de nieuwe SkyActiv G (benzine) en D (diesel) motoren, beide met een ongekende compressieverhouding van 14:1 waardoor de motoren meer kracht genereren en minder brandstof verbruiken. Ook de nieuwe SkyActiv versnellingsbakken, een handgeschakelde zesbak die onder andere in ons testmodel zit en een automatische bak, mogen gerust innovatief genoemd worden. Zo ook de carrosserie waarin gebruik gemaakt wordt van staal met een ultrahoge treksterkte waardoor de auto’s lichter en sterker zijn dan hun voorgangers. Het SkyActiv chassis tenslotte zorgt voor een strakke wegligging en communicatief stuurgedrag.
De Mazda 3 mag dan tot het segment van compacte auto’s gerekend worden, hij maakt gewoon een forse indruk. Vooral van binnen is de ruimte geweldig. Het interieur is ruim en mooi en afgewerkt met kwalitatief zeer hoogwaardige materialen. De 150 D GT-M is wat dat betreft een geweldige auto met een hoogwaardig lederen interieur. Het off-white leer met rood stiksel in onze testwagen staat heel erg chic. Het stuurwiel ligt perfect in de hand en ziet er nog mooi uit ook. Zo goed als alle functies zijn te bedienen aan het stuur. Centraal voor je neus heb je als bestuurder een grote ronde toerenteller die de wagen natuurlijk extra sportief doet overkomen. In de Head-Up display worden de snelheid en andere functies aangegeven zodat je je ogen niet van de weg hoeft te halen tijdens het rijden. Midden op het dashboard staat een fors scherm (fors zonder dat het je uitzicht belemmert) waarop uiteraard de navigatiekaart te zien valt maar ook alle andere functies van het systeem die je kunt instellen zoals het geluidssysteem en de boordcomputer. De bediening geschiedt door middel van een grote ronde knop op de middenconsole en aan het stuur. Bovendien is het scherm, gedeeltelijk althans, touchscreen.
Wat we ook heel leuk vinden is de connectiviteit van de iPhone met het geluidssysteem via blue tooth. Het werkt fantastisch, je kunt al je muziek op het standaard Bose premium audiosysteem besluisteren. Bovendien werkt natuurlijk ook de telefoon op dit systeem zodat bellen een plezier wordt en je jezelf moet beheersen om tijdens het rijden niet Jan en alleman voor de lol maar te gaan bellen.
De motor is lekker fors met z’n 2.2 liter inhoud. Wat veel fabrikanten van compacte auto’s doen, ook al omdat ze op prijs moeten kunnen concurreren, is kleine, zuinige motoren toepassen. Mazda kiest, ook wat de benzinemodellen betreft, voor forse motoren die dankzij de innovatieve techniek die men toepast (SkyActiv) toch zuinig zijn. Want wat te denken van een 2.2 liter diesel (150 pk vermogen en 380 Nm koppel) die gemiddeld slechts 3.9 liter per 100 km verbruikt. Oké, in de stad is het verbuik forser maar dat wordt gecompenseerd door het lage verbruik op de snelweg, en natuurlijk zit er een start-stopsysteem op de wagen dat de motor voor een stoplicht uitschakelt. Het voordeel van zo’n relatief grote motor is het gevoel van comfort en kracht dat de wagen je geeft tijdens het rijden. De auto voelt robuust aan en is dat natuurlijk ook. Voor een relatief laag bedrag rij je met de Mazda 3 in een compacte auto met de uitstraling van zijn grote broer, de Mazda 6. Je bent omgeven door luxe en comfort, de auto is bovendien snel en voelt sportief en robuust aan. Dankzij de hatchback heb je ook nog eens heel veel ruimte en vervoersmogelijkheden, denk ook aan de in delen neerklapbare achterbank. De auto is werkelijk van alles voorzien wat je aan luxe en noviteiten maar kunt verzinnen, van een automatisch verstelbare bestuurdersstoel tot Head-Up display en parkeersensoren aan toe. Starten gebeurt uiteraard met een drukknop, de sleutel kun je in je zak houden.
De Mazda 3 D 150 GT-M heeft een A label en 20% bijtelling. Ook dat is mooi meegenomen voor de zakelijke rijder.
Te koop
Terpstra Groningen
Rostockweg 4
9723 HG Groningen
T 050 5474220
F 050 549 83 19
[email protected]
http://www.mazdaterpstra.nl/