Gran TurismoMagazine |
Vóór de Duetto speelde de Giulietta Spider begin jaren zestig in Italiaanse films die geregisseerd werden door Fellini en Antonioni. Hierna veroverde het “Made in Italy”- charisma Hollywood en de VS. De Alfa Romeo Duetto was onweerstaanbaar en verleidde Steve McQueen, Dustin Hoffman en Muhammad Ali. Trouw aan het DNA van Alfa Romeo was de Duetto veel meer dan een stijlbepaler: hij was elegant en bood een opwindende rijervaring. In 28 jaar werden ruim 124.000 exemplaren verdeeld over 4 generaties geproduceerd: de Duetto had de langste levensduur ooit van een Alfa Romeo-model. Hollywood “Het is een erg vergevingsgezinde auto. Heel mooi ook.” Dat zei een uitzonderlijke gentleman-coureur over de Duetto: de legendarische Steve McQueen. In de zomer van 1966 was hij uitgenodigd door Sports Illustrated om de Italiaanse spider, samen met andere 'snelle vrienden', te proberen. Het model waarmee hij reed, was een van de eerste Alfa Romeo 1600 Spiders die in de VS arriveerde. De auto was een paar maanden eerder onthuld tijdens de Autosalon van Genève. In een paar woorden vat het oordeel van McQueen de essentie van Duetto en het unieke van Alfa Romeo samen: rijplezier en pure schoonheid. McQueen wist waar hij het over had. Hij was een supercar-verzamelaar en een bekwaam coureur. Zo eindigde hij samen met Peter Revson als tweede in zijn categorie tijdens 12 uur van Sebring in 1970. Een jaar later reed een jonge Dustin Hoffman in een Duetto op muziek van Simon & Garfunkel in “The Graduate”. Iconische beelden die werden gebeeldhouwd in de filmgeschiedenis. De Duetto kwam in honderden films en tv-series en werd op zichzelf een cultus. Toen hij wereldkampioen zwaargewicht was, had Muhammad Ali een Duetto: hij paste zijn beroemde motto “Float like a butterfly, sting like a bee” (Dansen als een vlinder, steken als een bij) aan op zijn nummerplaat en was te lezen als "Ali Bee". Zo werd de Duetto een internationale ster. Laten we ondertussen terugblikken naar herkomst van de Duetto die voortkwam uit de technische innovatie van de Giulia en het charisma van de Giulietta Spider. Amerika Het verhaal van de Giulietta Spider bevat ook een hoofdrolspeler genaamd Hoffman. Niet de acteur Dustin, maar de zakenman Max Edwin Hoffman. Een ex-coureur die door het nazisme Oostenrijk moest verlaten en in de Verenigde Staten terecht komt. Binnen enkele jaren is hij de belangrijkste Amerikaanse importeur voor Europese autofabrikanten. Max was veel meer dan een simpele "handelaar" en had een grondige vakkennis van de markt. Hij gaf advies over commercieel beleid, vroeg naar specifieke modellen, suggereerde stijlvariaties en droeg bij tot de creatie van enkele van de meest gepassioneerde bewonderde sportauto’s ooit gemaakt - waaronder de Giulietta Spider. Een model dat een obsessie werd voor Hoffmann en onmiddellijk na de lancering van de Giulietta Sprint in 1954 vraagt hij Alfa Romeo om haar. Hij vond het de perfecte auto voor de Pacifische kust en was ervan overtuigd dat iedereen in Hollywood er een zou willen hebben. Hij was zo overtuigd van het succes dat hij zei dat hij bereid was er honderden te kopen, nog voordat hij de definitieve ontwerpen had gezien! De mooie jongedame Hoffman wist Francesco Quaroni en Rudolf Hruska te overtuigen en het project werd gestart. Er werd een stijlwedstrijd uitgeschreven tussen de twee ontwerpers van het moment: Bertone en Pinin Farina. Bertone kwam met een extreem visioen, de dochter van Franco Scaglione's "2000 Sportiva" concept: puntige voorkant, gestroomlijnde koplampen en achterste vinnen. Het voorstel van Pinin Farina is ontworpen door Franco Martinengo en is gekozen vanwege de elegantie en de klassieke balans van de vormen. "De mooie jongedame", zoals Pinin Farina haar omschreef, begon met een panoramische voorruit en schuiframen. Het had ook geen deurhendel aan de binnenkant van de deur. In plaats daarvan activeerde een touw het openen van het portier. Pas later zou er een traditionele voorruit verschijnen, plus neergaande zijramen, deurpanelen, vouwdak en nieuw interieur. Een puur sportconcept, bevestigd door zijn buitengewoon briljante prestaties. De Spider nam de Giulietta-motor: een 1.290 cm³ viercilinder-in-lijn-motor, die 65 pk leverde en de auto een maximum snelheid gaf van 155 km/u. Het vermogen bleef stijgen in de versies die volgden, te beginnen met 80 pk in de Spider Veloce uit 1958. Flexibel, jong, snel en mooi. De Giulietta Spider was dol op de bioscoop: Fellini gaf haar een rol in "La Dolce Vita", Antonioni koos haar als de auto van Alain Delon in "The Eclipse". Ze werd een statussymbool: geliefd bij beroemde mensen en door iedereen gewild. Made in Italy De tijd kwam dat er een erfgenaam moest worden bedacht voor de Giulietta Spider. Luraghi en zijn team waren zich ervan bewust dat het maken van een uitstekende auto niet genoeg zou zijn: dezelfde uitstraling van charisma was nodig. De presentatie moest een groot evenement zijn. Een plechtige ceremonie, ergens tussen een inhuldiging en een kroning. Alfa Romeo wilde iets groots. Daarom organiseerde het voor de lancering in de VS een trans-Atlantische luxe lijnvaart, waarbij de meest exclusieve beroemdheden uit de showbusiness werden uitgenodigd. Er waren 1.300 VIP's aan boord, waaronder Vittorio Gassman, Rossella Falk en de sopraan Anna Moffo. De Italiaanse turbinelijnboot Raffaello zeilde van Genua naar New York en maakte een tussenstop in Cannes ter gelegenheid van het Filmfestival. Tijdens de hele cruise werden drie voorbeelden van de nieuwe Spider extravagant weergegeven op de scheepsbrug: één groen, één wit en één rood. Door herhaaldelijk de Italiaanse aard van zijn product te benadrukken, anticipeerde Alfa Romeo meer dan een decennium op de communicatiedrift "Made in Italy". Giulia's technische erfgoed De Alfa Romeo Spider 1600 werd geboren op een Giulia-basis met een tot 2.250 mm verkorte wielbasis. De mechanica was die van de Giulia Sprint GT Veloce (een evolutie van de Sprint GT). Bij de lancering was de Duetto uitgerust met de klassieke 1.570 cm³ twin-cam 4-cilindermotor in lichte legering. Die leverde 108 pk, was goed voor een topsnelheid van 185 km/u en woog minder dan 1.000 kilo. "Duetto" of "Cuttlefish Bone"? Het vinden van een naam voor het model was een verhaal op zich. In samenwerking met al zijn Europese dealers werd een prijsvraag georganiseerd. "Duetto" won maar er ontstond een probleem met de rechten (vanwege een chocoladekoekje met dezelfde naam), en daarom moest de auto worden gelanceerd als "Alfa Romeo Spider 1600". De naam Duetto bleef op de achtergrond, maar was gegriefd in het geheugen van fans en werd de bijnaam van alle generaties van de auto. Andere versies volgen: de 1966 Spider, de eerste van de serie en het laatste meesterwerk van Battista Pinin Farina, werd "Cuttlefish Bone" (zeekat-bot) genoemd vanwege zijn ellipsoïde vorm, met afgeronde voorkant en staart, bolle zijkanten en een zeer lage lijn. De tweede was de "Coda Tronca" uit 1969, of “Short Rear”, vanwege de opvallende aerodynamische snit van de achterkant. De derde is de "Aerodinamica" uit 1983, genoemd naar de langdurige tests in de windtunnel. In 1989 kwam de laatste generatie, de zogenaamde "serie-IV". Een auto met een schone en gestroomlijnde carrosserie die bijna een terugkeerde naar zijn oorsprong.
In 28 jaar werden ruim 124.000 exemplaren, verdeeld over 4 generaties, geproduceerd: de Duetto had de langste levensduur ooit van een Alfa Romeo-model.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Augustus 2024
Categories
Alles
|