REIZEN
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm ideale long distance cruiser: zuinig, comfortabel, chic, sportiefBezoek aan Aero Friedrichshafen 2011
Vervoermiddel: Alfa Giulietta 2.0 JTDm 140 tekst/fotografie Gerrit Brand (april 2011) Voor een bezoek aan de grootste luchtvaartbeurs voor de General Aviation (zogenaamde kleine luchtvaart) van Europa zochten we een geschikte long distance cruiser oftewel een Autobahn-vreter. Eigenlijk gewoon een snelle auto dus, die niet te veel brandstof verbruikt, want het is zo’n 850 kilometer van Nederland naar de Bodensee. Friedrichshafen ligt aan de noordkant van de Bodensee, in Duitsland. Om een idee te geven van de geografische ligging: aan de andere zijde van het meer licht Zurich, Zwitserland. We kwamen uit bij de Alfa Giulietta met dieselmotor, de 2.0 JTDm 140. Dat laatste getal staat voor het aantal pk’s. Deze Alfa is niet alleen mooi om te zien, hij is ook nog eens zuinig in het verbruik en stuurt sportief genoeg om van een lange rit te kunnen genieten. Vooral in het heuvelachtige landschap rond de Bodensee is het een plezier om de Alfa over de bochtige wegen te manoeuvreren. De Alfa Romeo Giulietta werd begin 2010 geïntroduceerd. Het is een zogenaamde vijfdeurs hatchback met voldoende plaats voor 4 à 5 inzittenden en hun bagage (niet te veel meenemen per persoon), uit het middenklasse-segment (dus niet te duur), verkrijgbaar in zes verschillende motor-varianten, van een 1.4 turbo benzine tot een 2.0 diesel met 170 pk. Zoals het een echte Alfa Romeo betaamt zijn er echter een paar andere zaken die de wagen voor de sportieve rijder (en dat zijn wij) hoogst aantrekkelijk maken: de vormgeving (een rode gebalde vuist), het sportieve rijkarakter en de chique uitstraling. Je mag dan op de grootste GA-luchtvaartbeurs van Europa niet de duurste auto bij je hebben, echter wel een auto met karakter en uitstraling. Niemand die je niet met respect behandelt. We schreven het al, de Alfa Giulietta is net een gebalde vuist. De auto straalt sportiviteit en snelheid uit. De 2.0 diesel motor is behoorlijk snel: in circa 9 seconden van 0 tot 100, een top van meer dan 200 km/h. We hebben het allemaal niet uitgeprobeerd, want wij wilden dit maal brandstof besparen. En dat kan uitstekend met deze wagen. In het stadsverkeer een gemiddeld verbruik van 5.6 liter per 100 km, op de Autobahn bij 120 km/h zo’n 4 liter per 100 km. We gooiden de tank vol in Groningen en reden met gemak zonder tankstop naar onze bestemming. Oké, de tank meet 60 liter, de afstand is zo’n 850 kilometer, en we hadden nog heel wat over. Wat we maar willen duidelijk maken is, dat dit gewoon een heel zuinige auto is. En dat is fantastisch met de huidige brandstofprijzen. We bevelen de Giulietta dan ook ten zeerste aan aan mensen die beroepsmatig veel onderweg zijn. De Giulietta diesel is door de week gewoon een ideale zakenwagen, in het weekend een perfecte auto voor het gezin en in de vakantieperiode dè auto om de blits mee te maken aan de boulevards in Zuid-Europa. Que’est-ce que tu veux plus? O, en dan nog iets: de dieseluitvoeringen zijn voorzien van een B-label als het om het milieu gaat. De 2.0 JTDm-dieselmotor levert even veel paardenkrachten als de 1.4 benzinemotor. De dieselmotor heeft echter meer koppel (350 Nm/1500 tpm) en bouwt het vermogen veel sneller op. Al bij een extreem laag toerental levert de JTDm volop vermogen. Daarom kan niet alleen sportief, maar ook uiterst ontspannen worden gereden. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het weggedrag kan worden beïnvloed met de zogenaamde DNA-knop. Daarmee kan worden gekozen voor een “dynamisch”, “normaal” en “all weather” modus. Het verschil tussen deze modi is zeer goed merkbaar. In de dynamische modus is de reactie op het gaspedaal directer, de besturing zwaarder, en staan de remmen steeds op scherp. Bovendien wordt een elektronisch sperdifferentieel (Q2) geactiveerd waardoor beduidend hogere bochtsnelheden kunnen worden gehaald. Daarbij is de communicatie met de bestuurder uitstekend, zonder dat de Giulietta nerveus is als een sportwagen. Je voelt precies wanneer de grens wordt bereikt en beleeft daarom nog meer plezier aan deze auto. Onze testwagen was met veel extra’s uitgevoerd, wat wel wat euro’s toevoegt aan de basisprijs van €30.350,-. We noemen onder andere een Bose-geluidsinstallatie (€850), een uitstekend navigatiesysteem (instant NAV met Blue & Me carkit (€2300), armsteun met twee bekerhouders (€295),en de automatische dual-zone Climate Control (€850). Ook zaten er extra mooie sportvelgen en lage banden onder de wagen, aluminium sportpedalen (€1350) etc. Genoemde bedragen hebben we eerlijk gezegd uit de brochure gevist. Er zijn ook bepaalde optiepakketten mogelijk, zoals een businesspakket voor €995, waarin bijvoorbeeld het navigatiesysteem en Blue & Me is inbegrepen. Laten we volstaan met te stellen dat je voor een bedrag beneden de €35.000 klaar bent met je nieuwe Giulietta en dan een zeer complete auto voor de deur hebt staan (of in de garage). |
Aero Friedrichshafen 2011
Van 13 tot 16 april werd in Friedrichshafen aan de Bodensee weer de grootste beurs voor de General Aviation van Europa georganiseerd.
Er was enorm veel te zien. Opvallend was de enorme opmars van de LSA-sector. Veel ‘plastic’ dus op de beurs, maar wie had anders verwacht? De kosten van het vliegen rijzen de pan uit. Gestegen brandstofkosten, landingsgelden, brevetten, overbodige LPE-examens en noem maar op. Niet vreemd dat de MLA/LSA-sector floreert. De stand van Rotax was drukker bezocht dan die van Lycoming. Maar Rotax gaf dan ook mooie t-shirts weg. En er zijn heel wat piloten die met een rotax vliegen. De belangstelling voor Tecnam, Dynamic en andere LSA’s groter dan die voor Cirrus of Cessna. Toegankelijkheid is blijkbaar het toverwoord in de GA tegenwoordig. Niet te duur in aanschaf en onderhoud, instappen en wegvliegen. Gemak dient de mens. Op onderstaande foto's de toekomst van de GA: elektrisch aangedreven vliegtuigen. Experimenteel, dat wel, maar sommige vliegen al. |