Gran TurismoMagazine |
Vandaag viert Alfa Romeo zijn 110-jarig jubileum, een mijlpaal die maar heel weinig autofabrikanten kunnen evenaren. De deuren van het historische museum in Arese opnieuw geopend met inahctneming van alle huidige gezondheids- en veiligheidsrichtlijnen. Het merk nodigt fans van over de hele wereld uit om nieuwe delen van het museum te zien, te genieten van exclusieve videocontent en online deel te nemen aan de festiviteiten.
0 Comments
De "Storie Alfa Romeo" -serie eindigt in de week dat het merk 110-jaar wordt. De Giulia en Stelvio zijn hét schoolvoorbeeld van "la meccanica delle emozioni" waarbij de bestuurder en een spannende rijervaring altijd centraal staan. Dankzij een top-down benadering zijn de Giulia- en Stelvio gebaseerd op de extreme Quadrifoglio-versies. Uitmuntende prestaties zitten in het DNA van beide modellen, die in de Quadrifoglio-versies hun respectievelijke categorierecords op het Nürburgring-circuit hebben gevestigd. De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio wordt twee maanden na zijn introductie opgeroepen om een circuit te domineren die in de loop der jaren vele Alfa Romeo-overwinningen heeft gekend: de "Grüne Hölle" of "groene hel" van de Nürburgring. Deze onheilspellende bijnaam is naar het schijnt in de jaren zestig bedacht door Sir Jackie Stewart. En hij had gelijk: dit is een circuit dat door de duivel zelf ontworpen had kunnen zijn. Meer dan 70 bochten vermengd met afwisselende rechte stukken en ‘ups en downs’ met 300 meter hoogteverschillen. De Giulia Quadrifoglio is niet speciaal voorbereid. Staat niet op slicks en heeft geen veiligheidsrolbeugel: hij ziet er precies uit als een auto die iedereen zou kunnen kopen. Zonder de helm zou zelfs de bestuurder - in spijkerbroek en poloshirt –op een gewone bestuurder lijken. De bestuurder activeert de Alfa DNA "Race" -modus en accelereert met een gebrul. 7 minuten en 32 seconden later kan hij weer ontspannen. De stopwatch heeft sensationeel nieuws: zeven seconden onder het vorige record van 2015. Iets meer dan een jaar daarna doet Stelvio het nog beter: aan het einde van zijn ronde stopt de stopwatch 8 seconden onder het vorige categorierecord. De Giulia en Stelvio zijn op een van de moeilijkste circuits ter wereld de snelste sedan en SUV ooit. Wie is Giorgio? De naam Giorgio verscheen in 2013 voor het eerst in de vakpers: de volgende generatie van Alfa Romeo was onderweg en Giorgio was het platform waarop het zou worden gebouwd. Men vraagt wat de naam kan betekenen. De romantici denken dat het een eerbetoon is aan Tazio Giorgio Nuvolari. Anderen stellen zich een persoonlijke keuze van Marchionne voor. Het geheim is nooit uitgelegd. Wat bleek was dat Giorgio geschikt is voor achterwiel- en vierwielaandrijving en dat zijn doelen zeer ambitieus waren. Het bedrijf plant enorme investeringen in zowel het platform als de fabriek van Cassino, die de nieuwe modellen gaat produceren. Alfa Romeo organiseerde speciale "denktanks" waar de beste technische talenten in plaatsnamen. Hun missie was om oude regels en gewoonten opzij te zetten, buiten de gebaande paden te denken en te "geloven, dromen en creëren". Wie zijn de Skunks? De Giorgio-teams isoleerden zich van de rest van het bedrijf om zich uitsluitend op het nieuwe platform te concentreren. Corporate jargon bedacht een bijnaam voor hen, die ze met trots aannamen. Om deze bijnaam en de oorsprong ervan uit te leggen, gaan we zeventig jaar terug in de tijd. Clarence Leonard "Kelly" Johnson is geen ontwerper van Alfa Romeo, maar zijn verhaal is niettemin relevant. Hij is luchtvaartingenieur bij Lockheed Martin en in 1943 krijgt hij de leiding over een speciaal project: in slechts zes maanden tijd een nieuw gevechtsvliegtuig ontwikkelen dat de situatie in de lucht van de Tweede Wereldoorlog kan veranderen. Het is een onmogelijke uitdaging, maar hij accepteert op voorwaarde dat hij carte blanche krijgt voor het te volgen proces. Aan het einde van de vastgestelde periode - een week van tevoren - levert hij de revolutionaire "XP-80 Shooting Star", de eerste Amerikaanse straaljager. Zijn team heette "Skunk Works". En zo werden de Giorgio-werkgroepen onderling en voor de rest van het bedrijf " Skunks ". Ook zij vertrokken van "een blanco pagina", hadden strakke deadlines en een enorm ambitieuze taak: de bestuurder weer centraal stellen en een rijervaring creëren die de waarden en traditie van Alfa Romeo waardig was. Een hele nieuwe generatie merkproducten is gebaseerd op hun werk. De lancering van de Giulia in het nieuwe Alfa Romeo Museum De versie die de diepste eigenschappen van het Giorgio-platform het beste uitdrukt, is de sportiefste van allemaal: de Giulia Quadrifoglio. Het bedrijf heeft gekozen voor een top-down benadering en deze uitvoering tot haar eerste presentatie te maken. De langverwachte lancering was een Top Secret-operatie: er zijn geen foto's of technische kenmerken naar de pers gelekt. Zelfs niet de naam van het model. Op 24 juni 2015 werd de nieuwe Giulia eindelijk aan de wereld onthuld: een heel bijzondere dag om vele redenen. Omdat het de 105e verjaardag van het merk was. Omdat er een sterrenauto was geboren waar fans reikhalzend naar uitkeken. En omdat Alfa Romeo opnieuw een thuis had: met de woorden van Puccini's "Nessun dorma" verwelkomde maestro Andrea Bocelli de Alfa Romeo Giulia in het gerenoveerde Museo Storico Alfa Romeo in Arese. Verleden en toekomst omarmen elkaar. De nieuwe Giulia De productdoelen staan gegrift in de geschiedenis van het merk: geavanceerde en innovatieve motoren, perfecte gewichtsverdeling, unieke technische oplossingen, de beste gewicht/vermogensverhouding in de categorie en natuurlijk een werkelijk buitengewoon ontwerp met een onmiskenbaar Italiaanse flair. De motoren van Giulia zijn allemaal nieuw en volledig van aluminium. De bi-turbo 6-cilinder benzinemotor van de Quadrifoglio leverde 510 pk en 600 Nm, sensationele waarden voor een vierdeurs sedan. Gewichten en materialen zijn ontworpen om een perfecte gewichtsverdeling te garanderen: 50/50 tussen de twee assen. Het aantal innovatieve technische oplossingen is verbluffend. De voorwielophanging heeft een dubbele wishbone met een semi-virtuele stuuras, om de veringshoek beter beheersbaar te maken en een optimale wegligging te garanderen zorgen de twee trekstangen voor een "schaar"-beweging die onder alle omstandigheden een lineair gevoel geeft, met een record-stuurverhouding (minder dan 12: 1). Het nieuwe Alfalink™ systeem wordt geïntroduceerd op de achteras, een multi-link systeem met vier en een halve arm: stijf in de bochten, maar ook flexibel op het rechte stuk. Beide oplossingen zijn "made in Alfa Romeo". Lichtgewicht en altijd onder controle Om de optimale vermogen/gewichtsverhouding van de Giulia te waarborgen, zijn in alle onderdelen van het voertuig ultralichte materialen gebruikt. Aluminium (voor de basis en bovenkant van de motor, diverse carrosseriedelen en de ophanging); een aluminium-kunststofcomposiet (voor de achterste dwarsbalk); koolstofvezel (voor de aandrijfas, de motorkap, het dak, maar ook voor de voorste stoelstructuur). De 'naakte' body weegt amper 322 kg. Het team dat verantwoordelijk is voor de elektronica werd gevraagd om de veiligheid en het rijplezier te verhogen, maar zonder de bestuurder van zijn vrijheid te beroven. Het Giorgio team heeft dan ook specifieke systemen ontwikkeld met duidelijke Alfa Romeo connotaties: van Q4 ASR Traction Control (die alleen autonoom ingrijpt als het absoluut noodzakelijk is), tot het Integrated Brake System (dat de rem- en stabiliteitsregeling regelt), van het Differential Linear Slip (dat de reactie in bochten verbetert) tot de Torque Vectoring (dat het vermogen op geprogrammeerde wijze over de achterwielen verdeelt, waardoor de tractie en het stuurgevoel worden verbeterd). Om al deze functies te coördineren wordt een "superbrein" gecreëerd, zijnde het "Chassis Domain Control". De buitengewone dynamische prestaties van de auto worden versterkt door een elegant en strak Italiaans design en verbazingwekkende aërodynamische resultaten (Cx van 0,25). Lichtgewicht en altijd onder controle Om de optimale vermogen/gewichtsverhouding van de Giulia te waarborgen, zijn in alle onderdelen van het voertuig ultralichte materialen gebruikt. Aluminium (voor de basis en bovenkant van de motor, diverse carrosseriedelen en de ophanging); een aluminium-kunststofcomposiet (voor de achterste dwarsbalk); koolstofvezel (voor de aandrijfas, de motorkap, het dak, maar ook voor de voorste stoelstructuur). De 'naakte' body weegt amper 322 kg. Het team dat verantwoordelijk is voor de elektronica werd gevraagd om de veiligheid en het rijplezier te verhogen, maar zonder de bestuurder van zijn vrijheid te beroven. Het Giorgio team heeft dan ook specifieke systemen ontwikkeld met duidelijke Alfa Romeo connotaties: van Q4 ASR Traction Control (die alleen autonoom ingrijpt als het absoluut noodzakelijk is), tot het Integrated Brake System (dat de rem- en stabiliteitsregeling regelt), van het Differential Linear Slip (dat de reactie in bochten verbetert) tot de Torque Vectoring (dat het vermogen op geprogrammeerde wijze over de achterwielen verdeelt, waardoor de tractie en het stuurgevoel worden verbeterd). Om al deze functies te coördineren wordt een "superbrein" gecreëerd, zijnde het "Chassis Domain Control". De buitengewone dynamische prestaties van de auto worden versterkt door een elegant en strak Italiaans design en verbazingwekkende aërodynamische resultaten (Cx van 0,25). De eerste SUV van Alfa Romeo, de Stelvio Het Giorgio platform werd niet alleen voor de Giulia ontworpen. In februari 2017 maakte de Stelvio zijn debuut: de eerste SUV in de geschiedenis van het merk. Het was geen gemakkelijke uitdaging: het creëren van een SUV die als een sportsedan rijdt. Vergeleken met de Giulia heeft hij een hogere instap en zitpositie en biedt hij meer ruimte voor passagiers en bagage. Om voldoende bodemvrijheid buiten het asfalt te garanderen, is de veerweg groter en om de stabiliteit te verhogen zijn de sporen ook iets breder. Maar de architectuur en de mechanica blijven hetzelfde, net als het motoraanbod en de elektronica. Het resultaat is een auto met "een Alfa Romeo ziel in een SUV carrosserie". Een combinatie die niemand verwachtte en die intense rijervaringen garandeert. Giulia en Stelvio MY20, elegante sportiviteit De Giulia en Stelvio behoren tot de top in hun segment wat betreft prestaties en dynamisch gedrag. Het technische basisconcept is - en blijft - baanbrekend. Daarom hebben de ontwerpers van Alfa Romeo voor de MY2020-versies van beide auto's hun aandacht gericht op de beleving aan boord, waardoor deze modellen nog leuker, veiliger en ‘meer connected’ worden. De meest geavanceerde oplossingen in de nieuwe Giulia- en Stelvio-versies zijn gericht op comfort en een typisch Italiaanse levenslust. Het interieur van beide auto's is opnieuw ontworpen en connectiviteit is een hoofdrolspeler geworden dankzij het 8,8-inch infotainmentsysteem met touchscreen en een smartphone-achtig gebruiksgemak. Het telematica-aanbod wordt aangevuld met een reeks Mopar-services voor auto-beheer op afstand. De innovaties op het gebied van rijtechnologie zijn nog belangrijker geworden. De nieuwe ADAS (Advanced Driving Assistance Systems) markeren de overgang van het eerste naar het tweede niveau van autonoom rijden. De meest bekroonde Alfa Romeo-modellen ooit
In de afgelopen vijf jaar zijn Giulia en Stelvio de meest bekroonde Alfa Romeo-auto's ooit geworden: 170 internationale titels - uitgereikt door gespecialiseerde kranten en generalistische media, gestemd door vakjury's of rechtstreeks door klanten. Beginnend met de "Eurocarbody of the Year" in 2016, voor het beste voertuigarchitectuurproject zit de prijzenkasten vol, maar kokmen er nog steeds meer bij zoals de "Performance Car of the Year 2020", die de deskundige jury van "What Car?" voor het derde achtereenvolgende jaar toegewezen heeft aan Giulia Quadrifoglio. Met een officiële motivatie die terecht een bron van trots is voor de ontwerpers van Alfa Romeo: "een krachtige auto die ook elke dag kan worden bestuurd". De populariteit van de plug-in hybride stijgt in Nederland. Dat is niet toevallig: door het gunstige normverbruik en de daaraan gekoppelde lage CO2-uitstoot is een stekkerhybride aantrekkelijk in aanschaf door de lagere aankoopbelasting en sluit hij perfect aan bij de duurzame ambities van zowel particulieren als bedrijven. Om dicht in de buurt van het normverbruik te komen is bewust en slim opladen van de plug-in hybride belangrijk. In dit artikel zijn 5 doeltreffende tips op een rij.
Porsche is met 19 algemene overwinningen en 108 klassezeges het meest succesvolle merk in de historie van de 24 uur van Le Mans. Dit jaar is het een halve eeuw geleden dat Porsche de eerste titel in de Franse raceklassieker behaalde. Op 14 juni 1970 won de Duits/Britse combinatie Hans Herrmann/Richard Attwood de legendarische race met de 917 KH. Voor deze speciale gelegenheid reconstrueerde Porsche de parade van de 917 KH door de straten van Stuttgart, vandaag precies 50 jaar geleden.
De Donkervoort Automobielen D8 GTO-JD70 is ontwikkeld als eerbetoon aan oprichter Joop Donkervoort, ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag. De JD70 weegt minder dan 700 kilogram en wordt aangedreven door een verder geoptimaliseerde endurance-raceversie van de verbluffend sterke 2,5 liter vijfcilinder turbomotor van Audi Sport.
Met de 8C Competizione keerde Alfa Romeo terug naar zijn roots en maakte tevens een stap in de toekomst. Het werd een natuurlijke referentie voor alle modellen die later kwamen zoals MiTo en Giulietta. Hij had een naaste verwant in de 4C, een compacte technologische en sensuele supercar. "Hij heet 8C en ik denk dat het gewoon de mooiste auto is die ooit is gebouwd" was de welbespraakte uitroep van Jeremy Clarkson, op de BBC.
Met de Cayenne GTS en Cayenne GTS Coupé voegt Porsche twee nieuwe modellen toe aan de SUV-serie die sportiviteit combineren met exclusiviteit. In de nieuwe Cayenne GTS heeft de 3,6-liter biturbo V6 van het vorige model plaatsgemaakt voor een potente en tegelijk efficiënte V8 als kloppend hart.
De 4,0-liter biturbo V8-motor met 338 kW/460 pk en 620 Nm koppel - 14 kW/20 pk en 20 Nm meer dan zijn voorganger - zorgt voor aanzienlijk verbeterde prestaties onder alle rijomstandigheden. De acceleratie van 0 naar 100 km/u kost beide GTS-modellen met het Sport Chrono Pakket slechts 4,5 seconden; 0,6 seconden sneller dan voorheen. De topsnelheid bedraagt 270 km/u; een toename van 8 km/u. Een verlaagd onderstel, een uiterlijk dat geen misverstand laat bestaan over zijn capaciteiten en een verbeterde uitrusting maken het nieuwe GTS-pakket compleet. De 156 was een buitengewone mix van kracht, innovatie en classicisme. Hij werd gepresenteerd in 1997 en won in 1998 de belangrijke ‘Auto van het Jaar’-verkiezing. Met meer dan 680.000 verkochte exemplaren is het een van de grootste successen ooit van Alfa Romeo. De 156 was niet alleen mooi en opwindend, het was ook een geboren winnaar: in 10 jaar Gran Turismo-kampioenschappen won het 13 titels.
De Volkswagen Groep heeft de management-verantwoordelijkheden voor het merk Volkswagen en de Groep geherstructureerd. Voormalig Volkswagen COO Ralf Brandstätter is met ingang van 1 juli 2020 benoemd tot CEO van het merk. Herbert Diess, de CEO van de Volkswagen Groep en voorheen verantwoordelijk voor beide taken, krijgt daardoor meer ruimte om zich volledig te focussen op zijn rol als CEO voor de Groep. Binnen de Raad van Bestuur van de Groep blijft Diess overkoepelend verantwoordelijk voor Volkswagen Personenauto’s en de volumemerken van de Groep.
Het ontwerp van de Tipo 33 is voortgekomen uit de competitieve geest die elke Alfa Romeo-creatie tot leven brengt. Diezelfde geest heeft geresulteerd in vele raceoverwinningen en een 'niet-identieke tweeling': de 33 Stradale en de Carabo. De door Franco Scaglione ontworpen 33 Stradale is een synthese van al zijn technische expertise en creatieve durf. Een meesterwerk waarin innovatie in stijl samengaat met de zoektocht naar aerodynamica en functionaliteit. Marcelone Gandini van Bertone ontwierp de Carabo, met zijn futuristische kenmerken en aandacht voor kleur en lak, wat hem tot de auto van de toekomst maakt. Datzelfde proces ging verder met de Montreal.
|
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
April 2025
Categories
Alles
|