Van Nederland naar Gstaad zonder tanken
Seat Exeo ST 2.0 Tdi Business High
januari 2010
Foto’s Suhaila Sahmarani
Tekst Gerrit Brand
De nieuwe Seat Exeo kent vier verschillende uitvoeringen qua motorisering, twee benzinemotoren (1.6 en 1.8) en twee dieselmotoren, beide 2.0 Tdi maar de één met 120 pk en de ander met 143 pk. Uit ervaring weten we nu dat de 120 pk-uitvoering meer dan voldoende is. We reden met een wit stationmodel uit de categorie Business High (de hoogste klasse dus) van Zwolle naar Gstaad en weer terug. Wat een plezier hebben we van deze auto gehad. Rijkwaliteit en comfort staan op grote hoogte. Voeg daarbij de enorme zuinigheid, en het B-label (milieuvriendelijk) en je kunt niet anders dan tot de conclusie komen, dat dit de ideale combinatie is van gezinswagen en zakenauto.
januari 2010
Foto’s Suhaila Sahmarani
Tekst Gerrit Brand
De nieuwe Seat Exeo kent vier verschillende uitvoeringen qua motorisering, twee benzinemotoren (1.6 en 1.8) en twee dieselmotoren, beide 2.0 Tdi maar de één met 120 pk en de ander met 143 pk. Uit ervaring weten we nu dat de 120 pk-uitvoering meer dan voldoende is. We reden met een wit stationmodel uit de categorie Business High (de hoogste klasse dus) van Zwolle naar Gstaad en weer terug. Wat een plezier hebben we van deze auto gehad. Rijkwaliteit en comfort staan op grote hoogte. Voeg daarbij de enorme zuinigheid, en het B-label (milieuvriendelijk) en je kunt niet anders dan tot de conclusie komen, dat dit de ideale combinatie is van gezinswagen en zakenauto.
Wie even ‘googlet’ op ‘Seat Exeo’ treft meteen een flinke hoeveelheid autotests aan. Opvallend is dat alle journalisten, auto-experts en testpiloten meteen beginnen over het feit dat de Exeo eigenlijk een gerecyclede Audi A4 is. De vraag luidt dan al snel: wat moeten we nou met een oud model A4 (weliswaar enigszins aan de Seatstijl aangepast), terwijl Audi al lang weer verder is met nieuwe swingende versies van de A4? Kortom, men haalt zijn neus op. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij absoluut niet dwars heeft gezeten dat de Exeo Audi-roots heeft. Je moet het product in zijn totaliteit op waarde schatten en dan kom je tot de conclusie, dat hier in wezen de perfecte combinatie van gezins- en zakenauto staat. Een geheel uitontwikkelde auto, waar alle kinderziektes uit zijn, voordelig gebouwd in Spanje, voorzien van oerdegelijke en geavanceerde Duitse (VW/Audi-techniek), Duits degelijk, geen rateltje, geen kraakje, heerlijke stoelen, van alle luxe voorzien en ga zo maar door.
Ik stel me zo’n auto altijd voor in een nieuwbouwwijk, als het kan met een jachthaventje binnen bereik, voor de deur van een huis waarin een jong gezin met twee of drie kinderen woont. De Seat Exeo komt goed van pas, want pa gebruikt hem voor zijn werk (of misschien ma ook wel), de kinderen worden er mee naar school en andere activiteiten gebracht en in de vakantietijd is de Exeo het ideale vervoermiddel. Bijvoorbeeld zoals wij hem gebruikten om op wintersport naar Zwitserland te gaan. Voor de sneeuw hadden we dat trouwens niet hoeven doen.
We reden in de Business High uitvoering en dat houdt in dat de wagen van alles is voorzien wat je je zo’n beetje kunt voorstellen aan extra’s zoals lederen bekleding, automatische climate control, gescheiden regelbaar zelfs, radio-navigatiesysteem met stuurbediening en acht speakers (mooi geluid), ESP, verwarmbare stoelen, parkeersensoren, regen- en lichtsensoren en cruise-control. Vooral dat laatste is waardevol als je zo’n 1000 kilometer achter elkaar gaat rijden. We reden gemiddeld zo’n 120 kilometer per uur en wie schetst onze verbazing dat toen we in Montreux aankwamen de tank nog niet leeg was. Dat ding reed 1 op 20. Diesel, € 1,10 per liter. Kijk, dan wordt auto rijden een feest.
De Exeo is sportief uitgevoerd, met een zesversnellingsbak. Vermogen 120 pk (88 kW) en een behoorlijk koppel van 290 Nm tussen de 1750 en 2500 toeren per minuut. Je komt geen moment kracht te kort. Topsnelheid 200 kilometer per uur (heb je niet nodig), acceleratie van 0 naar 100 in 10 seconden (ruim voldoende; we zijn immers een net gezin met kinderen).
En dan nu de verrassing. De prijs. De Exeo is er vanaf € 25.000,- Deze uitvoering zoals boven omschreven kost zegge en schrijven € 32.190,-. Ik durf te wedden dat je er minstens tien jaar probleemloos in kunt rijden. Bij Seat kun je ‘m overigens ook leasen, vanaf € 499,- per maand (all in).
In Gstaad is bont nooit uit de mode geweest