Lotus Evora: een bereikbare droomTekst Gerrit Brand
Foto’s Suhaila Sahmarani december 2009 De Lotus Evora is een echte droomauto. Want het is een zeer bijzondere auto, waarvan er zeker geen 13 in een dozijn gaan. En toch is hij even bereikbaar als bijvoorbeeld een Porsche Cayman, waar hij vaak mee wordt vergeleken. Terwijl die Cayman te ‘gewoon’ is om een droomauto te zijn. Een droomauto heeft namelijk iets ontoegankelijks. Wat dat dan precies is, is voor elke auto verschillend maar in principe komt het er op neer dat de auto duur en onpraktisch is. De Lotus Evora waar ik een middag mee rondreed door het Overijsselse landschap is daarentegen eigenlijk helemaal niet zo onpraktisch. Je rijdt er zo in weg, je kunt er best boodschappen mee doen, en toch, je gevoel zegt je: dit is geen auto die je zo maar even aanschaft. Hoe graag importeur Van der Kooi dat ook wil. Ook de ‘praktische’ Evora is en blijft een echte liefhebbersauto. Ik zal proberen uit te leggen waarom. Lotus. De naam brengt een gevoel over. Het heeft iets Oosters, Boeddhisme, de lotus bloem, lotus houding, yoga. Sommige meisjes heten Lotus. Een veel gebruikte naam. Prettig in het gehoor liggend. Maar een autoliefhebber denkt natuurlijk onmiddellijk aan dat Britse sportwagenmerk uit Hethel in Norfolk, in 1952 opgericht door Colin Chapman. Al sinds 1996 wordt het kleine merk in Nederland vertegenwoordigd door Van der Kooi Sportscars met vestigingen in Lochem en Amsterdam. De showroom in Lochem staat vol met verschillende modellen uit de Lotus-historie, Elans, een Eclat, een paar Esprits, Elises en de nieuwe Evora, die nog maar net op de markt is. De familie Van der Kooi moeten wel echte liefhebbers zijn, anders begin je helemaal niet aan zo’n merk. Rijk zul je er namelijk nooit van worden. De carrosserieën zijn van kunststof (altijd geweest), de techniek was exotisch (is nu dankzij Toyota zeer degelijk en betrouwbaar) en de bouwkwaliteit is niet al te best (alles handmatig in elkaar gezet). Kortom, een Lotus vraagt veel liefde en aandacht. Iets wat lang niet iedereen op kan brengen. Iemand die geen enkel gevoel heeft bij het merk zal er dus ook nooit iets in zien. Maar ik wel. Zonder mezelf op de borst te willen slaan mag ik wel zeggen dat ik in veel verschillende modellen gereden heb. Ik herinner me de Elan van begin jaren ‘90, niet te verwarren met de eerste uit de jaren ’60 waar Emma Peel uit de Wrekers in rondreed, wat een kanon was dat in die tijd. (Van der Kooi heeft er op het ogenblik twee in de showroom staan; kopen!), de Elise uit 1995, toendertijd de redding van het merk, innovatief en helemaal gecreëerd in de geest van Colin Chapman (1928-1982) om maar eens een moderne term te gebruiken: een lotus is klein, licht, sportief en supersnel. Dan de Europa S uit 2006, gebaseerd op de Elise, zogenaamd voor dagelijks (lees zakelijk) gebruik geschikt. Maar je zit er in als een haring in een ton. En goedkoop is hij ook al niet. Toch voor de liefhebber, een leuk stuk speelgoed. Nee, dan de nieuwe Evora. Wat een mooi gelijnde auto is dit. De enige auto met een middenmotor en 2 + 2 zitplaatsen die op dit moment te koop is. Een helemaal nieuwe Lotus met een chassis dat nog een keer zo stijf is als dat van de Europa. Met een beest van een motor die bovendien zijn betrouwbaarheid in luxe sedans als de Toyota Camry heeft bewezen, de 3.5 liter V6 VVTi (206 kW/ 280 pk) die gekoppeld is aan een handmatige zesbak. Die bak is ook heel bijzonder, komt namelijk uit een vrachtwagen. Stoer dus en hij schakelt overigens heerlijk. De Evora is bescheiden van afmetingen, lengte 4.34 m, hoogte 1.22 m. Toegegeven, het is niet meer de lichtgewicht Lotus van weleer, want hij weegt 1350 kg, maar met een motor die 280 pk biedt en een koppel van 342 Nm bij 4700 tpm is dat gewicht geen probleem. In 5 seconden van 0 naar 100 is hartstikke snel. Overigens gaat het ook om tussensprints, even snel een vrachtwagen inhalen is een fluitje van een cent. De hogere versnelling, de vijfde en de zesde heb je nauwelijks nodig. Het zijn echte overdrives die het toerental (en brandstofverbuik) naar beneden halen. O ja, de Evora schijnt vrij groen te zijn, vergeleken bij andere sportwagens. ’t Is met die milieunormen natuurlijk maar net hoe je ze vergelijkt en interpreteert. Dat Lotus met Toyota-techniek werkt kan wat dat betreft natuurlijk nooit kwaad. Zo’n grote autofabrikant is continu bezig met innovatie als het om emissies en uitstoot gaat. Daar profiteer je als kleintje gewoon van. Het interieur is bijzonder fraai. In ons geval roodbruin leder alom en aluminium sierelementen voor de afwerking. Wat een verrassing als je in deze Lotus stapt. Je hoeft geen circusartiest meer te zijn om er in te komen (een beetje wrikken met je linkerbeen is het nog wel, maar oefening baart kunst en ik weet zeker dat als deze auto eenmaal van jou is je er als een jonge hond in en uitspringt). En eenmaal achter het stuur merk je dat je beenruimte te over hebt. Waar is het claustrofobische gevoel van weleer dat een Lotus er gratis bijleverde? Zelfs het zicht rondom is prima. Ook de achteruitkijkspiegel werkt. Hoera, je ziet de weg achter je, weliswaar alsof je door een brievenbus gluurt, maar toch. Het stuurwiel is klein en van onder afgeplat. Het is een verfijnd stuurtje, dat hard aanvoelt als wil het je op zo al vast duidelijk maken dat de hele auto hard en stijf is. Start de motor. Een fraaie sonore brom, een beetje Ferrari-achtig maar dan op een beschaafde manier. Schakel in, klik-klak, een metalig geluid want dit is een sportbak, laat de koppeling rustig omhoog komen en geef een beetje gas, niet te weinig anders slaat de motor af. Daar ga je, wauw, dit is een echte sportwagen. Een kleine superauto. Absoluut. Zo direct als dit apparaat stuurt, en dan die motor achter je. Hij kleeft aan de weg. Wat niet wil zeggen dat je ‘m niet een zwiepertje kunt laten maken als je al te hard op het gas trapt in een bocht, vooral als er modder of bladeren op het wegdek liggen. Wat een fantastische rijmachine is dit. Je voelt je echt de koning te rijk. En bent je er continu van bewust dat je in een zeldzame auto rijdt. Van der Kooi heeft net de eerste afgeleverd, dus er rijdt er nog één in Nederland, maar veel zullen het er nooit worden, hoe graag de importeur dat ook zou willen. De auto is te koop vanaf € 75.250,- incl. BTW/BPM. |