Gran TurismoMagazine |
Door de coronacrisis lijkt het lijkt bijna wel alsof iedereen zijn interieur aan het herontdekken is. In deze bijzondere periode keert Citroën terug naar het Citroën Advanced Comfort®-programma. Het programma is ontworpen om de modellen van Citroën een unieke vorm van comfort te bieden en beschouwt het interieur als dat van een huis. Volgens Citroën zouden de inzittenden van de auto zich net zo comfortabel moeten voelen als op de bank van hun woonkamer. Om dit doel te halen heeft Citroën een programma ontwikkeld op basis van vier pijlers:
Aan de hand van de geschiedenis van Citroën wil het bedrijf deze pijlers uitleggen en herontdekken. Granturismo deelt elke week één van deze herontdekkingstochten van Citroën. Deze keer deel 2: interieurcomfort. Praktisch en functioneel interieur
Met het interieuraspect van het Citroën Advanced Comfort®-programma wil Citroën rijden en reizen aangenamer en comfortabeler maken. De ontwikkeling van modellen die maximaal interieurcomfort bieden, loopt als een rode draad door de geschiedenis van Citroën: al decennialang legt Citroën de nadruk op de voordelen van aanpasbare zitopstellingen, maximale zitruimte en zoveel mogelijk opslagruimte. Zitplaats of bagageruimte Al in 1923 bood de Citroën B2Type de keuze uit extra zitplaatsen óf extra bagagecapaciteit: een vroege poging tot een modulair ontwerp. De C3Type Torpédo was een tweezitter, maar bood een opvouwbare, derde stoel achter de bestuurder. In 1924 werd de 'Trefle' (klavertjevier) met drie zitplaatsen geïntroduceerd. Die had een vaste, derde zitplaats in het midden achter de twee voorstoelen met opbergruimte een weerszijden. De Traction Avant bood sinds de jaren dertig verschillende zitopstellingen, waaronder een zevenzitter met lange wielbasis en een variant met een opklapbare achterklep. Geavanceerde ontwerpen Zelfs de Citroën 2CV – de zogenoemde 'basisauto' van het merk – had een geavanceerd ontwerp en een aanpasbare, modulaire cabine. Met uitneembare stoelen, een cabriodak, gemakkelijk af te spoelen vloer en uitschuifbare laadruimte zette de 2CV meer dan een halve eeuw geleden al de toon op het gebied van functionaliteit en modulariteit. Zowel de Citroën DS als de CX werden verkocht als wagon met slimme zitindelingen voor maximaal interieurcomfort, lang voordat zes- en zevenzitters gangbaar werden. De CX Familiale met drie zitrijen was uniek in zijn segment en het duurde vele jaren voordat de concurrentie aanhaakte. Wetenschap van ergonomie Citroën produceerde ook een reeks conceptmodellen met interieurcomfort als belangrijkste uitgangspunt, waaronder de bijzondere Citroën Karin concept uit 1980. Veel ideeën die in studiemodellen zijn toegepast, zijn uiteindelijk verwerkt in de productieauto's van Citroën. Tegenwoordig is de aandacht gericht op de wetenschap van ergonomie en de integratie van modulaire zitopstellingen voor optimale functionaliteit. Citroën is altijd populair geweest bij gezinnen vanwege de focus op gebruiksgemak. Multifunctionele gezinsauto's behoorden de afgelopen jaren ook tot de bestsellers van het bedrijf. Waar de grootste modellen van Citroën acht of zelfs negen zitplaatsen boden, kwamen de kleinere auto's zoals de ZX en C2 met verschuifbare achterstoelen om meer zitruimte of juist meer bagageruimte te creëren. De C2 bood in 2003 ook meervoudig verstelbare stoelen voor passagiers achterin – een zeldzaamheid in deze klasse. Ingenieuze oplossingen Citroën wil het leven in de auto gemakkelijker maken met ingenieuze modulariteit, maar opbergruimte is minstens zo belangrijk. Van speciale zakken en buidels, lades onder de stoelen, grote dashboardkastjes en opbergvakken zoals je die verder alleen in een vliegtuig vindt: keer op keer vond Citroën oplossingen voor nóg meer ruimte. Het slimme 'cabinedenken' van Citroën heeft in de loop der jaren geresulteerd in vele ingenieuze oplossingen. Auto's werden steeds gebruiksvriendelijker door bijvoorbeeld draaibare stoelen voor gemakkelijker in- en uitstappen, verborgen opbergvakken en dashboarddesigns met een geïntegreerd dienblad. Andere voorbeelden van slimme oplossingen zijn de volledig aanpasbare laadruimte van de 2CV, de uitschuifbare compartimenten in de deurpanelen van de Karin concept en de grote dashboardlade in de CX. Latere GS-modellen waren verkrijgbaar met een uitneembaar dashboardkastje, dat aan het dashboard of de deuren kon worden bevestigd of zelfs als aktetas kon worden meegenomen. Later, in 2003, introduceerde Citroën de C2 met een unieke, tweedelige achterklep met een klein compartiment aan de binnenzijde van de onderste helft om kleine items op te bergen, zodat die niet door de bagageruimte schuiven. Showcars Met een drietal conceptmodellen dat Citroën onthulde tijdens de Autosalon van Parijs in 1996 – de Coupé de Plage, Berline Bulle en Grand Large – presenteerde het merk andere nieuwe oplossingen om grote sportuitrustingen mee te nemen, zoals surfplanken of ski's, evenals gezinsvriendelijke interieurs met aanpasbare opslagmogelijkheden. De Citroën Berlingo – de productieversie van de Grand Large – introduceerde de 'Modutop' met maar liefst 170 liter opslagruimte in het plafond, ideaal om allerlei losse spullen op te bergen. Vandaag de dag gaat Citroën onverminderd door met het ontwerpen en toepassen van slimme interieuroplossingen. In het huidige assortiment van Citroën zijn talloze oplossingen toegepast die het decennialange, slimme 'cabinedenken' van Citroën onderstrepen. Het merk Citroën Als internationaal opererend automerk is Citroën al sinds 1919 prominent aanwezig op de reguliere consumentenmarkt. Met hun vaak gedurfde design, comfort en doordachte technologie geven de modellen van Citroën kleur aan de autowereld. De populariteit van ons merk is mede te danken aan het feit dat we ons vooral laten inspireren door mensen en hun bezigheden. Deze kernwaarde vindt u terug in ons motto: “Inspired by You”. Die kernwaarde komt ook tot uiting in een unieke klantbeleving in de vorm van ons city store concept ‘La Maison Citroën’, de online beoordelingssite ‘Citroën Advisor’ en onze mobiliteitsoplossingen zoals Citroën Rent & Smile en Citroën Earn & Drive. Citroën heeft 10.000 verkoop- en servicevestigingen in een kleine 80 landen en verkocht in 2018 meer dan 1 miljoen voertuigen. Citroën veroverde acht keer de constructeurstitel in het wereldrallykampioenschap en schreef drie keer achter elkaar de titel in het FIA WTCC kampioenschap op zijn naam.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Oktober 2024
Categories
Alles
|