Gran TurismoMagazine |
Door de coronacrisis lijkt het lijkt bijna wel alsof iedereen zijn interieur aan het herontdekken is. In deze bijzondere periode keert Citroën terug naar het Citroën Advanced Comfort®-programma. Het programma is ontworpen om de modellen van Citroën een unieke vorm van comfort te bieden en beschouwt het interieur als dat van een huis. Volgens Citroën zouden de inzittenden van de auto zich net zo comfortabel moeten voelen als op de bank van hun woonkamer. Om dit doel te halen heeft Citroën een programma ontwikkeld op basis van vier pijlers:
Aan de hand van de geschiedenis van Citroën wil het bedrijf deze pijlers uitleggen en herontdekken. Granturismo deelt elke week één van deze herontdekkingstochten van Citroën. Te beginnen met deel 1: rijcomfort. Rijcomfort
Zodra je in een Citroën stapt, merk je het direct: dankzij het ultieme comfort voelt het alsof je in een cocon zit, geïsoleerd van de buitenwereld. Elke Citroën wordt op het gebied van comfort erkend als benchmark in het segment. Dat komt doordat Citroën vanaf het begin industriestandaarden voor rijcomfort heeft gezet en consequent nieuwe technologie en functies ontwikkelde om aan die standaarden te voldoen. Nieuwe luxe Toen men begon met autorijden, ontbrak het in de automobielen volledig aan comfort. Met de komst van Europa’s eerste, massaal geproduceerde auto in 1919, de Citroën Type A, kwam daar verandering in. Nieuwe luxe, zoals een verstelbare bestuurdersstoel, stoelbekleding en elektrische verlichting brachten meer comfort. Ook had de Type A een nieuw veersysteem, waardoor dempers niet langer nodig waren. Nog meer comfort Met de Citroën Type C in 1922 probeerde André Citroën de auto nog comfortabeler te maken. Hij wilde dat inzittenden gemakkelijk in comfortabele stoelen konden plaatsnemen. Hij dacht zelfs aan vrouwelijke chauffeurs en hun voorkeuren - lang voordat andere autofabrikanten de oogkleppen van het mannelijke motorchauvinisme afzetten. De Type C sprak vrouwen aan vanwege de gemakkelijke, lichte besturing, maar ook omdat het in- en uitstappen zo gemakkelijk ging. De advertenties van Citroën uit die tijd waren zelfs gericht op vrouwelijke kopers. Toch waren zij niet de enige die het comfort van een Citroën waardeerden. Er werden meer dan 80.000 exemplaren van de Citroën Type C geproduceerd. Begin jaren twintig werden Citroën-voertuigen in steden als Parijs en Londen als taxi ingezet en in de jaren dertig bestelde zelfs paus Pius XI een Citroën. Innovaties Het modellengamma reikte in die jaren van de top van de markt tot aan kleine gezinsauto's, maar in elk model was wel een innovatie te vinden. Zo had je de Citroën B10 met een stalen carrosserie, die dankzij een stijvere constructie de cabine beter isoleerde. In het B14-model uit 1926 vormden de nieuwe servobekrachtigde remmen een belangrijke innovatie, waardoor het gemakkelijker werd om de auto te vertragen. Daarna volgden de AC4- en AC6-series en de C6 Berline sedan, die behalve een sterke carrosserie ook nieuwe rijhulpmiddelen boden. 'Le Moteur Fottant' Citroën was de eerste fabrikant in Europa die zijn motoren op rubberen blokken monteerde om trillingen in de cabine te verminderen: dit 'zwevende' systeem staat ook bekend als 'le Moteur Flottant'. Hoewel vaak wordt beweerd dat dit een Amerikaanse uitvinding is, werd het idee in feite bedacht door twee Fransen. Het werd onmiddellijk geïmplementeerd in de C4-, C6- en ‘Rosalie’-modellen en, als goede marketeer, besloot André Citroën dat alle ‘Moteur Flottant’-auto's een badge met een zwaan zouden krijgen, als symbool voor de serene vooruitgang. Traction Avant In 1934 introduceerde Citroën een auto met zodanig veel nieuwe ontwerpkenmerken, dat het een sensatie veroorzaakte: de Traction Avant. Dit was 's werelds eerste massa geproduceerde, voorwielaangedreven gezinsauto met een monocoque-structuur en zeer aerodynamisch ontwerp. Het introduceerde nieuwe vormen van torsiestijfheid in de carrosserie, wat de rijkwaliteiten enorm ten goede kwamen en tegelijkertijd de motor isoleerde van de cabine om geluid en trillingen te verminderen. Michelin leverde nieuwe ‘Pilote’-banden met versterkte zijwanden om het rijcomfort verder te verbeteren: 's werelds eerste low-profile band in 1937. De Traction Avant was zo geavanceerd, dat het model meer dan twee decennia in productie bleef. DS 19 De Traction Avant werd in 1955 vervangen door de nieuwste innovatie van Citroën: de iconische DS 19. Die bood een revolutionaire aerodynamische carrosserie die het brandstofverbruik verlaagde, maar ook het geluidsniveau verlaagde en de stabiliteit verbeterde. Het unieke hydraulische veersysteem was van nog grotere technische betekenis. Een ritje in de DS 19 werd ook wel een 'magische tapijt'-rit genoemd. Ook zorgde de ophanging ervoor dat de auto te allen tijde waterpas bleef. Het inspireerde andere fabrikanten zoals Rolls-Royce en Mercedes-Benz later in de eeuw om de luchtvering van hun auto's aan te passen. Andere Citroën-modellen, zoals de torpedovormige SM-coupé, de GS, de CX en de XM profiteerden eveneens van de expertise op het gebied van veercomfort. Rijkwaliteit op nieuwe manieren Tegenwoordig verfijnt moderne technologie de rijkwaliteit van Citroën op nieuwe manieren. De ‘progressieve hydraulische kussen’, die debuteerde op de C5 Aircross, bestaat uit intelligente dempers en technieken voor akoestische trillingscontrole en om imperfecties op de weg effectiever te filteren. Waar conventionele veersystemen bestaan uit veren, dempers en mechanische aanslagen, voegt de technologie van Citroën twee hydraulische compressiestops toe aan elke hoek - voor rebound en compressie - om het rijcomfort in de nieuwste auto's te garanderen. De beroemde rijkwaliteit van Citroën en de focus van het bedrijf op het verminderen van geluid, trillingen en hardheid, begon bij de DS en zijn hydropneumatische vering. Zitcomfort En dan is er nog het zitcomfort. Zelfs de meer 'conventionele' voertuigen van Citroën hebben grotere zitplaatsen dan auto's van andere fabrikanten. De toewijding van Citroën op het gebied van zitcomfort is al lang ingeburgerd. Zo was er in de Traction Avant uit 1934 een nieuw ontwerp van het stoelframe en het kussen. De 2CV zou een 'eerste' ontwerp creëren met stoelen in hangmatstijl, die zowel zeer comfortabel als afneembaar waren. Stoelontwerpen bieden nog steeds de traditionele zachte, maar ondersteunende kenmerken van Citroën, gecombineerd met speciale bekledingen, nieuwe kenmerken en veiligheidsbewuste ontwerpen. Tegenwoordig zijn geavanceerde ophangingen en structuren verbonden met een reeks cabinefuncties zoals verstelbare lendensteunen, elektrische massagestoelen, elektrisch verstelbare voetsteunen en zelfs een ‘relax’-functie. Rijcomfort is voor Citroën net zo belangrijk als altijd. Het merk Citroën Als internationaal opererend automerk is Citroën al sinds 1919 prominent aanwezig op de reguliere consumentenmarkt. Met hun vaak gedurfde design, comfort en doordachte technologie geven de modellen van Citroën kleur aan de autowereld. De populariteit van ons merk is mede te danken aan het feit dat we ons vooral laten inspireren door mensen en hun bezigheden. Deze kernwaarde vindt u terug in ons motto: “Inspired by You”. Die kernwaarde komt ook tot uiting in een unieke klantbeleving in de vorm van ons city store concept ‘La Maison Citroën’, de online beoordelingssite ‘Citroën Advisor’ en onze mobiliteitsoplossingen zoals Citroën Rent & Smile en Citroën Earn & Drive. Citroën heeft 10.000 verkoop- en servicevestigingen in een kleine 80 landen en verkocht in 2018 meer dan 1 miljoen voertuigen. Citroën veroverde acht keer de constructeurstitel in het wereldrallykampioenschap en schreef drie keer achter elkaar de titel in het FIA WTCC kampioenschap op zijn naam.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Augustus 2024
Categories
Alles
|