Nieuwe, jonge doelgroep voor A-Klasse Mercedes-Benz
|
DIRECTEUR MERCEDES-BENZ CARS MARTIN HEGEMAN:
|
|
Mercedes-Benz begint eigen rijopleiding met A-Klasse als leswagen.
Een eigen rijopleiding is een mooie klantenbinder, zal men bij Mercedes-Benz wel gedacht hebben. Hoe jonger je de mensen met het merk laat kennismaken des te beter voor de toekomst. Denk eens aan al die kinderen van ouders die Mercedes-Benz rijden. Waarom zouden ze geen rijbewijs gaan halen bij de Mercedes-Benz rijschool?
Achter de rijopleiding van de Mercedes-Benz Driving Academy zit echter meer dan alleen maar een marketingidee. Tessa Schrander, manager van de MBDA, verwoort het als volgt: ‘Er zit een hele filosofie achter van verkeerseducatie, van mensen leren bewust met hun gedrag als bestuurder bezig te zijn. We werken met coaches in plaats van rijinstructeurs. De lesmethode is afgestemd op de persoonlijkheid van de leerling. Ken je zelf, weten hoe jij in elkaar zit en hoe je in bepaalde situaties reageert. Daar gaat het om.’
Belangrijk onderdeel is de persoonlijke risicoanalyse op basis van de levensstijl. Elke leerling van de Driving Academy doorloopt een online assessment om het risicioprofiel te bepalen. ‘Daarmee krijgen we inzicht in het gedrag van de leerlingen, weten we waar de risico’s eventueel liggen. Daar kun je dan als coach op inspelen,’ vertelt Tessa Schrander.
RoadSense
Sinds vorig jaar biedt Mercedes-Benz het verkeerseducatieprogramma RoadSense aan.
RoadSense richt zich op jongeren in de leeftijd van 14-16 jaar en heeft als doel het risico op ongevallen voor jongeren in het verkeer te verminderen. Daartoe maakt RoadSense gebruik van een interactieve aanpak. RoadSense laat jongeren kritisch stil staan bij het thema verkeersveiligheid door middel van groepsdiscussies, oefeningen van risicosituaties in het zogenaamde veiligheidslaboratorium en praktijkoefeningen. Bij dit laatste onderdeel mogen de cursisten onder begeleiding van een professionele instructeur op een afgesloten terrein zelf rijden in een auto van de Mercedes-Benz Driving Academy.
RoadSense nog dit jaar in Arnhem, Eindhoven en Heerlen
RoadSense heeft zich in Nederland tot een groot succes ontwikkeld. Inmiddels hebben al meer dan 2932 leerlingen van scholen uit het hele land aan het verkeerseducatieprogramma deelgenomen. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft onderzoek gedaan naar de effecten van RoadSense. De belangrijkste conclusies uit dit onderzoek zijn dat jongeren na het volgen van het programma beter bewust zijn van risico’s in het verkeer. Bovendien levert het een positieve bijdrage aan het verantwoordelijkheidsgevoel van deze jongeren.
De RoadSense-karavaan strijkt in de tweede helft van dit jaar neer in Eindhoven, Arnhem en Landgraaf. Diverse scholen uit die regio’s hebben hun leerlingen al aangemeld, maar er is nog ruimte voor meer inschrijvingen. Dat kan via de website Roadsense. Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Op de site is ook meer informatie over (de inhoud van) het verkeerseducatieprogramma te vinden.
Belangrijk onderdeel is de persoonlijke risicoanalyse op basis van de levensstijl. Elke leerling van de Driving Academy doorloopt een online assessment om het risicioprofiel te bepalen. ‘Daarmee krijgen we inzicht in het gedrag van de leerlingen, weten we waar de risico’s eventueel liggen. Daar kun je dan als coach op inspelen,’ vertelt Tessa Schrander.
RoadSense
Sinds vorig jaar biedt Mercedes-Benz het verkeerseducatieprogramma RoadSense aan.
RoadSense richt zich op jongeren in de leeftijd van 14-16 jaar en heeft als doel het risico op ongevallen voor jongeren in het verkeer te verminderen. Daartoe maakt RoadSense gebruik van een interactieve aanpak. RoadSense laat jongeren kritisch stil staan bij het thema verkeersveiligheid door middel van groepsdiscussies, oefeningen van risicosituaties in het zogenaamde veiligheidslaboratorium en praktijkoefeningen. Bij dit laatste onderdeel mogen de cursisten onder begeleiding van een professionele instructeur op een afgesloten terrein zelf rijden in een auto van de Mercedes-Benz Driving Academy.
RoadSense nog dit jaar in Arnhem, Eindhoven en Heerlen
RoadSense heeft zich in Nederland tot een groot succes ontwikkeld. Inmiddels hebben al meer dan 2932 leerlingen van scholen uit het hele land aan het verkeerseducatieprogramma deelgenomen. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft onderzoek gedaan naar de effecten van RoadSense. De belangrijkste conclusies uit dit onderzoek zijn dat jongeren na het volgen van het programma beter bewust zijn van risico’s in het verkeer. Bovendien levert het een positieve bijdrage aan het verantwoordelijkheidsgevoel van deze jongeren.
De RoadSense-karavaan strijkt in de tweede helft van dit jaar neer in Eindhoven, Arnhem en Landgraaf. Diverse scholen uit die regio’s hebben hun leerlingen al aangemeld, maar er is nog ruimte voor meer inschrijvingen. Dat kan via de website Roadsense. Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Op de site is ook meer informatie over (de inhoud van) het verkeerseducatieprogramma te vinden.