Medio volgend jaar ook als Plug-in Hybrid beschikbaar
Zeer scherpe prijzen voor nieuwe Toyota Prius
19 oktober 2011
De nieuwe Toyota Prius wordt in maart 2012 in ons land verwacht. Hij is rijker uitgerust, stuurt strakker en de neus is dynamischer vormgegeven. Daarnaast is de nieuwe Prius tot € 1.200 scherper geprijsd dan zijn voorganger en bovendien de komende jaren weer vrijgesteld van BPM, MRB. De zakelijke rijder profiteert van slechts 14% bijtelling. De Full Hybrid Prius is vanaf heden bij de dealer te bestellen voor een vanafprijs van € 25.990 en staat in het eerste kwartaal van 2012 bij de dealer. Medio volgend jaar zal ook de zeer geavanceerde Prius Plug-in Hybrid naar ons land komen.
Het multimedia geluidssysteem Toyota Touch met AUX en USB aansluitingen en Bluetooth streaming audio inclusief cover art is vanaf nu standaard in elke Prius. Dat geldt ook voor de parkeerhulpcamera, elektrisch inklapbare spiegels, smart key en een Bluetooth aansluiting voor de telefoon. Het gratis Business Pakket bevat cruise control en Touch & Go navigatie. De Business uitvoering (€ 27.690, die een prijsverlaging van € 1.200 onderging) voegt daaraan toe: Toyota Touch & Go navigatie, |
luxe bekleding met lederen zijwangen van de voorstoel, lederen stuurwiel, zachte bekleding van de raamstijlen en 17” lichtmetalen velgen.
Solar roof houdt warmte buiten De Dynamic Business (€ 31.790) wordt altijd geleverd met onder meer een solar roof om de warmte uit de auto te houden, JBL audio met 8 speakers, waterafstotend glas in de voorportieren, automatisch dimmende binnenspiegel, LED dimlichten met sproeiers en automatisch inschakelende verlichting. De Executive Business (€ 35.890) krijgt ook nog adaptive cruise control, pre-crash safety system, lederen bekleding met stoelverwarming en Intelligent Parking Assist. Strakker sturen Tijdens het rijden wordt meteen duidelijk dat Toyota het onderstel van de Prius onder handen heeft genomen. Ook werd de vering aangepast zodat dempingen van kleine oneffenheden op lagere snelheden minder voelbaar zijn en de auto op de snelweg strakker rijdt. De aanpassingen resulteren in een meer Europees sturende auto. |
De nieuwe Prius heeft aan de buitenzijde duidelijke kenmerken. De voorkant is nadrukkelijk voorzien van en trapeziumvormige grille met geïntegreerde mistlampen.
De standaard LED dagrijverlichting met knipperlichten zijn naar de onderbumper verhuisd. Aan de achterzijde vallen de nieuwe achterlichten op. Meer uitstraling in interieur In het interieur is aandacht besteed aan de wensen van Europese berijders. De bovenzijde van het dashboard heeft een hoogwaardige afwerking en het middenconsole een metaalachtige finish. De aanpassingen zorgen voor een diepere kleur en een hoger kwaliteitsgevoel. De berijder profiteert verder van een vernieuwd instrumentarium: de resolutie van de meters en tellers is verhoogd. |
Toyota onthult de GT 86
Toyota GT 86
27 november 2011
Hij heet GT 86 en zet Toyota opnieuw op de kaart als maker van extreem dynamische sportauto’s. Deze week onthult Toyota op de Tokyo Motor Show de opvolger van iconen als de AE-86, de Celica, MR2, Sports 800 – en in zekere zin ook van de 2000 GT en Supra. De berijder van de achterwiel aangedreven GT 86 commandeert via zijn rechtervoet een hoogtoerige 2-liter boxermotor met 200 pk. De aspiraties van Toyota met dit model blijken ook uit het feit dat de GT 86 wordt gebouwd op een volledig nieuw ontwikkeld sportonderstel. De prijs van de GT 86 wordt begin volgend jaar bekend gemaakt. Rijden kan medio 2012.
Toyota wil een vette glimlach op het gezicht van elke bestuurder van een GT 86 toveren. De nieuwe sportscar van Toyota is dan ook ontwikkeld om een flinke dosis rijplezier te geven. Aandrijflijn, onderstel, zitpositie, stuurgevoel, weggedrag, prestaties, uitrusting: de GT 86 moest niet alleen een nieuw model worden, maar ook een waardig opvolger van zijn sportieve voorgangers. En dus ligt de lat hoog.
F1-aerodynamica voor optimale downforce en grip
Het eerste dat aan de buitenkant opvalt, is dat de carrosserie van de GT 86 bijzonder compact is. De sportauto is nog geen 1,29 meter hoog en 4,24 meter lang. De huid van de auto is strak om het chassis gevouwen. Bij het ontwikkelen van de carrosserie is dan ook met (meer dan) een schuin oog gekeken naar de aerodynamische lessen die Toyota heeft getrokken uit haar Formule1-tijd. Het geeft de GT 86 veel downforce en grip; ideale ingrediënten voor stuurplezier.
Interieur onderstreept sportieve inborst van de GT 86
Achter het stuur, wordt de sportieve inborst van de auto verder onderstreept. De chauffeur houdt een lekker klein stuur in handen, laat zijn voeten rusten op lichtmetalen pedalen, en zit extreem laag in de auto. Zijn ogen vallen op de centraal in het instrumentarium geplaatste toerenteller en als ‘ie de GT 86 met automaat heeft besteld, bedienen zijn vingers de schakelflippers achter het stuur. Twee kuipstoeltjes, carbon delen. zwarte hemelbekleding, zwart leder met rode stiksels, een kort naast het stuur geplaatste versnellingspook en tuimelschakelaars moedigen de bestuurder verder aan om de GT 86 bij het nekvel te grijpen.
Lage zitpositie, laag gewicht, laag zwaartepunt
Eenmaal in beweging wordt dat gevoel alleen maar versterkt. Door de lage zitpositie en de laag gemonteerde boxermotor, ligt het zwaartepunt van de toch al lichtgewicht GT 86 op slechts 47,5 centimeter boven het wegdek. Ook de gewichtsverdeling benadert dankzij de achterwielaandrijving en de zo ver mogelijk naar achteren geplaatste aandrijflijn het optimum: 53:47.
Boxermotor met Toyota D-4S technologie: meer vermogen en meer trekkracht
Dat leidt ertoe dat de inzittenden optimaal kunnen genieten van de kracht van de samen met Subaru ontwikkelde 2-liter boxermotor. Toyota rust het blok uit met gescheiden twin injectoren voor zowel directe als indirecte inspuiting onder hoge compressie van 12,5:1. Dit D-4S systeem zorgt voor een toename in vermogen en koppel over een breed toerengebied zonder concessies te doen aan verbruik en uitstoot. Daardoor levert de motor in de GT 86 200 pk (bij 7.000 tpm) en 205 Nm (bij 6.600 tpm). Desondanks zullen normverbruik en uitstoot trendzettend laag zijn.
Rijden op de limiet mogelijk door aangepaste elektronica
Het onderstel is gebouwd voor sportieve prestaties. Vóór maakt de GT 86 gebruik van MacPherson veerpoten en aan de achterzijde wordt een dubbele wishbone ophanging gemonteerd. Rijden op de limiet wordt bovendien niet gefrustreerd door al te enthousiast ingrijpen van de veiligheidsvoorzieningen als ABS en (een uitschakelbaar) VSC; deze werden speciaal voor de GT 86 aangepast.
Prijzen en specificaties worden pas in de eerste helft van 2012 bekend gemaakt. De GT 86 staat naar verwachting medio volgend jaar in de showroom.