Bij Mercedes-Benz in de VIP-ruimte
Bijzonder imponerend ADAC Masters Weekend op TT Circuit Assen 2011
Fotografie Suhaila Sahmarani
We waren voor het eerst present tijdens het ADAC GT Masters weekend op het TT Circuit Assen, dat op 17 en 18 september 2011 plaatsvond. Uitgenodigd door Mercedes-Benz, moeten we er even bij zeggen. Waarom? Omdat het anders misschien wel niet bij ons opgekomen was om dat weekend Assen aan te doen, zoals zovelen er niet waren. Onbekend maakt onbemind, nietwaar? Hoewel, dit gebeuren al weer voor de vierde keer op Assen wordt georganiseerd. Waarom Mercedes-Benz zoveel aandacht besteedde aan dit van oorsprong Duitse feestje? Simpel, omdat er nogal wat Mercedes-bolides rondscheurden op het circuit. Mercedes heeft met de SLS (die wagen met die vleugeldeuren) dan ook een pur sang gt-racer in huis. En dat willen ze weten.
Maar het weekend was meer dan alleen de ADAC GT Masters. Zo werd ook de GTW European Cup verreden en de ATS Formule 3 Cup, Formule ADAC en de ADAC PROCAR. Veel Duitsers, overal op het circuit, het hele Duitse ADAC-circus was voor de gelegenheid naar Nederland verhuist. Hoewel er op de hoofdtribune nog vrij veel mensen zaten waren de overige publieksplaatsen vrijwel onbezet. Heel anders dan bij de TT en Superbike races waarbij de tribunes uitpuilen.
We concentreren ons hierbij even op de ADAC GT Masters race van zondagmiddag.
Het regende een beetje, af en toe, waardoor onmiddellijk bleek hoeveel power die GT’s op de achterwielen overbrengen, want nogal wat wagens raakten vlak voor onze neus in de Geert Timmerbocht in een slip. Weinig (blik)schade overigens. Viel allemaal nogal mee, maar wel mooi om te zien. En dan dat geluid, die diepe brom van de SLS en van de Corvette, of het wat hoger snerpen van de Lamborghini en de Ferrari, of het zuigende geluid van de Audi en de Porsche. Prachtig.
Die ADAC GT Masters is een imposante klasse met krachtige snelle racebolides. Al direct na de start van deze zestig minuten durende wedstrijd (we hebben het over de race op zondagmiddag) kregen de coureurs te maken met regen. Omdat iedereen op slicks was vertrokken, zorgde dat voor de nogal wat glijpartijen en diverse crashes met zoals gezegd louter enige blikschade. Na een neutralisatie ging het spektakel verder en uiteindelijk waren het Niclas Kentenich en Dominik Farnbacher (in de Ferrari 458 Italia (nummer 35), die de winst grepen. De Nederlander Christiaan Frankenhout kwam met zijn teamgenoot Andreas Wirth op de vierde plaats in de Mercedes-Benz SLS AMG, waarmee Frankenhout de beste Nederlander werd. Christiaan Frankenhout (in de Mercedes met nr. 33) kwam naderhand nog even langs in de VIP-box. Voor een praatje en een foto met Huub Dubbelman, directeur Corporate Communications van het Duitse merk.
We waren voor het eerst present tijdens het ADAC GT Masters weekend op het TT Circuit Assen, dat op 17 en 18 september 2011 plaatsvond. Uitgenodigd door Mercedes-Benz, moeten we er even bij zeggen. Waarom? Omdat het anders misschien wel niet bij ons opgekomen was om dat weekend Assen aan te doen, zoals zovelen er niet waren. Onbekend maakt onbemind, nietwaar? Hoewel, dit gebeuren al weer voor de vierde keer op Assen wordt georganiseerd. Waarom Mercedes-Benz zoveel aandacht besteedde aan dit van oorsprong Duitse feestje? Simpel, omdat er nogal wat Mercedes-bolides rondscheurden op het circuit. Mercedes heeft met de SLS (die wagen met die vleugeldeuren) dan ook een pur sang gt-racer in huis. En dat willen ze weten.
Maar het weekend was meer dan alleen de ADAC GT Masters. Zo werd ook de GTW European Cup verreden en de ATS Formule 3 Cup, Formule ADAC en de ADAC PROCAR. Veel Duitsers, overal op het circuit, het hele Duitse ADAC-circus was voor de gelegenheid naar Nederland verhuist. Hoewel er op de hoofdtribune nog vrij veel mensen zaten waren de overige publieksplaatsen vrijwel onbezet. Heel anders dan bij de TT en Superbike races waarbij de tribunes uitpuilen.
We concentreren ons hierbij even op de ADAC GT Masters race van zondagmiddag.
Het regende een beetje, af en toe, waardoor onmiddellijk bleek hoeveel power die GT’s op de achterwielen overbrengen, want nogal wat wagens raakten vlak voor onze neus in de Geert Timmerbocht in een slip. Weinig (blik)schade overigens. Viel allemaal nogal mee, maar wel mooi om te zien. En dan dat geluid, die diepe brom van de SLS en van de Corvette, of het wat hoger snerpen van de Lamborghini en de Ferrari, of het zuigende geluid van de Audi en de Porsche. Prachtig.
Die ADAC GT Masters is een imposante klasse met krachtige snelle racebolides. Al direct na de start van deze zestig minuten durende wedstrijd (we hebben het over de race op zondagmiddag) kregen de coureurs te maken met regen. Omdat iedereen op slicks was vertrokken, zorgde dat voor de nogal wat glijpartijen en diverse crashes met zoals gezegd louter enige blikschade. Na een neutralisatie ging het spektakel verder en uiteindelijk waren het Niclas Kentenich en Dominik Farnbacher (in de Ferrari 458 Italia (nummer 35), die de winst grepen. De Nederlander Christiaan Frankenhout kwam met zijn teamgenoot Andreas Wirth op de vierde plaats in de Mercedes-Benz SLS AMG, waarmee Frankenhout de beste Nederlander werd. Christiaan Frankenhout (in de Mercedes met nr. 33) kwam naderhand nog even langs in de VIP-box. Voor een praatje en een foto met Huub Dubbelman, directeur Corporate Communications van het Duitse merk.
Rondje TT circuit
Het TT Circuit is sinds 2008 een vaste plek geworden voor het ADAC Masters Weekend. De oorspronkelijke baan, die nu 4555 meter is, werd in 1955 aangelegd, voornamelijk voor motorraces. Assen is de thuisbasis van de Nederlandse TT, de Tourist Trophy, die al sinds 1925 verreden wordt en tot de legendarische motorraces ter wereld behoort. In 2006 werd het circuit aangepast tot de huidige versie. Het oorspronkelijke circuit van ruim 7 kilometer is in de loop der jaren om veiligheidsredenen ingekort en ook een aantal oplopende bochten zijn afgevlakt. Sinds de aanpassing van het voormalige bijna pure motorfietscircuit, groeit het in populariteit bij de autosport.
De vloeiende lijn van het circuit kent elf bochten naar rechts en zes linker bochten. Het is een van de snelste circuits die het ADAC Masters Weekend op de kalender heeft staan. Bij de ADAC GT Masters waren tot nu toe overwinningen uitsluitend weggelegd voor de middenklassesportwagens van Lamborghini en Audi. Daaruit blijkt dat op het snelle circuit het vermogen weliswaar belangrijk is, maar een goede wegligging maakt het echte verschil. Het baanrecord in Assen staat overigens op naam van de Fransman Sebastien Bourdais die in 2007 met een Panoz ChampCar het circuit in 1 min. 18 sec., 765 rond ging.
Het TT Circuit is sinds 2008 een vaste plek geworden voor het ADAC Masters Weekend. De oorspronkelijke baan, die nu 4555 meter is, werd in 1955 aangelegd, voornamelijk voor motorraces. Assen is de thuisbasis van de Nederlandse TT, de Tourist Trophy, die al sinds 1925 verreden wordt en tot de legendarische motorraces ter wereld behoort. In 2006 werd het circuit aangepast tot de huidige versie. Het oorspronkelijke circuit van ruim 7 kilometer is in de loop der jaren om veiligheidsredenen ingekort en ook een aantal oplopende bochten zijn afgevlakt. Sinds de aanpassing van het voormalige bijna pure motorfietscircuit, groeit het in populariteit bij de autosport.
De vloeiende lijn van het circuit kent elf bochten naar rechts en zes linker bochten. Het is een van de snelste circuits die het ADAC Masters Weekend op de kalender heeft staan. Bij de ADAC GT Masters waren tot nu toe overwinningen uitsluitend weggelegd voor de middenklassesportwagens van Lamborghini en Audi. Daaruit blijkt dat op het snelle circuit het vermogen weliswaar belangrijk is, maar een goede wegligging maakt het echte verschil. Het baanrecord in Assen staat overigens op naam van de Fransman Sebastien Bourdais die in 2007 met een Panoz ChampCar het circuit in 1 min. 18 sec., 765 rond ging.