Een ander soort vakantiebestemming in een ander soort auto
Tekst Gerrit Brand Fotografie Suhaila Sahmarani
We gaan naar Wroclaw in Polen. Wat zeg je, Wroclaw in Polen? Nooit van gehoord. Wroclaw is het vroegere Breslau, maar daar heb je natuurlijk ook nog nooit van gehoord, want die naam stamt van voor de oorlog, de Tweede Wereldoorlog. Voor WO II was Breslau in Silezië een Duitse stad, met 80% Duitse inwoners en 20% Polen. Ook veel joden natuurlijk. Na de oorlog werd het gebied door Polen ingelijfd en verdwenen vrijwel alle Duitsers uit de grotendeels verwoeste stad. Hun plaats werd ingenomen door Polen. Joden waren er sowieso al niet meer.
Wroclaw is net als Groningen (vanwaar we met de Alfa MiTo vertrekken) een oude stad, 1000 jaar oud, een stad met een historisch centrum, een paar marktpleinen die aan elkaar grenzen, veel historische gevels (de stad is weer helemaal opgebouwd en in oude glorie hersteld) met pastelkleurige tinten, mooie oude straatjes, terrassen, drukte. De temperatuur liep tegen de 30° C, veel bloot op straat derhalve , mooie vrouwen op hoge hakken.
De Alfa Romeo MiTo volgetankt voor een dikke 60 euro, diesel, want het is een JTDm-uitvoering, de Alfa, waar je geen BPM voor hoeft te betalen en slechts (nou ja, slechts) 14% bijtelling hebt. Hoewel, hoe lang nog, onze overheid heeft onder het mom een goed milieu te willen bevorderen bijtelling en BPM voor ‘duurzame’ auto afgeschaft of naar beneden bijgesteld, maar nu blijkt er niet meer voldoende geld binnen te komen bij de fiscus (hadden we hun van te voren kunnen voorspellen), niks duurzaamheid meer dus, geld moet binnenkomen en dus worden alle mooie maatregelen weer afgeschaft. Zitten we straks allemaal met een klein, duurzaam stadswagentje en betalen weer evenveel belasting als voorheen voor onze ‘dikke’ auto. We zijn er allemaal ingetuind, hebben ons weer eens beet laten nemen. Maar dit terzijde, ik moest het even kwijt.
Die MiTo is echter geen straf, integendeel, zou ik ook wel aan willen schaffen zonder alle belastingvoordelen, want het blijft natuurlijk 1. een zuinige auto en 2. een geweldige rijmachine, een echte Alfa Romeo. De MiTo combineert een aantal eigenschappen: stadsautootje, limousine en sportcoupé in één. Hoewel ‘limousine’ moet je met een korreltje zout nemen. Voor in de MiTo waan je je in ‘normale’, grote auto. Hij is even ruim als een grote middenklasser, de Alfa 159 bijvoorbeeld. Achterin is de ruimte beperkter, toegegeven, maar ruim voldoende voor twee grote kinderen of een paar volwassenen, mits je die niet helemaal mee wilt nemen naar Polen.
Wat een prachtige auto is die MiTo, dat naturel- of cognackleurige lederen interieur alleen al, maar ook dat mooie dashboard met die fraaie ronde klokken en fantastisch werkende airco/luchtsluizen. De stoelen zitten perfect, ook voor iemand die wat langer is dan gemiddeld (1.85 m), goede steun voor de bovenbenen, geen vermoeidheid op de lange afstand.
En die afstand is vrij fors, van Groningen naar Wroclaw zo’n 875 kilometer, allemaal snelweg, Autobahn door Duitsland, via Bremen, Hamburg, Berlijn, Cottbus naar Wroclaw. Maar dan blijkt de Alfa MiTo gewoon een Autobahncruiser te zijn, niks klein stadsautootje, maar zo comfortabel als een Amerikaanse slee op Route 66, met dien verstande dat de vering een stuk strakker is, met een perfect wegligging en stuurgedrag als gevolg. Onze MiTo is voorzien van extra’s, wat de prijs opdrijft van ca. € 17.500 (standaardmodel) naar ca. € 23.000. Extra’s als navigatiesysteem, radio cd/mp3 speler met RDS (een geweldig geluidssysteem, heel wat anders dan dat blikkerige geluid dat je in andere kleine autootjes gewend bent), audiobediening aan het stuur, blue & me – blue tooth telefoneren, cruisecontrol, parkeersensoren, armsteun, dual-zone climate control, lendesteunverstellingen bestuurder en passagier, natuurlijk dat prachtige Frau-lederen interieur, een glimmend zwart gelakt dak, wat o zo mooi staat bij de witte (bianco spino) kleur van ‘onze’ MiTo. Je leest het al, we zijn razend enthousiast over de MiTo, hadden eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo’n goede, allround wagen zou zijn. O ja, met ook nog eens behoorlijk veel ruimte in de kofferbak.
De Autobahn wordt in razend tempo genomen, de kilometers verdwijnen onder je wielen, maar het brandstofgebruik blijft binnen de perken. 5 liter per 100 kilometer geeft de boordcomputer aan, soms wat meer, maar als je de auto op cruise control zet en een snelheid van rond de 120 km/h aanhoudt is de MiTo werkelijk heel zuinig. Ook in de stad blijkt later, dankzij het start-stop-systeem, wat inhoudt dat de motor zichzelf als je de wagen stopt uitschakelt en meteen weer aanslaat als je de koppeling weer intrapt en het gas aantipt. Het werkt perfect. We rijden om alle grote steden heen, geen files in Duitsland ditmaal. Voor de avond zijn we in Wroclaw. Eerst overigens meteen na het passeren van de Duits-Poolse grens nog een stukje heel erg slecht asfalt, waar je niet sneller dan 60 tot 80 km/h kunt rijden wil je je wielophanging heel houden, maar tot onze verbazing houdt dit na circa 30 kilometer op en gaat de rest van de route naar Wroclaw (nog zo’n 100 km) over op het mooiste asfalt dat je je kunt voorstellen. Valt mee dus, mag ook wel, want Wroclaw werpt zich op als Europese culturele hoofdstad voor 2016. Overal in de stad staan de borden, wij krijgen ergens in een standje in het centrum een badge mee en een sleutelhanger. De stad bevalt ons zeer, al was het alleen al vanwege het mooie weer en de lage prijzen, we zijn blijkbaar gemakkelijk beïnvloedbaar en duimen voor Wroclaw.
Een tip, boek je hotel via travelpoland.com. In Wroclaw zijn heel veel goede hotels. Wij kozen voor het Best Western in de Kielbasniczastraat in het centrum van de stad, maar dat centrum zit vol met goede hotels voor niet te veel geld. Het Best Western kost zo’n € 89,- per nacht voor 2 personen, maar je vindt veel goedkopere overnachtingslocaties. Ga lekker zoeken op internet.
Wroclaw is met meer dan 600.000 inwoners geen kleine stad. Er is veel te zien, oude viaducten, ijzeren bruggen, keurig gerestaureerde stadspanden. De stad heeft grandeur, doet hier en daar denken aan een Duitse of Franse stad. De oude gebouwen zijn statig, tellen meestal vier of vijf verdiepingen. Er is een beroemde kathedraal en diverse andere gotische kerken. Trouwens wist je dat Wroclaw partnerstad is van Breda? De stad heeft een universiteit met 40.000 studenten, is dus een jonge stad. Polens is trouwens überhaupt een jong land, veel jonge mensen op straat, die verlangen naar een beter en rijker leven dan ze nu hebben. Vind je het gek dat er zo veel Polen naar het ‘westen’ komen om geld te verdienen?
Toch hebben ze daar alles, ook dure auto’s. Ik wil niet zeggen dat de Mercedessen SL je er om de oren vliegen, maar ze zijn er wel. Hoe meer arme mensen des te meer rijken. Dat is de wet van het kapitalisme, die overal geldt.
Nog even terugkomend op de Alfa MiTo JTDm 1.3 ECO, moet gezegd worden, dat dit een kwaliteitsproduct is, geen rammeltje of kraakje, een perfect schakelende vijfbak, comfortabele, supportive stoelen, een heerlijke krachtige motor (ondanks de geringe inhoud en zijn 85 pk) met veel vermogen in de lage toerentallen, Autobahn-cruiser en stadsauto ineen. Chic, elegant, sportief.
Enkele specificaties
Alfa MiTo JTDm 1.3 ECO Hatchback Lengte/breedte/hoogte - 4.06m/1.72m/1.453m Segment B Aantal zitplaatsen 4 Kofferbakinhoud 270 liter Handgeschakeld Vermogen 62 kW / 85 pk Koppel 200 Nm Cilinderaantal 4, kleppen per cil. 4 Boring x Slag 69,6 x 82,0 mm Compressieverhouding 1:17,6 Brandstof Diesel, systeem commonrail, turbo CO2 uitstoot 95g/km Brandstofverbruik gecombineerd 1:27 (volgens fabrikant); Normaal gebruik, gemiddeld 4,5 tot 5 liter per 100 km geschat (volgens ons) Tankinhoud 45 liter Topsnelheid 175 km/h