Opel Cascada
Open rijden in een klassieke cabriolet.
Tekst Gerrit Brand
Foto’s Suhaila Sahmarani
Wat hebben we toch af en toe een mazzel. Toen wij de Opel Cascada een weekje te leen hadden was het onafgebroken mooi weer, heet zelfs met temperaturen tussen de 25 en 30 graden. Dan is het natuurlijk het mooist om open te rijden. We hebben dan ook echt kunnen genieten van deze klassieke cabriolet.
Klassiek, want zeg nou zelf, een cabrio hoort natuurlijk een linnen dak te hebben. Al die inschuifbare stalen cabriodaken, men komt er al weer wat van terug. Hoewel je ze bij bosjes ziet rijden, maar allemaal met het dak dicht en de airco aan. Koop dan een mooie coupé, zou ik zeggen
Wat is er nou zo gweldig aan de Opel Cascada? Mooie contouren, een (daar heb je het weer) klassiek design, een heel fraai luxe interieur waarin materialen van hoge kwaliteit zijn verwerkt. Fantastische stoelen, met verlengbare zitvlakken zodat je de perfecte zitpositie met steun voor je bovenbenen kunt vinden achter het stuur. Voldoende beenruimte voor de passagiers achterin; de Cascada is een echter vierzitter. Ondanks dat de kap er ook in gevouwen moet kunnen worden biedt de kofferbak voldoende bagageruimte voor een lange vakantietrip of gewoon voor dagelijks (boodschappen)gebruik. Daar komt dan nog bij dat de auto heerlijk rijdt. We hadden een dieseluitvoering te leen met een handmatig te schakelen zesversnellingsbak. Speciaal om gevraagd omdat we altijd van die lange afstanden rijden en graag een beetje op het brandstofverbruik wilden letten; dat was goed met een gemiddelde van 1 op 16; veel in de stad rijden meegerekend. Geen centje pijn dus. Een mooi geluid ook vanuit het vooronder, geen hard tokkelende diesel maar veeleer een vertrouwenwekkend brommende motor alsof je in een ouderwetse Amerikaan rijdt. On the road, precies het gevoel dat je wilt hebben als je met open dak door de dreven rijdt.
De Cascada kun je gewoon het hele jaar door gebruiken want de softtop bestaat uit een drielaags stoffen dak. Je rijdt dan ook goed geïsoleerd, dat is te merken aan de warmte die in de auto blijft hangen èn aan het lage geluidsniveau.Je hebt niet het gevoel in een cabrio te rijden als het dak dicht is, ook niet op de snelweg als je honderddertig rijdt.
De wagen is lang en laag en staat op stoere 19 inch lichtmetalen velgen. Van welke kant je hem ook bekijkt, hij is altijd mooi. Vooral van voren gezien vinden we hem stevig en stoer overkomen.
Hij is leverbaar in een aantal bijzondere carrosseriekleuren. Die van ons is Nougat Brown, een schitterende kleur die het midden houdt tussen beige en brons. Het dak is mokka-kleurig (sweet mocca). Andere kleuren voor de softtop zijn zwart en malbec (donkerbruin, roodachtig).
Onze testauto heeft om de een of andere reden ook nog de toevoeging Cosmo, althans in de brochure. Waarom is me niet helemaal duidelijk, zal met het uitrustingsniveau te maken hebben dat werkelijk heel uitgebreid is. Een met Morrocana leer bekleed dashboard, een leren stuurwiel, een geavanceerde radio-cd speler met zes speakers, Park Expert in de achterbumper (wel een enorm gepiep hoor als je bijvoorbeeld achteruit in een parkeergarage wilt parkeren), 19 inch lichtmetalen velgen etc.
Alle uitvoeringen van de Cascada zijn voorzien van een start/stop systeem om in de stad of in de file brandstof te besparen.
De goedkoopste uitvoering is de 1.4 turbo benzine motor met handmatige 6-versnellingsbak, 140 pk vermogen voor € 34.395. Dan komt de 1.6 turbo motor met diezelfde handbak en 170 pk voor 3000 euro meer en vervolgens is er nog een automaatuitvoering van deze laatste te koop voor nogmaals 3000 euro meer.
Maar zoals gezegd hebben wij een dieseluitvoering te leen, namelijk de 2.0 CDTI met handmatige 6-bak en 165 pk. Deze kost € 40.695. Met automatische versnellingsbak kost hij € 45.695. Vervolgens is er diezelfde motor in bi-turbo uitvoering, met handbak en 195 pk voor € 44.295.
Onze testwagen heeft nogal wat extra’s zodat de eindprijs op € 45.810 komt te liggen. Maar wij beschikken dan ook over een geweldig navigatiesysteem met telefoon, voice control en bluetooth, een mooi geperforeerd (ventilatie) lederen interieur, metallic lak en nog zo wat extra’s.
De wegligging is erg goed dankzij het fijne onderstel en de uiterst stijve carrosserie (geen rammeltjes of doorbuigen). Het optionele Flex-Ride-chassis met onder meer Watt link-achterwielophanging en dezelfde hoogwaardige voorwielophanging als die van de onvolprezen Opel Insignia OPC stemt alle onderstelfuncties automatisch af op je rijstijl en de wegomstandigheden. Je hebt daarbij de keuze tussen sportief en scherp rijden of ontspannen cruisen. Wij hebben eerlijk gezegd vrijwel alleen maar dat laatste gedaan. Het is met mooi zomerweer gewoon heerlijk om rustig door stad en land te cruisen, nietwaar.
Tenslotte wil ik ook nog wijzen op de veiligheidsaspecten van deze wagen. We hebben hier te maken met Duitse techniek met standaard front- en zijairbags en versterkte stijlen naast de voorruit en een rolbeugelsysteem met veermechanisme. Wat wil je nog meer.
De Opel Cascada is wat mij betreft de opvolger van de Saab Cabrio. Immers Saab behoorde voor de niet zo heel erg geslaagde overname door Victor Muller met als gevolg een faillissement net als Opel ook tot het General Motors concern. En als je zo de specificaties van de Cascada leest, doen ze me heel erg denken aan die van de Saab Cabrio en dan denk ik vooral ook aan die driedelig gevoerde winterharde softtop waardoor je deze zomerse wagen het hele jaar door gewoon kunt gebruiken.