SEAT Toledo – terug van weggeweest
· De elegantie van een coupé met de veelzijdigheid van een stationwagon
· Moderne 1.2 & 1.4 TSI benzinemotoren en 1.6 TDI common-rail diesel
· Spaarzaam verbruik met CO2-emissies tot 104 g/km
· Prima prijs-prestatieverhouding, leverbaar vanaf voorjaar 2013
Leusden, 19 september 2012 – De SEAT Toledo is terug van weggeweest. Meer dan ooit combineert de nieuwe sedan van SEAT design en praktische bruikbaarheid met dynamiek, zuinige prestaties, kwaliteit en ‘value for money’. Met volop ruimte, optimale flexibiliteit en een uitstekende prijs-prestatieverhouding appelleert de nieuwe Toledo aan kopers die op zoek zijn naar een praktische, kwalitatief hoogwaardige en betaalbare sedan voor het hele gezin, zonder concessies te doen op het gebied van uitstraling en rijplezier.
Met zijn unieke eigenschappen vormt de nieuwe Toledo een passend vervolg op de succesformule van zijn voorgangers. Alleen al van de eerste twee Toledo-generaties produceerde SEAT meer dan 860.000 exemplaren. De compleet nieuwe versie zal dit succes naadloos voortzetten wanneer hij vanaf medio november in Spanje en Portugal leverbaar wordt. In Nederland arriveert de Toledo in het voorjaar van 2013 in de SEAT-showrooms.
Praktische bruikbaarheid met de nieuwste technologieën
De nieuwe Toledo is een volwassen auto. Hij meet 4,48 meter in lengte en heeft een groot en breed kofferdeksel. Daaronder gaat een bagageruimte met een inhoud van 550 liter schuil in de standaard opstelling. Die ruimte kan worden vergroot tot een verbazingwekkende 1.490 liter door de in delen neerklapbare achterbank neer te klappen. Daarmee biedt de Toledo dezelfde hoeveelheid ruimte als veel stationwagons. De naar verhouding lange wielbasis van 2.602 mm resulteert in een ruim interieur en volop beenruimte voor alle inzittenden. De grote portieren garanderen een gemakkelijke in- en uitstap.
De Toledo beschikt over de nieuwste motoren en transmissies van de Volkswagen Group. De krachtigste TSI-benzineversie wordt daarbij gekoppeld aan de 7-traps DSG-transmissie met dubbele koppeling. De benzinemotoren leveren vermogens van 55 kW/75 pk tot 90 kW/122 pk, waarbij de Ecomotive-versie zich nadrukkelijk onderscheidt door een CO2-emissie van 116 gram per kilometer. En met de TDI common-rail dieselmotor, die 77 kW/105 pk put uit 1,6 liter, zet de E-Ecomotive een nieuwe norm met een verbruik van slechts 3,9 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 104 gram per kilometer. In 2013 voegt SEAT nog een TDI aan de motorenreeks toe met een vermogen van 66 kW/90 pk.
Sterk en solide voorkomen
De nieuwe Toledo past naadloos in de actuele designstrategie van SEAT, die tot uiting kwam op de IBE, IBX en IBL studiemodellen, en bijvoorbeeld ook op de nieuwe Leon. De Toledo heeft een sterk en solide voorkomen met duidelijke en precies gedefinieerde oppervlakken, lijnen en hoeken. De brede, hoekige koplampen zijn kenmerkende elementen uit het nieuwe design-DNA van SEAT. Samen met de trapeziumvormige onderste radiatorgrille en luchtinlaten, alsmede de horizontale achterlichten, benadrukken ze de breedte van de auto. De gebogen daklijn accentueert de elegante uitstraling van de Toledo en loopt door in de brede C-stijl en vervolgens in de achterkant van de auto. De schuingeplaatste achterruit geeft de nieuwe Toledo een harmonieuze en uitgebalanceerde houding – zonder overigens de veelzijdigheid en functionaliteit van de auto te beïnvloeden.
Modern, puur interieur
Het interieur van de nieuwe Toledo is licht en ruim en weerspiegelt de moderne en pure designfilosofie die voor de buitenkant is toegepast. De cockpit is overzichtelijk en ergonomisch ingedeeld. Vooral in combinatie met de optionele beige bekleding lijkt de donkere bovenkant van het dashboard boven de ventilatieopeningen te zweven. De ronde klokken zijn eenvoudig af te lezen en de knoppen voor het audiosysteem en de airconditioning in de middenconsole zijn intuïtief te bedienen. Het ontwerp van het interieur wordt verder versterkt door de zorgvuldig gekozen materialen en kleuren. De precisie en kwaliteit van de Toledo komt daar terug in vele details: in het aantrekkelijk gevormde driespaaks stuurwiel, in de nieuwe bediening van de airconditioning en in elegante, verchroomde details.
State-of-the-art technologie
De Toledo is een compleet nieuw model en krijgt daarom de nieuwste, state-of-the-art technologieën mee. Aan de basis daarvan staat de zeer stijve koetswerkstructuur, die zorgt voor een solide gevoel van kwaliteit en die optimale passieve veiligheid biedt in combinatie met de standaard aanwezige veiligheidsfeatures. Dankzij het intelligente lichtgewicht concept bedraagt het basisgewicht van de nieuwe Toledo slechts 1.040 kg.
Modern motorenprogramma
Het motorenprogramma van de nieuwe SEAT Toledo bestaat uit drie moderne viercilinder TSI benzinemotoren met een vermogen variërend van 63 kW/85 pk tot 90 kW/122 pk, en een turbodieselkrachtbron met in eerste instantie een inhoud van 1,6 liter, goed voor 77 kW/105 pk. Het instapmodel krijgt een driecilinder 1.2-liter benzinemotor met multipoint brandstofinjectie en een maximumvermogen van 55 kW/75 pk.
Met een inhoud van 1.197cc benadrukt de 1.2 TSI (63 kW/85 pk) motor de logica achter downsizing, door ondanks zijn kleine inhoud met behulp van directe brandstofinspuiting en turbotechnologie toch zeer efficiënt te presteren. Het beperkte gewicht van de motor (89,5 kg), de lage interne frictie en het geoptimaliseerde warmtemanagement voor kortere opwarmtijden van de motor en katalysator zijn bijkomende voordelen van de TSI-units.
De Toledo 1.2 TSI Ecomotive is extra zuinig. Deze 77 kW/105 pk sterke turbomotor brengt het verbruik terug tot slechts 5,0 liter op 100 kilometer, gekoppeld aan een CO2-emissie van 116 g/km dankzij het start-stopsysteem, remenergie terugwinning en een versnellingsindicator in het dashboard. In combinatie met een 55-liter brandstoftank heeft deze uitvoering een actieradius van 1.000 kilometer of meer zonder te tanken, afhankelijk van de rijstijl.
De zuinige prestaties hebben geen negatieve invloed op de sportieve dynamiek van de Toledo 1.2 TSI. Met een maximumkoppel van 175 Nm tussen 1.550 en 4.100 tpm biedt deze motor een indrukwekkende trekkracht. Een topsnelheid van 195 km/u en een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 10,4 seconden zijn respectabele prestatiecijfers in deze klasse. Vanzelfsprekend is de 90 kW/122 pk sterke Toledo 1.4 TSI gekoppeld aan de standaard DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling nog dynamischer. Deze uitvoering bereikt een topsnelheid van 206 km/u en accelereert in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u.
TDI nóg een zuinig hoogtepunt
De 1.6 TDI E-Ecomotive is nóg zo’n zuinig hoogtepunt binnen de nieuwe Toledo-serie. Deze versie onderscheidt zich door een brandstofverbruik van 3,9 liter op 100 kilometer en een overeenkomstig lage CO2-uitstoot van slechts 104 g/km. Deze uitstekende waarden zijn mede te danken aan het standaard start-stopsysteem en remenergie terugwinning. Nog zo’n indrukwekkend cijfer van de 1.6 TDI E-Ecomotive is het maximumkoppel van 250 Nm tussen 1.500-2.500 tpm, waarmee hij in iedere situatie meer dan voldoende power biedt. In 2013 voegt SEAT nog een common-rail dieselmotor aan het gamma toe met 66 kW/90 pk, die eveneens borg zal staan voor gunstige CO2-waarden.
De transmissies van de nieuwe Toledo zijn al net zo geavanceerd als de motoren. De TDI-units, de 1.2-liter MPI (55 kW/75 pk) en de 1.2-liter TSI met 63 kW/85 pk zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, terwijl de 77 kW/105 pk benzinevariant wordt gecombineerd met een manuele zesversnellingsbak. De 7-traps DSG-bak is exclusief voorbehouden aan de Toledo 1.4 TSI en combineert de sportiviteit en het zuinige karakter van een handbak met het comfort van een conventionele automaat. De ongekend korte onderbreking in de aandrijving van slechts enkele honderdsten van een seconde is zowel indrukwekkend als plezierig om te ervaren.
De ophanging van de nieuwe SEAT Toledo is geavanceerd in ontwerp, met sportieve en veilige handlingeigenschappen tot gevolg. De voorwielophanging bestaat uit MacPherson veerpoten, laag gemonteerde wishbones en stabilisatorstangen, terwijl achter een compacte torsieas wordt gebruikt. ESC (Electronic Stability Control) maakt deel uit van de standaarduitrusting. De elektrohydraulische besturing is sportief en direct, en vergt minder bekrachtiging naarmate de snelheid van de auto toeneemt. Het systeem staat garant voor een precieze besturing en een prima rechtuitstabiliteit.
Complete uitrusting
SEAT gaat de nieuwe Toledo in drie uitrustingsniveaus leveren. Tot de standaarduitrusting behoren voor- en zijairbags voor de bestuurder en voorpassagier, hoofd- en thoraxairbags, ABS, ESC met ASR, centrale portiervergrendeling, een neerklapbare achterbank en elektrische ramen vóór. De Toledo Reference krijgt verder een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, portiervergrendeling met afstandsbediening, een in delen neerklapbare achterbank, een trip computer en een verlicht dashboardkastje. In combinatie met de 77 kW/105 pk en 90 kW/122 pk TSI-motoren wordt de Reference voorzien van 195/55 R 15 banden. De buitenspiegels en portiergrepen worden in koetswerkkleur uitgevoerd, tot de optionele mogelijkheden behoren elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, een dakantenne en radiovoorbereiding inclusief vier speakers. De Toledo Style mikt vooral op comfort ingestelde kopers en benadrukt zijn status als topmodel met 16 inch lichtmetalen wielen en 215/45 R 16 banden. Verder biedt de Style o.a. Cruise control, mistlampen vóór met bochtverlichting die zichzelf tot een snelheid van 40 km/u automatisch inschakelt op basis van stuurbewegingen. Daarnaast krijgt de Style elektrische ramen achter, een radio/CD-speler met stuurwielbediening, hoogteverstelling voor de voorpassagiersstoel, een lederen stuur en versnellingspook, en middenarmsteunen voor en achter.
Aantrekkelijke opties voor individuele voorkeuren
Tot de lange lijst opties voor de Toledo behoren automatische Climatronic airconditioning (met gekoeld dashboardkastje), interior monitoring, afneembare trekhaak, parkeersensoren achter, wegrijassistentie op hellingen gekoppeld aan het ESC (Hill Holder), 17 inch wielen en diverse optiepakketten. Het SEAT Sound System 2.1 zorgt voor een prima geluid en biedt tal van functies. Het multimediasysteem in de Toledo Style is het optionele SEAT Media System 2.2, met 4 x 20 Watt versterker, zes speakers en een CD-speler met MP3- en WMA-mogelijkheden. Het communicatiecentrum wordt gecompleteerd door Bluetooth, voice control, DAB/DAB+ ontvangst, ontvangst van DMB-programma’s (Digital Multimedia Broadcasting), Aux-in-aansluiting voor externe multimediabronnen en een 5 inch touchscreen scherm. Het satellietnavigatiesysteem met SD-poort werkt op basis van dynamische begeleiding, waarbij het systeem de beste route zoekt met inachtneming van files. Het HD-display heeft een gescheiden functie: naast het tonen van de routekaart kan tegelijkertijd ook andere informatie worden geraadpleegd.
Het erfgoed van de nieuwe Toledo
De Toledo is sinds 1991, toen de eerste generatie Toledo debuteerde, één van de meest succesvolle modelseries van SEAT geweest. Na de integratie met de Volkswagen Group was de Toledo ook het eerste model dat profiteerde van de nieuwe technologieën van de Group. De eerste Toledo, ontworpen door Italdesign Giugiaro in Turijn, vestigde de inmiddels legendarische reputatie als een uitzonderlijk ruime auto met een uitstekende prijs-uitrustingpropositie. Hoewel hij met een lengte van 4,32 niet bijzonder lang was, stond hij als ongebruikelijk ruim te boek, waarbij de enorme achterklep van de sedan zeer praktisch bleek. Toen op 26 september 1995 in de Prince Felipe de Borbon-fabriek in Martorell de tien miljoenste SEAT van de band rolde, was die eer weggelegd voor een Toledo. In datzelfde jaar verscheen de allereerste Toledo TDI voorzien van een turbodieselmotor en directe brandstofinspuiting.
In 1998 volgde de tweede generatie van de Toledo, waarvan het ontwerp in belangrijke mate werd beïnvloed door Giorgetto Giugiaro. Opnieuw verkoos SEAT de sedanstyling voor de Toledo, zij het ditmaal met een conventionele kofferklep. Met een volume van 500 liter bood de tweede Toledo een enorme bagageruimte. Gezamenlijk waren de eerste en tweede generatie Toledo goed voor een productie van meer dan 860.000 exemplaren en de in 2004 gelanceerde derde generatie van de Toledo, die tot 2009 geproduceerd werd, zorgde voor een passend vervolg van dat succes.
· Moderne 1.2 & 1.4 TSI benzinemotoren en 1.6 TDI common-rail diesel
· Spaarzaam verbruik met CO2-emissies tot 104 g/km
· Prima prijs-prestatieverhouding, leverbaar vanaf voorjaar 2013
Leusden, 19 september 2012 – De SEAT Toledo is terug van weggeweest. Meer dan ooit combineert de nieuwe sedan van SEAT design en praktische bruikbaarheid met dynamiek, zuinige prestaties, kwaliteit en ‘value for money’. Met volop ruimte, optimale flexibiliteit en een uitstekende prijs-prestatieverhouding appelleert de nieuwe Toledo aan kopers die op zoek zijn naar een praktische, kwalitatief hoogwaardige en betaalbare sedan voor het hele gezin, zonder concessies te doen op het gebied van uitstraling en rijplezier.
Met zijn unieke eigenschappen vormt de nieuwe Toledo een passend vervolg op de succesformule van zijn voorgangers. Alleen al van de eerste twee Toledo-generaties produceerde SEAT meer dan 860.000 exemplaren. De compleet nieuwe versie zal dit succes naadloos voortzetten wanneer hij vanaf medio november in Spanje en Portugal leverbaar wordt. In Nederland arriveert de Toledo in het voorjaar van 2013 in de SEAT-showrooms.
Praktische bruikbaarheid met de nieuwste technologieën
De nieuwe Toledo is een volwassen auto. Hij meet 4,48 meter in lengte en heeft een groot en breed kofferdeksel. Daaronder gaat een bagageruimte met een inhoud van 550 liter schuil in de standaard opstelling. Die ruimte kan worden vergroot tot een verbazingwekkende 1.490 liter door de in delen neerklapbare achterbank neer te klappen. Daarmee biedt de Toledo dezelfde hoeveelheid ruimte als veel stationwagons. De naar verhouding lange wielbasis van 2.602 mm resulteert in een ruim interieur en volop beenruimte voor alle inzittenden. De grote portieren garanderen een gemakkelijke in- en uitstap.
De Toledo beschikt over de nieuwste motoren en transmissies van de Volkswagen Group. De krachtigste TSI-benzineversie wordt daarbij gekoppeld aan de 7-traps DSG-transmissie met dubbele koppeling. De benzinemotoren leveren vermogens van 55 kW/75 pk tot 90 kW/122 pk, waarbij de Ecomotive-versie zich nadrukkelijk onderscheidt door een CO2-emissie van 116 gram per kilometer. En met de TDI common-rail dieselmotor, die 77 kW/105 pk put uit 1,6 liter, zet de E-Ecomotive een nieuwe norm met een verbruik van slechts 3,9 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 104 gram per kilometer. In 2013 voegt SEAT nog een TDI aan de motorenreeks toe met een vermogen van 66 kW/90 pk.
Sterk en solide voorkomen
De nieuwe Toledo past naadloos in de actuele designstrategie van SEAT, die tot uiting kwam op de IBE, IBX en IBL studiemodellen, en bijvoorbeeld ook op de nieuwe Leon. De Toledo heeft een sterk en solide voorkomen met duidelijke en precies gedefinieerde oppervlakken, lijnen en hoeken. De brede, hoekige koplampen zijn kenmerkende elementen uit het nieuwe design-DNA van SEAT. Samen met de trapeziumvormige onderste radiatorgrille en luchtinlaten, alsmede de horizontale achterlichten, benadrukken ze de breedte van de auto. De gebogen daklijn accentueert de elegante uitstraling van de Toledo en loopt door in de brede C-stijl en vervolgens in de achterkant van de auto. De schuingeplaatste achterruit geeft de nieuwe Toledo een harmonieuze en uitgebalanceerde houding – zonder overigens de veelzijdigheid en functionaliteit van de auto te beïnvloeden.
Modern, puur interieur
Het interieur van de nieuwe Toledo is licht en ruim en weerspiegelt de moderne en pure designfilosofie die voor de buitenkant is toegepast. De cockpit is overzichtelijk en ergonomisch ingedeeld. Vooral in combinatie met de optionele beige bekleding lijkt de donkere bovenkant van het dashboard boven de ventilatieopeningen te zweven. De ronde klokken zijn eenvoudig af te lezen en de knoppen voor het audiosysteem en de airconditioning in de middenconsole zijn intuïtief te bedienen. Het ontwerp van het interieur wordt verder versterkt door de zorgvuldig gekozen materialen en kleuren. De precisie en kwaliteit van de Toledo komt daar terug in vele details: in het aantrekkelijk gevormde driespaaks stuurwiel, in de nieuwe bediening van de airconditioning en in elegante, verchroomde details.
State-of-the-art technologie
De Toledo is een compleet nieuw model en krijgt daarom de nieuwste, state-of-the-art technologieën mee. Aan de basis daarvan staat de zeer stijve koetswerkstructuur, die zorgt voor een solide gevoel van kwaliteit en die optimale passieve veiligheid biedt in combinatie met de standaard aanwezige veiligheidsfeatures. Dankzij het intelligente lichtgewicht concept bedraagt het basisgewicht van de nieuwe Toledo slechts 1.040 kg.
Modern motorenprogramma
Het motorenprogramma van de nieuwe SEAT Toledo bestaat uit drie moderne viercilinder TSI benzinemotoren met een vermogen variërend van 63 kW/85 pk tot 90 kW/122 pk, en een turbodieselkrachtbron met in eerste instantie een inhoud van 1,6 liter, goed voor 77 kW/105 pk. Het instapmodel krijgt een driecilinder 1.2-liter benzinemotor met multipoint brandstofinjectie en een maximumvermogen van 55 kW/75 pk.
Met een inhoud van 1.197cc benadrukt de 1.2 TSI (63 kW/85 pk) motor de logica achter downsizing, door ondanks zijn kleine inhoud met behulp van directe brandstofinspuiting en turbotechnologie toch zeer efficiënt te presteren. Het beperkte gewicht van de motor (89,5 kg), de lage interne frictie en het geoptimaliseerde warmtemanagement voor kortere opwarmtijden van de motor en katalysator zijn bijkomende voordelen van de TSI-units.
De Toledo 1.2 TSI Ecomotive is extra zuinig. Deze 77 kW/105 pk sterke turbomotor brengt het verbruik terug tot slechts 5,0 liter op 100 kilometer, gekoppeld aan een CO2-emissie van 116 g/km dankzij het start-stopsysteem, remenergie terugwinning en een versnellingsindicator in het dashboard. In combinatie met een 55-liter brandstoftank heeft deze uitvoering een actieradius van 1.000 kilometer of meer zonder te tanken, afhankelijk van de rijstijl.
De zuinige prestaties hebben geen negatieve invloed op de sportieve dynamiek van de Toledo 1.2 TSI. Met een maximumkoppel van 175 Nm tussen 1.550 en 4.100 tpm biedt deze motor een indrukwekkende trekkracht. Een topsnelheid van 195 km/u en een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 10,4 seconden zijn respectabele prestatiecijfers in deze klasse. Vanzelfsprekend is de 90 kW/122 pk sterke Toledo 1.4 TSI gekoppeld aan de standaard DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling nog dynamischer. Deze uitvoering bereikt een topsnelheid van 206 km/u en accelereert in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u.
TDI nóg een zuinig hoogtepunt
De 1.6 TDI E-Ecomotive is nóg zo’n zuinig hoogtepunt binnen de nieuwe Toledo-serie. Deze versie onderscheidt zich door een brandstofverbruik van 3,9 liter op 100 kilometer en een overeenkomstig lage CO2-uitstoot van slechts 104 g/km. Deze uitstekende waarden zijn mede te danken aan het standaard start-stopsysteem en remenergie terugwinning. Nog zo’n indrukwekkend cijfer van de 1.6 TDI E-Ecomotive is het maximumkoppel van 250 Nm tussen 1.500-2.500 tpm, waarmee hij in iedere situatie meer dan voldoende power biedt. In 2013 voegt SEAT nog een common-rail dieselmotor aan het gamma toe met 66 kW/90 pk, die eveneens borg zal staan voor gunstige CO2-waarden.
De transmissies van de nieuwe Toledo zijn al net zo geavanceerd als de motoren. De TDI-units, de 1.2-liter MPI (55 kW/75 pk) en de 1.2-liter TSI met 63 kW/85 pk zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, terwijl de 77 kW/105 pk benzinevariant wordt gecombineerd met een manuele zesversnellingsbak. De 7-traps DSG-bak is exclusief voorbehouden aan de Toledo 1.4 TSI en combineert de sportiviteit en het zuinige karakter van een handbak met het comfort van een conventionele automaat. De ongekend korte onderbreking in de aandrijving van slechts enkele honderdsten van een seconde is zowel indrukwekkend als plezierig om te ervaren.
De ophanging van de nieuwe SEAT Toledo is geavanceerd in ontwerp, met sportieve en veilige handlingeigenschappen tot gevolg. De voorwielophanging bestaat uit MacPherson veerpoten, laag gemonteerde wishbones en stabilisatorstangen, terwijl achter een compacte torsieas wordt gebruikt. ESC (Electronic Stability Control) maakt deel uit van de standaarduitrusting. De elektrohydraulische besturing is sportief en direct, en vergt minder bekrachtiging naarmate de snelheid van de auto toeneemt. Het systeem staat garant voor een precieze besturing en een prima rechtuitstabiliteit.
Complete uitrusting
SEAT gaat de nieuwe Toledo in drie uitrustingsniveaus leveren. Tot de standaarduitrusting behoren voor- en zijairbags voor de bestuurder en voorpassagier, hoofd- en thoraxairbags, ABS, ESC met ASR, centrale portiervergrendeling, een neerklapbare achterbank en elektrische ramen vóór. De Toledo Reference krijgt verder een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, portiervergrendeling met afstandsbediening, een in delen neerklapbare achterbank, een trip computer en een verlicht dashboardkastje. In combinatie met de 77 kW/105 pk en 90 kW/122 pk TSI-motoren wordt de Reference voorzien van 195/55 R 15 banden. De buitenspiegels en portiergrepen worden in koetswerkkleur uitgevoerd, tot de optionele mogelijkheden behoren elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, een dakantenne en radiovoorbereiding inclusief vier speakers. De Toledo Style mikt vooral op comfort ingestelde kopers en benadrukt zijn status als topmodel met 16 inch lichtmetalen wielen en 215/45 R 16 banden. Verder biedt de Style o.a. Cruise control, mistlampen vóór met bochtverlichting die zichzelf tot een snelheid van 40 km/u automatisch inschakelt op basis van stuurbewegingen. Daarnaast krijgt de Style elektrische ramen achter, een radio/CD-speler met stuurwielbediening, hoogteverstelling voor de voorpassagiersstoel, een lederen stuur en versnellingspook, en middenarmsteunen voor en achter.
Aantrekkelijke opties voor individuele voorkeuren
Tot de lange lijst opties voor de Toledo behoren automatische Climatronic airconditioning (met gekoeld dashboardkastje), interior monitoring, afneembare trekhaak, parkeersensoren achter, wegrijassistentie op hellingen gekoppeld aan het ESC (Hill Holder), 17 inch wielen en diverse optiepakketten. Het SEAT Sound System 2.1 zorgt voor een prima geluid en biedt tal van functies. Het multimediasysteem in de Toledo Style is het optionele SEAT Media System 2.2, met 4 x 20 Watt versterker, zes speakers en een CD-speler met MP3- en WMA-mogelijkheden. Het communicatiecentrum wordt gecompleteerd door Bluetooth, voice control, DAB/DAB+ ontvangst, ontvangst van DMB-programma’s (Digital Multimedia Broadcasting), Aux-in-aansluiting voor externe multimediabronnen en een 5 inch touchscreen scherm. Het satellietnavigatiesysteem met SD-poort werkt op basis van dynamische begeleiding, waarbij het systeem de beste route zoekt met inachtneming van files. Het HD-display heeft een gescheiden functie: naast het tonen van de routekaart kan tegelijkertijd ook andere informatie worden geraadpleegd.
Het erfgoed van de nieuwe Toledo
De Toledo is sinds 1991, toen de eerste generatie Toledo debuteerde, één van de meest succesvolle modelseries van SEAT geweest. Na de integratie met de Volkswagen Group was de Toledo ook het eerste model dat profiteerde van de nieuwe technologieën van de Group. De eerste Toledo, ontworpen door Italdesign Giugiaro in Turijn, vestigde de inmiddels legendarische reputatie als een uitzonderlijk ruime auto met een uitstekende prijs-uitrustingpropositie. Hoewel hij met een lengte van 4,32 niet bijzonder lang was, stond hij als ongebruikelijk ruim te boek, waarbij de enorme achterklep van de sedan zeer praktisch bleek. Toen op 26 september 1995 in de Prince Felipe de Borbon-fabriek in Martorell de tien miljoenste SEAT van de band rolde, was die eer weggelegd voor een Toledo. In datzelfde jaar verscheen de allereerste Toledo TDI voorzien van een turbodieselmotor en directe brandstofinspuiting.
In 1998 volgde de tweede generatie van de Toledo, waarvan het ontwerp in belangrijke mate werd beïnvloed door Giorgetto Giugiaro. Opnieuw verkoos SEAT de sedanstyling voor de Toledo, zij het ditmaal met een conventionele kofferklep. Met een volume van 500 liter bood de tweede Toledo een enorme bagageruimte. Gezamenlijk waren de eerste en tweede generatie Toledo goed voor een productie van meer dan 860.000 exemplaren en de in 2004 gelanceerde derde generatie van de Toledo, die tot 2009 geproduceerd werd, zorgde voor een passend vervolg van dat succes.