BMW i Innovation Days 2013
BMW Group introduceert dit jaar de BMW i3. Dit elektrisch aangedreven model vertegenwoordigt een nieuwe vorm van duurzame mobiliteit in stedelijk gebied.
De BMW i3 is de eerste premium elektrische auto die de sociale, ecologische en economische uitdagingen van deze tijd aangaat. Zijn baanbrekende voertuigarchitectuur vraagt om moderne lichtgewichtmaterialen en innovatieve productieprocessen. Ook op dit gebied speelt duurzaamheid een belangrijke rol. De BMW i3 is het eerste voertuigproject waarbij even goed aan de gestelde duurzaamheidsdoelstellingen is vastgehouden als aan de doelstellingen ten aanzien van de kosten, het gewicht en de kwaliteit. Door nadrukkelijk te focussen op de energievoorziening, het waterverbruik, de uitstoot van schadelijke stoffen en afvalbeheer wordt ook de milieu-impact van de productie zo veel mogelijk beperkt.
Koolstofvezelproductie met wind- en waterkracht
Ook bij de productie en de verwerking van ‘carbon fibre-reinforced plastic’ (CFRP), met koolstofvezel versterkt kunststof, schenkt BMW bijzonder veel aandacht aan het milieu en het gebruik van duurzame energie. BMW Group controleert alle processen – van de productie van vezels tot de recycling van vezels en composietmateriaal. Dit wordt vooral door het hypermoderne CFRP-productieproces geïllustreerd, dat begint in Moses Lake in de Verenigde Staten en via het Duitse Wackersdorf en Landshut eindigt in Leipzig.
In Moses Lake wordt alle benodigde elektriciteit gegenereerd door waterkrachtcentrales, terwijl aan de gehele elektriciteitsbehoefte van de fabriek in Leipzig wordt voldaan met behulp van zelf opgewekte windenergie.
BMW-productiefaciliteit in Leipzig: 100% windenergie
De productiefaciliteit in Leipzig is in meerdere opzichten uniek. Alle benodigde energie wordt door windmolens gegenereerd. Sterker nog: de vier windenergiesystemen die zich op het terrein van de fabriek bevinden, leveren meer elektriciteit dan voor de productie van de BMW i3 nodig is. Behalve vanwege de CO2-vrije energievoorziening is de fabriek in Leipzig ook vooruitstrevend in vergelijking met het zeer efficiënte, gemiddelde energieverbruik van alle andere BMW-fabrieken. Het BMW i3-productieproces verbruikt ook nog eens 50% minder energie en 70% minder water.
CFRP-serieproductie: hoog veiligheidsniveau, snelle cyclustijden
In de vooruitstrevende BMW fabriek in Leipzig zet de serieproductie van de BMW i3 een nieuwe maatstaf en niet alleen op het gebied van milieubescherming. Het gebruik van CFRP is uniek voor massaproductie, omdat grootschalige toepassing van CFRP normaliter te duur is. Ook is CFRP-productie vaak te complex en onvoldoende flexibel.
Na meer dan tien jaar intensief onderzoek naar de optimalisatie van processen, materialen, systemen en hulpmiddelen, is BMW Group de enige autofabrikant met de expertise om CFRP op grote schaal te produceren. Het proces is uniek en opmerkelijk kort, zelfs voor complexe CFRP componenten. Hetzelfde geldt voor de zelf ontwikkelde technieken om afzonderlijke carrosseriedelen geheel automatisch met elkaar te verbinden.
’s Werelds eerste recycling-concept in zijn soort
Tijdens de ontwikkeling van de BMW i3 heeft BMW Group ook een uniek recycling-concept voor CFRP-materiaal, carrosseriedelen en gesorteerd productieafval ontwikkeld dat voor massaproductie geschikt is. De waardevolle recyclebare materialen worden gebruikt voor de productie van de BMW i3 en voor andere doeleinden om op waardevolle grondstoffen te besparen.
Elektrische mobiliteit: de weg ligt open
Met een bereik van maximaal 160 kilometer voldoet de BMW i3 aan de mobiliteitsbehoefte in stedelijk gebied. Het is uiterst eenvoudig om de accu thuis, op het werk of aan een openbaar oplaadstation op te laden. Onder het 360° ELECTRIC-label biedt BMW i bovendien een uitgebreid assortiment van producten en diensten.
eDrive: betrouwbaar, veilig en duurzaam
Het spreekt voor zich dat de betrouwbaarheid en de veiligheid van elektrische onderdelen voor BMW Group zeer belangrijk zijn. De levensduur van de lithium-ion-accu van de BMW i3 is gelijk aan de levensduur van de auto. Dit wordt bereikt door intelligent batterijbeheer en een effectief verwarmings-/koelsysteem. Net als alle andere BMW-modellen voldoet ook BMW i3 aan de strenge eisen van de BMW Group die de wettelijke eisen overtreffen.
Gemak van service en reparatie
In het onwaarschijnlijke geval van een storing kunnen defecte onderdelen vervangen worden. Indien nodig wordt de gehele accu vervangen. Hetzelfde geldt voor carrosseriedelen die beschadigd zijn als gevolg van een botsing. Het gemak van het repareren van onderdelen stond hoog op de prioriteitenlijst bij de ontwikkeling van de BMW i3.
BMW heeft speciaal voor de kunststof en CFRP delen tijdbesparende reparatiemethoden ontwikkeld. Dat betekent dat de kosten van schadeherstel vergelijkbaar zijn met die van een BMW 1 Serie.
De BMW i3 is de eerste premium elektrische auto die de sociale, ecologische en economische uitdagingen van deze tijd aangaat. Zijn baanbrekende voertuigarchitectuur vraagt om moderne lichtgewichtmaterialen en innovatieve productieprocessen. Ook op dit gebied speelt duurzaamheid een belangrijke rol. De BMW i3 is het eerste voertuigproject waarbij even goed aan de gestelde duurzaamheidsdoelstellingen is vastgehouden als aan de doelstellingen ten aanzien van de kosten, het gewicht en de kwaliteit. Door nadrukkelijk te focussen op de energievoorziening, het waterverbruik, de uitstoot van schadelijke stoffen en afvalbeheer wordt ook de milieu-impact van de productie zo veel mogelijk beperkt.
Koolstofvezelproductie met wind- en waterkracht
Ook bij de productie en de verwerking van ‘carbon fibre-reinforced plastic’ (CFRP), met koolstofvezel versterkt kunststof, schenkt BMW bijzonder veel aandacht aan het milieu en het gebruik van duurzame energie. BMW Group controleert alle processen – van de productie van vezels tot de recycling van vezels en composietmateriaal. Dit wordt vooral door het hypermoderne CFRP-productieproces geïllustreerd, dat begint in Moses Lake in de Verenigde Staten en via het Duitse Wackersdorf en Landshut eindigt in Leipzig.
In Moses Lake wordt alle benodigde elektriciteit gegenereerd door waterkrachtcentrales, terwijl aan de gehele elektriciteitsbehoefte van de fabriek in Leipzig wordt voldaan met behulp van zelf opgewekte windenergie.
BMW-productiefaciliteit in Leipzig: 100% windenergie
De productiefaciliteit in Leipzig is in meerdere opzichten uniek. Alle benodigde energie wordt door windmolens gegenereerd. Sterker nog: de vier windenergiesystemen die zich op het terrein van de fabriek bevinden, leveren meer elektriciteit dan voor de productie van de BMW i3 nodig is. Behalve vanwege de CO2-vrije energievoorziening is de fabriek in Leipzig ook vooruitstrevend in vergelijking met het zeer efficiënte, gemiddelde energieverbruik van alle andere BMW-fabrieken. Het BMW i3-productieproces verbruikt ook nog eens 50% minder energie en 70% minder water.
CFRP-serieproductie: hoog veiligheidsniveau, snelle cyclustijden
In de vooruitstrevende BMW fabriek in Leipzig zet de serieproductie van de BMW i3 een nieuwe maatstaf en niet alleen op het gebied van milieubescherming. Het gebruik van CFRP is uniek voor massaproductie, omdat grootschalige toepassing van CFRP normaliter te duur is. Ook is CFRP-productie vaak te complex en onvoldoende flexibel.
Na meer dan tien jaar intensief onderzoek naar de optimalisatie van processen, materialen, systemen en hulpmiddelen, is BMW Group de enige autofabrikant met de expertise om CFRP op grote schaal te produceren. Het proces is uniek en opmerkelijk kort, zelfs voor complexe CFRP componenten. Hetzelfde geldt voor de zelf ontwikkelde technieken om afzonderlijke carrosseriedelen geheel automatisch met elkaar te verbinden.
’s Werelds eerste recycling-concept in zijn soort
Tijdens de ontwikkeling van de BMW i3 heeft BMW Group ook een uniek recycling-concept voor CFRP-materiaal, carrosseriedelen en gesorteerd productieafval ontwikkeld dat voor massaproductie geschikt is. De waardevolle recyclebare materialen worden gebruikt voor de productie van de BMW i3 en voor andere doeleinden om op waardevolle grondstoffen te besparen.
Elektrische mobiliteit: de weg ligt open
Met een bereik van maximaal 160 kilometer voldoet de BMW i3 aan de mobiliteitsbehoefte in stedelijk gebied. Het is uiterst eenvoudig om de accu thuis, op het werk of aan een openbaar oplaadstation op te laden. Onder het 360° ELECTRIC-label biedt BMW i bovendien een uitgebreid assortiment van producten en diensten.
eDrive: betrouwbaar, veilig en duurzaam
Het spreekt voor zich dat de betrouwbaarheid en de veiligheid van elektrische onderdelen voor BMW Group zeer belangrijk zijn. De levensduur van de lithium-ion-accu van de BMW i3 is gelijk aan de levensduur van de auto. Dit wordt bereikt door intelligent batterijbeheer en een effectief verwarmings-/koelsysteem. Net als alle andere BMW-modellen voldoet ook BMW i3 aan de strenge eisen van de BMW Group die de wettelijke eisen overtreffen.
Gemak van service en reparatie
In het onwaarschijnlijke geval van een storing kunnen defecte onderdelen vervangen worden. Indien nodig wordt de gehele accu vervangen. Hetzelfde geldt voor carrosseriedelen die beschadigd zijn als gevolg van een botsing. Het gemak van het repareren van onderdelen stond hoog op de prioriteitenlijst bij de ontwikkeling van de BMW i3.
BMW heeft speciaal voor de kunststof en CFRP delen tijdbesparende reparatiemethoden ontwikkeld. Dat betekent dat de kosten van schadeherstel vergelijkbaar zijn met die van een BMW 1 Serie.