Perfecte zakenwagen voor een vriendelijke prijs
Mazda6 Sedan SKYACTIV-G 2.5 GT-M, 192pk 6AT, kleur Soul Red met beige leer
MAZDA IS JAPANS EN JAPANS STAAT VOOR PERFECTIE. LATEN WE EERLIJK ZIJN, DE DUITSERS HEBBEN DE NAAM NAAR KWALITEIT TE STREVEN (EN DAT DOEN ZE DAN OOK), MAAR HET ZIJN DE JAPANNERS DIE PERFECTIE NAJAGEN. IN ALLES WAT ZE DOEN, OF HET NU OM VOEDSEL GAAT, OM ELEKTRONICAPRODUCTEN ALS CAMERA’S, OF OM AUTO’S. AUTOFABRIKANT MAZDA MAAKT NATUURLIJK OOK DEEL UIT VAN DIE JAPANSE GEMEENSCHAP VAN PERFECTIONISTEN. EN DAT IS TE MERKEN AAN DE AUTO’S DIE ZE OP DE MARKT BRENGEN. NEEM NU DIE NIEUWE MAZDA 6, EEN GROTE ZAKENAUTO DIE IN ALLE OPZICHTEN UITMUNTEND IS. ALS JE DAARBIJ DAN OOK NOG HET PRIJSKAARTJE IN OGENSCHOUW NEEMT, DAN KUN JE NIET ANDERS DAN TOT DE CONCLUSIE KOMEN DAT HIER SPRAKE IS VAN EEN TOPPRODUCT VOOR EEN ZACHT PRIJSJE. OFTEWEL EEN PRIMA PRIJS-KWALITEITVERHOUDING.
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani Het eerste wat je opvalt aan de auto is dat hij groot is. Lang, hoog. Hij biedt heel veel (been)ruimte, ook voor de achterpassagiers. Wij hebben van de importeur de 2,5 liter benzineversie meegekregen in de meest complete uitvoering. Je hebt namelijk verschillende uitrustingsniveaus, S, TS, TS + en GT-M. Die laatste uitvoering heeft nog meer extra’s dan de reeds behoorlijk complete andere uitrustingsniveaus. We beschikken bovendien over de automaat en die heeft schakelflippers achter het stuur, een zonnedak en Mazda Radar Cruise Control (komen we zo op). Verder (slechts een greep): een achteruitrijcamera, een Bose-geluidssysteem met elf speakers, hele mooie lederen bekleding en natuurlijk een perfect navigatiesysteem. Het prijskaartje dat aan deze complete auto met een vermogen van 192 pk hangt, bedraagt iets meer dan € 43.000,- . Het klinkt wat blasé, maar wat koop je daar nu voor in de Executive-klasse? Want deze Mazda 6 mag je best vergelijken met een BMW-5 of een Audi A6. En die kosten in zo’n complete uitvoering al gauw 30% meer. |
|
Laten we de auto eens nader onder de loep nemen. De buitenkant, het uiterlijk. Niks op aan te merken. De nieuwe Mazda 6 oogt groot en toch ook slank. Hij heeft een vlotte, enigszins gerekte lijn en doet sportief aan. Mazda noemt alles wat bij hen met de nieuwste techniek te maken heeft Skyactiv Technology, ontwikkeld om autorijden duurzamer, efficiënter en vooral leuker te maken, door betere prestaties op het gebied van verbruik en uitstoot van CO2. Door alle technologie (motoren, transmissies, onderstel en carrosserie) gezamenlijk te ontwikkelen is Skyactiv Technology meer dan de som der delen. Dus een Skyactiv-onderstel, een nieuw lichter onderstel dat de nadruk legt op wendbaarheid, stabiliteit, nauwkeurigheid en comfort. Skyactiv-transmissie, sneller en soepeler schakelend dan de ‘oude’ bakken en dankzij de nieuwe lock-up koppeling gaat het brandstofverbruik omlaag. Ook de handgeschakelde bak is overigens Skyactiv. Alle modellen van de Mazda 6 zijn voorzien van het i-stop stationairsysteem. Dat verlaagt het brandstofverbruik door de motor uit te schakelen wanneer de auto tot stilstand komt. De motor slaat echter niet merkbaar af, maar ‘pauzeert’. Dan zit er op ‘onze’ Mazda 6 ook nog i-Eloop. Een zgn. regeneratief remsysteem dat de kinetische energie van de auto omzet in elektriciteit als er geremd wordt. Daarmee worden diverse elektrische onderdelen van stroom voorzien.
Het interieur van deze Mazda is prachtig. Strak en luxueus ogend. Er zijn mooie, chicque materialen gebruikt, de duurdere kunststofsoorten (niet dat harde plastic) en lichtmetalen randjes en ringen. Als bestuurder heb je uitzicht op drie ronde meters voor snelheid, toerentallen, brandstof etc. Op de middenconsole bevindt zich de HMI Commander voor het eenvoudig regelen van de verschillende functies aan boord: audiosysteem, navigatie en blue tooth contact met je smartphone voor bellen, muziek afspelen en noem maar op. Geweldig om je favoriete muziek via Spotify over die fantastische Bose-speakers te horen. Het hele systeem valt overigens ook touch-screen te bedienen.
De Mazda 6 is leverbaar met 2.0 en 2.5 liter benzinemotoren, allebei viercilinder motoren, die 145 respectievelijk 192 pk vermogen leveren. Daarnaast zitten er twee dieselmotoren van 2.2 liter inhoud in het leveringsgamma, met in het ene geval 150 pk en in het andere 175 pk vermogen. Beide voldoen aan de nieuwste Euro6 emissienormen zonder nabehandeling. Alle uitvoeringen beschikken over een A-label als het om energieverbruik gaat. De Mazda 6 is er ook als Sportbreak. Op de een of andere manier hebben de 2.2 Skyactiv-D 6AT uitvoeringen van de Sportbreak een B-label. Vraag ons niet waarom.
De prijzen beginnen bij € 28.990 voor de Skyactiv 2.0 benzine in zowel limousine- als sportbreak-uitvoering en lopen op tot zo’n
€ 43.190 voor de duurste dieseluitvoeringen. Opvallend is dat er nauwelijks prijsverschillen zijn tussen de limousine- en Sportbreak-uitvoeringen. Die laatste ziet er trouwens ook prima uit. Maar persoonlijk geven we de voorkeur aan de limo. Lekker zakelijk, een auto met een kofferbak.
Mazda 6 nu in de showroom bij Mazda Terpstra Groningen
Het interieur van deze Mazda is prachtig. Strak en luxueus ogend. Er zijn mooie, chicque materialen gebruikt, de duurdere kunststofsoorten (niet dat harde plastic) en lichtmetalen randjes en ringen. Als bestuurder heb je uitzicht op drie ronde meters voor snelheid, toerentallen, brandstof etc. Op de middenconsole bevindt zich de HMI Commander voor het eenvoudig regelen van de verschillende functies aan boord: audiosysteem, navigatie en blue tooth contact met je smartphone voor bellen, muziek afspelen en noem maar op. Geweldig om je favoriete muziek via Spotify over die fantastische Bose-speakers te horen. Het hele systeem valt overigens ook touch-screen te bedienen.
De Mazda 6 is leverbaar met 2.0 en 2.5 liter benzinemotoren, allebei viercilinder motoren, die 145 respectievelijk 192 pk vermogen leveren. Daarnaast zitten er twee dieselmotoren van 2.2 liter inhoud in het leveringsgamma, met in het ene geval 150 pk en in het andere 175 pk vermogen. Beide voldoen aan de nieuwste Euro6 emissienormen zonder nabehandeling. Alle uitvoeringen beschikken over een A-label als het om energieverbruik gaat. De Mazda 6 is er ook als Sportbreak. Op de een of andere manier hebben de 2.2 Skyactiv-D 6AT uitvoeringen van de Sportbreak een B-label. Vraag ons niet waarom.
De prijzen beginnen bij € 28.990 voor de Skyactiv 2.0 benzine in zowel limousine- als sportbreak-uitvoering en lopen op tot zo’n
€ 43.190 voor de duurste dieseluitvoeringen. Opvallend is dat er nauwelijks prijsverschillen zijn tussen de limousine- en Sportbreak-uitvoeringen. Die laatste ziet er trouwens ook prima uit. Maar persoonlijk geven we de voorkeur aan de limo. Lekker zakelijk, een auto met een kofferbak.
Mazda 6 nu in de showroom bij Mazda Terpstra Groningen