Gran TurismoMagazine |
Door de coronacrisis lijkt het lijkt bijna wel alsof iedereen zijn interieur aan het herontdekken is. In deze bijzondere periode keert Citroën terug naar het Citroën Advanced Comfort®-programma. Het programma is ontworpen om de modellen van Citroën een unieke vorm van comfort te bieden en beschouwt het interieur als dat van een huis. Volgens Citroën zouden de inzittenden van de auto zich net zo comfortabel moeten voelen als op de bank van hun woonkamer. Om dit doel te halen heeft Citroën een programma ontwikkeld op basis van vier pijlers:
Aan de hand van de geschiedenis van Citroën wil het bedrijf deze pijlers uitleggen en herontdekken. Granturismo deelt elke week één van deze herontdekkingstochten van Citroën. Dit maal alweer het laatste deel. Gemoedsrust. Een warme en heldere sfeer We brengen steeds meer tijd door in onze auto. Het tegengaan van stress en vermoeidheid, wat de gemoedsrust ten goede komt, is van cruciaal belang. Citroën streeft er altijd naar om een rustgevend en verfijnd interieur te creëren en de mentale belasting van bestuurders te verminderen. Die toewijding aan een optimale 'comfort of mind' voor bestuurders is er vanuit Citroën altijd geweest. Zo bood Citroën als eerste automerk handleidingen voor eigenaren aan. Met de productie van Europa's eerste in massa geproduceerde auto zorgde het bedrijf dat zoveel mogelijk eigenaren wisten hoe ze hun voertuigen correct moesten bedienen en onderhouden. Citroën-rijders waren altijd op hun gemak in de wetenschap dat eventuele problemen snel te herkennen waren. Fantastische verlichting Hoewel autorijden stressvol of saai kan zijn, kan een 'feelgood-factor' de stemming in de cabine verbeteren. Cabineverlichting en sfeer zijn voor Citroën de kernelementen van 'comfort of mind'. Licht kan de perceptie van kleur in de cabine verbeteren, stemmingen transformeren en een gevoel van kalmte en sereniteit brengen. Het gebruik van licht heeft de auto's van Citroën langer gedefinieerd dan velen beseffen. Van het oprolbare stoffen dak van de 2CV, Dyane en de huidige C1 Airscape tot het meervoudig aanpasbare dak van de C3 Pluriel en de glazen panelen in het dak van de Berlingo Modutop: Citroëns hebben altijd veel licht binnengelaten in het interieur. De Citroën DS uit 1955 combineerde dunne stijlen met een groot glasoppervlak voor veel lichtinval in de cabine, net als bij de GS en CX met grote achterste zijruiten. Later gebruikte de XM dertien glazen raamsecties om zo veel mogelijk licht in het interieur te laten schijnen. De Citroën Xanae concept uit 1994 was een radicale 'one-box' personenauto en een voorproefje van een middelgrote MPV. De Xanae viel op met zijn verlengde voorruit en glazen dak voor maximaal lichtinval. Het ‘Airscape’-dak in de huidige C1 roept het plezier en de functie op van de vroege Citroën 2CV en Dyane met canvas dak. Materiaalgebruik Behalve een interieur met veel daglicht bieden Citroën-modellen ook keuze uit zachte, warme materialen, slimme patronen en stijlvolle afwerkingen om de auto's verder te onderscheiden van de concurrentie. De DS was baanbrekend: die had een van de eerste toepassingen van kunststof sierlijsten, met felle nieuwe kleuren en geavanceerde materialen die voor het eerst werden toegepast in een auto. De eerdere C4 Picasso had een 'Pack Lumière' dat een verbeterde effecten voor de binnenverlichting bood. In moderne Citroën-modellen zorgen 'Cielo'-plafondlampen en speciale effecten voor zorgvuldig verbeterde verlichting. Geurende luchtverfrissers en luchtreinigers zijn ook debet aan de kenmerkende interieursfeer. C4 Cactus in de prijzen Een gevoel van ruimte en luchtigheid is iets dat bijna elke Citroën definieert. Vooral de C4 Cactus onderstreept dat. Het model introduceerde een geheel nieuwe interieurstijl. Digitale functies, een 'commando' touchscreen met intuïtieve bediening, op een sofa geïnspireerde voorstoelen, nieuwe materialen en ‘openlucht’ cabine-architectuur markeerden een nieuwe stap op het gebied van interieurdesign. Net als de DS dat in de jaren vijftig deed. De cabine van de C4 Cactus werd tijdens de Autosalon van Parijs in 2015 uitgeroepen tot 'Mooiste Interieur' van het jaar, met veel lof voor de vormen, de harmonie van kleuren en materialen en de algehele ontwerpbenadering. Hulp van digitale systemen Gemoedsrust is ook te vinden in het aanbod van elektronische rijhulpsystemen van moderne modellen. De systemen gaan actief op zoek naar mogelijke gevaren en helpen bestuurders deze te vermijden. In de C4, C5 en C6 van de jaren 2000 bood Citroën al Europa's eerste waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook. Dit systeem werkte met behulp van infraroodsensoren om de rijstrookpositie van de auto te detecteren en waarschuwde de bestuurder met behulp van een trilfunctie in de stoel. Een head-up display (HUD) die nu op tal van modellen is toegepast, informeert de bestuurder met gemakkelijk af te lezen gegevens. Het is zodanig ontworpen, dat de bestuurder zijn ogen niet van de weg af hoeft te houden. Maar er is een breder scala aan geavanceerde rijhulpsystemen: een actieve veiligheidsrem, adaptieve cruise control, bewakingssysteem voor de dode hoek, bandenspanningscontrolesystemen, helling assistent, halfautomatische parkeerhulp en automatische verlichting. Deze functies bieden waardevolle ondersteuning om de bestuurder mentaal te ontlasten. Maximaal comfort Citroën streeft er altijd naar om de auto's comfortabel te maken, zowel voor de bestuurder als de passagiers. Ook nu het bedrijf 100 jaar bestaat, blijft deze filosofie de drijfveer van de ontwikkeling van nieuwe voertuigen. Automobilisten verwachten een warm welkom als zij de portier openen, met technologieën die naadloos op elkaar aansluiten, gebruiksvriendelijk en veilig zijn. Inmiddels verwijst 'comfort' niet meer alleen naar het fysieke comfort van de bestuurder en passagiers. De ontwikkeling van autonome voertuigen zal een nieuw niveau van belang toekennen aan comfort voor degenen die alleen rijden voor praktische doeleinden, puur om van A naar B te komen. Met het verschijnen van semi-autonome en volledig autonome auto's aan de horizon is comfort nog nooit zo belangrijk geweest. Echter blijft de filosofie van Citroën ook gericht op het creëren van gemoedsrust voor liefhebbers die genieten van autorijden, met maximaal rijplezier dankzij maximaal comfort.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Oktober 2024
Categories
Alles
|