Test
Saab 9-5 Turbo 4 – voor smaakmakers & fijnproevers
4 april 2011
Saab is altijd al een merk geweest voor mensen die zelfstandig in de wereld staan, ongebonden zijn, zelf hun richting bepalen. Een auto voor smaakmakers zogezegd, maar ook een auto voor fijnproevers, blijkt, als we eindelijk (want de wagen is al enige tijd op de markt) een testrit met de nieuwe Saab 9-5 maken. Je zou kunnen zeggen, met het eerste model uit het Spyker/Victor Muller-tijdperk. Hoewel deze wagen natuurlijk nog onder het GM-bewind geconcipieerd moet zijn. Hij stond als het ware klaar voor Muller om er de blits mee te maken. Wat jammer dat er cynici zijn, die niet meer in Saab als merk geloven.
Wie nog wèl in Saab gelooft is Lucas Joel, de Groningse ‘long time’ Saab-dealer en honorair-consul van Zweden in Noord-Nederland. Samen met zijn zoon Maarten bestiert hij zijn Saab-business in Groningen. ‘Victor Muller is heel slim bezig met het merk,’ aldus Lucas Joel, ‘en er spelen zoveel belangen, ook voor Zweden, dat het merk gewoon niet kapot kan, hoewel ik de laatste ben om te ontkennen dat het financieel allemaal gemakkelijk is. Maar ik geloof heilig, dat men in Zweden goed bezig is om het merk Saab verder te ontwikkelen.’
Van Joel leenden we de donkerblauwe Saab 9-5 Turbo 4 (zoals discreet achter op de wagen staat) voor een uitgebreide proefrit.
Wat een prachtige auto is dit. Kijk er nou eens goed naar. Die lijnen. De wagen ziet er vanuit elke hoek geweldig uit, groot, stoer, eigenwijs, apart en toch ook weer onopvallend voor iemand die niet op wil vallen. Kortom, wie iets bijzonders in zijn Saab 9-5 wil zien, kan dat altijd doen, en wie eigenlijk gewoon in een onopvallende wagen wil rijden is met deze auto ook goed uit. Wij vinden de voorzijde erg mooi, met die brede platte snuit, de driehoekige Xenon-koplampen en grote luchthappers, en natuurlijk het Saab-logo (met de denkbare vliegtuigvleugels) horizontaal in de grille verwerkt. Maar de achterzijde, die is echt bijzonder. De auto loopt heel apart vanaf de b-stijl schuin af, in een soort wigvorm. Ook hier weer bijzondere LED-achterlichtunits en een Saab-logo op de klep, alsmede een discreet 4-tje schuin boven het woordje Turbo. De vierde generatie Saab-turbo. Saab spreekt zelf van een onconventionele auto en Scandinavisch design.
Onze testwagen is een 2.0 T linear met automatische zesbak, navigatiesysteem (en RDS radio AM/FM, premium audiosysteem met alles erop en eraan etc), night panel (typisch Saab), elektronische handrem, anti-whiplash voorstoelen, park assist en ga zo maar door. (In deze uitvoering ca. 65.000 euro) De motor heeft een vermogen van 220 pk en dat merk je. De wagen spuit weg als je goed gas geeft, is overigens ook heel rustig te berijden. Wat opvalt is hoe lekker je in de auto zit. Maar die Saab-stoelen zijn dan ook fameus. Saab maakt die veilige stoelen al minstens vijftien jaar. Er zit een anti-whiplash systeem in. Bij een botsing komt onder andere de hoofdsteun naar voren zodat je hoofd niet achterover kan slaan.
De cockpit (Saab heeft nu eenmaal een vliegtuig ‘heritage’) is als het ware rondom de bestuurder ontworpen. Opvallend: waar eens in de middenconsole de sleutel moest om te starten zit nu een startknop. De sleutel kun je gewoon in je zak houden. Misschien voor sommige mensen niks nieuws, maar het blijft toch leuk. En vergeet niet dat Saab dit soort ‘snufjes’ voor een premiumprijs aanbiedt. De neus lijkt ver weg voor de bestuurder en zijn passagier voorin de auto. Dat suggereert veiligheid. Er zit een ‘stootblok’ voor je in geval van een ongeluk. Overigens zit de auto ook vol met airbags, al dan niet in de stoelen geïntegreerd.
We sturen de 9-5 soepel door het Groningse landschap. Het is een mooie voorjaarsdag, de eerste warme dag van 2011, waardoor we extra van de rit genieten. Een head up display projecteert onze snelheid in de voorruit. Handig, zo hou je altijd je hoofd bij de weg. (Is dat niet dezelfde head up display die we van de Corvette kennen? Moet wel haast. Niet alles wat GM voor Saab heeft gedaan is negatief).
De wagen spoort goed, reageert alert op het stuur, ligt als een blok op de weg en neemt elke oneffenheid alsof hij er niet was. Real-time damping, noemt Saab dat. Laat je niets wijs maken, dit is echt een auto voor iemand die van autorijden houdt. Hij verenigt rijplezier, comfort en gebruiksgemak in één. Deze ‘gewone’ Turbo 4 kent een topsnelheid van zo’n 235 km/h, gaat in 8.5 seconden van 0 naar 100 km/h, verbruikt ‘slechts’ 6.6 liter benzine per 100 km op de snelweg (gemiddeld dus) en heeft een milieuclassificatie Euro 5.
De Saab 9-5 is er in verschillende uitvoeringen, bijvoorbeeld ook een Turbo XWD met 300 pk, die een top heeft van 250 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 in 6.9 seconden. Ook zijn er dieseluitvoeringen met respectievelijk 160 en 190 pk.
De consumentenprijzen beginnen bij 42.950 euro voor 1.6 T linear met handgeschakelde zesbak. Dat valt toch wel mee, nietwaar? Vergeet niet, dat van dat bedrag slechts 26.685,57 euro voor de Saab-fabriek is, de rest is BPM en BTW.
De duurste Saab kost 75.225 (incl. BTW en BPM) en dat is voor de 2.8 T V6 Aero XWD Exclusiv. Overigens moeten bijzondere extra’s nog wel bij deze prijzen opgeteld worden. De wagens zijn echter allemaal, in welke versie dan ook, al heel compleet uitgevoerd. Extra’s zijn voor de mensen die meer luxe willen.
Binnenkort komt de station-uitvoering, we houden u op de hoogte.
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani
Saab is altijd al een merk geweest voor mensen die zelfstandig in de wereld staan, ongebonden zijn, zelf hun richting bepalen. Een auto voor smaakmakers zogezegd, maar ook een auto voor fijnproevers, blijkt, als we eindelijk (want de wagen is al enige tijd op de markt) een testrit met de nieuwe Saab 9-5 maken. Je zou kunnen zeggen, met het eerste model uit het Spyker/Victor Muller-tijdperk. Hoewel deze wagen natuurlijk nog onder het GM-bewind geconcipieerd moet zijn. Hij stond als het ware klaar voor Muller om er de blits mee te maken. Wat jammer dat er cynici zijn, die niet meer in Saab als merk geloven.
Wie nog wèl in Saab gelooft is Lucas Joel, de Groningse ‘long time’ Saab-dealer en honorair-consul van Zweden in Noord-Nederland. Samen met zijn zoon Maarten bestiert hij zijn Saab-business in Groningen. ‘Victor Muller is heel slim bezig met het merk,’ aldus Lucas Joel, ‘en er spelen zoveel belangen, ook voor Zweden, dat het merk gewoon niet kapot kan, hoewel ik de laatste ben om te ontkennen dat het financieel allemaal gemakkelijk is. Maar ik geloof heilig, dat men in Zweden goed bezig is om het merk Saab verder te ontwikkelen.’
Van Joel leenden we de donkerblauwe Saab 9-5 Turbo 4 (zoals discreet achter op de wagen staat) voor een uitgebreide proefrit.
Wat een prachtige auto is dit. Kijk er nou eens goed naar. Die lijnen. De wagen ziet er vanuit elke hoek geweldig uit, groot, stoer, eigenwijs, apart en toch ook weer onopvallend voor iemand die niet op wil vallen. Kortom, wie iets bijzonders in zijn Saab 9-5 wil zien, kan dat altijd doen, en wie eigenlijk gewoon in een onopvallende wagen wil rijden is met deze auto ook goed uit. Wij vinden de voorzijde erg mooi, met die brede platte snuit, de driehoekige Xenon-koplampen en grote luchthappers, en natuurlijk het Saab-logo (met de denkbare vliegtuigvleugels) horizontaal in de grille verwerkt. Maar de achterzijde, die is echt bijzonder. De auto loopt heel apart vanaf de b-stijl schuin af, in een soort wigvorm. Ook hier weer bijzondere LED-achterlichtunits en een Saab-logo op de klep, alsmede een discreet 4-tje schuin boven het woordje Turbo. De vierde generatie Saab-turbo. Saab spreekt zelf van een onconventionele auto en Scandinavisch design.
Onze testwagen is een 2.0 T linear met automatische zesbak, navigatiesysteem (en RDS radio AM/FM, premium audiosysteem met alles erop en eraan etc), night panel (typisch Saab), elektronische handrem, anti-whiplash voorstoelen, park assist en ga zo maar door. (In deze uitvoering ca. 65.000 euro) De motor heeft een vermogen van 220 pk en dat merk je. De wagen spuit weg als je goed gas geeft, is overigens ook heel rustig te berijden. Wat opvalt is hoe lekker je in de auto zit. Maar die Saab-stoelen zijn dan ook fameus. Saab maakt die veilige stoelen al minstens vijftien jaar. Er zit een anti-whiplash systeem in. Bij een botsing komt onder andere de hoofdsteun naar voren zodat je hoofd niet achterover kan slaan.
De cockpit (Saab heeft nu eenmaal een vliegtuig ‘heritage’) is als het ware rondom de bestuurder ontworpen. Opvallend: waar eens in de middenconsole de sleutel moest om te starten zit nu een startknop. De sleutel kun je gewoon in je zak houden. Misschien voor sommige mensen niks nieuws, maar het blijft toch leuk. En vergeet niet dat Saab dit soort ‘snufjes’ voor een premiumprijs aanbiedt. De neus lijkt ver weg voor de bestuurder en zijn passagier voorin de auto. Dat suggereert veiligheid. Er zit een ‘stootblok’ voor je in geval van een ongeluk. Overigens zit de auto ook vol met airbags, al dan niet in de stoelen geïntegreerd.
We sturen de 9-5 soepel door het Groningse landschap. Het is een mooie voorjaarsdag, de eerste warme dag van 2011, waardoor we extra van de rit genieten. Een head up display projecteert onze snelheid in de voorruit. Handig, zo hou je altijd je hoofd bij de weg. (Is dat niet dezelfde head up display die we van de Corvette kennen? Moet wel haast. Niet alles wat GM voor Saab heeft gedaan is negatief).
De wagen spoort goed, reageert alert op het stuur, ligt als een blok op de weg en neemt elke oneffenheid alsof hij er niet was. Real-time damping, noemt Saab dat. Laat je niets wijs maken, dit is echt een auto voor iemand die van autorijden houdt. Hij verenigt rijplezier, comfort en gebruiksgemak in één. Deze ‘gewone’ Turbo 4 kent een topsnelheid van zo’n 235 km/h, gaat in 8.5 seconden van 0 naar 100 km/h, verbruikt ‘slechts’ 6.6 liter benzine per 100 km op de snelweg (gemiddeld dus) en heeft een milieuclassificatie Euro 5.
De Saab 9-5 is er in verschillende uitvoeringen, bijvoorbeeld ook een Turbo XWD met 300 pk, die een top heeft van 250 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 in 6.9 seconden. Ook zijn er dieseluitvoeringen met respectievelijk 160 en 190 pk.
De consumentenprijzen beginnen bij 42.950 euro voor 1.6 T linear met handgeschakelde zesbak. Dat valt toch wel mee, nietwaar? Vergeet niet, dat van dat bedrag slechts 26.685,57 euro voor de Saab-fabriek is, de rest is BPM en BTW.
De duurste Saab kost 75.225 (incl. BTW en BPM) en dat is voor de 2.8 T V6 Aero XWD Exclusiv. Overigens moeten bijzondere extra’s nog wel bij deze prijzen opgeteld worden. De wagens zijn echter allemaal, in welke versie dan ook, al heel compleet uitgevoerd. Extra’s zijn voor de mensen die meer luxe willen.
Binnenkort komt de station-uitvoering, we houden u op de hoogte.
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani
Saab 9-3 Griffin: ander uiterlijk, meer kracht en schoner
23 februari 2011
Trollhättan, Zweden: Saab kondigt het nieuwe 9-3 Griffin-gamma aan. De 9-3 Griffin modellen krijgen een opgefrist interieur en exterieur en worden voorzien van een krachtiger motorenaanbod.
Als vervanger van de huidige Sport Sedan, Sport-Estate, Cabriolet en 9-3X, onderscheidt het 9-3 Griffin gamma zich door een nieuwe voorbumper, de kenmerkende verlichting in ijsblokdesign en een Griffin badge op de voorste stootstrips. Het instrumentenpaneel, het interieur en de stoelbekleding zijn vernieuwd.
Onder de motorkap genereren de nieuwe 2.0-liter benzinemotoren respectievelijk 163 en 220 pk. Deze krachtbronnen zijn voorzien van directe injectie, variabele kleppentiming en een twin scroll turbo. Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot werden verlaagd met een gemiddelde van 4 % over het volledige Griffin gamma.
Deze nieuwe motoren vullen op een mooie manier het huidige aanbod aan van 1.9 TTiD dieselmotoren met 130/160/180 pk. Ook de diesels zijn zeer competitief als het gaat om vermogen en pk’s. CO2-uitstoot bedraagt slechts 119 g/km. De 9-3 Sport Sedan met 180 pk is de beste in zijn segment als het gaat om CO2-uitstoot per pk. Een verdere verbetering voor de 9-3 Sport-Estate levert voortaan een opmerkelijke uitstoot van 119 g/km.
De BioPower-variant van beide benzinemotoren is eveneens leverbaar en een zesversnellingsbak is standaard voor het volledige motorenaanbod.
Frisse look
Het 9-3 Griffin gamma wordt voorzien van de lampen in ijsblokdesign, al geïntroduceerd bij de nieuwe Saab 9-5 Sedan. De lichtunits, geïnspireerd op de Aero X concept car, hebben een kenmerkende blauw/groene tint in daglicht. De grille is voorzien van een meer prominente, vleugelvorm met het SAAB woordlogo, zoals bij de 9-5 Sedan.
De voorbumpers zijn opnieuw vormgegeven en voorzien van een diepe, trapeziumvormige luchtinlaat, afgewerkt met zwarte, horizontale lamellen, of een exemplaar met honingraat voor de Aero varianten. Breedstralers zijn standaard en de stootstrips op de flanken hebben een Griffin-embleem, afgeleid van de Saab badge. Aan de achterkant vervangt het SAAB-woordlogo de badges op de sierlijst en alle Sport Sedanvarianten zijn voorzien van een spoiler op het kofferdeksel.
Het interieur krijgt een subtiele make-over. Saab introduceert titaniumdelen op het instrumentenpaneel, de versnellingspook, de deurgrepen en het handschoenenkastje, en als optie voor de omlijsting van het instrumentenpaneel. Het Aero-interieur is voorzien van enkele koolstofvezelelementen. Interieurdelen van geborsteld metaal zijn leverbaar als optie.
Een geweven strook in de kleur ‘Shark Grey’ is voortaan standaard op de voorstoelen in combinatie met zwarte en parchment lederen bekleding. Terwijl voor de Aero lederen bekleding met contrasterende stiksels wordt geïntroduceerd, geïnspireerd op dat van de Aero X concept car.
Alle Griffins zijn voorzien van een handig opbergvak voor de opslag van kleine spullen. Dit opbergvak, met een ‘Griffin’ naamlabel erop, bevindt zich aan de zijkant van de voorstoelen. Alleen de stoelen van de 9-3 Cabriolet krijgen een naamlabel.
Betere prestaties, lager brandstofverbruik en schoner
Een verdere optimalisatie van de 1.9 TTiD motoren (130/160/180 pk) heeft bijgedragen tot een verlaging van de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik, respectievelijk tot 119 g/km en 4,5 l/100 km in de gecombineerde cyclus. Net zoals bij de Sport Sedan, is de Sport-Estate nu leider in zijn segment als het gaat om CO2-uitstoot en brandstofverbruik in combinatie met vermogen.
Efficiëntere benzinemotoren leveren een gemiddelde verbetering van 4% qua brandstofverbruik en CO2-uitstoot in de gecombineerde cyclus. Dit is ter aanvulling van een stijging van 10 pk voor de huidige topmotor van 210 pk. Beide nieuwe motoren presteren 163 pk (120Kw/320 Nm) en 220 pk (162 KW/350 Nm) en zijn leverbaar met XWD, de geavanceerde vierwielaandrijving van Saab.
Het gebruik van variabele kleppentiming en directe injectie verbetert het brandstofverbruik, de uitstootcijfers en de prestaties. Speciale hydraulische klepstoters maken variabele kleptiming mogelijk van in- en uitlaatkleppen afhankelijk van motortoerental en belasting. De voornaamste voordelen zijn een bredere spreiding van het koppel, een hogere maximumsnelheid en een lager brandstofverbruik.
Directe injectie zorgt ervoor dat de brandstof onder hoge druk direct in de verbrandingskamer wordt gespoten. Hierdoor kunnen lucht en brandstof gescheiden worden, wat op zijn beurt zorgt voor een verbeterde verbranding en dus ook een aanzienlijk hoger koppel bij een lager toerental.
Een twin-scroll turbo wordt gebruikt, waardoor het bekende ‘turbogat’ bij lage toerentallen wordt geëlimineerd. Elke schoep in de turbo wordt gevoed door een apart uitlaatkanaal van een paar cilinders, waardoor de gaspedaalrespons gelijk is aan die van een atmosferische motor. Andere voorzieningen zijn de twee tegengesteld draaiende balansassen voor een vlot rijden en een gesmede stalen krukas voor extra stevigheid.
De Griffin-reeks is leverbaar vanaf begin mei 2011, prijzen en uitvoeringen zijn nog niet bekend. Zo gauw er meer materiaal is, zullen we het op deze pagina opnemen.
Trollhättan, Zweden: Saab kondigt het nieuwe 9-3 Griffin-gamma aan. De 9-3 Griffin modellen krijgen een opgefrist interieur en exterieur en worden voorzien van een krachtiger motorenaanbod.
Als vervanger van de huidige Sport Sedan, Sport-Estate, Cabriolet en 9-3X, onderscheidt het 9-3 Griffin gamma zich door een nieuwe voorbumper, de kenmerkende verlichting in ijsblokdesign en een Griffin badge op de voorste stootstrips. Het instrumentenpaneel, het interieur en de stoelbekleding zijn vernieuwd.
Onder de motorkap genereren de nieuwe 2.0-liter benzinemotoren respectievelijk 163 en 220 pk. Deze krachtbronnen zijn voorzien van directe injectie, variabele kleppentiming en een twin scroll turbo. Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot werden verlaagd met een gemiddelde van 4 % over het volledige Griffin gamma.
Deze nieuwe motoren vullen op een mooie manier het huidige aanbod aan van 1.9 TTiD dieselmotoren met 130/160/180 pk. Ook de diesels zijn zeer competitief als het gaat om vermogen en pk’s. CO2-uitstoot bedraagt slechts 119 g/km. De 9-3 Sport Sedan met 180 pk is de beste in zijn segment als het gaat om CO2-uitstoot per pk. Een verdere verbetering voor de 9-3 Sport-Estate levert voortaan een opmerkelijke uitstoot van 119 g/km.
De BioPower-variant van beide benzinemotoren is eveneens leverbaar en een zesversnellingsbak is standaard voor het volledige motorenaanbod.
Frisse look
Het 9-3 Griffin gamma wordt voorzien van de lampen in ijsblokdesign, al geïntroduceerd bij de nieuwe Saab 9-5 Sedan. De lichtunits, geïnspireerd op de Aero X concept car, hebben een kenmerkende blauw/groene tint in daglicht. De grille is voorzien van een meer prominente, vleugelvorm met het SAAB woordlogo, zoals bij de 9-5 Sedan.
De voorbumpers zijn opnieuw vormgegeven en voorzien van een diepe, trapeziumvormige luchtinlaat, afgewerkt met zwarte, horizontale lamellen, of een exemplaar met honingraat voor de Aero varianten. Breedstralers zijn standaard en de stootstrips op de flanken hebben een Griffin-embleem, afgeleid van de Saab badge. Aan de achterkant vervangt het SAAB-woordlogo de badges op de sierlijst en alle Sport Sedanvarianten zijn voorzien van een spoiler op het kofferdeksel.
Het interieur krijgt een subtiele make-over. Saab introduceert titaniumdelen op het instrumentenpaneel, de versnellingspook, de deurgrepen en het handschoenenkastje, en als optie voor de omlijsting van het instrumentenpaneel. Het Aero-interieur is voorzien van enkele koolstofvezelelementen. Interieurdelen van geborsteld metaal zijn leverbaar als optie.
Een geweven strook in de kleur ‘Shark Grey’ is voortaan standaard op de voorstoelen in combinatie met zwarte en parchment lederen bekleding. Terwijl voor de Aero lederen bekleding met contrasterende stiksels wordt geïntroduceerd, geïnspireerd op dat van de Aero X concept car.
Alle Griffins zijn voorzien van een handig opbergvak voor de opslag van kleine spullen. Dit opbergvak, met een ‘Griffin’ naamlabel erop, bevindt zich aan de zijkant van de voorstoelen. Alleen de stoelen van de 9-3 Cabriolet krijgen een naamlabel.
Betere prestaties, lager brandstofverbruik en schoner
Een verdere optimalisatie van de 1.9 TTiD motoren (130/160/180 pk) heeft bijgedragen tot een verlaging van de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik, respectievelijk tot 119 g/km en 4,5 l/100 km in de gecombineerde cyclus. Net zoals bij de Sport Sedan, is de Sport-Estate nu leider in zijn segment als het gaat om CO2-uitstoot en brandstofverbruik in combinatie met vermogen.
Efficiëntere benzinemotoren leveren een gemiddelde verbetering van 4% qua brandstofverbruik en CO2-uitstoot in de gecombineerde cyclus. Dit is ter aanvulling van een stijging van 10 pk voor de huidige topmotor van 210 pk. Beide nieuwe motoren presteren 163 pk (120Kw/320 Nm) en 220 pk (162 KW/350 Nm) en zijn leverbaar met XWD, de geavanceerde vierwielaandrijving van Saab.
Het gebruik van variabele kleppentiming en directe injectie verbetert het brandstofverbruik, de uitstootcijfers en de prestaties. Speciale hydraulische klepstoters maken variabele kleptiming mogelijk van in- en uitlaatkleppen afhankelijk van motortoerental en belasting. De voornaamste voordelen zijn een bredere spreiding van het koppel, een hogere maximumsnelheid en een lager brandstofverbruik.
Directe injectie zorgt ervoor dat de brandstof onder hoge druk direct in de verbrandingskamer wordt gespoten. Hierdoor kunnen lucht en brandstof gescheiden worden, wat op zijn beurt zorgt voor een verbeterde verbranding en dus ook een aanzienlijk hoger koppel bij een lager toerental.
Een twin-scroll turbo wordt gebruikt, waardoor het bekende ‘turbogat’ bij lage toerentallen wordt geëlimineerd. Elke schoep in de turbo wordt gevoed door een apart uitlaatkanaal van een paar cilinders, waardoor de gaspedaalrespons gelijk is aan die van een atmosferische motor. Andere voorzieningen zijn de twee tegengesteld draaiende balansassen voor een vlot rijden en een gesmede stalen krukas voor extra stevigheid.
De Griffin-reeks is leverbaar vanaf begin mei 2011, prijzen en uitvoeringen zijn nog niet bekend. Zo gauw er meer materiaal is, zullen we het op deze pagina opnemen.