Nissan Qashqai+2 in dieseluitvoering: een mooie grote, stoere, zuinige auto
Tekst Gerrit Brand Fotografie Suhaila Sahmarani We zijn ons ervan bewust dat de kop boven dit artikel nou niet meteen op een geweldig interessante auto duidt. En in wezen is de Nissan Qashqai+2 dat ook niet, maar wat hij wèl is, is een auto die om je heen groeit, of waar je na enige tijd mee vergroeit. Naarmate je hem langer gebruikt ga je hem steeds meer waarderen. Het is namelijk een ontzettend praktische auto, die enorm veel biedt voor een redelijk bedrag. Een werkpaard, waarmee je alle kinderen uit de buurt in een keer naar school kunt brengen (tenzij je er zelf zeven hebt), waar je fantastisch boodschappen mee kunt doen, op vakantie kunt gaan, in ruig terrein kunt rijden, maar waarmee je ook (als-t-ie mooi schoongewassen is) prima bij een chic hotel of restaurant met valet parking voor kunt komen rijden. De Nissan Qashqai is al weer enige tijd op de markt. U herinnert zich vast nog wel die swingende reclamefilmpjes voor de Qashqai op tv, waarmee het imago van jonge, dynamische auto werd neergezet. Dat is zeker gelukt, de Qashqai als echte urban car. Maar de Qashqai is veel meer. Ten eerste is het een echte Nissan die uitstekend in het stoere beeld past van terreinwagens en SUV’s als de Patrol en Murano. Daarbij is de Qashqai de kleine uitvoering. Maar om die Qashqai nog praktischer te maken heeft men hem verlengd, zodat er extra zitplaatsen aan toegevoegd konden worden. Vandaar de benaming Qashqai+2. Wij reden een week in die +2 met extra zitplaatsen en zoals gezegd: de wagen begon ons te passen als een oude jas. Binnen enkele dagen wil je niet meer anders, hij zit zo lekker, hij is zo gemakkelijk in het gebruik. De +2 is, hoewel dat op het eerste gezicht niet zo lijkt, wel degelijk langer dan de gewone Qashqai. Op de een of andere manier zijn de ontwerpers van Nissan erin geslaagd de wagen zo te verlengen dat het esthetisch gezien niet uit de toon valt. De achterdeuren, alsmede de raamlijnen, zijn wat langer. Het derde zijruitje bijvoorbeeld is niet anders van vorm maar wel wat uitgerekter dan bij de gewone Qashqai. De wielbasis is verlengd, waardoor het achterste deel van de wagen niet extra lang lijkt. Die twee extra zitjes achterin (kinderen vinden die fantastisch) lijken dus niet dus niet achter de wagen te hangen, maar vormen gewoon onderdeel van het geheel. Om toch onderscheid tussen beide modellen te tonen heeft Nissan enkele details gewijzigd. Zo is de grille van de Qashqai+2 anders dan die van de gewone, waardoor de voorkant gladder oogt. Het interieur van de Qashqai is niet bijzonder opwindend, maar ook niet supersaai. Alles zit op de juiste plek, ronde klokken voor je neus, een middenconsole met navigatiesysteem annex geluidsinstallatie, een wat hoekig gesneden dashboard van niet al te exclusief kunststof materiaal, maar wel prima afgewerkt met leuke details om het nog enigszins spannend te houden. Overigens moeten we nu wel even melden dat wij in de duurste uitvoering van de Qashqai+2 hebben gereden, de 2.0 dCi automaat in Tekna-uitvoering. Wat dat precies inhoudt komen we zo op. Dat dure zit ‘m vooral in de extra’s als bijzondere velgen, de geluidsinstallatie e.d., toegevoegde luxe dus. In- en uitstappen in zo’n relatief hoge auto is natuurlijk alleen maar plezierig. De zitpositie van de stoelen beoordelen we als prima tot perfect. Ook na een lange rit, bijvoorbeeld van Amsterdam naar Groningen met de normale files die je langer in de auto doen zitten dan nodig, ben je niet vermoeid en voel je geen pijn in benen, rug, nek of schouders. De Nissan Qashqai+2 is verkrijgbaar in benzine- en dieseluitvoering. Met een 1.6 of 2.0 liter benzine of 1.5 of 2.0 liter diesel motor. Variërend van 117 tot 150 pk voor die laatste. De 2.0 liter benzine motor biedt 140 pk vermogen. Wij reden de 2.0 liter dieseluitvoering, een viercilinder met turbocompressor en intercooler. Een prima motor, die overigens niet superstil is, maar, eenmaal opgewarmd, redelijk geruisloos zijn werk doet. De Qashqai+2 weegt weg 1590 kg en er moet dus nogal wat massa verplaatst worden voordat je eenmaal lekker op gang bent. Dat lukt behoorlijk vlot, in 11,6 seconden van 0 naar 100 km/h volgens het boekje en dat is toch niet slecht. Het brandstofgebruik blijft binnen de perken met zo’n 10 liter per 100 km bij gebruik in de stad en ‘slechts’ 5,9 liter per 100 km gemiddeld buiten de stad. Je moet de auto dan wel in zijn 2wheeldrive-stand gebruiken. Schakel je de 4wheeldrive in dan lust hij wel een slokje meer. Geschat 2 liter per 100 kilometer meer. Nou vooruit maar. Die ‘all mode 4 x 4 drive’ heb je eigenlijk helemaal niet nodig, tenzij je er bijvoorbeeld paarden op nahoudt en veel op onverhard terrein rijdt. De automatische bak doet zijn werk uitstekend. Beetje een dooddoener als je het zo opschrijft, maar veel meer valt er niet over op te merken. Hij schakelt als het spreekwoordelijke mes door de boter en van ongewenste schokken en dergelijke is geen moment sprake. Dit allemaal draagt bij aan het idee dat bij je ontstaat, dat je in een superdegelijke auto zit. Er lijkt gewoon niets aan stuk te kunnen. De Qashqai+2 2.0 dCi automaat in Tekna-uitvoering is de duurste die je kunt krijgen en kost €45.000,- incl. BTW en BPM. Dat is redelijk veel geld (daar willen we niet te gemakkelijk over doen), maar daarvoor heb je dan ook alles wat je je aan een auto maar kunt wensen. Alles elektrisch, leer, volautomatische airco, parkeersensoren, achteruitrij-tv en noem maar op. Extra op die Tekna-uitvoering is de fantastische Bose-geluidsinstallatie en 17 inch velgen. Het navigatie-geluidssysteem draagt wat ons betreft in niet geringe mate bij aan je comfort en welbevinden in deze wagen. Als je zo’n auto koopt moet je natuurlijk wel een smartphone hebben want die kun je synchroniseren met het geluidssysteem zodat je je muziek van Spotify of MP3’s via de (Bose) speakers kunt beluisteren, waardoor het lijkt alsof je in een concertzaal zit. Ook werkt natuurlijk de telefoon volautomatisch op de speakers. Fantastisch. Wie voor minder geld een Qashqai+2 kan al vanaf €25.000 bij de dealer terecht voor de 1.6 liter-uitvoering. De 2.0 benzine-uitvoering en de 1.5 liter diesel zijn er vanaf €30.000. Daartussen zitten allerlei variaties afhankelijk van de gewenste uitvoering en accessoires. Onze conclusie is duidelijk. De Qashqai+2 is een ideale auto voor alledag, een werkpaard voor huis-tuin-en-keuken-gebruik maar ook voor vakantie en om op het platteland en in de bossen rond te raggen. Kortom een verlengstuk van je mobiliteit. |