Nieuwe dieselvariant maakt Jaguar XF nog interessanter
Mei 2010 Jaguar is een automerk met een magische klank dat het de laatste tijd niet zo gemakkelijk heeft. Waar zou dat mee te maken hebben? De economische crisis, de concurrentie van Mercedes of BMW? Toch is het (afgezien misschien van economische motieven) jammer dat niet veel meer mensen voor Jaguar kiezen, want - wees nou eerlijk – mooiere auto’s zijn er toch niet? En zo’n Jaguar XF is met een startprijs van € 62.990,- (goedkoper dan vorig jaar zelfs) beslist niet de allerduurste zakenwagen die er in Nederland op de markt is. Terwijl het wel een hele fijne, bijzonder mooie, opvallende auto is die bovendien ongelooflijk lekker rijdt. Sinds kort is er een nieuwe dieselversie bijgekomen, de derde variant alweer, een 3.0 V6 liter diesel. Ook deze variant heeft een groen C-label.
Het lijkt misschien vreemd dat Jaguar een 2,7-liter dieselmotor vervangt door een geheel nieuwe drieliter. Die motor combineert toevallig echter wel een hoger vermogen met een lager verbruik.
De ontwikkelingen in dieselland gaan razendsnel en dus begon de 2.7D wat grijze haren te krijgen. Dat hebben ze bij Jaguar tijdig onderkend, met de nieuwe 3,0-liter diesel als resultaat. Dankzij twee parallel geschakelde, sequentiële turbo’s, een nieuw inspuitsysteem met de allernieuwste piëzotechnologie is de door ons gereden 3.0D S nu goed voor 275 pk. De Britten slaagden er tegelijkertijd ook nog in om het verbruik met 0,7 liter per 100 km te reduceren. Zodoende krijgt de 3.0D voortaan een C-label.
Wat betekent dat in de praktijk? In geval van de 3.0D S vooral kracht in overvloed, maar ook een ongekend beschaafde motorloop. Als je wilt weten of je echt met een diesel te maken hebt, zul je uit moeten stappen en de motorkap openen. Eenmaal achter het stuur fluistert de drieliter voor zich uit. Trillingen blinken uit door afwezigheid en een klein tikje tegen het gaspedaal blijkt voldoende om de dik 1,8 ton wegende Jag naar de horizon te katapulteren. Geen wonder, want de motor heeft 600 newtonmeter aan koppel gereedstaan. De technici hebben er de nadruk op gelegd om veel trekkracht bij een laag toerental te genereren. Al bij 1.500 tpm staat er circa 580 Nm paraat.
De drieliter beschikt over een bijzonder snelle respons op het gaspedaal. Je hoeft nauwelijks gas te geven om tempo te maken. In de meeste gevallen trekt de motor zich op de achtergrond terug; bij 80 km/h maakt hij in z’n zes slechts 1.200 toeren. Als je vervolgens gas geeft, schakelt hij meerdere verzetten terug en toont hij zijn tweede gezicht. De forse por in de rug die je dan krijgt, gaat samen met een lekkere, diepe grom. Jaguar heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om de zestrapsautomaat een snellere reactietijd mee te geven; de gangwissels verlopen zeer beschaafd en snel. Wanneer je de bak in de handmatige modus met de flippers bedient, zorgt hij bij het terugschakelen ook voor een mooi stootje tussengas. De XF is voorzien van adaptieve dempers die de carrosseriebewegingen honderd keer per seconde checken, maar weinig doen om het rollen van het koetswerk in bochten efficiënt tegen te gaan.
Je kunt daar iets aan doen door een zogenaamde ‘dynamic mode’ te selecteren via de Drive Control, waarbij ook de motorelektronica en de automaat worden aangescherpt, maar het onderstel zou gerust nog een tandje straffer mogen zijn. Het driespaaks stuur laat zich wat te licht ronddraaien, zonder veel contact met het wegdek te bieden. De besturing is niet echt direct en voelt wat kunstmatig aan. De XF biedt een heerlijk veercomfort. Samen met de rust in het interieur en de fantastische motor-bakcombinatie maakt dat de Jag tot een uitmuntende reisauto, waaraan ook de perfect zittende stoelen en het ruim ogende interieur bijdragen. Het interieur oogt bovendien ongekend chic.
De wagen is zoals we van Jaguar gewend zijn prachtig afgewerkt. Je voelt je een vorst als je plaatsneemt in de overdadig met leer ingerichte cockpit. De ruimte valt op de achterbank wat tegen, maar een kniesoor die daar op let. Deze Jaguar is toch vooral een rijdersauto.
De nieuwe dieselversie, waarvan de productie in januari is gestart, maakt de Jaguar XF extra interessant. Het uitrustingsniveau van deze XF 3.0 V6 Diesel Luxury is net zo compleet als van de andere Luxury modellen, en de nieuwe versie is ook leverbaar als Premium Luxury. De drie varianten van de 3.0 V6 diesel gaan, verwijzend naar het vermogen in pk, voortaan door het leven als 211, 240 en 275.
Dankzij het nieuwe belastingstelsel zijn vrijwel alle Jaguar modellen aanzienlijk voordeliger geworden. Voor de benzinemodellen lopen de verschillen uiteen van € 2.500 tot ruim € 7.500, voor de dieseluitvoeringen loopt het voordeel op tot bijna € 7.000. Zo is de gloednieuwe, luxueuze en stijlvolle Jaguar XJ nu verkrijgbaar vanaf € 101.080. Het topmodel, de XJ 5.0 liter V8 Supercharged Supersport, staat nu voor € 182.640 in de prijslijst.
Ook de Jaguar XK Coupé 5.0 V8 is met de nieuwe startprijs van € 122.660 bijna € 5.000 voordeliger, De XKR Coupé 5.0 V8 Supercharged is € 4.000 in prijs verlaagd, terwijl de prijs van de XKR Convertible 5.0 V8 Supercharged zelfs € 4.850 kon worden verlaagd.
Het lijkt misschien vreemd dat Jaguar een 2,7-liter dieselmotor vervangt door een geheel nieuwe drieliter. Die motor combineert toevallig echter wel een hoger vermogen met een lager verbruik.
De ontwikkelingen in dieselland gaan razendsnel en dus begon de 2.7D wat grijze haren te krijgen. Dat hebben ze bij Jaguar tijdig onderkend, met de nieuwe 3,0-liter diesel als resultaat. Dankzij twee parallel geschakelde, sequentiële turbo’s, een nieuw inspuitsysteem met de allernieuwste piëzotechnologie is de door ons gereden 3.0D S nu goed voor 275 pk. De Britten slaagden er tegelijkertijd ook nog in om het verbruik met 0,7 liter per 100 km te reduceren. Zodoende krijgt de 3.0D voortaan een C-label.
Wat betekent dat in de praktijk? In geval van de 3.0D S vooral kracht in overvloed, maar ook een ongekend beschaafde motorloop. Als je wilt weten of je echt met een diesel te maken hebt, zul je uit moeten stappen en de motorkap openen. Eenmaal achter het stuur fluistert de drieliter voor zich uit. Trillingen blinken uit door afwezigheid en een klein tikje tegen het gaspedaal blijkt voldoende om de dik 1,8 ton wegende Jag naar de horizon te katapulteren. Geen wonder, want de motor heeft 600 newtonmeter aan koppel gereedstaan. De technici hebben er de nadruk op gelegd om veel trekkracht bij een laag toerental te genereren. Al bij 1.500 tpm staat er circa 580 Nm paraat.
De drieliter beschikt over een bijzonder snelle respons op het gaspedaal. Je hoeft nauwelijks gas te geven om tempo te maken. In de meeste gevallen trekt de motor zich op de achtergrond terug; bij 80 km/h maakt hij in z’n zes slechts 1.200 toeren. Als je vervolgens gas geeft, schakelt hij meerdere verzetten terug en toont hij zijn tweede gezicht. De forse por in de rug die je dan krijgt, gaat samen met een lekkere, diepe grom. Jaguar heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om de zestrapsautomaat een snellere reactietijd mee te geven; de gangwissels verlopen zeer beschaafd en snel. Wanneer je de bak in de handmatige modus met de flippers bedient, zorgt hij bij het terugschakelen ook voor een mooi stootje tussengas. De XF is voorzien van adaptieve dempers die de carrosseriebewegingen honderd keer per seconde checken, maar weinig doen om het rollen van het koetswerk in bochten efficiënt tegen te gaan.
Je kunt daar iets aan doen door een zogenaamde ‘dynamic mode’ te selecteren via de Drive Control, waarbij ook de motorelektronica en de automaat worden aangescherpt, maar het onderstel zou gerust nog een tandje straffer mogen zijn. Het driespaaks stuur laat zich wat te licht ronddraaien, zonder veel contact met het wegdek te bieden. De besturing is niet echt direct en voelt wat kunstmatig aan. De XF biedt een heerlijk veercomfort. Samen met de rust in het interieur en de fantastische motor-bakcombinatie maakt dat de Jag tot een uitmuntende reisauto, waaraan ook de perfect zittende stoelen en het ruim ogende interieur bijdragen. Het interieur oogt bovendien ongekend chic.
De wagen is zoals we van Jaguar gewend zijn prachtig afgewerkt. Je voelt je een vorst als je plaatsneemt in de overdadig met leer ingerichte cockpit. De ruimte valt op de achterbank wat tegen, maar een kniesoor die daar op let. Deze Jaguar is toch vooral een rijdersauto.
De nieuwe dieselversie, waarvan de productie in januari is gestart, maakt de Jaguar XF extra interessant. Het uitrustingsniveau van deze XF 3.0 V6 Diesel Luxury is net zo compleet als van de andere Luxury modellen, en de nieuwe versie is ook leverbaar als Premium Luxury. De drie varianten van de 3.0 V6 diesel gaan, verwijzend naar het vermogen in pk, voortaan door het leven als 211, 240 en 275.
Dankzij het nieuwe belastingstelsel zijn vrijwel alle Jaguar modellen aanzienlijk voordeliger geworden. Voor de benzinemodellen lopen de verschillen uiteen van € 2.500 tot ruim € 7.500, voor de dieseluitvoeringen loopt het voordeel op tot bijna € 7.000. Zo is de gloednieuwe, luxueuze en stijlvolle Jaguar XJ nu verkrijgbaar vanaf € 101.080. Het topmodel, de XJ 5.0 liter V8 Supercharged Supersport, staat nu voor € 182.640 in de prijslijst.
Ook de Jaguar XK Coupé 5.0 V8 is met de nieuwe startprijs van € 122.660 bijna € 5.000 voordeliger, De XKR Coupé 5.0 V8 Supercharged is € 4.000 in prijs verlaagd, terwijl de prijs van de XKR Convertible 5.0 V8 Supercharged zelfs € 4.850 kon worden verlaagd.