Subaru Forester, lekker robuuste auto met permanente 4WD
De Subaru Forester is een geweldige SUV met permanente vierwielaandrijving en een redelijk gunstig benzineverbruik. De auto is geen dagelijks gezicht op de Nederlandse wegen. Subaru is nu eenmaal een niche-merk, een auto voor de kenners. Niet de goedkoopste auto die je kunt kopen, ook niet de allermooiste, maar wel één van de beste.
TEKST GERRIT BRAND
FOTO’S SUHAILA SAHMARANI
We reden er een week in rond. In een van die koude weken in maart. Een heerlijk comfortabele auto. Met veel ruimte, voor jou, de kinderen, bagage. Hoog op de wielen en thuis op elk wegdek. Je zoeft met ingeschakelde cruise control relaxt over de snelweg, stuurt behendig over B-wegen en jaagt de wagen voort over bospaden. We hebben het allemaal uitgeprobeerd. In Drenthe waar je nog echte bossen hebt en drassige weilanden.
De naam Forester zegt het al, boswachter. Een auto voor op het platteland. Maar tegenwoordig hebben veel mensen een hang naar dit soort stoere gebruiksauto’s.
Subaru verkoopt elk jaar zo’n 300 tot 350 auto’s van het model Forester. Dat is helemaal niet zo slecht. Sinds enkele maanden staat de nieuwe Forester bij de dealer. Een auto volgestouwd met technologie. De vormgeving is bepaald niet extravagant, eerder praktisch en dat heeft zijn charme. Je valt niet erg op in een Forester, maar het is wel een auto om van te genieten. En daar gaat het om.
Wij hebben van Subaru Nederland een zeer luxe (Executive) uitgevoerde wagen ter beschikking gekregen. Met een zuinige 2.0 liter boxermotor (150 pk) en een zogenaamde lineartronic CVT-versnellingsbak (met flippers aan het stuur mocht je handmatig willen schakelen). Deze automaat is gekoppeld aan een actief torque-split AWD-systeem dat reageert op veranderingen in tractie en/of output van de bestuurder door continu de koppelingverdeling tussen de voor- en achterwielen aan te passen. Op de middenconsole zit een knop waarmee je als extra de zogenaamde X-mode kunt inschakelen. De X-mode neemt dan de controle van zowel de motor, transmissie, AWD, remmen als andere systemen over zodat je op de meest veilige manier over echt slechte of gladde wegen of steile hellingen kunt rijden.
Onze testwagen is zoals gezegd erg luxe uitgevoerd en eerlijk gezegd is dat natuurlijk het mooist. Het is wel stoer om in zo’n AWD te rijden maar een beetje luxe is nooit weg. Wij zitten dus op leren bekleding en hebben een geweldig sound system met geïntegreerd navigatiesysteem tot onze beschikking (ook de muziek van je smartphone kun je via blue tooth beluisteren en natuurlijk werkt je telefoon erop). Wij kunnen de achterklep op afstand openen, kijken bij het achteruitrijden op een tv-schermpje want we hebben een achteruitrijcamera, gescheiden airco, een elektrisch bediend groot schuifdak en ga zo maar door.
Het interieur ziet er piekfijn uit dankzij de kwalitatief goede materialen waarmee gewerkt is. Zachte kunststoffen bijvoorbeeld in plaats van dat harde plastic dat je nog wel eens tegenkomt. De auto beschikt werkelijk over heel veel ruimte. Dat merk je vooral achterin, waar de passagiers heel veel beenruimte hebben, ook als de bestuurder aan de lange kant is. De bagageruimte (met een mooie afdekhoes) is met zo’n 500 liter inhoud meer dan voldoende. Deze Forester is echt een ideale gezinswagen. Je weet ook dat Subaru voor kwaliteit staat en dat je van deze auto echt jarenlang plezier kunt hebben. Ze zijn gewoon onverslijtbaar.
De wagen is al vanaf € 34.995,- te koop. Ook die instapversie is al behoorlijk compleet met standaard AWD, Vehicle Dynamic Control, automatische airco en blue tooth. De Luxury uitvoering biedt voor slechts 2000 euro meer al de X-mode en hill descent control, een met leer bekleed stuurwiel, cruise control en een achteruitrijcamera. Voor nog eens 2000 meer krijg je dat mooie glazen schuifdak erbij plus Xenon-lampen en een regensensor. De 2.0 Executive kost vervolgens € 43.995,- en heeft als extra’s dus dat prachtige navigatie/soundsysteem, keyless entry (sleutel in je zak), leren bekleding, een elektrisch te verstellen bestuurdersstoel etc.
De duurste Forester kost € 55.995,-. Deze wagen heeft alle denkbare luxe en beschikt over een 2.0 liter turbomotor met een vermogen van 240 pk. Deze auto heeft een E-energielabel, terwijl de andere uitvoeringen over een B-label beschikken. Die zijn dus een stuk ‘duurzamer’ en springen veel zuiniger om met de brandstof. De Forester is voor de liefhebber ook nog met een dieselmotor leverbaar. 80% van de in Nederland verkochte modellen hebben echter een benzinemotor.
De naam Forester zegt het al, boswachter. Een auto voor op het platteland. Maar tegenwoordig hebben veel mensen een hang naar dit soort stoere gebruiksauto’s.
Subaru verkoopt elk jaar zo’n 300 tot 350 auto’s van het model Forester. Dat is helemaal niet zo slecht. Sinds enkele maanden staat de nieuwe Forester bij de dealer. Een auto volgestouwd met technologie. De vormgeving is bepaald niet extravagant, eerder praktisch en dat heeft zijn charme. Je valt niet erg op in een Forester, maar het is wel een auto om van te genieten. En daar gaat het om.
Wij hebben van Subaru Nederland een zeer luxe (Executive) uitgevoerde wagen ter beschikking gekregen. Met een zuinige 2.0 liter boxermotor (150 pk) en een zogenaamde lineartronic CVT-versnellingsbak (met flippers aan het stuur mocht je handmatig willen schakelen). Deze automaat is gekoppeld aan een actief torque-split AWD-systeem dat reageert op veranderingen in tractie en/of output van de bestuurder door continu de koppelingverdeling tussen de voor- en achterwielen aan te passen. Op de middenconsole zit een knop waarmee je als extra de zogenaamde X-mode kunt inschakelen. De X-mode neemt dan de controle van zowel de motor, transmissie, AWD, remmen als andere systemen over zodat je op de meest veilige manier over echt slechte of gladde wegen of steile hellingen kunt rijden.
Onze testwagen is zoals gezegd erg luxe uitgevoerd en eerlijk gezegd is dat natuurlijk het mooist. Het is wel stoer om in zo’n AWD te rijden maar een beetje luxe is nooit weg. Wij zitten dus op leren bekleding en hebben een geweldig sound system met geïntegreerd navigatiesysteem tot onze beschikking (ook de muziek van je smartphone kun je via blue tooth beluisteren en natuurlijk werkt je telefoon erop). Wij kunnen de achterklep op afstand openen, kijken bij het achteruitrijden op een tv-schermpje want we hebben een achteruitrijcamera, gescheiden airco, een elektrisch bediend groot schuifdak en ga zo maar door.
Het interieur ziet er piekfijn uit dankzij de kwalitatief goede materialen waarmee gewerkt is. Zachte kunststoffen bijvoorbeeld in plaats van dat harde plastic dat je nog wel eens tegenkomt. De auto beschikt werkelijk over heel veel ruimte. Dat merk je vooral achterin, waar de passagiers heel veel beenruimte hebben, ook als de bestuurder aan de lange kant is. De bagageruimte (met een mooie afdekhoes) is met zo’n 500 liter inhoud meer dan voldoende. Deze Forester is echt een ideale gezinswagen. Je weet ook dat Subaru voor kwaliteit staat en dat je van deze auto echt jarenlang plezier kunt hebben. Ze zijn gewoon onverslijtbaar.
De wagen is al vanaf € 34.995,- te koop. Ook die instapversie is al behoorlijk compleet met standaard AWD, Vehicle Dynamic Control, automatische airco en blue tooth. De Luxury uitvoering biedt voor slechts 2000 euro meer al de X-mode en hill descent control, een met leer bekleed stuurwiel, cruise control en een achteruitrijcamera. Voor nog eens 2000 meer krijg je dat mooie glazen schuifdak erbij plus Xenon-lampen en een regensensor. De 2.0 Executive kost vervolgens € 43.995,- en heeft als extra’s dus dat prachtige navigatie/soundsysteem, keyless entry (sleutel in je zak), leren bekleding, een elektrisch te verstellen bestuurdersstoel etc.
De duurste Forester kost € 55.995,-. Deze wagen heeft alle denkbare luxe en beschikt over een 2.0 liter turbomotor met een vermogen van 240 pk. Deze auto heeft een E-energielabel, terwijl de andere uitvoeringen over een B-label beschikken. Die zijn dus een stuk ‘duurzamer’ en springen veel zuiniger om met de brandstof. De Forester is voor de liefhebber ook nog met een dieselmotor leverbaar. 80% van de in Nederland verkochte modellen hebben echter een benzinemotor.