Kia Optima Hybrid, onze Geheimtipp.
Je kunt het raar vinden maar wij zijn altijd op zoek naar bijzonderheden, niches in de markt, zaken die net even anders liggen dan wat ‘men’ over het algemeen gewend is. In de huidige maatschappij vol harde concurrentie en met minder ruimte dan voorheen moet je wel een beetje out of the box denken om die afgezaagde modeterm maar eens te gebruiken. Als het gaat om auto’s en in het bijzonder auto’s voor de zakelijke markt vinden we het leuk onze lezers kennis te laten maken met wat minder voor de hand liggende wagens. Met andere woorden, we vinden het leuk om eens een model uit de nichemarkt te testen. In dit geval de Kia Optima Hybrid. Een zakenwagen die – daar kwamen we al snel achter – absoluut waar voor je geld betekent.
Niet alleen de Kia Optima Hybrid is anders dan de gemiddelde zakenauto, het hele merk Kia heeft in wezen een apart imago. Of misschien heeft het wel helemaal geen imago. Laat ik het anders stellen, zelf ging ik er nogal blanco in met deze test van de Kia Optima Hybrid. Natuurlijk ken ik Kia. Als autoliefhebber verguisde je het merk natuurlijk. Niet zo vreemd want die eerste Kia’s waren ook echt niet zo fantastisch. Wist u overigens wel dat Kia al zo’n twintig jaar op de Nederlandse markt aanwezig is? Zo lang kan het dus blijkbaar duren voordat je als relatief jong automerk een eigen gezicht begint te krijgen.
Ik moet toegeven dat ik wel eens in een Kia had gereden, op vakantie in het buitenland in een gehuurde Picanto met automatische versnellingsbak, die zijn werk geweldig goed deed. Een lekker klein wagentje dat je overal kunt parkeren, pittig genoeg om in het normale verkeer mee te kunnen en met behoorlijk wat binnenruimte. Wat wil je nog meer? Je ziet ze dan ook overal rijden. De Kia cee’d was me ook al opgevallen, vanwege de bijzondere naam en het aardige model. In Beirut of all places zag ik eens een mooie dame met een witte cee’d voor een terrasje (waar wij zaten) eindeloos lang in de file staan, het leek wel een scène uit een Franse film.
Maar om nu te zeggen dat het woord Kia veel bij me los maakte, nee. Maar dat is anders geworden sinds ik een week in de Optima Hybrid heb gereden.
Want jonge jonge, wat biedt deze auto een waar voor zijn geld. Om maar met de deur in huis te vallen, we reden in de duurste versie namelijk de Optima Hybrid 2.0 CVVT Super Pack automaat, een auto met alles erop en eraan voor de consumentenprijs van € 33.995, en met een energielabel A (wat zoals u weet heel goed is). De wat minder luxueus uitgevoerde Optima Hybrid kost trouwens € 28.995.
Eigen gezicht
Als je goed kennis maakt met het merk Kia ga je er ineens anders tegenaan kijken en dan blijkt het zelfs een heel eigen gezicht te hebben. Kia heeft een jaar of zeven geleden namelijk een hele goede zet gedaan door een Europese ontwerper binnen te halen. Sinds 2006 is de Duitser Peter Schreyer directeur design van Kia. Schreyer (Bad Reichenhall 1950) was afkomstig van Audi/VW en zijn Europese inbreng in het Koreaanse Kia is duidelijk en bepaalt het wereldwijde succes van het merk. Schreyer werkt in het Europese designcentrum van Kia in Frankfurt maar hij stuurt ook de designcentra in Seoel en Los Angeles aan. Onder zijn leiding heeft Kia een eigen gezicht gekregen met een mooie profiellijn. De geknikte lijnen in de grille komen terug in de lijn van de voorruit. In de auto heb je het gevoel vrij hoog te zitten met als resultaat een goed uitzicht. Bekijk je de auto en profil dan blijkt het een heel slanke elegante wagen te zijn. De Optima is een sedan, maar lijkt wat op een hatchback en wie dat wil kan er ook een langgerekte coupévorm in zien. De auto is 4,84 m lang, 1,83 m breed en 1.45 m hoog. Geen kleintje dus.
Onder de indruk
Na een week in de auto gestuurd te hebben en hem onder allerlei weersomstandigheden en in allerlei situaties gebruikt te hebben kan ik niet anders zeggen dan onder de indruk te zijn. Ik ben gehecht geraakt aan het gemak en de luxe van deze wagen die naar mijn gevoel niet onderdoet voor een Mercedes C-klasse, Peugeot 508, Audi A4 of BMW 3 serie om een aantal van de belangrijkste wagens in het zakelijke D-segment te noemen. De Kia biedt een stuk meer luxe voor minder geld. Plus zeven jaar garantie waarbij de eerste drie jaar geen kilometerbeperking geldt. Daaruit blijkt wel hoeveel vertrouwen men bij Kia in eigen kunnen heeft.
Een willekeurige opsomming van zaken waar wij van onder de indruk waren: de vormgeving, ook in de details zoals de koplampen, de mistlampen onder de grille, de deurgrepen etc, en in het interieur waarin met kwaliteitsmaterialen is gewerkt, zachte kunststofsoorten, allerlei functies geïntegreerd in een mooi stuurwiel, een mooi afgewerkte versnellingspook, een mooi dashboard met een mooi groot navigatiescherm, geweldige stoelen die perfect zitten met goede steun voor de bovenbenen, een goed werkend verwarmings/airco systeem (de auto is heel snel warm en de ruiten ontwasemen vlot in de winter), een mooie display voor je neus waarop je kunt zien wanneer welke energiebron wordt gebruikt, de batterijen of de benzinemotor, het navigatie/audiosysteem met de onvolprezen aansluiting op de iPhone/telefoon waardoor je kunt bellen en muziek beluisteren via de Infinity geluidsinstallatie, die een prachtig vol geluid voortbrengt.
Dankzij batterypack veel extra power
Wat ik ook zo mooi vind van het merk is dat het niet dik doet over allerlei technische zaken. In de brochure geen uitleg hoe de motor in elkaar zit behalve dan de vermelding dat het om een benzinemotor met een inhoud van 2 liter gaat met een koppel van 180 Nm en een vermogen van 150 pk, maar in combinatie met de elektrische aandrijving maar liefst 177 pk bij 55000 tpm en een maximaal koppel van 319 Nm te bieden heeft. De wagen is namelijk voorzien van een batterypack en een innovatieve geïntegreerde elektromotor van 35 kW die soepel en stil zorgt voor een aanzienlijke verbetering van het brandstofverbruik. Tijdens het remmen wordt de lithiumpolymeerbatterij opgeladen.
De automatische versnellingsbak kent zes versnelling maar schakelt zo soepel dat je nauwelijks merkt dat het een heel andere bak is dan bijvoorbeeld de CVT bak in de Honda Hybrid. Geen idee wat beter is maar het is duidelijk dat de Kia een stuk vlotter optrekt dan de Honda.
Luxe
De sleutel kun je in je zak houden, je start de Optima Hybrid met de startknop en hij slaat geruisloos aan, waarbij de bestuurdersstoel in de positie schuift waarin hij stond toen je uit de auto stapte. Dit betekent dus dat de stoel achteruit glijdt als je de motor afzet waardoor je gemakkelijk uit en later weer in kunt stappen. Luxe. Je zet de stoelverwarming aan en je drukt op een knopje achter het stuur en de stuurverwarming gaat aan. Binnen enkele seconden heb je een heerlijk warm stuur in handen. Luxe. Je toetst je bestemming in en een omfloerste stem vertelt je hoe je moet rijden terwijl je lekker op een leren fauteuil zit te luisteren naar je favoriete muziek op je smartphone. Luxe. O, je moet even naar achteren rijden, de achteruitrijcamera laat je zien dat het kan en als je gaat parkeren heb je ook weer plezier van dat apparaat terwijl de parkeersensoren ervoor zorgen dat je op tijd gewaarschuwd wordt als je te dichtbij een obstakel komt. Luxe. O ja, en op de snelweg zet je natuurlijk de cruise control aan. Alles wat je maar wilt zit er standaard op, op dit topmodel van Kia. Moet ik nog doorgaan?
Kia heeft sinds de introductie van de Optima Hybrid in 2012 de CO2-uitstoot alweer weten te verlagen, van 123 tot 119 gram CO2 per kilometer, vandaar een A-label. De zakelijke rijder betaalt trouwens 20% bijtelling.
Conclusie
Een hybride (zaken)auto rijden is in. Goed voor je imago en voor je portemonnee. En let op, de Kia Optima Hybrid is een goede keus want je krijgt absoluut waar voor je geld. Veel ruimte, veel luxe en een lekker rijdende auto en vergeet ook niet dat je maar liefst zeven jaar garantie hebt op je auto. Je rijdt bovendien in een exclusieve auto, want zo veel rijden er (nog) niet van rond in Nederland.