Gran Turismo |
Grand Prix |
Historic Grand Prix Zandvoort 2014 heeft de toekomst
A day at the races
Porsche 918 Hybrid Spyder
Tekst en foto’s Gerrit Brand
Waarom ik nu ineens aan die film van de Marx Brothers uit 1937 moet denken weet ik niet. Trouwens er is ook een elpee met die titel, A day at the races, van Queen uit 1976. Hoe dan ook, ik bracht zaterdag de 30ste augustus op het circuit van Zandvoort door waar zich de derde editie van de Historic Grand Prix afspeelde. Eigenlijk heeft de hele maand augustus voor mij in het teken gestaan van de historische racerij. Waarom weet ik niet, maar het historische racevirus heeft me weer te pakken en heel wat zoete herinneringen bij me naar boven gebracht. Daarom wordt deze bespiegeling over de historische racerij dan ook een persoonlijk verhaal, of u dat nou leuk vindt of niet.
Ik heb op Zandvoort twee mensen ontmoet die ik even wil noemen. Dat is ten eerste René de Boer, een freelancer die zich al jaren met hart en ziel met de racerij bezig houdt. Hij woont in Duitsland en is degene die het programmablad van de AvD Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring 2014 vol heeft geschreven. Ik ken René nog uit de jaren ’90 toen ik net begonnen was met het blad GranTurismo. En ten tweede Koen Vergeer, die ik nog nooit ontmoet had maar die een aantal literair verantwoorde boeken over de Formule 1 en andere race-spektakels als de 24 Uur van Le Mans heeft geschreven. Koen is dichter en schrijver en het feit dat er iemand als hij op de wereld rond loopt die met een fraaie pen zijn passie voor de racesport uitdraagt is een inspiratie voor velen.
Op de een of andere manier bedacht ik aan het begin van de zomer dat ik weer eens naar de Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring wilde, die dit jaar voor de 42ste maal werd gehouden De Nürburgring bestaat al sinds 1925. Die Oldtimer GP daar is dan ook geen vergelijk met de Historische GP op het circuit van Zandvoort dat weliswaar in 1939 van start ging maar waar pas sinds 1948 Grand Prix races werden gehouden. Tot 1985 toen het doek voor Zandvoort als F1-circuit viel.
De Oldtimer GP in Nürburg was fantastisch, groots en groot in de zin van omvangrijk, met prachtige auto’s, waaronder veel vooroorlogs materiaal, maar ook Formule 2 racewagens uit de jaren zestig. De Historische GP is kleiner, je zou bijna zeggen intiemer. Als je na de overweldigende ervaring van Nürburg op Zandvoort komt is je eerste reactie te vinden dat het een beetje tegenvalt. Maar je moet even omschakelen en beseffen wat men op Zandvoort eigenlijk wil met de Historische GP, namelijk heel iets anders dan op de Nürburgring. Die van Zandvoort begint waar die van Nürburg eindigt, zou je kunnen stellen. De twee vullen elkaar aan en overlappen elkaar gedeeltelijk. Dat laatste komt omdat zowel Zandvoort als Nürburg deel uitmaken van een netwerk van Europese circuits waarop historische races verreden worden. Zo kom je op Zandvoort de zogenaamde Lurani Trophy for Formula Junior cars tegen die ook op de Nürburgring verreden wordt, of het FIA Historic Formula 1 Championship. Andere circuits in het netwerk zijn bijvoorbeeld Spa, Jerez, Silverstone of Brno.
Even tussendoor om het verhaal compleet te maken. Tussen de Oldtimer GP in Nürburg en de Historische GP op Zandvoort bezocht ik op de 24ste augustus de Historische Motor Grand Prix in Eext (of all places). Een motorevenement maar van dezelfde klasse als de historische auto GP’s, in die zin dat ook hier altijd een aantal legendarische coureurs van weleer aanwezig is. Die oude GP motoren waaronder natuurlijk de 500 CC koningsklasse weer te zien rond rijden is een geweldige ervaring. Ik kom niet voor niets uit het noorden waar we opgegroeid zijn met de TT in Assen. Dit jaar waren Freddie Spencer en Jim Redman in Eext aanwezig. Helden die hun motoren platter durfden te leggen dan wie dan ook.
Maar terug naar Zandvoort. Daar liepen mannen als Ary Luyendyk, Gijs van Lennep, Toine Hezemans, Alberto Moreno, Jan Lammers en David Brabham in het wild rond. Helden van vroeger die toen onbereikbaar ver weg waren maar die je nu gewoon aan kon spreken als je dat wilde. Want ook dat is leuk in Zandvoort. De Historische GP is een open evenement, iedereen mag bijna overal komen, behalve in de pits.
In Paddock 2 waren veel mensen bezig met hun wagens. Je kon er met je neus bovenop staan en gesprekjes beginnen met de mannen met hun Formule 2 wagens of F3-500 autootjes (fantastische apparaten). Je vraagt je af waarom ze die auto’s soms helemaal zitten te demonteren. Hadden ze ze niet beter thuis eerst even goed kunnen prepareren? Maar misschien is dat wel de charme van de historische racerij dat je de hele godganse dag moet sleutelen om vervolgens een half uurtje te kunnen racen.
De Historische GP op Zandvoort legt de nadruk op de auto’s waarmee in de periode dat het circuit een actief Grand Prix circuit was, van 1948 tot 1985, geracet werd. Vandaar dat je daar zo’n fraai veld aan Group C-racers aantreft en een, ik zou bijna zeggen, ontroerend mooi veld aan historische Formule 1-racewagens zoals Lotus, Brabham, Tyrrell, Alfa Romeo, Williams en March. Wat een geluid als die wagens van start gaan!
Je waant je op een mooie dag als deze terug in de jaren zestig, zeventig en tachtig. Het is weer diezelfde losse sfeer van weleer waar de coureurs toentertijd al zo gecharmeerd van waren. Overal zitten de mensen in de duinen van waar ze goed zicht hebben op het licht glooiende circuit. Overal staan standjes met boeken, modellen en andere automobilia, en natuurlijk veel eettenten. De terrasjes zitten vol, het merk Porsche was in volle glorie aanwezig, met pontificaal op het terras van Porsche-importeur Pon (alleen voor genodigden) een hybride 918 Spyder. Tja, dat is de toekomst, ik zou bijna zeggen helaas. De klassieke verbrandingsmotor zal uiteindelijk wel het loodje leggen, maar zoals in het programmablad van de Historische GP stond: historie heeft toekomst, history has a future. Laten we het daar maar op houden.
Waarom ik nu ineens aan die film van de Marx Brothers uit 1937 moet denken weet ik niet. Trouwens er is ook een elpee met die titel, A day at the races, van Queen uit 1976. Hoe dan ook, ik bracht zaterdag de 30ste augustus op het circuit van Zandvoort door waar zich de derde editie van de Historic Grand Prix afspeelde. Eigenlijk heeft de hele maand augustus voor mij in het teken gestaan van de historische racerij. Waarom weet ik niet, maar het historische racevirus heeft me weer te pakken en heel wat zoete herinneringen bij me naar boven gebracht. Daarom wordt deze bespiegeling over de historische racerij dan ook een persoonlijk verhaal, of u dat nou leuk vindt of niet.
Ik heb op Zandvoort twee mensen ontmoet die ik even wil noemen. Dat is ten eerste René de Boer, een freelancer die zich al jaren met hart en ziel met de racerij bezig houdt. Hij woont in Duitsland en is degene die het programmablad van de AvD Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring 2014 vol heeft geschreven. Ik ken René nog uit de jaren ’90 toen ik net begonnen was met het blad GranTurismo. En ten tweede Koen Vergeer, die ik nog nooit ontmoet had maar die een aantal literair verantwoorde boeken over de Formule 1 en andere race-spektakels als de 24 Uur van Le Mans heeft geschreven. Koen is dichter en schrijver en het feit dat er iemand als hij op de wereld rond loopt die met een fraaie pen zijn passie voor de racesport uitdraagt is een inspiratie voor velen.
Op de een of andere manier bedacht ik aan het begin van de zomer dat ik weer eens naar de Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring wilde, die dit jaar voor de 42ste maal werd gehouden De Nürburgring bestaat al sinds 1925. Die Oldtimer GP daar is dan ook geen vergelijk met de Historische GP op het circuit van Zandvoort dat weliswaar in 1939 van start ging maar waar pas sinds 1948 Grand Prix races werden gehouden. Tot 1985 toen het doek voor Zandvoort als F1-circuit viel.
De Oldtimer GP in Nürburg was fantastisch, groots en groot in de zin van omvangrijk, met prachtige auto’s, waaronder veel vooroorlogs materiaal, maar ook Formule 2 racewagens uit de jaren zestig. De Historische GP is kleiner, je zou bijna zeggen intiemer. Als je na de overweldigende ervaring van Nürburg op Zandvoort komt is je eerste reactie te vinden dat het een beetje tegenvalt. Maar je moet even omschakelen en beseffen wat men op Zandvoort eigenlijk wil met de Historische GP, namelijk heel iets anders dan op de Nürburgring. Die van Zandvoort begint waar die van Nürburg eindigt, zou je kunnen stellen. De twee vullen elkaar aan en overlappen elkaar gedeeltelijk. Dat laatste komt omdat zowel Zandvoort als Nürburg deel uitmaken van een netwerk van Europese circuits waarop historische races verreden worden. Zo kom je op Zandvoort de zogenaamde Lurani Trophy for Formula Junior cars tegen die ook op de Nürburgring verreden wordt, of het FIA Historic Formula 1 Championship. Andere circuits in het netwerk zijn bijvoorbeeld Spa, Jerez, Silverstone of Brno.
Even tussendoor om het verhaal compleet te maken. Tussen de Oldtimer GP in Nürburg en de Historische GP op Zandvoort bezocht ik op de 24ste augustus de Historische Motor Grand Prix in Eext (of all places). Een motorevenement maar van dezelfde klasse als de historische auto GP’s, in die zin dat ook hier altijd een aantal legendarische coureurs van weleer aanwezig is. Die oude GP motoren waaronder natuurlijk de 500 CC koningsklasse weer te zien rond rijden is een geweldige ervaring. Ik kom niet voor niets uit het noorden waar we opgegroeid zijn met de TT in Assen. Dit jaar waren Freddie Spencer en Jim Redman in Eext aanwezig. Helden die hun motoren platter durfden te leggen dan wie dan ook.
Maar terug naar Zandvoort. Daar liepen mannen als Ary Luyendyk, Gijs van Lennep, Toine Hezemans, Alberto Moreno, Jan Lammers en David Brabham in het wild rond. Helden van vroeger die toen onbereikbaar ver weg waren maar die je nu gewoon aan kon spreken als je dat wilde. Want ook dat is leuk in Zandvoort. De Historische GP is een open evenement, iedereen mag bijna overal komen, behalve in de pits.
In Paddock 2 waren veel mensen bezig met hun wagens. Je kon er met je neus bovenop staan en gesprekjes beginnen met de mannen met hun Formule 2 wagens of F3-500 autootjes (fantastische apparaten). Je vraagt je af waarom ze die auto’s soms helemaal zitten te demonteren. Hadden ze ze niet beter thuis eerst even goed kunnen prepareren? Maar misschien is dat wel de charme van de historische racerij dat je de hele godganse dag moet sleutelen om vervolgens een half uurtje te kunnen racen.
De Historische GP op Zandvoort legt de nadruk op de auto’s waarmee in de periode dat het circuit een actief Grand Prix circuit was, van 1948 tot 1985, geracet werd. Vandaar dat je daar zo’n fraai veld aan Group C-racers aantreft en een, ik zou bijna zeggen, ontroerend mooi veld aan historische Formule 1-racewagens zoals Lotus, Brabham, Tyrrell, Alfa Romeo, Williams en March. Wat een geluid als die wagens van start gaan!
Je waant je op een mooie dag als deze terug in de jaren zestig, zeventig en tachtig. Het is weer diezelfde losse sfeer van weleer waar de coureurs toentertijd al zo gecharmeerd van waren. Overal zitten de mensen in de duinen van waar ze goed zicht hebben op het licht glooiende circuit. Overal staan standjes met boeken, modellen en andere automobilia, en natuurlijk veel eettenten. De terrasjes zitten vol, het merk Porsche was in volle glorie aanwezig, met pontificaal op het terras van Porsche-importeur Pon (alleen voor genodigden) een hybride 918 Spyder. Tja, dat is de toekomst, ik zou bijna zeggen helaas. De klassieke verbrandingsmotor zal uiteindelijk wel het loodje leggen, maar zoals in het programmablad van de Historische GP stond: historie heeft toekomst, history has a future. Laten we het daar maar op houden.