Lexus CT 200h HYBRID
Autorijden is weer een plezier
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani 19 october 2011 Beetje rare kop misschien boven deze rijtest van de nieuwe Lexus CT 200h HYBRID. We zullen het uitleggen. Als je gewend bent in redelijk forse auto’s te rijden, bijvoorbeeld zescilinders met een behoorlijk brandstofverbruik (omdat je prijs stelt op een bepaald luxe niveau), dan is het een verademing eindelijk eens een auto te hebben, die je niet arm maakt aan de pomp, en waar je toch heerlijk in kunt sturen . Een supermoderne auto, half elektrisch, half op benzine. Met een audio-installatie waaraan je je i-Phone moeiteloos koppelt. Wat een verrassing om de muziek uit je Spotify-bestand gewoon op de autospeakers te kunnen beluisteren. En wat een prachtig geluid komt er uit deze installatie van het merk Mark Levinson®. Voordat we in de techniek duiken (die bijzonder is) eerst even een aantal punten, die deze auto zo goed maken. Ten eerste de merknaam natuurlijk. Het is een Lexus, alle ‘kritiek’ ten spijt dat dit een afgeleide zou zijn van de Toyota Auris. Er staat duidelijk Lexus op en dus is het Lexus, een premium brand, geen auto voor Jan met de pet. Hij is ook gewoon mooi en degelijk van vormgeving. Een kleine hatchback, dus praktisch voor boodschappen of op vakantie. Nog een pluspunt, hij is super gemakkelijk in gebruik in het stadsverkeer. Niet te groot, niet te klein, lekker wendbaar. Verder, hij stuurt zo fantastisch; daar zijn redenen voor: de stuuroverbrenging is heel direct, je ontvangt veel informatie aan het stuur; zeker in de sportstand stuurt hij scherp en neutraal. De Lexus heeft voor McPhersons en achter dubbele wishbones en de auto is verrassend strak afgeveerd. Drie stabilisatorstangen aan de onderkant om de stijfheid te verhogen. Wie denkt dat dit een eenvoudig elektrisch autootje is, komt bedrogen uit. Het aardige is dat het accupakket voor de elektrische aandrijving net achter de achteras is geplaatst, wat een ideale gewichtsverdeling voor en achter met betrekking tot de auto met zich meebrengt. Ook verrassend is de prijsstelling die al bij €28.950 begint en voor welk bedrag je een zeer complete auto krijgt met standaard een geweldige audio met bluetooth en spraakbediening, gescheiden klimaatregeling, lichtmetalen velgen en elektrische ruiten, plus een multifunctioneel stuur. Dan nu over naar het grote nieuws, oftewel de techniek. Volgens Lexus is dit ’s werelds eerste Full Hybrid in zijn klasse. Wat bedoelen ze daarmee? Dat het voor het eerst is, dat er in het middenklasse segment een volledig hybride wagen te koop is. Een Full Hybrid voor een redelijk bedrag. Full Hybrid betekent dat de Lexus CT 200 zowel op de elektromotor als op de fossiele brandstofmotor kan voortbewegen. Het is een vernuftig systeem , dat voortdurend stroom uitwisselt. De brandstofmotor wekt stroom op tijdens het draaien, welke aan het accupakket wordt doorgegeven. Als je langzamer dan zo’n 45 km/h rijdt, schakelt de motor volledig over op elektrisch en rij je dus emissievrij, geef je weer wat meer gas, dan komt de brandstofmotor er weer bij. Op een display in het dashboard is duidelijk te zien op welke aandrijving je voortbeweegt. Alles natuurlijk computergestuurd. Als er te weinig stroom in de batterijen zit wordt de elektromotor gespaard en schakelt automatisch de benzinemotor in. Eigenlijk hoef je aan het systeem niet veel meer woorden vuil te maken. Het werkt en daar gaat het om. Je bespaart voortdurend brandstof en dat is prettig. Je kunt weer voor je plezier een eind gaan rijden. De auto kan in drie standen gereden worden, in de Eco-stand, de Normaal-stand en in de Sport-stand. Allemaal te regelen door middel van een draaiknop op de middenconsole. De versnellingsbak is automatisch, van het continu variabele type, dat wil zeggen je merkt niet dat hij schakelt, wat hij in wezen dus ook niet doet. Geen schokkerige bewegingen dus. Het aardige is dat links op het dashboard een metertje zit dat, als je in Eco of Normaal rijdt, aangeeft of je benzine spaart of niet, terwijl hij in een toerenteller verandert als je in de Sport-stand gaat rijden. Leuk. Sport-stand lijkt te impliceren dat er dan een hele hoop pk’s vrijkomen, maar zo is het niet. De wagen reageert wel feller op het gaspedaal natuurlijk, maar in wezen blijft het een auto met een ‘gering’ aantal pk’s. 99 pk benzine, maar tel je er de pk’s van de elektromotor bij op, dan kom je op 136 pk gecombineerd, wat natuurlijk niet gek is. Je hebt, in welke stand je ook rijdt, in deze auto nooit het gevoel vermogen te kort te komen. Het is gewoon een heerlijk rijdende en sturende auto. Het interieur ziet er prachtig uit, mooi afgewerkt met fijn leder, althans in onze testwagen. Wij reden het meest complete model, de Luxury Line. Daar zit dan ook alles op en aan (voor slechts €40.750), we noemen alleen even de echte extra’s: 17 inch velgen, donker glas achter, HDD-navigatie, een Mark Levinson ®geluidsinstallatie, leren bekleding, verwarmde voorstoelen, led-koplampen, parkeersensoren rondom, parkeer-tv (camera), etc. Zoals gezegd is de Lexus CT 200h in vier verschillende uitvoeringen te koop. Het basismodel voor €28.950, de Business Line voor €31.200, de Business Line Pro voor €32.200 en de Luxury Line voor €40.750. Maar nu komt het, voor de snelle beslissers is er een heel speciale aanbieding, de zogenaamde First Edition. Voor slechts €34.900 krijg je de Business Pro, met als extra’s het HDD navigatiesysteem (echt de moeite waard, want via de middenconsole kun je ‘m net als je pc met een soort muis besturen), de parkeercamera, de parkeersensoren en de leds. Er zijn echter slechts honderd First Editions voor de Nederlandse markt bestemd. Wellicht zijn ze dus al uitverkocht als u dit leest, maar je kunt het altijd proberen. Onderhandelen leidt ook nog wel eens tot bijzondere resultaten, nietwaar? |
|