CO2-emissie op groengas slechts 27 gram volgens well-to-wheel
Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power
vanaf € 10.790,-
Schoonste Fiat ooit, maar dan wel op groengas
De nieuwe Panda TwinAir Turbo Natural Power op groengas is nagenoeg CO2-neutraal, gerekend vanaf de bron tot aan uitlaat (well-to-wheel). Daarmee stoot de Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power tenminste 73% minder CO2 uit dan elke andere auto: hybride, elektrisch, benzine of diesel. De nieuwe Fiat TwinAir Turbo op groengas is niet alleen heel milieuvriendelijk, maar ook nog eens heel erg zuinig. Met een volle tank (en wat kost dat nou, dat groene gas? helemaal niks bijna) rij je zo 1000 kilometer. En hoe rijdt dat autootje? Helemaal niet beroerd. Het is even wennen vanwege het kleine tweecilinder motortje, maar hij is nog best aardig snel ook. Als je eenmaal aan het wat eigenaardige rijgedrag gewend bent is het puur genieten. Je lacht iedereen uit met zo'n zuinig wagentje. Wat wil je nog meer?De Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power is vrijgesteld van BPM en wegenbelasting tot 2014, terwijl de zakelijke berijder slechts 14% bijtelling betaalt. Bovenop al dit voordeel krijgt de eigenaar van een Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power tot € 3.000,- euro terug aan landelijke en provinciale subsidies waardoor de nieuwe Fiat Panda slechts € 10.790,- kost. Het omslagpunt op basis van vijf jaar rijden ligt dan reeds bij 3.800 kilometer ten opzichte van de reguliere Fiat Panda TwinAir Turbo op benzine.
Fiat is altijd pionier geweest en steeds op zoek naar innovatieve oplossingen om vervuilende emissies en CO2-uitstoot tegen te gaan. Fiat is leidinggevend in Europa op het gebied van auto’s en bestelwagens, die af-fabriek uitgerust worden met groengassystemen. Met een dergelijk breed portfolio zijn inmiddels al 500.000 eenheden verkocht tussen 1997 en heden.
Bij de Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power is de originele groengas uitrusting, af-fabriek gemonteerd, waardoor hij onder de fabrieksgarantie valt van Fiat en hij verkocht wordt via het normale verkoopnetwerk. Op deze manier zijn kopers verzekerd van de hoogste veiligheidstandaard en onberispelijke kwaliteit en betrouwbaarheid, terwijl ze profiteren van lage rijkosten en toepassing van de meest geavanceerde technologie op dit gebied. Bovendien zijn de twee groengastanks – met ongeveer 12 kg gas, hetgeen overeenkomt met 72 liter bij een druk van 200 bar – onder de wagenvloer gemonteerd om het volume van de bagageruimte zoveel mogelijk onaangetast te laten. Samen met de benzinetank van 35 liter is een actieradius van zo’n 1.000 kilometer haalbaar. Dynamische turbomotor en toch lage kosten De Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power gedraagt zich met zijn lage CO2-emissie (86 g/km volgens homologatie) en lage brandstofverbruik van 4 kg/ 100 km desondanks sportief en levendig. Dat is te danken aan zijn 80 pk krachtige TwinAir Turbo-motor die vanaf 1.900 toeren reeds 145 Nm koppel paraat heeft. Met deze lage CO2-uitstoot hoef je tot 2014 geen wegenbelasting te betalen, terwijl voor zakelijke rijders het lage bijtellingstarief van 14% geldt. Nu het niveau van de benzineprijzen richting de 2 euro per liter gaat, is het de overweging waard te kijken naar een alternatief soort brandstof, namelijk groengas, die met gemiddeld 1 euro per liter bijna de helft goedkoper is en die inmiddels bij 105 tankstations verkrijgbaar is. De verwachting is dat Nederland eind 2015 zo’n 200 à 250 groengastankstations telt. De Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power rijdt voor € 3,80 aan groengas 100 kilometer ver. Tank je benzine, dan kost dezelfde afstand bijna het dubbele: € 7,70. Het omslagpunt ligt bij vijf jaar gebruik al op 3.800 kilometer per jaar (inclusief subsidie van € 3.000,-) in vergelijking tot de reguliere Fiat Panda TwinAir Turbo op benzine. Milieuvriendelijkheid eerlijk te berekenen: van bron tot uitlaat De milieubelasting van een auto op groengas, hybride of elektrische auto kan vanuit twee benaderingen bekeken worden: · In de tank-to-wheel benadering staan de emissies centraal die worden uitgestoten tijdens het gebruik van het brandstof. Dus van de brandstoftank tot aan de uitlaat. · In de well-to-wheel benadering worden ook de emissies beschouwd die vrijkomen tijdens de winning, raffinage en transport van de brandstoffen. |
De tank-to-wheel benadering staat vanuit eenvoud, gemak en beschikbaarheid van data centraal in het fiscale autobeleid in Nederland; de tank-to-wheel uitstoot bepaalt of een auto wel of niet zuinig is en daarmee of een auto wel of niet milieuvriendelijk is. Echter, elektrische of hybride auto`s stoten (wanneer ze op elektriciteit rijden) dan geen CO2 uit of andere schadelijke stoffen, het opwekken van stroom in elektriciteitscentrales doet dat wel.
Specifiek vanuit milieuoogpunt geeft een well-to-wheel benadering echter een integraler en completer beeld van de milieuprestaties van een brandstofsoort, en daarmee van de milieuvriendelijkheid ervan. De inzet van groengas is aantrekkelijk gelet op het schone en zuinige karakter van het uit bio-afval gewonnen groengas. Dit geldt in het bijzonder als naar de well-to-wheel CO2-uitstoot gekeken wordt. De uitstoot van de Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power bedraagt een zeer lage 86 gram CO2 per kilometer. Als naar well-to-wheel wordt gekeken bedraagt de uitstoot amper 27 gram CO2 per kilometer. Subsidies maken het nog aantrekkelijker Diverse provincies en regio’s zoals Limburg en Haaglanden geven particulieren en bedrijven tot € 3.000,- subsidie voor een koper van een personenwagen die op groengas rijdt. Rijden op groengas leidt tot verbetering van de luchtkwaliteit en draagt daarmee bij aan duurzame mobiliteit. De uitstoot van fijnstof is nihil, terwijl de emissie van stikstofoxiden, met name van NO2, aanzienlijk lager is dan benzine- of dieselvoertuigen. Daarbij leidt het gebruik van deze voertuigen tot een reductie van de CO2-emissie. De Natural Power-voertuigen van Fiat, waaronder de Panda, voldaan ruimschoots aan deze voorwaarden. Kijk voor meer informatie op bijvoorbeeld http://haaglandenrijdtschoon.nl/particulieren. Naast deze regionale subsidies is een landelijke subsidieregeling, dankzij dezelfde motivatie, voor bedrijven die overgaan tot aanschaf van een bedrijfswagen die rijdt op groengas. Deze regeling geldt ook voor personenauto’s die zijn vrijgesteld van BPM of die recht hebben op teruggave van BPM, zoals taxi’s en politiewagens. Hierdoor ontvangen eigenaren van een Fiat Natural Power bestel- en personenwagens € 1.250,- subsidie. Kijk voor meer informatie op http://www.rijksoverheid.nl/nieuws. Ook als stoere Trekking De Fiat Panda is ook verkrijgbaar als stoere Trekking. Deze versie heeft de looks van de alleskunner binnen de Panda-familie, de nieuwe Panda 4x4. Het unieke is dat deze Trekking ook als Natural Power te bestellen is. Zodoende combineer je de stoere looks met de milieu- en kostenvoordelen. Wanneer de aankoopsubsidie wordt meeberekend, dan is de Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power verkrijgbaar vanaf € 10.790,-, terwijl de Fiat Panda TwinAir Turbo Trekking Natural Power vanaf € 12.490,- op kenteken staat. De voordelen nog even op een rij: · Brandstofkosten dalen met zo’n 50%* · Omslagpunt op slechts 3.800 kilometer en dan begint het sparen · BPM-vrij en tot 2014 geen wegenbelasting · 14% bijtelling bij zakelijk gebruik · Landelijke en regionale subsidies tot € 3.000,- · Volgetankt zo’n 1.000 kilometer actieradius *brandstofprijsniveau per januari 2013 |
Omslagpunten op basis van vijf jaar
5 year / 100.000km
Panda 2013 TA 85 CNG TA 80
FIXED Price € 11.790 / € 13.790 Depreciation € 7.428 / € 8.688 Weight 950 /1055 Road Tax € 1.152 /€ 2.512 Extra fixed cost (5 year / 100.000km) € 2.620 Variable Consumption 4,2/4,0 Liter / kilo € 1,81 /€ 0,95 Fuel cost per km € 0,076 /€ 0,038 Fuel saving per km -€ 0,0380 Break-even (km/year) 13.782 Punto 2013 /TA 85 /1.4 CNG FIXED Price € 13.950 /€ 16.750 Depreciation € 9.765/ € 11.725 Weight 1050/1145 Road Tax € 1.488/€ 3.140 Extra fixed cost (5 year / 100.000km) € 3.612 Variable Consumption 4,2/5,3 Liter / kilo € 1,81/€ 0,95 Fuel cost per km € 0,076/ € 0,050 Fuel saving per km -€ 0,0261 Break-even (km/year) 27.631 |
Qubo 2013 1.4/1.4 CNG
FIXED Price € 19.995 /€ 18.995 Depreciation € 13.197/ € 12.537 Weight 1155/1265 Road Tax € 2.700/€ 4.540 Extra fixed cost (5 year / 100.000km) € 1.180 Variable Consumption 6,6/5,3 Liter / kilo € 1,81/€ 0,95 Fuel cost per km € 0,119 /€ 0,051 Fuel saving per km -€ 0,0688 Break-even (km/year) 3.431 Doblo 2013 1.4 T-Jet CNG FIXED Price € 26.695 / € 25.595 Depreciation € 17.619/€ 16.893 Weight 1390/1515 Road Tax € 3.560 /€ 5.960 Extra fixed cost (5 year / 100.000km) € 1.674 Variable Consumption 7,2 / 6,2 Liter / kilo € 1,81/€ 0,95 Fuel cost per km € 0,130 / € 0,059 Fuel saving per km -€ 0,0717 Break-even (km/year) 4.667 |