Jaguar F-Type vijf sterren sportwagen
De enige echte opvolger van de E-Type
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani
De Jaguar F-Type is niet alleen een van de mooiste sportwagens die er op dit moment te koop zijn maar ook een van de beste. De allerbeste is een groot woord maar het is tekenend voor de kwaliteit van de F-Type dat het gerenommeerde Duitse autoblad Auto Motor und Sport de auto na een uitgebreide rijtest maar liefst vijf sterren geeft, de hoogst mogelijke score. De auto is sinds mei van dit jaar ook als coupé op de markt. Wij reden vanwege het zomerse weer de convertible oftewel de open versie van de F-Type.
De goedkoopste coupé kost € 85.800,- en de goedkoopste convertible € 92.900,- all-in. Is dat duur? Vergeleken bij de Duitse concurrentie, de Porsche 911, beslist niet want die kost in zijn meest voordelige versie een kleine twintigduizend euro meer. Zo nu hebben we het ergste gehad en kan het verhaal beginnen. Beslist geen stadsautootje deze Jaguar en ook niet voor iedereen weggelegd om er een aan te schaffen.
Met de F-Type heeft Jaguar eindelijk, na veertig jaar, weer een volbloed sportwagen in zijn modellenrange. Dit is namelijk de echte opvolger van de klassieke E-Type. Even een beetje historie. In de jaren vijftig racete Jaguar met de C- en later D-Type. In 1953 won men de 24 uur van Le Mans met de C-Type en in 1955 met de D-Type. Op basis van deze pure sportwagens ontwikkelde Jaguar de E-Type die in 1961 voor het eerst op de markt kwam. Een slanke, lage, zeer krachtige sportwagen met een hele lange neus en golvende lijnen. De E-Type was zowel als cabriolet als als coupé te koop en had een twaalf- of zescilinder motor in het vooronder. De wagen kon concurreren met de snelste Ferrari’s en Maserati’s van die tijd die echter drie keer zo duur waren als de E-Type. En de E-Type was de mooiste, zelfs Enzo Ferrari liet zich ooit ontvallen de E-Type de mooiste auto te vinden die ooit gemaakt was. Hele horden schooljongens hadden een model van de E-Type in bezit, zo ook uw scribent, niet eens wetend dat dat platte rode ding een E-Type was (kwam ik pas later achter toen ik auto-gek werd). De E-Type was in productie tot circa 1975, toen de XJ-S geïntroduceerd werd, ook een mooie auto maar geen echte sportwagen, meer een grandtourer. Na de XJ-S kwam de XK in een aantal uitvoeringen, prachtige auto maar weer geen sportwagen pur sang. Edoch, bij Jaguar dat inmiddels een paar maal in andere handen was overgegaan (Ford verkocht het merk enkele jaren geleden aan het Indiase Tata Motor Cars) vond men weer het licht en werd besloten terug te grijpen op de heritage van het merk, en zie daar, de F-Type werd ontwikkeld. Overigens worden de Jaguars nog gewoon in Groot-Brittannië gebouwd.
Die F-Type is een geweldige wagen. Verkrijgbaar met een acht- of zescilinder motor, in coupé of convertible vorm, in gewone of S- of R-uitvoering. In vermogen variërend van 340 tot 550 pk, alle modellen met een automatische 8-traps versnellingsbak. Maakt het veel uit welke uitvoering je rijdt? Wel voor de absolute liefhebber, die zal misschien al naar gelang wat hij met de wagen wil doen voor een sportieve (S) of een racy (R) versie van de wagen aanschaffen. Hangt natuurlijk ook van je budget af want de duurste R coupé kost € 148.000,-. Hoe dan ook, mij maakt het niet zo veel uit. Ik vind het al geweldig om een week in de achtcilinder S te mogen sturen en de playboy uit te hangen (bestaat dat begrip nog wel, of zeg ik nu iets heel ouderwets?).
Omdat we het hebben over een echte sportwagen beginnen we bij de krachtbron. Die is voorzien van een supercharger met twin vortex systeem die in V van de motor is gemonteerd zodat deze zijn compacte afmetingen behoudt. Je start hem natuurlijk met een startknop en onmiddellijk klinkt er een mooie sonore brom uit het vooronder. We zetten hem in D en rijden langzaam weg. Al snel zijn we helemaal gewend aan de auto. De wagen valt dan ook als een ouwe jas om je heen, zit als het ware gegoten om je lichaam. Stoelen, stuurwiel, middenconsole, knoppen onder handbereik, klokken goed in het zicht, alles is perfect. We rijden en hebben veel bekijks. Ik geef toe, op zo’n moment voel je je toch even een ander mens, een mooier mens, hoewel je rationeel gezien natuurlijk niks meer voorstelt dan daarvoor en het ook maar de vraag is of men jou wel zo geweldig vindt of alleen maar je auto. Anyway, je rijdt en dan ontdek je een knop op het dashboard waarmee je het geluid van de uitlaat kunt instellen. Normaal klinkt de Jaguar stoer, sonoor maar beschaaft, druk je die knop in en geef je gas, dan gebeurt er iets, alsof duizend trompetten beginnen te schallen, diep van onder de motorkap vandaan klinkt er een gehuil op. Dus je rijdt in de stad, ziet in de verte een terras, de eerste hoofden draaien al jouw kant op en je drukt die knop in en geeft een teentje gas bij, whamm! Ja, echt, ze zijn onder de indruk! Kijk eens, de nieuwe F-Type!
De auto zit bomvol moderne techniek. Zo vormen de aerodynamische prestaties de kern van het ontwerp van de F-Type. Een frontsplitter onder de grille en de venturi achter regelen de luchtstroom langs de achterkant van de auto. De uitklapbare achterspoiler komt omhoog bij hogere snelheden om downforce te genereren. Zelf de portiergrepen trekken zich terug in de deuren om de lucht zonder belemmering langs de zijkanten te laten stromen.
Laten we er geen technisch verhaal van maken. Alles over deze auto valt na te lezen op internet. Waar het om gaat is de beleving van de wagen en die is onovertroffen. Hou je van cabrio’s dan is dit de perfecte cabrio. Sportwagen en tourer inéén, want je kunt ook gewoon rustig en comfortabel rijden met deze racewagen. Hou je meer van de coupévorm, dan heb je met de Jaguar F-Type de perfecte klassieke sportauto te pakken. Laag, breed, lange motorkap, swooping lines. Een absolute schoonheid. De enige echte opvolger van de E-Type.