Peugeot 508 Berline Active e-HDI 112pk 2Tronic.
|
|
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani Het waren de laatste dagen van de zomervakantie. We waren het hele jaar nog niet in Frankrijk geweest, en het weer beloofde fantastisch te worden, met temperaturen boven de 30 graden. We hadden de hele week een nieuwe Peugeot 508 Berline ter beschikking, een zuinige diesel nog wel. Waarmee je dus gemakkelijker voor je lol lange afstand aflegt dan met een snelle benzineslurper (hoewel zelfs die tegenwoordig zuiniger geworden zijn). Op naar Parijs dus, heen via Antwerpen, Lille, terug via Reims, Maastricht. De 508 HDI rijdt gemiddeld zo’n 1 op 20 en heeft een actieradius van meer dan 1200 kilometer. Verbazingwekkend voor zo’n grote sedan. Als autojournalist probeer je af en toe wat kritisch over te komen. Je wilt nu eenmaal niet alleen maar lovende reclameteksten over de lezers uitstrooien. Maar met de kwaliteit, die de autoindustrie tegenwoordig biedt valt dat niet mee. Als je in zo’n nieuwe 508, de opvolger van de 407, stapt, kun je niet anders dan positief gestemd raken. Je wordt meteen gegrepen door het luxe interieur (en dat terwijl onze testwagen niet eens leren bekleding had). Een mooie middenconsole met daarop centraal een grote ronde knop voor de bediening van het navigatiesysteem (à la BMW). Goed zittende stoelen, prima verstelbaar met voldoende steun voor de bovenbenen, ook voor lange mensen. Een prachtig met leer bekleed stuurwiel (niet te dik, niet te dun) met daarin en –op alle belangrijke functies zoals de bediening van de cruisecontrole en het audiosysteem. In het dashboard zitten ronde klokken (sportief) en een groot scherm voor het navigatiesysteem. De gescheiden, automatische klimaatcontrole functioneert perfect en houdt de wagen, ook achterin, heerlijk koel terwijl de temperatuur buiten naarmate je verder naar het zuiden komt alsmaar toeneemt. Dit is een fantastisch ruime reiswagen. Alleen al die enorme kofferruimte, met extra bergvakken onder de ‘laadvloer’. Het geluidsniveau in de auto is, bij zo’n 130 km/h, lekker laag. Je hoort eigenlijk alleen maar wat rolgeluid van de banden. Het geluid van de dieselmotor wordt goed buiten gehouden en ook van windgeruis is geen sprake. Kwaliteit dus. Deze grote Peugeot is de opvolger van de middenklasser 407, maar is in wezen van dezelfde klasse als de vroegere 605, die al lang niet meer gebouwd wordt. Een paar zaken die, als je een weekje in de auto rondtoert, opvallen en hem tot zo’n prettige reisgenoot maken: de enorme opbergvakken in de portieren, die over de hele lengte van de deuren doorlopen. Ontzettend handig. Het gemak van de parkeerhulp, die ook aan de zijkanten van de auto werkt zodat je niet snel ergens tegenaan rijdt. De kwaliteit van het audiosysteem dat zich uit in een mooi vol geluid. En de heerlijke head-up display (die uit een vakje bovenin het dashboard naar boven komt als je de wagen start en met behulp van een spiegeltje werkt), zodat je in een oogopslag ziet hoe hard je rijdt. De automatisch schakelende bak, die overigens ook handmatig (met flippers achter het stuur) te bedienen valt, is eigenlijk een gerobotiseerde handbak. Verwacht dus geen vloeiende overgangen, maar het echte schakelgevoel. De wagen houdt even in, je voelt hem overschakelen van de ene in de andere versnelling. Dat betekent in het stadsverkeer dat hij je soms het gevoel geeft wat moeizaam van de plek te komen, maar schijn bedriegt, want zonder het gaspedaal hard in te trappen ben je toch meestal sneller weg dan je buurman naast het stoplicht, of zie je je achterbuurman kleiner worden in de achteruitkijkspiegel. In het drukke verkeer van Parijs met veel stoppen en wachten in korte files en voor drukke verkeerslichten is deze bak ideaal. Bovendien zorgt het stop-startsysteem op de auto voor extra brandstofbesparing. De motor schakelt zich automatisch uit als je voor een stoplicht de voet op de rem houdt, geef je weer gas dan slaat hij weer aan. Tegenwoordig hebben veel, ook goedkopere auto’s dit systeem, maar op de Peugeot functioneert het bijna geruisloos. De grote auto wordt aangedreven door een 1.6 liter dieselmotor (HDI) die slechts 112 pk vermogen biedt en een maximum koppel van 240 Nm bij 1750 omwentelingen. Dat lijkt niet veel, maar is ruim voldoende voor het gewicht van circa 1380 kilogram. Acceleratie van 0 naar 100 km/h gaat in minder dan 12 seconden. De topsnelheid bedraagt zo’n 190 km/h, iets wat je overigens nergens mag rijden (behalve in Duitsland en zelfs daar zal je niet gauw zo hard rijden). We cruiseten gemiddeld met zo’n 130 à 140 km/h over de Franse autosnelwegen. Terug door het Champagne-gebied deden we de bakermat van de champagne, Epernay, aan voor een eenvoudige lunch, maar bovenal om een paar mooie, niet al te dure flessen champagne in te slaan. Kijk, eigenlijk is die Peugeot 508 net zoiets als de champagne in Epernay. Chique en niet eens zo heel duur. Voor een redelijk bedrag krijg je een hele mooie auto, die net zo lekker rijdt als een veel duurdere wagen. Zoals er in de regio ook heerlijke champagnes zijn, die absoluut niet onderdoen voor de topmerken, maar wel veel voordeliger zijn.
De Peugeot 508 Berline Active e-HDI 2Tronic 112 pk kost incl. BTW en BPM € 31.880,-. In de versie zoals wij hem reden € 36.980,-. Extra’s waren vernismetaallak, parkeerhulp voor en achter, Connect NAV SOS Bluetooth, head-up display, de Pack Look (lichtmetalen velgen, en chroomstrippen, en Xenon met dagrijverlichting en lichtbundelsturing. Dit model heeft een milieulabel A. Ook verkrijgbaar met sterkere dieselmotor en benzinemotoren. Vanafprijs: € 26.290.,- |