De Porsche Panamera Turbo S: de nieuwe topversie van Porsche’s Gran Turismo
Topprestaties en luxe voor veeleisende bestuurders
31 oktober 2013
Porsche introduceert tijdens de Tokio Motor Show (vanaf 23 november) de nieuwe topversie van de Panamera: de Turbo S. Dit is de snelste, krachtigste en meest luxueus uitgevoerde Gran Turismo ooit. De Porsche Panamera Turbo S is nu te bestellen voor prijzen vanaf € 217.200 incl. BTW/BPM. Hij staat begin volgend jaar bij de dealers.
Met een vermogen van 419 kW (570 pk), een koppel van 750 Nm (800 Nm in overboost) en een topsnelheid van 310 km/uur levert de Porsche Panamera Turbo S de prestaties van een supersportauto. De 37 kW (50 pk) extra vermogen en de 50 Nm extra trekkracht (t.o.v. de Panamera Turbo) zijn te danken aan de toepassing van nieuwe, grotere turbo's en een hogere inspuitdruk (van 120 naar 140 bar). Vanwege de hogere belasting die hierdoor in de motor optreedt, worden zuigers gemonteerd van een nieuwe aluminiumlegering. Ondanks de fors gestegen prestaties is het brandstofverbruik met 10,2 l/100 km gelijk aan dat van de Panamera Turbo. Daarmee is de nieuwe Panamera Turbo S maar liefst 11% zuiniger dan zijn voorganger.
Bijzonder is verder dat Porsche de Turbo S voor het eerst optioneel in een lange uitvoering aanbiedt: de Panamera Turbo S Executive. Met een 15 centimeter langere wielbasis biedt deze versie vooral voor de achterpassagiers extra binnenruimte.
Viertraps achterspoiler
Uiterlijk is de Porsche Panamera Turbo S herkenbaar aan de lichtmetalen 20-inch wielen van de 911 Turbo II. Die zijn niet alleen groter, maar ook breder dan die van de andere Gran Turismo-modellen. Verder is ook de viertraps achterspoiler voorbehouden aan de Panamera Turbo S. Ten slotte is er exclusief voor deze topuitvoering een bijzondere, nieuwe lakkleur beschikbaar: Palladium metallic. Een sportuitlaatsysteem is een optie.
Two-tone lederen bekleding
De exclusiviteit en het sportieve karakter van de Panamera Turbo S komen in het interieur tot uiting in de speciale two-tone lederen bekleding. Voor optimaal comfort zijn de elektrisch verwarmbare sportstoelen op maar liefst veertien manieren elektrisch verstelbaar. Optioneel zijn zelfs stoelen met achttien verstelmogelijkheden leverbaar.
De achterpassagiers in de Panamera Turbo S zitten uiterst comfortabel op twee stoelen met twaalf centimeter extra beenruimte, een elektrisch bedienbaar zonnescherm voor optimale privacy. De achterpassagiers worden optimaal beschermd door zij-airbags.
Alle dynamische rijsystemen standaard
De uitrusting van de Porsche Panamera Turbo S is geheel in lijn met zijn status als absolute topuitvoering. Alle dynamische rijsystemen van de Panamera zijn standaard op de Turbo S. Deze versie is voorzien van Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) en Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Ook de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging Power Steering Plus en Porsche Active Suspension Management (PASM) dragen bij aan de ultieme rijervaring.
Sport Chrono-pakket
Het standaard Sport Chrono-pakket benadrukt het sportieve karakter van de Porsche Panamera Turbo S met onder meer de vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM). Dit systeem zorgt voor optimale grip onder alle omstandigheden. Het werkt nauw samen met de Porsche Doppel Kupplung (PDK), waardoor een sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts 3,8 seconden mogelijk is.
Bijzonder is verder dat Porsche de Turbo S voor het eerst optioneel in een lange uitvoering aanbiedt: de Panamera Turbo S Executive. Met een 15 centimeter langere wielbasis biedt deze versie vooral voor de achterpassagiers extra binnenruimte.
Viertraps achterspoiler
Uiterlijk is de Porsche Panamera Turbo S herkenbaar aan de lichtmetalen 20-inch wielen van de 911 Turbo II. Die zijn niet alleen groter, maar ook breder dan die van de andere Gran Turismo-modellen. Verder is ook de viertraps achterspoiler voorbehouden aan de Panamera Turbo S. Ten slotte is er exclusief voor deze topuitvoering een bijzondere, nieuwe lakkleur beschikbaar: Palladium metallic. Een sportuitlaatsysteem is een optie.
Two-tone lederen bekleding
De exclusiviteit en het sportieve karakter van de Panamera Turbo S komen in het interieur tot uiting in de speciale two-tone lederen bekleding. Voor optimaal comfort zijn de elektrisch verwarmbare sportstoelen op maar liefst veertien manieren elektrisch verstelbaar. Optioneel zijn zelfs stoelen met achttien verstelmogelijkheden leverbaar.
De achterpassagiers in de Panamera Turbo S zitten uiterst comfortabel op twee stoelen met twaalf centimeter extra beenruimte, een elektrisch bedienbaar zonnescherm voor optimale privacy. De achterpassagiers worden optimaal beschermd door zij-airbags.
Alle dynamische rijsystemen standaard
De uitrusting van de Porsche Panamera Turbo S is geheel in lijn met zijn status als absolute topuitvoering. Alle dynamische rijsystemen van de Panamera zijn standaard op de Turbo S. Deze versie is voorzien van Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) en Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Ook de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging Power Steering Plus en Porsche Active Suspension Management (PASM) dragen bij aan de ultieme rijervaring.
Sport Chrono-pakket
Het standaard Sport Chrono-pakket benadrukt het sportieve karakter van de Porsche Panamera Turbo S met onder meer de vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM). Dit systeem zorgt voor optimale grip onder alle omstandigheden. Het werkt nauw samen met de Porsche Doppel Kupplung (PDK), waardoor een sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts 3,8 seconden mogelijk is.
Complete reeks vernieuwd: nieuwe V6 bi-turbo en verkrijgbaar met verlengde wielbasis
NIEUWE PORSCHE PANAMERA: OOK MET 14% BIJTELLING
3 april 2013
Porsche heeft de Panamera-reeks ingrijpend vernieuwd. Het technologische hoogtepunt is de komst van de 416 pk sterke Panamera S E-Hybrid, de eerste plug-in-hybride van Porsche. Het nieuwe model heeft een gemiddeld verbruik van slechts 3,1 l/100 km en is door een CO2-uitstoot van 71 g/km goed voor slechts 14% bijtelling. Ander belangrijk nieuws is het aangescherpte design, de komst van de Executive-versies met verlengde wielbasis en de introductie van een compleet nieuwe V6 bi-turbo benzinemotor. Kortom: efficiënter, sportiever, comfortabeler en eleganter. De nieuwe Panamera-reeks debuteert op de Shanghai Auto Show (vanaf 21 april).
De nieuwe Panamera S E-Hybrid is een zogenaamde Parallel Full Hybrid. Hij heeft een elektromotor die 95 pk (70 kW) levert. De Panamera S Hybrid van de vorige generatie had een 47 pk sterke elektromotor. De nieuwe lithium-ion accu heeft een energiecapaciteit van 9,4 kWh. Dit is vijf keer meer dan de accu (nikkel-metaalhydride) van zijn voorganger. Het plug-in principe houdt in dat de batterij van de Panamera S E-Hybrid via het stroomnet kan worden opgeladen. Bij gebruik van een industriële stroomaansluiting in combinatie met de Porsche Universal Charger (wisselstroom) duurt het laden circa 2,5 uur. Via een huishoudstopcontact duurt het laadproces minder dan vier uur.
Slechts 14% bijtelling
Het systeemvermogen van de Panamera S E-Hybrid bedraagt maar liefst 416 pk. Daarmee zijn een topsnelheid van 270 km/h en een sprint van 0-100 km/h in slechts 5,5 s mogelijk. Ondanks de verbeterde prestaties is de Panamera S E-Hybrid maar liefst 56% zuiniger dan zijn toch al efficiënte voorganger. Het gemiddelde verbruik volgens de New European Driving Cycle (NEDC) komt uit op 3,1 l/100 km (voorganger: 7,1l/100 km). De daarmee corresponderende CO2-uitstoot (71 g/km) leidt ertoe dat de Panamera S E-Hybrid de eerste Porsche is met slechts 14% bijtelling bij zakelijk gebruik. Binnen het topsegment is dit uniek.
Diverse aandrijfvormen
Als Parallel Full Hybrid heeft de Panamera S E-Hybrid diverse rijmodi. Volgens de NEDC bedraagt de elektrische en dus lokaal emissievrije actieradius maximaal 36 km. Porsche verwacht dat deze actieradius in de praktijk uitkomt op 18-36 km, onder meer omdat het NEDC meet met uitgeschakelde airco of verwarming. Onder zeer gunstige omstandigheden is overigens een grotere actieradius haalbaar. In elektrische modus bedraagt de topsnelheid 135 km/h. Bij de Boosting-functie ondersteunt de elektromotor de V6 benzinemotor, bijvoorbeeld bij snelle inhaalacties en het gebruik van de kickdown. Bij hogere snelheden in combinatie met een lage motorbelasting kan de zeil-functie worden gebruikt. De benzinemotor wordt dan afgekoppeld en de elektromotor houdt de constante snelheid vast. Zodra het nodig is, schakelt de benzinemotor in fracties van seconden automatisch weer in.
Handige app
Voor de Panamera S E-Hybrid is een handige app ontwikkeld. Hiermee is bijvoorbeeld de laadstatus van de accu en de resterende actieradius op te vragen. Via Porsche Car Connect of de app kan ook de voorverwarming/-koeling functie worden geactiveerd en geprogrammeerd. Ook voor andere Panamera-modellen is de Porsche Car Connect app beschikbaar.
Nieuwe Executive-modellen met verlengde wielbasis
Een andere belangrijke noviteit is de komst van de Panamera Turbo en Panamera 4S Executive-modellen met 15 cm verlengde wielbasis. Deze uitvoeringen met twee individuele stoelen achterin bieden de inzittenden nog meer beenruimte en comfort. De nieuwe Executive-modellen zijn standaard uitgevoerd met luchtvering.
Krachtige downsizing: nieuwe V6 biturbo motor
Porsche Intelligent Performance staat voor het verbeteren van zowel prestaties als efficiency. De nieuwe V6 bi-turbo motor is daarvan een perfect voorbeeld. Zo biedt hij meer vermogen (+20 pk) en meer koppel (+20 Nm) dan de 4,8-liter V8 van de Panamera S/4S die hij aflost. Desondanks is de V6 bi-turbo maar liefst 18% zuiniger dan de V8.
De meeste Panamera-modellen beschikken over de innovatieve zeventraps PDK-transmissie (Porsche Doppel Kupplung). Deze transmissie is uitgevoerd met een brandstofbesparende zeil-functie (behalve bij de Panamera GTS). De Panamera Diesel en S E-Hybrid maken gebruik van de comfortabele Tiptronic S achttraps automaat.
Verder ontwikkeld design, LED hoofdverlichting beschikbaar
De nieuwe Panamera-reeks kenmerkt zich ook door een aangescherpt design. Vloeiende lijnen zorgen voor een gestrekter silhouet. Aan de achterzijde valt het bredere raam op. Samen met de gewijzigde lichtunits wordt de breedte van de auto zo nog beter geaccentueerd. De standaarduitrusting is verder uitgebreid. Alle modellen beschikken standaard over bi-xenon koplampen, een multifunctioneel stuurwiel en een automatische achterklep. Tot de hightech opties behoren volledige LED-verlichting, de verbeterde adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning en het Lane Departure Warning systeem.
De prijzen van de nieuwe Panamera-modellen worden op korte termijn bekend gemaakt. Geïnteresseerden zijn nu al welkom bij de Nederlandse Porsche Centra.
Het Panamera-leveringsprogramma wordt in de loop van de tijd uitgebreid. Begin 2014 krijgt de Panamera bijvoorbeeld de beschikking over een nieuwe 300 pk sterke dieselmotor. Later verschijnen ook de exclusieve Panamera Turbo S en Panamera Turbo S Executive.
De nieuwe Panamera is vanaf juli te bewonderen in de showroom van de officiële Porsche-dealer.
www.porsche.nl
Slechts 14% bijtelling
Het systeemvermogen van de Panamera S E-Hybrid bedraagt maar liefst 416 pk. Daarmee zijn een topsnelheid van 270 km/h en een sprint van 0-100 km/h in slechts 5,5 s mogelijk. Ondanks de verbeterde prestaties is de Panamera S E-Hybrid maar liefst 56% zuiniger dan zijn toch al efficiënte voorganger. Het gemiddelde verbruik volgens de New European Driving Cycle (NEDC) komt uit op 3,1 l/100 km (voorganger: 7,1l/100 km). De daarmee corresponderende CO2-uitstoot (71 g/km) leidt ertoe dat de Panamera S E-Hybrid de eerste Porsche is met slechts 14% bijtelling bij zakelijk gebruik. Binnen het topsegment is dit uniek.
Diverse aandrijfvormen
Als Parallel Full Hybrid heeft de Panamera S E-Hybrid diverse rijmodi. Volgens de NEDC bedraagt de elektrische en dus lokaal emissievrije actieradius maximaal 36 km. Porsche verwacht dat deze actieradius in de praktijk uitkomt op 18-36 km, onder meer omdat het NEDC meet met uitgeschakelde airco of verwarming. Onder zeer gunstige omstandigheden is overigens een grotere actieradius haalbaar. In elektrische modus bedraagt de topsnelheid 135 km/h. Bij de Boosting-functie ondersteunt de elektromotor de V6 benzinemotor, bijvoorbeeld bij snelle inhaalacties en het gebruik van de kickdown. Bij hogere snelheden in combinatie met een lage motorbelasting kan de zeil-functie worden gebruikt. De benzinemotor wordt dan afgekoppeld en de elektromotor houdt de constante snelheid vast. Zodra het nodig is, schakelt de benzinemotor in fracties van seconden automatisch weer in.
Handige app
Voor de Panamera S E-Hybrid is een handige app ontwikkeld. Hiermee is bijvoorbeeld de laadstatus van de accu en de resterende actieradius op te vragen. Via Porsche Car Connect of de app kan ook de voorverwarming/-koeling functie worden geactiveerd en geprogrammeerd. Ook voor andere Panamera-modellen is de Porsche Car Connect app beschikbaar.
Nieuwe Executive-modellen met verlengde wielbasis
Een andere belangrijke noviteit is de komst van de Panamera Turbo en Panamera 4S Executive-modellen met 15 cm verlengde wielbasis. Deze uitvoeringen met twee individuele stoelen achterin bieden de inzittenden nog meer beenruimte en comfort. De nieuwe Executive-modellen zijn standaard uitgevoerd met luchtvering.
Krachtige downsizing: nieuwe V6 biturbo motor
Porsche Intelligent Performance staat voor het verbeteren van zowel prestaties als efficiency. De nieuwe V6 bi-turbo motor is daarvan een perfect voorbeeld. Zo biedt hij meer vermogen (+20 pk) en meer koppel (+20 Nm) dan de 4,8-liter V8 van de Panamera S/4S die hij aflost. Desondanks is de V6 bi-turbo maar liefst 18% zuiniger dan de V8.
De meeste Panamera-modellen beschikken over de innovatieve zeventraps PDK-transmissie (Porsche Doppel Kupplung). Deze transmissie is uitgevoerd met een brandstofbesparende zeil-functie (behalve bij de Panamera GTS). De Panamera Diesel en S E-Hybrid maken gebruik van de comfortabele Tiptronic S achttraps automaat.
Verder ontwikkeld design, LED hoofdverlichting beschikbaar
De nieuwe Panamera-reeks kenmerkt zich ook door een aangescherpt design. Vloeiende lijnen zorgen voor een gestrekter silhouet. Aan de achterzijde valt het bredere raam op. Samen met de gewijzigde lichtunits wordt de breedte van de auto zo nog beter geaccentueerd. De standaarduitrusting is verder uitgebreid. Alle modellen beschikken standaard over bi-xenon koplampen, een multifunctioneel stuurwiel en een automatische achterklep. Tot de hightech opties behoren volledige LED-verlichting, de verbeterde adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning en het Lane Departure Warning systeem.
De prijzen van de nieuwe Panamera-modellen worden op korte termijn bekend gemaakt. Geïnteresseerden zijn nu al welkom bij de Nederlandse Porsche Centra.
Het Panamera-leveringsprogramma wordt in de loop van de tijd uitgebreid. Begin 2014 krijgt de Panamera bijvoorbeeld de beschikking over een nieuwe 300 pk sterke dieselmotor. Later verschijnen ook de exclusieve Panamera Turbo S en Panamera Turbo S Executive.
De nieuwe Panamera is vanaf juli te bewonderen in de showroom van de officiële Porsche-dealer.
www.porsche.nl