Subaru BRZ
Ouderwets veel sportwagenplezier
Alles klopt aan deze kleine sportwagen van Subaru. Het ontwerp, coupémodel (Ferrari op 9/10 schaal), motor voorin, achterwielaandrijving, geen turbo maar traditionele spierkracht, een boxermotor nog wel, 2+2 zitplaatsen, kort schakelpookje, toerenteller centraal voor je neus –
En ga zo maar door
Laten we beginnen met wat informatie. De Subaru BRZ heeft een tweelingzusje in de Toyota GT86. Een jointventureproject dus van twee Japanse autofabrieken die allebei graag een kleine sportwagen in hun assortiment wilden. Wel opvallend dat Toyota akkoord ging met de Subaru boxermotor (200 pk/7000 tpm, max. koppel 205 Nm bij ca. 6.500 tpm). Dat zegt wel iets over de kwaliteit van die motor met 2.0 liter inhoud. Compacter dan ooit en lekker laag geplaatst in het chassis is het een sportmotor bij uitstek. Hij bouwt zijn vermogen rechtlijnig op en als je tegen de 7000 tpm aan komt klinkt er een prachtige krijgshuil. Dan gaat hij loeien. Die hele BRZ is als een sportproject geconstrueerd. De wagen kent een laag zwaartepunt, want dat betekent dat je hem lekker strak door de bochten kunt sturen, dat hij aan de weg kleeft. Van de vlakke horizontaal geplaatste motor tot de daklijn en de positie van de stoelen, elk onderdeel van de auto helpt de BRZ aan het laagste zwaartepunt van alle standaard productieauto’s. Want dat blijft het natuurlijk ook: een standaard productiewagen. Door de symmetrische opstelling ligt bij de boxermotor de krukas perfect in lijn met de aandrijfas naar de achterwielen, wat voor ongekende stabiliteit en een prima wendbaarheid zorgt. De geheel nieuwe, quick-ratio stuurinrichting maakt het sportieve karakter van de auto helemaal af. Wat dat sturen betreft: de wagen stuurt heel erg strak, elke millimeterdraai aan het stuur heeft onmiddellijk gevolg, bovendien is de besturing lekker stevig.
Klassieke sportwagen
Zoals deze Subaru eruit ziet, zo ongeveer hoort een klassieke sportwagen eruit te zien, nietwaar. Lage daklijn, coupémodel, laag geplaatste sportstoelen die je het gevoel geven dat je op de bodem zit, een kort pookje onder handbereik en een mooi leren stuurwiel met daarachter twee ronde klokken, een toerenteller in het midden en links ernaast de snelheidsmeter. That’s all you need. Maar er zijn meer sportieve elementen in het interieur zoals de lederen bekleding met Alcantara-inzetstukken en rood stiksel, een metaalkleurige dashboardplaat met bovenop het dashboard mooi leer en sportieve gaten in de pedalen. De auto is leverbaar in twee uitvoeringen die technisch gezien hetzelfde zijn, de BRZ Sport en de BRZ Sport Executive. Wij van Executive Magazine reden natuurlijk de Executive-uitvoering (prijs €42.995 voor de Executive en €38.995 voor de gewone Sport). Wat hebben we dan extra? Die leren sportstoelen en het leren stuurwiel, keyless acces en motor startsysteem, een make-up spiegel met afdekklepje, verlichting in de bagageruimte, dual climate control, een geweldig audio-systeem met cd-speler en zes speakers en cruise control. We hebben vast nog wel wat kleinigheden gemist maar dit zijn wel de belangrijkste en het zijn zaken die de wagen extra aantrekkelijk maken, want zeg nou zelf, sportief rijden is fantastisch maar af en toe moet je je auto ook gewoon voor de dagelijkse saaie ritten gebruiken en dan is het wel prettig om even de cruise control aan te kunnen zetten en van een muziekje te kunnen genieten.
Begrijp me goed, de Subaru BRZ is natuurlijk geen vergelijk met een Porsche, Ferrari of zelfs maar een snelle Audi of BMW, maar daar gaat het hier niet om. Zoals gezegd schenkt de BRZ je ouderwets autogenoegen. Hij is net niet luxe genoeg om je het gevoel te geven in een computergestuurd voertuig te zitten. Met die achterwielaandrijving kun je heerlijk ouderwets de bochten door. Dankzij het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP – dus toch computertechniek, jawel) kan ook een minder ervaren rijder geen brokken maken. Het systeem is uitzetbaar voor wie echt even wil raggen. De auto gaat in 7.6 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid bedraagt 226 kilometer per uur. Peanuts voor verwende (lees rijke) automobilisten, maar als je alles uit de kleine BRZ haalt voel je je een echte coureur. Het is het racy gevoel dat deze auto zo leuk maakt.
Je kunt hem overigens niet als gezinsauto gebruiken. Ja, een klein kind kan er overdwars achterin zitten maar de achterbank is eigenlijk niet bruikbaar. Wel neerklapbaar zodat je nog aardig wat bagage achter de voorstoelen kwijt kunt. Gewoon een hartstikke leuke auto om samen met je partner (vrouw, vriendin, man, vriend) mee op vakantie te gaan.
Tekst Gerrit Brand
Foto’s Suhaila Sahmarani
Klassieke sportwagen
Zoals deze Subaru eruit ziet, zo ongeveer hoort een klassieke sportwagen eruit te zien, nietwaar. Lage daklijn, coupémodel, laag geplaatste sportstoelen die je het gevoel geven dat je op de bodem zit, een kort pookje onder handbereik en een mooi leren stuurwiel met daarachter twee ronde klokken, een toerenteller in het midden en links ernaast de snelheidsmeter. That’s all you need. Maar er zijn meer sportieve elementen in het interieur zoals de lederen bekleding met Alcantara-inzetstukken en rood stiksel, een metaalkleurige dashboardplaat met bovenop het dashboard mooi leer en sportieve gaten in de pedalen. De auto is leverbaar in twee uitvoeringen die technisch gezien hetzelfde zijn, de BRZ Sport en de BRZ Sport Executive. Wij van Executive Magazine reden natuurlijk de Executive-uitvoering (prijs €42.995 voor de Executive en €38.995 voor de gewone Sport). Wat hebben we dan extra? Die leren sportstoelen en het leren stuurwiel, keyless acces en motor startsysteem, een make-up spiegel met afdekklepje, verlichting in de bagageruimte, dual climate control, een geweldig audio-systeem met cd-speler en zes speakers en cruise control. We hebben vast nog wel wat kleinigheden gemist maar dit zijn wel de belangrijkste en het zijn zaken die de wagen extra aantrekkelijk maken, want zeg nou zelf, sportief rijden is fantastisch maar af en toe moet je je auto ook gewoon voor de dagelijkse saaie ritten gebruiken en dan is het wel prettig om even de cruise control aan te kunnen zetten en van een muziekje te kunnen genieten.
Begrijp me goed, de Subaru BRZ is natuurlijk geen vergelijk met een Porsche, Ferrari of zelfs maar een snelle Audi of BMW, maar daar gaat het hier niet om. Zoals gezegd schenkt de BRZ je ouderwets autogenoegen. Hij is net niet luxe genoeg om je het gevoel te geven in een computergestuurd voertuig te zitten. Met die achterwielaandrijving kun je heerlijk ouderwets de bochten door. Dankzij het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP – dus toch computertechniek, jawel) kan ook een minder ervaren rijder geen brokken maken. Het systeem is uitzetbaar voor wie echt even wil raggen. De auto gaat in 7.6 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid bedraagt 226 kilometer per uur. Peanuts voor verwende (lees rijke) automobilisten, maar als je alles uit de kleine BRZ haalt voel je je een echte coureur. Het is het racy gevoel dat deze auto zo leuk maakt.
Je kunt hem overigens niet als gezinsauto gebruiken. Ja, een klein kind kan er overdwars achterin zitten maar de achterbank is eigenlijk niet bruikbaar. Wel neerklapbaar zodat je nog aardig wat bagage achter de voorstoelen kwijt kunt. Gewoon een hartstikke leuke auto om samen met je partner (vrouw, vriendin, man, vriend) mee op vakantie te gaan.
Tekst Gerrit Brand
Foto’s Suhaila Sahmarani