Kennis maken met Mercedes-Benz’ S-Klasse met Intelligent Drive
Dat auto’s steeds voller zitten met elektronica weten we al lang. Elk merk heeft vaak zijn eigen systeem als het gaat om veilig rijden waarbij allerlei sensoren en computersystemen de bestuurder helpen de auto zo veilig en comfortabel mogelijk door het verkeer te loodsen.
Het begon tien jaar geleden allemaal met PRE-SAFE® en kreeg een vervolg met DISTRONIC PLUS. En de komende jaren krijgt autorijden volgens Mercedes-Benz een geheel nieuwe dimensie door comfort- en veiligheidssystemen samen te smelten tot één geheel. Mercedes-Benz noemt deze integratie van sensoren en slimme systemen ‘Intelligent Drive’. De nieuwe generatie S-Klasse is het boegbeeld van deze intelligente manier van rijden en biedt een keur aan nieuwe systemen die zijn ontworpen om de auto van vandaag nog comfortabeler en veiliger te maken.
De intelligente assistentiesystemen van de toekomst, die nu al in de nieuwe S-Klasse zijn verwerkt, zijn in staat complexe situaties te analyseren en herkennen potentieel gevaarlijke situaties op de weg met behulp van verbeterde omgevingssensoren die accurater zijn dan ooit tevoren. In figuurlijk opzicht heeft de nieuwe S-Klasse niet alleen ogen aan de voorzijde; hij heeft een 360 graden zicht rondom. Verantwoordelijk voor die markante eigenschap is de samenwerking tussen alle hulpsystemen in de auto, of ‘sensor fusion’ zoals de veiligheidsexperts van Mercedes-Benz het noemen.
Deze geavanceerde sensoren en de bijbehorende samenwerkende algoritmes vormen de basis van vele nieuwe, innovatieve functies. Functies die comfortverhogend werken, maar ook het geven van visuele, akoestische en/of haptische waarschuwingssignalen, om de reacties van de bestuurder te verbeteren. Sommige systemen zijn zelfs zo geavanceerd dat ze in staat zijn om in geval van nood zelf actie te ondernemen, bijvoorbeeld door zelfstandig de remmen te bedienen om een ongeval te vermijden of de impact ervan te beperken.
Een groot aantal intelligente systemen in de nieuwe S-Klasse dat via ‘sensor fusion’ met elkaar samenwerkt, doet dat met behulp van een imponerende veelheid aan stereocamera- en multistage radarsensorsen. In totaal beschikt de S-Klasse over:
· Radars:
o 2 korte-afstand radarsensoren aan de voorkant (30m, 80°)
o 1 lange-afstand radarsensor vóór (200m, 18°) met middellange-afstand detectie (60m, 60°)
o 2 korte-afstand radarsensors opzij aan de achterzijde (30m, 80°)
o 1 multimodus radarsensor achter (30m, 80° en 80m, 16°)
· Stereocamera (Stereo Multi-Purpose Camera, SMPC) achter de voorruit bij de binnenspiegel (afstand 500m, incl. 3D-mogelijkheid tot ongeveer 50m, 45°)
· 12 ultrasone sensoren (4 voor en 4 achter + 1 aan de linker- en rechterkant van de voor- en achterbumper)
· 4 camera’s fungerend als 360° camerasysteem (1 voor in de radiatorgrille, 1 achter in de handgreepuitsparing van de kofferbak, 1 in de onderkant van de beide buitenspiegels, verticaal ongeveer 130°, horizontaal > 180°, resolutie 1 megapixel (1.280 - 800 px)
Gezamenlijk maken deze camera’s en sensoren als onderdeel van de ‘sensor fusion’ filosofie de toepassing van een groot aantal intelligente hulpsystemen in de nieuwe S-Klasse mogelijk, waaronder de volgende assistentiesystemen:
· DISTRONIC PLUS met stuurassistent helpt de bestuurder de auto op de rijbaan te houden en is zelfs in staat de voorganger in langzaam rijdend verkeer automatisch te volgen;
· Voor het eerst biedt het remassistentiesysteem BAS PLUS met kruispuntassistent de mogelijkheid om kruisend verkeer en ook voetgangers te detecteren, om indien noodzakelijk de remdruk die door de bestuurder wordt uitgeoefend in lijn daarmee te verhogen;
· PRE-SAFE® rem ‘ziet’ voetgangers en kan zelfstandig remingrepen uitvoeren om aanrijdingen bij snelheden tot 50 km/u te voorkomen;
· PRE-SAFE® PLUS herkent een naderende aanrijding van achteren en schakelt het PRE-SAFE® systeem in om beschermingssystemen voor de inzittenden te activeren. Tevens kan het systeem de remmen van de stilstaande auto krachtig bedienen bij een aanrijding van achteren, om te voorkomen dat de auto doorschiet en een tweede aanrijding veroorzaakt;
· Met PRE-SAFE® Impuls worden de bestuurder en voorpassagier door de veiligheidsgordels al in de beginfase van een aanrijding weggetrokken uit de richting van een aanrijding, voordat de lichaamsversnelling als gevolg van de aanrijding toeneemt. Daarmee kan het risico op ernstige verwondingen bij een frontale aanrijding aanzienlijk worden beperkt;
· Actieve spoorassistent bespeurt tegemoetkomend verkeer, en wanneer de naastgelegen rijbaan niet vrij is, voorkomt het systeem dat de auto zijn rijbaan ongewenst dreigt te verlaten door de remmen aan één kant te activeren;
· Adaptieve grootlichtassistent PLUS zorgt ervoor dat het groot licht permanent ingeschakeld kan blijven zonder het overige verkeer te verblinden, door de lichtbundel buiten het bereik van andere auto’s te houden;
· Nachtzichtassistent PLUS waarschuwt de bestuurder voor potentieel gevaar door voetgangers of dieren in onverlichte gebieden vóór de auto, door automatisch van het standaard instrumentarium over te schakelen naar een haarscherp nachtzichtbeeld waarin de bron van het gevaar zichtbaar wordt. Daarnaast is een spotlightfunctie beschikbaar om voetgangers ver vóór de auto te verlichten;
· ATTENTION ASSIST attendeert de bestuurder op onachtzaamheid en vermoeidheid binnen een breed uiteenlopend snelheidsgebied en informeert de bestuurder over de mate van vermoeidheid en de gereden tijd sinds de laatste stop. Het systeem is wat gevoeligheid betreft instelbaar.
· Verkeersbordenassistent is gebaseerd op het eerder geïntroduceerde Speed Limit Assist, maar is nu ook in staat om zones met een inhaalverbod te herkennen en waarschuwt de bestuurder voor wegen waar het verboden is om in te rijden.
· Actieve parkeerassistent is een verder doorontwikkelde versie van PARKTRONIC en parkeert de auto zowel automatisch in parkeervakken langs de weg, als in parkeervakken door de stuur- en remcontrole van de bestuurder over te nemen. Ook bij het uitrijden kan de bestuurder worden geassisteerd.
Naast al deze slimme assistentiesystemen vergroot Mercedes-Benz de bescherming van de inzittenden achterin de nieuwe S-Klasse nog verder met de gordelslotbrenger en de gordelbag.
Verder bevestigt de nieuwe S-Klasse zijn reputatie als pionier op het gebied van lichttechnologie. Het is de allereerste auto ter wereld die standaard zonder ook maar één gloeilamp wordt geleverd. De toepassing van LED-verlichting in de S-Klasse zorgt niet alleen voor een natuurlijke warmte die nagenoeg gelijk is aan die van daglicht. De technologie biedt tevens grote voordelen op het gebied van energie-efficiency door de hoeveelheid benodigde energie in vergelijking tot conventionele koplampen tot een kwart te beperken.
Nog zo’n wereldprimeur op dit gebied is de variatie in intensiteit van de remlichten. Met het oog op achteropkomend verkeer wordt de lichtsterkte van de remlichten ’s nachts of wachtend voor een verkeerslicht gedimd.
Pionier in intelligent rijden
Met al deze nieuwe technologieën en het nauwe samenspel tussen camera’s en radarsensoren laat Mercedes-Benz opnieuw zien dat de S-Klasse de reputatie als pionier in nieuwe technologieën en systemen die hij de afgelopen decennia heeft gevestigd, waarmaakt. ‘Intelligent Drive’ is Mercedes-Benz’ visie op het autorijden voor de toekomst. Een visie waarin de bestuurder de controle behoudt, en waarbij de vele systemen in de auto zijn taak verlichten en de verkeersveiligheid verder vergroten.
Het begon tien jaar geleden allemaal met PRE-SAFE® en kreeg een vervolg met DISTRONIC PLUS. En de komende jaren krijgt autorijden volgens Mercedes-Benz een geheel nieuwe dimensie door comfort- en veiligheidssystemen samen te smelten tot één geheel. Mercedes-Benz noemt deze integratie van sensoren en slimme systemen ‘Intelligent Drive’. De nieuwe generatie S-Klasse is het boegbeeld van deze intelligente manier van rijden en biedt een keur aan nieuwe systemen die zijn ontworpen om de auto van vandaag nog comfortabeler en veiliger te maken.
De intelligente assistentiesystemen van de toekomst, die nu al in de nieuwe S-Klasse zijn verwerkt, zijn in staat complexe situaties te analyseren en herkennen potentieel gevaarlijke situaties op de weg met behulp van verbeterde omgevingssensoren die accurater zijn dan ooit tevoren. In figuurlijk opzicht heeft de nieuwe S-Klasse niet alleen ogen aan de voorzijde; hij heeft een 360 graden zicht rondom. Verantwoordelijk voor die markante eigenschap is de samenwerking tussen alle hulpsystemen in de auto, of ‘sensor fusion’ zoals de veiligheidsexperts van Mercedes-Benz het noemen.
Deze geavanceerde sensoren en de bijbehorende samenwerkende algoritmes vormen de basis van vele nieuwe, innovatieve functies. Functies die comfortverhogend werken, maar ook het geven van visuele, akoestische en/of haptische waarschuwingssignalen, om de reacties van de bestuurder te verbeteren. Sommige systemen zijn zelfs zo geavanceerd dat ze in staat zijn om in geval van nood zelf actie te ondernemen, bijvoorbeeld door zelfstandig de remmen te bedienen om een ongeval te vermijden of de impact ervan te beperken.
Een groot aantal intelligente systemen in de nieuwe S-Klasse dat via ‘sensor fusion’ met elkaar samenwerkt, doet dat met behulp van een imponerende veelheid aan stereocamera- en multistage radarsensorsen. In totaal beschikt de S-Klasse over:
· Radars:
o 2 korte-afstand radarsensoren aan de voorkant (30m, 80°)
o 1 lange-afstand radarsensor vóór (200m, 18°) met middellange-afstand detectie (60m, 60°)
o 2 korte-afstand radarsensors opzij aan de achterzijde (30m, 80°)
o 1 multimodus radarsensor achter (30m, 80° en 80m, 16°)
· Stereocamera (Stereo Multi-Purpose Camera, SMPC) achter de voorruit bij de binnenspiegel (afstand 500m, incl. 3D-mogelijkheid tot ongeveer 50m, 45°)
· 12 ultrasone sensoren (4 voor en 4 achter + 1 aan de linker- en rechterkant van de voor- en achterbumper)
· 4 camera’s fungerend als 360° camerasysteem (1 voor in de radiatorgrille, 1 achter in de handgreepuitsparing van de kofferbak, 1 in de onderkant van de beide buitenspiegels, verticaal ongeveer 130°, horizontaal > 180°, resolutie 1 megapixel (1.280 - 800 px)
Gezamenlijk maken deze camera’s en sensoren als onderdeel van de ‘sensor fusion’ filosofie de toepassing van een groot aantal intelligente hulpsystemen in de nieuwe S-Klasse mogelijk, waaronder de volgende assistentiesystemen:
· DISTRONIC PLUS met stuurassistent helpt de bestuurder de auto op de rijbaan te houden en is zelfs in staat de voorganger in langzaam rijdend verkeer automatisch te volgen;
· Voor het eerst biedt het remassistentiesysteem BAS PLUS met kruispuntassistent de mogelijkheid om kruisend verkeer en ook voetgangers te detecteren, om indien noodzakelijk de remdruk die door de bestuurder wordt uitgeoefend in lijn daarmee te verhogen;
· PRE-SAFE® rem ‘ziet’ voetgangers en kan zelfstandig remingrepen uitvoeren om aanrijdingen bij snelheden tot 50 km/u te voorkomen;
· PRE-SAFE® PLUS herkent een naderende aanrijding van achteren en schakelt het PRE-SAFE® systeem in om beschermingssystemen voor de inzittenden te activeren. Tevens kan het systeem de remmen van de stilstaande auto krachtig bedienen bij een aanrijding van achteren, om te voorkomen dat de auto doorschiet en een tweede aanrijding veroorzaakt;
· Met PRE-SAFE® Impuls worden de bestuurder en voorpassagier door de veiligheidsgordels al in de beginfase van een aanrijding weggetrokken uit de richting van een aanrijding, voordat de lichaamsversnelling als gevolg van de aanrijding toeneemt. Daarmee kan het risico op ernstige verwondingen bij een frontale aanrijding aanzienlijk worden beperkt;
· Actieve spoorassistent bespeurt tegemoetkomend verkeer, en wanneer de naastgelegen rijbaan niet vrij is, voorkomt het systeem dat de auto zijn rijbaan ongewenst dreigt te verlaten door de remmen aan één kant te activeren;
· Adaptieve grootlichtassistent PLUS zorgt ervoor dat het groot licht permanent ingeschakeld kan blijven zonder het overige verkeer te verblinden, door de lichtbundel buiten het bereik van andere auto’s te houden;
· Nachtzichtassistent PLUS waarschuwt de bestuurder voor potentieel gevaar door voetgangers of dieren in onverlichte gebieden vóór de auto, door automatisch van het standaard instrumentarium over te schakelen naar een haarscherp nachtzichtbeeld waarin de bron van het gevaar zichtbaar wordt. Daarnaast is een spotlightfunctie beschikbaar om voetgangers ver vóór de auto te verlichten;
· ATTENTION ASSIST attendeert de bestuurder op onachtzaamheid en vermoeidheid binnen een breed uiteenlopend snelheidsgebied en informeert de bestuurder over de mate van vermoeidheid en de gereden tijd sinds de laatste stop. Het systeem is wat gevoeligheid betreft instelbaar.
· Verkeersbordenassistent is gebaseerd op het eerder geïntroduceerde Speed Limit Assist, maar is nu ook in staat om zones met een inhaalverbod te herkennen en waarschuwt de bestuurder voor wegen waar het verboden is om in te rijden.
· Actieve parkeerassistent is een verder doorontwikkelde versie van PARKTRONIC en parkeert de auto zowel automatisch in parkeervakken langs de weg, als in parkeervakken door de stuur- en remcontrole van de bestuurder over te nemen. Ook bij het uitrijden kan de bestuurder worden geassisteerd.
Naast al deze slimme assistentiesystemen vergroot Mercedes-Benz de bescherming van de inzittenden achterin de nieuwe S-Klasse nog verder met de gordelslotbrenger en de gordelbag.
Verder bevestigt de nieuwe S-Klasse zijn reputatie als pionier op het gebied van lichttechnologie. Het is de allereerste auto ter wereld die standaard zonder ook maar één gloeilamp wordt geleverd. De toepassing van LED-verlichting in de S-Klasse zorgt niet alleen voor een natuurlijke warmte die nagenoeg gelijk is aan die van daglicht. De technologie biedt tevens grote voordelen op het gebied van energie-efficiency door de hoeveelheid benodigde energie in vergelijking tot conventionele koplampen tot een kwart te beperken.
Nog zo’n wereldprimeur op dit gebied is de variatie in intensiteit van de remlichten. Met het oog op achteropkomend verkeer wordt de lichtsterkte van de remlichten ’s nachts of wachtend voor een verkeerslicht gedimd.
Pionier in intelligent rijden
Met al deze nieuwe technologieën en het nauwe samenspel tussen camera’s en radarsensoren laat Mercedes-Benz opnieuw zien dat de S-Klasse de reputatie als pionier in nieuwe technologieën en systemen die hij de afgelopen decennia heeft gevestigd, waarmaakt. ‘Intelligent Drive’ is Mercedes-Benz’ visie op het autorijden voor de toekomst. Een visie waarin de bestuurder de controle behoudt, en waarbij de vele systemen in de auto zijn taak verlichten en de verkeersveiligheid verder vergroten.