Gereden: BMW 125D met M-pakket
Indrukwekkende auto voor multifunctioneel gebruik
Met de 5-deurs 1-serie turbodiesel heeft BMW een auto op de weg gezet, die zowel als gezinswagen als als zakenauto helemaal voldoet. Meer valt er in het leven als het om vervoer gaat eigenlijk niet te wensen. De wagen rijdt uitermate sportief (zoals een echte BMW betaamt), is zeer comfortabel, gebruiksvriendelijk, representatief en tegelijkertijd een tikkeltje wild. Echt een auto waar je wat aan hebt.
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani
Wij reden in de 125D met M-pakket. Dat wil zeggen dat de wagen een centimeter verlaagd is, mooie 17 inch velgen heeft gekregen, over een zogenaamd aerodynamisch pakket beschikt, instaplijstjes heeft met het M-logo erop en aluminiumaccenten in het interieur kent. Daarvoor betaal je een kleine 4000 euro meer, maar ik denk dat het dat waard is. De auto oogt er net even iets wilder door dan de gewone uitvoering. En ik denk dat hij vanwege dat verlaagde onderstel ook net even ietsje sportiever stuurt, maar kan dat niet bevestigen aangezien ik niet in de normale uitvoering gereden heb. Ik heb een tijdlang iets gehad tegen die zogenaamde ‘kleine’ auto’s van grote merken als BMW, Audi, Mercedes etc. Ik vond het altijd enigszins tekort doen aan het imago van die merken. Waarom in godsnaam je kwaliteit te grabbel gooien door goedkope kleine autootjes op de markt te brengen om maar met de trend in autoland mee te kunnen blijven doen? Maar ik moet mijn mening herzien. Na enig uitproberen zijn die kleine autootjes volwassen producten geworden die kwa kwaliteit niet onderdoen voor hun grote broers. Echt goedkoop zijn ze trouwens ook niet meer. Dat blijkt wel uit het prijskaartje dat aan deze 125D hangt. € 41.900,- voor het basismodel, €44.595,- voor de zgn. Business +-uitvoering en tel daar zo’n 2.500 tot 4.000 bij op voor het M-pakket. Dan zit je dus tegen de € 50.000,- aan. Veel geld voor een ‘kleine’ auto. Maar je kunt je troosten met de gedachte dat het enige wat klein is aan deze auto de ruimte voor de passagiers achter betreft. Voorin zit je vorstelijk en de wagen gedraagt zich als een topklasse BMW, wat hij uiteindelijk natuurlijk ook gewoon is. Deze BMW 125D is er ook met een benzinemotor (125i) en heeft dan evenveel pk’s als de dieselversie, namelijk 218. Het koppel van de turbodiesel is met 450 Nm maar liefst 140 Nm hoger dan dat van de benzinemotor. Over trekkracht gesproken! Bovendien verbruikt de dieselversie minder brandstof, 4,8 l / 100 km in plaats van 6,4 per 100 km. Het is verbazingwekkend hoe zuinig auto’s de laatste jaren geworden zijn. Ook auto’s met krachtige motoren als deze BMW 125D. Tja, als rechtgeaarde autoliefhebber had ik natuurlijk ook jarenlang iets tegen diesels. Een echte sportwagen rijdt niet op diesel. Maar ook hierin moet ik mijn mening zo langzamerhand bijstellen, vooral na een weekje in deze wagen gereden te hebben. Deze dieselmotor voelt absoluut niet als een diesel aan. Hij is snel, en van onder de motorkap klinkt een heerlijk zware roffel, die een beetje doet denken aan het geluid van zo’n ouderwetse Amerikaanse muscle car. |
Iets anders wat onmiddellijk opvalt is de perfecte zitpositie achter het stuur. De stoelen zitten geweldig en zijn op alle mogelijke manieren aan te passen. Veel steun voor rug en lendenen. Echte sportstoelen.
De bediening van het audio/navigatiesysteem geschiedt door middel van de bekende BMW-draaiknop op de middenconsole. Perfect natuurlijk. Gescheiden airco. Als extraatje zit op deze auto een knop waarmee je de ‘kantlijn’ kunt instellen, dat wil zeggen dat er op de display voor je twee lijntjes komen te staan, die de marges op de weg voorstellen. Wijk je te veel af naar links of naar rechts dan gaat er een trilling door de auto, alsof je met de banden over een geribbelde lijn rijdt. Een mooi systeem om je wakker te houden als je ’s avonds in je eentje over ’s Heren wegen rijdt. Deze BMW stuurt perfect. Heel direct en sportief. De stuurbekrachtiging is ideaal, de wagen stuurt absoluut niet te licht (wat bij veel merken het geval is), maar heeft ten allen tijde nog een bepaalde ‘zwaarte’ in zich. Als ik vertegenwoordig was van een bedrijf met enige importantie zou ik absoluut deze auto als leasewagen vragen. Maar ook voor een directeur-eigenaar van een bedrijf is dit een ideale auto. We leven toch in een tijd waarin je het niet meer kunt maken (zo je dat financieel überhaupt nog zou kunnen) in een (te) dure auto bij de klant te komen voorrijden. Dan is deze BMM 125D het ideale compromis. Toch sportief, toch een echt rij-ijzer, toch luxueus, echter beslist geen patserauto.
|