Nieuwe Audi A6 gepresenteerd op vliegvelden in Nederland.Tekst Gerrit Brand Fotografie Suhaila Sahmarani De nieuwe Audi A6 staat, als u dit leest, net bij de dealer in de showroom. De auto is op grote schaal in Nederland aan aspirant-kopers gepresenteerd op verschillende luchthavens in Nederland, waaronder Schiphol, Rotterdam Airport en Groningen Airport Eelde. In de nieuwe Audi is op grote schaal gebruik gemaakt van aluminium, hij is ietsje korter en lager dan zijn voorganger, zuiniger uiteraard (zeker in de hybride-uitvoering die overigens pas volgend jaar op de markt komt) en stiller, comfortabeler en eleganter. De nieuwe Audi A6 is een wagen die raakt aan de wereld van de general aviation. In je nieuwe Audi A6 limousine op weg naar je zakenjet. Een proefrit in de nieuwe Audi A6 neemt je onmiddellijk in voor deze wagen. Wij reden in de lichtste versie (motorisch gezien), de 2.8 liter V6 met automatische versnellingsbak en 204 pk vermogen. Een heerlijke zakenwagen, voorzien van alle mogelijke luxe (waaronder lederen bekleding, cruise control, climate control en navigatie) voor een prijs vanaf 51.340 euro. Om maar meteen op de prijs van deze nieuwe zakenauto van Audi te komen, het is niet zo gemakkelijk even vast te stellen wat je nieuwe Audi gaat kosten, want de prijs hangt helemaal af van de accessoires waarmee je hem volhangt. En daarvan heeft Audi een hele dikke catalogus samengesteld. Het is dus wel een avondje puzzelen voordat je eruit bent in wat voor samenstelling jij je nieuwe wagen wenst. Maar om u toch een idee te geven, de prijzen beginnen bij 46.900 euro en gaan door tot zo’n 90.000 of meer, al naar gelang de uitvoering. Er zijn verschillende motoren leverbaar, 2.8 en 3.0 liter benzine motoren, 2.0 en 3.0 dieselmotoren. Daarnaast is een Audi zoals bekend in twee- en vierwiel-uitvoering leverbaar, de laatste onder de naam Quattro. Wij reden een Quattro. Voor de milieu-geïnteresseerden: de 2.8 FSI Quattro heeft een B-label en dat is bepaald niet slecht voor zo’n potente auto. Topsnelheid 240 km/h, van 0 – 100 in 8.1 seconden en een gemiddeld brandstofverbruik buiten de bebouwde kom van 6.5 liter per 100 kilometer. Prima waarden! De wagen is standaard op alle typen voorzien van een start-stop-systeem. Dat betekent dat voor een stoplicht bijvoorbeeld de motor zich zelf uitschakelt om meteen weer in te schakelen als men het gaspedaal intrapt. De auto is licht, weegt zo’n 1500 kilogram en dat is bepaald niet zwaar voor een zo complete zakenwagen. Het lage gewicht is te danken aan het feit dat de A6 voor meer dan 20% uit aluminium bestaat. Bijvoorbeeld de motorkap, de deuren de voorste wielkasten en de achterklep. Mede daardoor is de carrosserie 15% lichter dan een vergelijkbaar conventioneel koetswerk. De nieuwe Audi A6 valt op door zijn elegante proporties. Hij heeft een lange motorkap, een vloeiende daklijn en korte carrosserie-overhangen. Aan de voorzijde springen de opvallende lichtunits in het oog. Daarbij is keuze uit diverse lichttechnologieën. Halogeen verlichting is standaard. Als optie is Xenon plus verlichting met nieuwe ‘all weather-lampen’ en LED-dagrijverlichting beschikbaar. De nieuwe Audi A6 kan uitgevoerd worden met volledige LED-verlichting. Of je nu op de snelweg rijdt of in de stad, comfort is alom aanwezig. Eigenlijk is het een en al rust in de A6. Je hoort de motor nauwelijks. Windgeruis is helemaal afwezig. Het interieur van de nieuwe Audi A6 is ruim en licht. De hoge kwaliteit van de afwerking is zichtbaar én voelbaar – een draai aan of een druk op een knop zegt voldoende. De stoelen ondersteunen het lichaam perfect. Achterin biedt de nieuwe Audi A6 voldoende ruimte voor drie volwassenen. Als optie zijn hier twee individuele zitplaatsen leverbaar. Voor de afwerking van het interieur is de persoonlijke smaak doorslaggevend. Voor de bekleding is er keuze uit stof, leer en een combinatie van leer en alcantara in diverse kleurstellingen. Voor de afwerking is er keuze uit bijvoorbeeld aluminium, micrometallic platin en houtfineer. De nieuwe Audi A6 beschikt over een zeer complete uitrusting. Standaard zijn onder meer een automatische airconditioning met twee klimaatzones, 17 inch lichtmetalen velgen, het MMI-systeem met 6,5 inch kleurenscherm, een elektromechanische handrem, adaptieve remlichten, zes airbags, en het Audi pre sense basic-veiligheidssysteem dat bijdraagt aan het voorkomen van ongevallen. Interessante opties zijn een head-up display dat vitale informatie op de voorruit projecteert, de Audi Music interface, een tv-module en diverse soundsystemen waaronder van Bose en Bang & Olufsen. De nieuwe A6 gaat desgewenst ook online. Dit kan bijvoorbeeld via telefoonvoorbereiding online en de WLAN-hotspot die met behulp van een sim-kaart werkt. Het MMI-systeem is door middel van diverse modules uit te breiden. Met MMI touch is de MMI te bedienen met een touchpad. Dit maakt zelfs geschreven instructies (telefoonnummers bijvoorbeeld) mogelijk. Het MMI navigatie plus werkt nauw samen met de verschillende assistentie- en veiligheidsystemen. De gegevens van de route worden bijvoorbeeld gebruikt om de werking van de verlichting, de transmissie en de adaptieve cruise control te optimaliseren. |
|