Nissan 370 Z
|
|
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani De 370Z is natuurlijk de opvolger van de 350 Z, die een enorm verkoopsucces is gebleken. Vooral in het buitenland zie je ‘m enorm veel. Niet zo vreemd want de sportwagen van Nissan heeft alles in zich wat je van een sportauto kunt wensen en is ook nog eens zeer betaalbaar. Binnen het bereik van de gewone man, zogezegd. Hij ziet er fantastisch uit, kort, gedrongen, een gebalde vuist. Let ook op dat dak met een soort van dubble bubble (iets wat Zagato in de jaren vijftig ‘uitvond’). Hij is krachtig met zijn 330 pk. De inhoud van de zescilinder motor is met 200 cc vergroot van 3500 naar 3700 cc. Die motor is heerlijk elastisch en trekt lang door. We rijden met een automaat (met flippers aan het stuur, maar eigenlijk heb je die helemaal niet nodig; die automatische bak schakelt ook nog eens geweldig, een teentje gas en even terugschakelen, versnelling en daar ga je). Het onderstel is behoorlijk strak afgesteld. De wagen is hard en stijf, wat zorgt voor een enorm goede wegligging. Trouwens over de besturing zijn we meer dan lovend. Hij stuurt heerlijk direct, een millimeter beweging in het stuur en de wagen reageert door van richting te veranderen. Toch hoef je in de 370 Z niet altijd te sprinten en gas te geven. Je kunt er ook heerlijk relaxt mee cruisen. Deze auto is een ware GT, een granturismo pur sang. Je wilt er gewoon ver en ontspannen mee weg, een lange stijlvolle reis maken. Dan dat interieur, dat is zo mooi afgewerkt, die dikke middenconsole, dat perfecte stuurwiel met die Z in het midden en de bedieningsknoppen van computer, cruisecontrol en geluidsinstallatie aan het stuur, de metertjes op klassieke manier voor je neus, ronde meters met een toerenteller in het midden. Een fantastisch navigatiesysteem met een mooi in het dashboard verwerkt scherm. Een geweldig geluidssysteem met alle laatste foefjes en trucjes erin, zo kun je je iPhone heel synchroniseren met het systeem waardoor je handsfree belt en al je muziek op die fenomenaal goed klinkende boxen in de auto kunt beluisteren. Net of je in de concertzaal zit. Alleen al om die reden is het rijden met de Nissan 370 Z een genoegen. De prijs begint bij €61.000 voor de 3.7 pack en eindigt zoals gezegd met 65.000 voor de GT Edition. |