Lancia Voyager 3.6 V6 Pentastar, The American – Italian connection Pure luxe
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani
De Lancia Voyager is eigenlijk een Chrysler Voyager in disguise. Het kan niet anders of de Amerikanen moeten er wel erg blij mee zijn. Want als dit geen fantastische MPV is, dan weten we het niet meer. De luxe druipt ervan af, hij rijdt heerlijk, en is ook nog eens enorm praktisch, al was het alleen maar vanwege de enorme laadruimte. De stoelen kunnen ingeklapt worden en verdwijnen geheel onder de (vlakke) vloer. Stow ’n Go, heet dat in de VS.
We hebben het in het verhaal over de Lancia Thema ook al gemeld. Fiat nam vorig jaar een meerderheidsbelang in het bijna failliete Chrysler en bezit tegenwoordig 52 % van de aandelen. Daarmee hebben de Italianen het voor het zeggen bij een van de oudste Amerikaanse autobouwers. Niet slecht voor de Amerikanen en ook niet slecht voor Lancia. De Amerikanen zien hun modellen plotseling geüpgrade worden tot absolute luxe, terwijl de Italianen er een paar topmodellen bij gekregen hebben. Ooit was er sprake van dat het Fiat-concern Lancia de nek om zou draaien (het merk verkocht alleen maar goed in thuisland Italië), maar inmiddels bloeit het chique onderdeel van Fiat weer als nooit tevoren. De nieuwe Delta en Ypsilon zijn schoten in de roos, er komt een prachtige Lancia Cabrio aan, die de historische naam Flavia zal dragen, èn met de nieuwe Thema en Voyager heeft men er in één klap twee topmodellen bij.
De nieuwe Lancia Voyager, gebaseerd op het meer dan 25 jaar oude Chrysler Voyager-concept, is echt een mooie wagen. Er zijn twee uitvoeringen leverbaar, eentje met een dieselmotor, de 2.8 Multijet (163 pk) en één met de Amerikaanse 3.6 V6 Pentastar-motor die ook in het vooronder van de Thema ligt. De meest voor de hand liggende keuze lijkt mij de diesel te zijn, want die verbruikt een stuk minder brandstof dan de benzinemotor. Volgens het boekje gemiddeld 7,9 liter per 100 km, terwijl de Pentastar 10.8 liter verbruikt. Gemiddeld dus, dat betekent dat je in de praktijk meer kwijt bent dan de genoemde getallen. Voor de Multijet weet ik het niet, maar wij reden een weekje in de Pentastar en dat was nou niet bepaald voordelig rijden. Maar dat hadden we ook niet verwacht. Daartegenover stond wel een enorme hoeveelheid luxe en comfort. Lederen zetels, een top-climatecontrol-systeem, een geweldige stereo met een prachtig geluid, een mooi en praktisch navigatiesysteem, maar liefst twee lcd-schermen voor de kinderen, met draadloze koptelefoons, afstandsbediening etc etc. De wagen zit werkelijk vol met alle luxe die je maar kunt bedenken. Als je ‘m voor het eerst ziet staan, ben je onder de indruk van de omvang. Je vraagt je dan ook af, hoe het zal zijn om zo’n bakbeest door het verkeer te manoeuvreren, maar dat blijkt helemaal geen probleem te zijn. Je zit (uiteraard) lekker hoog boven het verkeer, hebt dus goed overzicht, en dankzij de bekrachtiging stuurt de wagen vederlicht. Zo’n ruimtewagen biedt niet alleen plaats aan een flink aantal mensen (minimaal zeven), maar ook aan hun bagage. Daarvoor kent de Lancia Voyager het systeem van Stow ’n Go, waarmee men de beschikbare ruimte al naar gelang de behoefte flexibel kan invullen. De vijf stoelen van de tweede en derde rij kunnen als het nodig is worden ingeklapet en geheel onder de vloer worden opgeborgen zonder ze te hoeven verwijderen. Prachtig systeem. Ik heb de brochure van de Voyager voor me liggen. Net als die van Thema is die zeer mooi uitgevoerd. Mat aan de buitenzijde, veel glimmende foto’s binnenin. Stijlvol, chic. Met opvallende teksten, citaten van beroemde kunstenaars. Een literaire brochure voor wat in wezen een praktisch vervoersmiddel is. Mooi gedaan. Mij trekken ze er mee over de streep. Ik zou best in zo’n auto willen rijden, onder het motto van één van Amerika’s grootste schrijvers, Mark Twain: Over twintig jaar zul je meer spijt hebben over de dingen die je niet gedaan hebt dan over wat je wel hebt gedaan. Dus gooi de trossen los. Vaar de veilige haven uit. Vang de wind in je zeilen. Ga op avontuur. Durf te dromen. In een veilige, robuuste Lancia Voyager, dat dan weer wel, natuurlijk. Lancia Voyager, 3.6 V6 Pentastar, Gold, nettoprijs €25.145,- / consumentenprijs € 59.000,- Lancia Voyager, 2.8 Multijet, nettoprijs € 29.903,- / consumentenprijs € 61.000,- |