Gran TurismoMagazine |
Onlangs werd Mazda officieel partner van het ‘FIA Gran Turismo Championship’, een online kampioenschap in computerspel ‘Gran Turismo Sport’ voor de PlayStation®4 van het Sony Interactive Entertainment (SIE). Tegelijkertijd werd ook de door Mazda en Polyphony Digital gezamenlijk ontwikkelde virtuele raceauto Mazda RX-Vision GT3 Concept geïntroduceerd. Wereldwijd kunnen fanaten van Gran Turismo Sport zich vanaf vrijdag 22 mei 2020 uitleven met deze auto op alle circuits van de games. Mazda heeft in samenwerking met Polyphony Digital een virtuele raceauto ontwikkeld en geïntroduceerd: de Mazda RX-Vision GT3 Concept. Wereldwijd kunnen fanaten van Gran Turismo Sport zich vanaf 22 mei jl. uitleven met deze auto op alle circuits van de games. ‘Gran Turismo Sport’ wordt door de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) erkend en gepromoot als officieel platform voor de digitale autosport. Als officiële partner van het FIA Gran Turismo Championship heeft Mazda de rechten verkregen voor deelname aan de zogenaamde ‘worldtours’ die in 2020 wereldwijd worden gehouden. Gran Turismo Sport-spelers die rijden met een Mazda, zoals bijvoorbeeld de RX-Vision GT-3 Concept, mogen deelnemen aan de wereldfinale. Door het rijplezier over te brengen op de digitale autosportliefhebbers hoopt Mazda zijn fanclub uit te breiden. Bovendien wordt overwogen om projecten te lanceren waarbij mensen van de virtuele naar de echte wereld kunnen overstappen (gesponsorde autosport*, enz.) om fans te verleiden die in de toekomst hopen te genieten van het rijden met een echte raceauto en die willen deelnemen aan de echte autosport. De RX-Vision GT-3 Concept is een virtuele raceauto die meedoet in Gran Turismo Sport. De op de Mazda RX-Vision gebaseerde auto is aangepast conform het FIA GT3-reglement voor raceauto’s. Het gaat om de concept car die in oktober 2015 op de Tokyo Motor Show werd onthuld. Op basis van dit model maakte Mazda de mooist denkbare sportauto met voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving (FR) binnen het designthema ‘Kodo -Ziel van beweging’ en rustte hem uit met een volgende generatie Skyactiv-R rotatiemotor (RE). Het model vertegenwoordigt Mazda’s visie op de sportauto van de toekomst. Belangrijkste kenmerken van de Mazda RX-Vision GT3 Concept
De RX-Vision GT-3 Concept is een co-creatie van de ontwerpers van Mazda en de digitale modelbouwers van Polyphony Digital. De Mazda RX-Vision werd verkozen als de 'Mooiste concept car van het jaar' tijdens het 33e Festival Automobile International dat in januari 2016 in Frankrijk werd gehouden en werd alom door talloze mensen wereldwijd geprezen. Dit designproject ging in het najaar van 2019 van start. In november van dat jaar werd in Monaco een ruwe schets gepubliceerd tijdens de finale van het FIA Gran Turismo Championship, waarin werd aangekondigd dat de auto zou worden toegevoegd aan de 2020-update van Gran Turismo Sport. Vanaf dat moment werd het ontwerp voortdurend bijgewerkt, in nauwe samenwerking tussen Polyphony Digital en Mazda Design. De RX-Vision GT-3 Concept voldoet aan de FIA GT3-regels en prestatie-eisen voor raceauto's. Terwijl de oorspronkelijke vorm van het interieur en de portieren behouden zijn gebleven in lijn met de GT3-reglementen, zijn de vóór- en achterbanden breder geworden, waardoor ook bredere spatborden gemonteerd dienden te worden. Het model beschikt ook over een grote inlaat in de motorkap die zowel de aerodynamische prestaties als de koeling van de motorruimte verbetert, een spoilerrand aan de voorzijde die de koelprestaties en de neerwaartse druk aan de voorzijde bijstuurt, samen met een achterspoiler en een diffuser die de neerwaartse druk aan de achterzijde verhoogt en zorgt voor een goede tractie van de achterwielen. Het frontale oppervlak werd geminimaliseerd om de aerodynamica te verbeteren en er werden aanpassingen gedaan aan de voertuighoogte waardoor de bodemspeling werd verminderd. Gewichtsreductie en een lager zwaartepunt werden bereikt door onnodige onderdelen in het interieur te verwijderen en zware materialen te vervangen. Ook werd een ideale 48:52 gewichtsverdeling over de vóór- en achteras bereikt. Bij de aanpassingen in het interieur werd alles in het werk gesteld om voor een maximaal bedieningsgemak tijdens races te zorgen. Met name het stuurwiel werd voorzien van een speciaal ontwerp dat de bedienbaarheid verbeterde. Bij de indeling van het interieur van alle Mazda’s is altijd gestreefd naar een superieure ergonomie, waarmee de modellen van het merk een gedegen reputatie hebben verworven op dit vlak. Ook bij de RX-Vision GT-3 Concept is veel aandacht besteed aan aspecten als de vorm van de stoel, de rijpositie, de plaatsing van de pedalen en het zicht tijdens het rijden. Of het nu gaat om een auto voor de openbare weg of een virtuele raceauto, de modellen van Mazda zijn allemaal ontwikkeld aan de hand van de 'menscentrische' benadering. Net als bij de ontwikkeling van modellen voor serieproductie werd bij de RX-Vision GT-3 Concept begonnen met ontwerpschetsen voor elk onderdeel, gevolgd door digitale 3D-modellering en vervolgens de voltooiing van een gedetailleerd eindontwerp. De virtuele raceauto, die is gericht op een maximale competitiviteit, werd mogelijk gemaakt door de state-of-the-art modelleringstechnologie van Polyphony Digitals. * Autosport ondersteund door Mazda: in Japan is de 'Roadster Party Race' heel succesvol. De raceklasse, die in 2002 werd opgezet en vandaag de dag nog steeds bestaat, is de langstlopende merkencup van Japan en tot nu toe hebben ongeveer 5.000 mensen deelgenomen (vanaf mei 2020, onderzoek door Mazda). In seizoen 2019 namen in totaal 120 auto’s deel aan de drie raceseries in Noord-Japan, Oost-Japan en West-Japan. De Roadster Party Race is een merkencup waaraan iedereen kan deelnemen met een niet-gemodificeerde 'Roadster NR-A' in basisuitvoering met een registratienummer. Om gelijkheid te waarborgen dienen er banden in voorgeschreven maten en van bepaalde merken te worden gemonteerd. De auto's zijn uitgerust met een rolkooi en een volledige harnasgordel om de veiligheid te garanderen en na de race kunnen de deelnemers met hetzelfde voertuig naar huis rijden, waardoor het een auto is die niet alleen op het circuit kan worden ingezet, maar ook in de praktijk van alledag. Bovendien resulteert elk contact met andere voertuigen tijdens de race in nul punten, een belangrijk aspect dat voor een hoge mate van sportiviteit zorgt. In de Verenigde Staten heeft Mazda North American Operations een laddercompetitie opgezet die gebaseerd is op de raceserie Spec Miata (een merkencup met de MX-5) die in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw van start ging. Aan de raceserie doen bekwame coureurs uit de verschillende regio's mee, die door kunnen stromen naar hogere categorieën. De raceklasse heeft ongeveer 10.000 deelnemers uit het hele land aangetrokken. De 'Global MX-5 Cup', een merkencup voor de huidige, vierde generatie MX-5, ontwikkelt zich tot een semi-professionele raceklasse die wordt verreden op circuits in heel Amerika. In Nederland heeft Mazda in het verleden de Mazda MaX5 Cup ondersteund, een merkencup met de MX-5 type NA. Thans ondersteunt Mazda Motor Nederland de door henzelf opgezette merkencup Mazda MX-5 Cup, waarin geracet wordt met het nieuwste versie van de MX-5, de ND met 184 pk.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
December 2024
Categories
Alles
|