Concours d‘élégance 2012 Paleis Het Loo in Apeldoorn
Mercedes-Benz komt met unieke verzameling 300 SL’s naar Apeldoorn

Het Concours d’élégance Paleis Het Loo in Apeldoorn heeft voor zijn 10e editie een attractie van formaat weten te trekken: Mercedes-Benz zal er de geschiedenis van 60 jaar Mercedes-Benz SL tonen, onder meer met de oudste 300 SL ter wereld. Daarnaast zal er aandacht zijn voor ongerestaureerde klassiekers, viert Ferrari er zijn 65 jarig bestaan en is er ruimte voor Spyker met zijn Peking-Parijs auto uit 1907 plus de gelijknamige conceptauto van het merk.
De tiende editie van het concours belooft met recht een bijzonder feestelijke bijeenkomst van bijzondere auto’s en mooie merken te worden. Organisator Classic Event heeft wederom zeer veel smakelijke ingrediënten bij elkaar weten te brengen om van de jubileumeditie van het concours, die op 23 en 24 juni wordt gehouden, een groot autofeest te maken.
Allure
Timo Rietbergen met Jan-Peter Nijmeijers organisator van het concours: “We hebben wederom een bijzonder verzameling klassieke auto’s bij elkaar weten te brengen, mede door het evenement te verplaatsen. We hebben echt de crème de la crème, ruim 80 auto’s van zeer hoge kwaliteit en van internationaal allure weten te vinden. Zelfs auto’s die niet eerder in Nederland te zien zijn geweest. Dit in combinatie met een aantal mooie merken als onder meer Mercedes-Benz, Vredestein en Maserati, betekent dat we dagen aftellen totdat we de poorten weer kunnen openen. Het belooft prachtig te worden”.
Ferrari
En bijzonder wordt het in Apeldoorn. Onder meer dankzij de komst van de Siata 208S 8V. Deze beauty was klassewinnaar op het prestigieuze Concours Villa d’Este in Italië. Voorts zullen er veel Ferrari’s te zien zijn op de velden voor het paleis. Onder meer unieke auto’s als de 512 BBLM, 250 GT Lusso, 250 Monza, 250 FT Boano, 250 California Spyder, 212 Export Vignale Berlinetta en de 195 Inter Coupe Ghia.
SL
Een van de meest bijzondere auto’s op het concours zal ongetwijfeld de Mercedes-Benz 300 SL vleugeldeur (W194) zijn. Bij Mercedes-Benz wordt de uit 1952 stammende auto de ‘2’ genoemd, omdat het de tweede geproduceerde SL is. Het gaat hier om de oudste SL ter wereld. Tijdens de volledige restauratie heeft Mercedes-Benz er alles aan gedaan om de auto zo origineel mogelijk te houden. Het resultaat mag er zijn: een prachtig stuk geschiedenis met sporen uit zijn 60-jarig bestaan.
Jury
Al het autoculturele erfgoed zal door een zeer bekwame en internationale jury worden beoordeeld. Uiteindelijk zal per klasse een winnaar worden aangewezen. Uit die winnaars komt ook de auto die zich ‘best of show’ mag noemen. In de jury zitten onder meer Anne Asensio van Dassault Systemes en ontwerper van onder meer de eerste Renault Scenic, Fedde Talsma van Volvo Design, de bekende Franse autoboekenschrijver Serge Bellu en Christian Philipsen van het Louis Vuitton Concours. Natuurlijk zullen zij worden bijgestaan door nationale juryleden met een grote kennis van klassieke vierwielers.
Oldtimer dag
Voor het eerst zal de KNAC, de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club, aanwezig zijn met een paviljoen op het Koninklijke gras. Ook de samenwerking met de Nationale Oldtimer Dag, een evenement dat een week eerder wordt gehouden, is het vermelden waard. De winnende auto’s in dat evenement plaatsen zich automatische voor het internationale concours in Apeldoorn.
Peking-Parijs
Om het tienjarig bestaan van het grootste klassiekerfeest van Nederland extra luister bij te zetten, zullen er naast de deelnemende concoursauto’s ook zeer interessante displays op de velden voor het paleis te vinden zijn. Zo zal er een display zijn over het oer-Nederlandse Daf en ook diverse Spykers, waaronder de oude Peking-Parijs-deelnemer uit 1907 en de gelijknamige conceptcar van het Nederlandse merk, zullen te zien zijn.
Bussen
Jan-Peter Nijmeijers: “Dit jaar tonen we ook een unieke collectie autobussen. Deze bussen geven een prachtig beeld van het openbaar door de jaren. We zullen een aantal oude stadsbussen inzetten om de bezoekers van en naar de diverse parkeerplaatsen in Apeldoorn te shuttelen. Daarnaast is er een zeer interessante klasse die we ‘Lost Italians’ noemen, dat zijn auto’s van prachtige merken die in de vergetelheid zijn geraakt, of modellen van grote merken die wat minder bekend zijn.“
Dwergauto’s
Het blad Autovisie is eveneens van de partij met zijn nationale concours, onderverdeeld in zeven klassen. Lezers van het blad worden opgeroepen om in te schrijven met hun mooiste roadster, dwergauto, MG B of stationwagon. Ook de leukste auto’s uit de rijke geschiedenis van de Auto van het Jaar-verkiezing kunnen meedingen naar een prijs. De inschrijvingen voor het nationale concours worden apart beoordeeld en de winnaar mag deelnemen aan het internationale concours.
Pk-monsters
Veel spektakel, donkere klanken van oude pk-monsters en de geur van olie, benzine en rubber zijn de ingrediënten van de door DVSCC georganiseerde Vredestein Classic Sprint op de laan voor het paleis. Driemaal per dag zullen ruim veertig vooroorlogse auto’s sprintdemonstraties geven. Tussendoor zijn de deelnemende bolides te bewonderen in de Royal Paddock.
Gratis parkeren
Het concours en de velden rond het paleis zijn op 23 en 24 juni toegankelijk van ’s ochtend 10.00 uur tot ‘s middags 17.00 uur. De entreeprijs bedraagt € 20,-- per persoon per dag. Een weekendkaart kost 35 euro. Wie met zijn klassieke auto komt, kan bij afname van twee entreebewijzen gratis parkeren op de velden rond het paleis. Meer informatie over het Concours d’élégance 2012 is te vinden op www.concourselegance.com.
Fotobijschrift:
Mercedes-Benz neemt de oudste 300 SL ter wereld mee naar Apeldoorn. Een auto die gekoesterd en vertroeteld wordt door de fabrikant uit Duitsland.
De tiende editie van het concours belooft met recht een bijzonder feestelijke bijeenkomst van bijzondere auto’s en mooie merken te worden. Organisator Classic Event heeft wederom zeer veel smakelijke ingrediënten bij elkaar weten te brengen om van de jubileumeditie van het concours, die op 23 en 24 juni wordt gehouden, een groot autofeest te maken.
Allure
Timo Rietbergen met Jan-Peter Nijmeijers organisator van het concours: “We hebben wederom een bijzonder verzameling klassieke auto’s bij elkaar weten te brengen, mede door het evenement te verplaatsen. We hebben echt de crème de la crème, ruim 80 auto’s van zeer hoge kwaliteit en van internationaal allure weten te vinden. Zelfs auto’s die niet eerder in Nederland te zien zijn geweest. Dit in combinatie met een aantal mooie merken als onder meer Mercedes-Benz, Vredestein en Maserati, betekent dat we dagen aftellen totdat we de poorten weer kunnen openen. Het belooft prachtig te worden”.
Ferrari
En bijzonder wordt het in Apeldoorn. Onder meer dankzij de komst van de Siata 208S 8V. Deze beauty was klassewinnaar op het prestigieuze Concours Villa d’Este in Italië. Voorts zullen er veel Ferrari’s te zien zijn op de velden voor het paleis. Onder meer unieke auto’s als de 512 BBLM, 250 GT Lusso, 250 Monza, 250 FT Boano, 250 California Spyder, 212 Export Vignale Berlinetta en de 195 Inter Coupe Ghia.
SL
Een van de meest bijzondere auto’s op het concours zal ongetwijfeld de Mercedes-Benz 300 SL vleugeldeur (W194) zijn. Bij Mercedes-Benz wordt de uit 1952 stammende auto de ‘2’ genoemd, omdat het de tweede geproduceerde SL is. Het gaat hier om de oudste SL ter wereld. Tijdens de volledige restauratie heeft Mercedes-Benz er alles aan gedaan om de auto zo origineel mogelijk te houden. Het resultaat mag er zijn: een prachtig stuk geschiedenis met sporen uit zijn 60-jarig bestaan.
Jury
Al het autoculturele erfgoed zal door een zeer bekwame en internationale jury worden beoordeeld. Uiteindelijk zal per klasse een winnaar worden aangewezen. Uit die winnaars komt ook de auto die zich ‘best of show’ mag noemen. In de jury zitten onder meer Anne Asensio van Dassault Systemes en ontwerper van onder meer de eerste Renault Scenic, Fedde Talsma van Volvo Design, de bekende Franse autoboekenschrijver Serge Bellu en Christian Philipsen van het Louis Vuitton Concours. Natuurlijk zullen zij worden bijgestaan door nationale juryleden met een grote kennis van klassieke vierwielers.
Oldtimer dag
Voor het eerst zal de KNAC, de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club, aanwezig zijn met een paviljoen op het Koninklijke gras. Ook de samenwerking met de Nationale Oldtimer Dag, een evenement dat een week eerder wordt gehouden, is het vermelden waard. De winnende auto’s in dat evenement plaatsen zich automatische voor het internationale concours in Apeldoorn.
Peking-Parijs
Om het tienjarig bestaan van het grootste klassiekerfeest van Nederland extra luister bij te zetten, zullen er naast de deelnemende concoursauto’s ook zeer interessante displays op de velden voor het paleis te vinden zijn. Zo zal er een display zijn over het oer-Nederlandse Daf en ook diverse Spykers, waaronder de oude Peking-Parijs-deelnemer uit 1907 en de gelijknamige conceptcar van het Nederlandse merk, zullen te zien zijn.
Bussen
Jan-Peter Nijmeijers: “Dit jaar tonen we ook een unieke collectie autobussen. Deze bussen geven een prachtig beeld van het openbaar door de jaren. We zullen een aantal oude stadsbussen inzetten om de bezoekers van en naar de diverse parkeerplaatsen in Apeldoorn te shuttelen. Daarnaast is er een zeer interessante klasse die we ‘Lost Italians’ noemen, dat zijn auto’s van prachtige merken die in de vergetelheid zijn geraakt, of modellen van grote merken die wat minder bekend zijn.“
Dwergauto’s
Het blad Autovisie is eveneens van de partij met zijn nationale concours, onderverdeeld in zeven klassen. Lezers van het blad worden opgeroepen om in te schrijven met hun mooiste roadster, dwergauto, MG B of stationwagon. Ook de leukste auto’s uit de rijke geschiedenis van de Auto van het Jaar-verkiezing kunnen meedingen naar een prijs. De inschrijvingen voor het nationale concours worden apart beoordeeld en de winnaar mag deelnemen aan het internationale concours.
Pk-monsters
Veel spektakel, donkere klanken van oude pk-monsters en de geur van olie, benzine en rubber zijn de ingrediënten van de door DVSCC georganiseerde Vredestein Classic Sprint op de laan voor het paleis. Driemaal per dag zullen ruim veertig vooroorlogse auto’s sprintdemonstraties geven. Tussendoor zijn de deelnemende bolides te bewonderen in de Royal Paddock.
Gratis parkeren
Het concours en de velden rond het paleis zijn op 23 en 24 juni toegankelijk van ’s ochtend 10.00 uur tot ‘s middags 17.00 uur. De entreeprijs bedraagt € 20,-- per persoon per dag. Een weekendkaart kost 35 euro. Wie met zijn klassieke auto komt, kan bij afname van twee entreebewijzen gratis parkeren op de velden rond het paleis. Meer informatie over het Concours d’élégance 2012 is te vinden op www.concourselegance.com.
Fotobijschrift:
Mercedes-Benz neemt de oudste 300 SL ter wereld mee naar Apeldoorn. Een auto die gekoesterd en vertroeteld wordt door de fabrikant uit Duitsland.
Tiende editie Concours d’élégance Paleis Het Loo
Ferrari, Maserati, Mercedes en Porsche belangrijke trekkers
Apeldoorn - De 10e editie van het Concours d’élégance Paleis Het Loo in Apeldoorn vindt plaats op 23 en 24 juni 2012, nu al zijn er belangrijke stappen gezet door de organisatie om de jubileumeditie van het concours nog aantrekkelijker te maken dan de voorgaande evenementen. De klassen zijn bekend, een groot aantal sponsoren heeft toegezegd het concours te ondersteunen en de eerste beeldschone, bijzondere automobielen zijn inmiddels aangemeld.
Organisatoren Jan-Peter Nijmeijers en Timo Rietbergen zijn al maanden bezig met de organisatie van het grootste en mooiste klassiekerfeest van Nederland. Die vroege start heeft zijn vruchten afgeworpen. Nijmeijers: “In overleg met het comité van aanbeveling, bestaande uit Ton Roks, Wim Oude Weernink en Machiel Kalf, zijn de thema’s en klassen bepaald. Ferrari zal een belangrijke rol spelen op het 10e Concours vanwege het 65-jarig bestaan van het merk. Tevens zal een ode worden gebracht aan de Mercedes Benz SL, die dit jaar zijn 60e verjaardag viert. Ook wordt een klasse gewijd aan de Porsche 356 en zullen hot-rods en rat-cars voor het eerst hun opwachting maken op het concours. We gaan de bezoekers een bijzondere en boeiende mix autogeschiedenis voorschotelen.” FIVA Maserati, Vredestein, Glas Garage en Munsterhuis Ferrari hebben toegezegd het evenement te ondersteunen en het gerenommeerde autoblad Autovisie organiseert weer het nationale concours, voor de wat meer toegankelijke auto’s. Het blad neemt tevens de productie van het programmablad voor zijn rekening. De uitzonderlijke locatie in combinatie met de fraaie collectie automobielen en de internationale uitstraling van het evenement hebben er voor gezorgd dat de FIVA, de internationale federatie van klassieke automobielen, het concours op zijn internationale kalender heeft gezet. Een mooie bekroning. |
Jury In totaal zullen ongeveer 80 klassieke automobielen meedingen naar de titel ‘Best of Show’, waaronder een aantal bijzondere Italiaanse modellen van de grote alsook de minder bekende merken. Tevens komt er een terugblik op 10 jaar Concours d’élégance Paleis Het Loo en is er natuurlijk van alles te beleven rondom de te jureren auto’s. Er zijn winkeltjes, modeshows, liveoptredens van diverse muzikanten en kookdemonstraties. De jury die al het moois gaat beoordelen, is van internationaal allure. Zo zal onder meer Donato Coco, Director of Design bij Lotus, diverse klassen jureren. Inschrijven Het aantal inschrijvingen voor het concours groeit met de dag, toch is er nog ruimte voor bijzondere vierwielers. Belangstellenden die hun auto willen inschrijven, kunnen op de website (www.concourselegance.com) de diverse klassen en de spelregels bekijken. Op de site zijn tevens de laatste ontwikkelingen rond het grootste klassiekerfeest van Nederland te volgen. Wie nog sneller op de hoogte wil zijn van het laatste nieuws, volgt de organisatie van het concours op Twitter (@concourshetloo). |