MERCEDES-BENZ C 350 ESTATE
WAT EEN (ZAKEN)WAGEN!
ALS JE EEN MERCEDES-BENZ MET EEN 3,5 LITER BENZINEMOTER AFHAALT VOOR EEN WEEKJE TESTEN, DENK JE ONMIDDELLIJK AAN JE PORTEMONNEE. WAT ZOU ZO’N ZESCILINDER WEL NIET VERBRUIKEN? (TJA, HELAAS IS HET TEGENWOORDIG ZO DAT IEDEREEN OP DE CENTEN ZIT). MAAR DAT VALT HARTSTIKKE MEE. DE MOTOR HEEFT EEN DERTIG PROCENT LAGER BRANDSTOFVERBRUIK DAN ZIJN VOORGANGER. EN RIJDT DUS TUSSEN DE 1 OP 10 (STAD) EN 1 OP 17 (SNELWEG). DAT IS TOCH HELEMAAL NIET VERKEERD VOOR EEN DEGELIJKE ZAKENWAGEN? ALLEMAAL DANKZIJ HET GEBRUIK VAN NIEUWE TECHNIEKEN, WAARDOOR NIET ALLEEN HET BRANDSTOFVERBRUIK MAAR OOK DE CO2-UITSTOOT WORDT TERUGGEDRONGEN. |
|
TEKST GERRIT BRAND
FOTOGRAFIE SUHAILA SAHMARANI
De nieuwe C-klasse 350 BlueEfficiency Estate is er vanaf € 57.000. Maar ons testmodel kost € 81.250,- . Zit dan ook helemaal vol met alle opties die je maar kunt bedenken, van een perfect elektrisch bediend, glazen panoramadak tot het multimediasysteem COMAND online. Geweldig om je Spotify-muziek op dat Harman Kardon® Logic 7® surround sound system te horen. Twaalf luidsprekers, inclusief een basbox. 450 Watt, 3D-geluid (wat is dat?) en snelheidsafhankelijke volumeregeling. Hoe harder je gaat rijden, hoe beter het geluid.
Wat maakt deze auto nu zo aantrekkelijk? Ten eerste de mooie vormgeving. Hoe je het ook wendt of keert, dit is geen saaie Mercedes-Benz, maar een fraai gelijnde automobiel. Gewoon een hele mooie moderne auto zoals hij je aankijkt met dat scherp gesneden front. Ook de flanken zijn spannend gelijnd, een beetje wigvormig. De Estate is van achteren gezien ook mooi, hij oogt stoer en sportief met die twee ovale uitlaatpijpen in de bumper.
Mercedes kent al jaren verschillende uitrustingsvarianten, Classic, Elegance en Avantgarde. ‘Onze’ wagen was uitgevoerd in de Avantgarde-lijn, die vooral de sportiviteit van de auto benadrukt. Met chroomlijstjes in het interieur, een aluminium dakreling, oriëntatieverlichting in de buitenspiegels etc.
Eigenlijk maakt het niet zo veel uit voor welke lijn je kiest. Waar het natuurlijk om gaat zijn de extra’s die je erbij bestelt. Laten we echter eerst eens kijken naar de standaarduitrusting van deze wagen. Omdat de Mercedes-modellen zo compleet zijn, kunnen we slechts een greep doen uit de vele standaardzaken die op de C-klasse aanwezig zijn, zoals LED-achterlichten, een verchroomde grille en een smaakvol interieur met een bekledingsstof onder de naam Brighton en zwarte wijzerplaten.
Je moet de auto er gewoon bij zien.
Onze testauto is voorzien van keyless go, je kunt gewoon de sleutel in je zak houden. De portieren gaan open als je er even aantrekt en de wagen start met een druk op de startknop. De stoelen zitten fantastisch, werkelijk. Deze auto is gemaakt voor lange tochten zonder vermoeid te raken. De lay-out van het dashboard kan niet beter en is ‘clean’ vormgegeven, hoekig, modern, met scherp gesneden lijnen. Alles aan deze auto is en werkt perfect. ’t Is nou eenmaal niet anders. Neem de gescheiden airco, de stoelverwarming (of koeling; afhankelijk van het seizoen), de draaiknop onder handbereik voor het COMAND-systeem. Binnen de kortste keren heb je door hoe alles werkt, navigatie, radio, telefoonverbinding etc.
Heel prettig is ook het DISTRONIC PLUS systeem, cruisecontrol gekoppeld aan een radarsysteem, waardoor de wagen automatische afstand houdt tot een voorganger. Voegt iemand plotseling voor je neus in, dan remt hij indien nodig krachtig af. De afstand tot de voorganger kun je zelf instellen.
We gaan rijden. Effortless, zoals de Engelsen zeggen, moeiteloos. Besturing licht, maar niet zonder gevoel, het wegdek wordt door het onderstel als het ware van oneffenheden ontdaan. We zoeven over de weg. De demping niet te strak (tenminste niet in deze uitvoering), maar ook niet deinend.
De versnellingsbak, uiteraard automatisch, maar met flippers achter het stuur voor als je de behoefte zou voelen zelf te willen schakelen, doet bijna ongemerkt zijn werk. 7G-Tronic Plus, heet die bak in technisch jargon. Mercedes heeft in zijn bestaan meer dan 1.8 miljoen automatische versnellingsbakken gemaakt. Vandaar dat die dingen tegenwoordig zo ongelooflijk goed zijn.
Op ons testmodel zit het optionele Dynamic Handling Package. Een druk op de sporttoets is voldoende om over te schakelen van comfortabel naar sportief rijden. Dan wordt de demping inderdaad straffer, terwijl de motor als een goed getraind rijpaard nog directer reageert.
Ik weet wel dat Mercedes-Benz nog veel meer spannende modellen heeft, die qua uitstraling, niveau, vormgeving en/of prijs ver boven deze ‘middenklasser’ uitstijgen, maar laten we alsjeblieft met beide benen op de grond blijven staan. Dit is gewoon dé auto voor dagelijks gebruik. Hij is ruim van binnen, niet alleen de Estate die natuurlijk veel extra ruimte biedt (we konden er een grote kerstboom in zijn geheel in kwijt), maar ook de limousine-uitvoering, terwijl hij qua buitenmaten niet eens zo heel groot is. Dat merkten we bij het parkeren in onze vaste garage in de binnenstad waar je op de een of andere manier gemakkelijker inrijdt dan met menige andere auto, die naar je gevoel juist kleiner is.
Hij is bovenal chic (vooral in wit en met een mooie dame achter het stuur). Hij is gemakkelijk te rijden. Hij is robuust. De manier waarop die deur dichtklikken is nog steeds des Mercedes. Kwaliteit.
Al surfend op het internet kwam ik toevallig op de website van Wensink terecht, een belangrijk Mercedesdealer in Noord- en Oost-Nederland. Wensink heeft een mooie aanbieding: als je nu een Mercedes C-Klasse met een Premium Edition pakket bestelt, maakt men de auto extra premium door er een Apple pakket ter waarde van € 1.200,- aan toe te voegen bestaande uit een iPad, iPad hoofdsteun voor de achterpassagiers en een iPhone 5. Deze actie is geldig op alle nieuwe C-Klasse Premium Editions die uit voorraad leverbaar zijn. Lijkt me dat je er snel bij moet zijn. De C-Klasse is er overigens al vanaf € 34.990,-.
FOTOGRAFIE SUHAILA SAHMARANI
De nieuwe C-klasse 350 BlueEfficiency Estate is er vanaf € 57.000. Maar ons testmodel kost € 81.250,- . Zit dan ook helemaal vol met alle opties die je maar kunt bedenken, van een perfect elektrisch bediend, glazen panoramadak tot het multimediasysteem COMAND online. Geweldig om je Spotify-muziek op dat Harman Kardon® Logic 7® surround sound system te horen. Twaalf luidsprekers, inclusief een basbox. 450 Watt, 3D-geluid (wat is dat?) en snelheidsafhankelijke volumeregeling. Hoe harder je gaat rijden, hoe beter het geluid.
Wat maakt deze auto nu zo aantrekkelijk? Ten eerste de mooie vormgeving. Hoe je het ook wendt of keert, dit is geen saaie Mercedes-Benz, maar een fraai gelijnde automobiel. Gewoon een hele mooie moderne auto zoals hij je aankijkt met dat scherp gesneden front. Ook de flanken zijn spannend gelijnd, een beetje wigvormig. De Estate is van achteren gezien ook mooi, hij oogt stoer en sportief met die twee ovale uitlaatpijpen in de bumper.
Mercedes kent al jaren verschillende uitrustingsvarianten, Classic, Elegance en Avantgarde. ‘Onze’ wagen was uitgevoerd in de Avantgarde-lijn, die vooral de sportiviteit van de auto benadrukt. Met chroomlijstjes in het interieur, een aluminium dakreling, oriëntatieverlichting in de buitenspiegels etc.
Eigenlijk maakt het niet zo veel uit voor welke lijn je kiest. Waar het natuurlijk om gaat zijn de extra’s die je erbij bestelt. Laten we echter eerst eens kijken naar de standaarduitrusting van deze wagen. Omdat de Mercedes-modellen zo compleet zijn, kunnen we slechts een greep doen uit de vele standaardzaken die op de C-klasse aanwezig zijn, zoals LED-achterlichten, een verchroomde grille en een smaakvol interieur met een bekledingsstof onder de naam Brighton en zwarte wijzerplaten.
Je moet de auto er gewoon bij zien.
Onze testauto is voorzien van keyless go, je kunt gewoon de sleutel in je zak houden. De portieren gaan open als je er even aantrekt en de wagen start met een druk op de startknop. De stoelen zitten fantastisch, werkelijk. Deze auto is gemaakt voor lange tochten zonder vermoeid te raken. De lay-out van het dashboard kan niet beter en is ‘clean’ vormgegeven, hoekig, modern, met scherp gesneden lijnen. Alles aan deze auto is en werkt perfect. ’t Is nou eenmaal niet anders. Neem de gescheiden airco, de stoelverwarming (of koeling; afhankelijk van het seizoen), de draaiknop onder handbereik voor het COMAND-systeem. Binnen de kortste keren heb je door hoe alles werkt, navigatie, radio, telefoonverbinding etc.
Heel prettig is ook het DISTRONIC PLUS systeem, cruisecontrol gekoppeld aan een radarsysteem, waardoor de wagen automatische afstand houdt tot een voorganger. Voegt iemand plotseling voor je neus in, dan remt hij indien nodig krachtig af. De afstand tot de voorganger kun je zelf instellen.
We gaan rijden. Effortless, zoals de Engelsen zeggen, moeiteloos. Besturing licht, maar niet zonder gevoel, het wegdek wordt door het onderstel als het ware van oneffenheden ontdaan. We zoeven over de weg. De demping niet te strak (tenminste niet in deze uitvoering), maar ook niet deinend.
De versnellingsbak, uiteraard automatisch, maar met flippers achter het stuur voor als je de behoefte zou voelen zelf te willen schakelen, doet bijna ongemerkt zijn werk. 7G-Tronic Plus, heet die bak in technisch jargon. Mercedes heeft in zijn bestaan meer dan 1.8 miljoen automatische versnellingsbakken gemaakt. Vandaar dat die dingen tegenwoordig zo ongelooflijk goed zijn.
Op ons testmodel zit het optionele Dynamic Handling Package. Een druk op de sporttoets is voldoende om over te schakelen van comfortabel naar sportief rijden. Dan wordt de demping inderdaad straffer, terwijl de motor als een goed getraind rijpaard nog directer reageert.
Ik weet wel dat Mercedes-Benz nog veel meer spannende modellen heeft, die qua uitstraling, niveau, vormgeving en/of prijs ver boven deze ‘middenklasser’ uitstijgen, maar laten we alsjeblieft met beide benen op de grond blijven staan. Dit is gewoon dé auto voor dagelijks gebruik. Hij is ruim van binnen, niet alleen de Estate die natuurlijk veel extra ruimte biedt (we konden er een grote kerstboom in zijn geheel in kwijt), maar ook de limousine-uitvoering, terwijl hij qua buitenmaten niet eens zo heel groot is. Dat merkten we bij het parkeren in onze vaste garage in de binnenstad waar je op de een of andere manier gemakkelijker inrijdt dan met menige andere auto, die naar je gevoel juist kleiner is.
Hij is bovenal chic (vooral in wit en met een mooie dame achter het stuur). Hij is gemakkelijk te rijden. Hij is robuust. De manier waarop die deur dichtklikken is nog steeds des Mercedes. Kwaliteit.
Al surfend op het internet kwam ik toevallig op de website van Wensink terecht, een belangrijk Mercedesdealer in Noord- en Oost-Nederland. Wensink heeft een mooie aanbieding: als je nu een Mercedes C-Klasse met een Premium Edition pakket bestelt, maakt men de auto extra premium door er een Apple pakket ter waarde van € 1.200,- aan toe te voegen bestaande uit een iPad, iPad hoofdsteun voor de achterpassagiers en een iPhone 5. Deze actie is geldig op alle nieuwe C-Klasse Premium Editions die uit voorraad leverbaar zijn. Lijkt me dat je er snel bij moet zijn. De C-Klasse is er overigens al vanaf € 34.990,-.