Spectaculaire barnfind op Concours d'élégance Paleis het Loo
FIAT van Wit-Russische opperbevelhebber baron Wrangel ontdekt
Joure. Van baron generaal Wrangel, officier in het Keizerlijk Russische leger en later opperbevelhebber van het Wit-Russische leger, is in Rusland een kostbare FIAT uit 1913 ontdekt. De 99-jaar oude spectaculaire 'barnfind' werd gedaan door Jan Bruijn van Galleria Style & Auto in Joure. De FIAT zal voor het eerst op 23 en 24 juni aanstaande op het Concours d'élégance Paleis het Loo in Apeldoorn worden getoond.
31 mei 2012
Jan Bruijn van Galleria Style & Auto in Joure ontdekte de FIAT Tipo 5 bouwjaar 1913 afkomstig uit de omgeving van St. Petersburg in Rusland. De Torpedo carrosserie met het dual windshield en het lederen dak is volledig origineel. Onderzoek moet aantonen wie de fabrikant van de carrosserie is: gelet op de originele Franse verlichting (Blériot) en de Franse dashboardmeters - waaronder een unieke hellingsmeter - lijkt Rothschild in Parijs een goede kandidaat. Research in het Fiat-archief in Turijn is nog volop in gang, maar heeft in ieder geval uitsluitsel gegeven dat de FIAT met chassisnummer 16213 en motornummer 163 in december 1913 is uitgeleverd als chassis aan Fiat-agent Loste in Triëste. Het moet een indrukwekkend gezicht zijn geweest om deze FIAT 50/60 HP, één van de snelste auto's uit zijn tijd, met de krachtige negen liter motor en de grote uitlaat voorbij te horen en zien razen. Voor Wrangel moet de FIAT met de cardanas, de dubbele achterwielen en een brandstoftank van 180 liter ook een sterke en betrouwbare bondgenoot zijn geweest. De teloorgang van het Witte Leger kan de FIAT zeker niet aangerekend worden.
De FIAT zal voor het eerst worden getoond op het Concours d'élégance Paleis het Loo, dat op 23 en 24 juni 2012 plaatsvindt op het koninklijke landgoed in Apeldoorn. Dat zal de eerste keer zijn sinds het overlijden van Wrangel. Jan Bruijn: "Het is zeer aannemelijk dat de FIAT na 1928 nooit meer is gebruikt. Dat verklaart de originele staat van de FIAT; de auto is nooit gerepareerd of gerestaureerd." Het ligt in de intentie van Jan Bruijn om de FIAT na het Concours gangbaar te maken. Jan Bruijn: "Daarbij zal met de grootst mogelijke voorzichtigheid worden geopereerd, want het patina van de FIAT is na 84 jaar stilstand volstrekt uniek. De FIAT is dan ook een toekomstige kanshebber voor de Preservation Award op het beroemde Pebble Beach Concours."
Over baron generaal Wrangel
Baron generaal Pyotr Nikolayevich Wrangel (1878 - 1928) was officier in het Keizerlijke Russische leger. Na de Oktoberrevolutie van Lenin trok hij naar de Krim en trad toe tot het anti‑Bolsjewistische Witte Leger. In het voorjaar van 1919 kreeg hij het commando over de Kaukasische legereenheden en maakte naam met de inname van Tsaritsyn (het latere Stalingrad, tegenwoordig Wolgograd). Wrangel werd opperbevelhebber van het Witte Leger in Zuid Rusland, dat zich later terugtrok op de Krim en eind april 1920 definitief werd verslagen. Via Turkije en Tunesië emigreerde Wrangel naar Joegoslavië en bleef als leider van de Wit-Russen in ballingschap de strijd tegen de Bolsjewieken voortzetten. Hij stierf in 1928 in Brussel - vermoedelijk vergiftigd - en is bijgezet in de Russisch-Orthodoxe kerk in Belgrado (Servië). Historisch onderzoek zal moeten aantonen of de FIAT een cadeau was van koning Alexander I van Joegoslavie aan Wrangel. Beide studeerden gelijktijdig aan de Russische militaire academie in St. Petersburg.
Over FIAT Tipo 5
De 50/60 HP Tipo 5 was FIAT's topmodel. FIAT maakte Tipo 5 (cardanaandrijving) en Tipo 6 (kettingaandrijving) van 1911 tot en met 1916. Beide auto's concurreerden met het allerbeste van aartsrivaal Mercedes. De totale productie (1911-1916) bedroeg 457 exemplaren van Tipo 5 en 86 exemplaren van Tipo 6. Het bouwjaar van Wrangel's FIAT is 1913 en de productie bedroeg dat jaar slechts veertien exemplaren. Wrangel's Tipo 5 is voorzien van een 50/60 HP Tipo 55A-motor van 9.025 cc. De auto werd op speciale bestelling geleverd op basis van het korte Tipo 6-chassis, maar met de cardanaandrijving van Tipo 5. FIAT zette de stuurkolom in de meest sportieve stand, zoals gebruikelijk was voor auto's die een sportieve carrosserie kregen. Als extra werd het chassis achter voorzien van 'dubbellucht' (dubbele banden/wielen).
Over Galleria Style & Auto en Jan Bruijn
Jan Bruijn van Galleria Style & Auto in Joure is bedenker en voormalige organisator van Concours d'élégance Paleis het Loo in Apeldoorn. Bruijn heeft zich gespecialiseerd in vooroorlogse automobielen met bijzondere carrosseriën. Expositie en verkoop op afspraak.
De FIAT zal voor het eerst worden getoond op het Concours d'élégance Paleis het Loo, dat op 23 en 24 juni 2012 plaatsvindt op het koninklijke landgoed in Apeldoorn. Dat zal de eerste keer zijn sinds het overlijden van Wrangel. Jan Bruijn: "Het is zeer aannemelijk dat de FIAT na 1928 nooit meer is gebruikt. Dat verklaart de originele staat van de FIAT; de auto is nooit gerepareerd of gerestaureerd." Het ligt in de intentie van Jan Bruijn om de FIAT na het Concours gangbaar te maken. Jan Bruijn: "Daarbij zal met de grootst mogelijke voorzichtigheid worden geopereerd, want het patina van de FIAT is na 84 jaar stilstand volstrekt uniek. De FIAT is dan ook een toekomstige kanshebber voor de Preservation Award op het beroemde Pebble Beach Concours."
Over baron generaal Wrangel
Baron generaal Pyotr Nikolayevich Wrangel (1878 - 1928) was officier in het Keizerlijke Russische leger. Na de Oktoberrevolutie van Lenin trok hij naar de Krim en trad toe tot het anti‑Bolsjewistische Witte Leger. In het voorjaar van 1919 kreeg hij het commando over de Kaukasische legereenheden en maakte naam met de inname van Tsaritsyn (het latere Stalingrad, tegenwoordig Wolgograd). Wrangel werd opperbevelhebber van het Witte Leger in Zuid Rusland, dat zich later terugtrok op de Krim en eind april 1920 definitief werd verslagen. Via Turkije en Tunesië emigreerde Wrangel naar Joegoslavië en bleef als leider van de Wit-Russen in ballingschap de strijd tegen de Bolsjewieken voortzetten. Hij stierf in 1928 in Brussel - vermoedelijk vergiftigd - en is bijgezet in de Russisch-Orthodoxe kerk in Belgrado (Servië). Historisch onderzoek zal moeten aantonen of de FIAT een cadeau was van koning Alexander I van Joegoslavie aan Wrangel. Beide studeerden gelijktijdig aan de Russische militaire academie in St. Petersburg.
Over FIAT Tipo 5
De 50/60 HP Tipo 5 was FIAT's topmodel. FIAT maakte Tipo 5 (cardanaandrijving) en Tipo 6 (kettingaandrijving) van 1911 tot en met 1916. Beide auto's concurreerden met het allerbeste van aartsrivaal Mercedes. De totale productie (1911-1916) bedroeg 457 exemplaren van Tipo 5 en 86 exemplaren van Tipo 6. Het bouwjaar van Wrangel's FIAT is 1913 en de productie bedroeg dat jaar slechts veertien exemplaren. Wrangel's Tipo 5 is voorzien van een 50/60 HP Tipo 55A-motor van 9.025 cc. De auto werd op speciale bestelling geleverd op basis van het korte Tipo 6-chassis, maar met de cardanaandrijving van Tipo 5. FIAT zette de stuurkolom in de meest sportieve stand, zoals gebruikelijk was voor auto's die een sportieve carrosserie kregen. Als extra werd het chassis achter voorzien van 'dubbellucht' (dubbele banden/wielen).
Over Galleria Style & Auto en Jan Bruijn
Jan Bruijn van Galleria Style & Auto in Joure is bedenker en voormalige organisator van Concours d'élégance Paleis het Loo in Apeldoorn. Bruijn heeft zich gespecialiseerd in vooroorlogse automobielen met bijzondere carrosseriën. Expositie en verkoop op afspraak.