Honda CR-V gladder en mooier dan ooit
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani
Gladder en mooier dan ooit, gestroomlijnder. Maar is de nieuwe, vierde generatie Honda CR-V ook beter en vooral leuker dan zijn voorgangers? Beter wel, leuker is maar de vraag, vindt Gerrit Brand. Hij reed een week in de nieuwe CR-V.
Gedurende drie jaar heb ik de tweede generatie Honda CR-V als leaseauto van de zaak gereden. Ik vond het een ideale wagen. Stoer met dat wiel achterop, met roestvrijstalen sidebars (een optie) en met standaard vierwielaandrijving, en dat alles voor de prijs van net geen dertigduizend euro. Perfect. We hebben het dan over de wagen die van 2002 tot 2006 werd gemaakt. Het was een wat hoekige auto, die oogde als een terreinwagen. Hij werd opgevolgd door een èchte SUV. Honda had het hele terreinwagenidee laten vallen, geen wiel meer achterop en een behoorlijk gestroomlijnde carrosserie. Best een mooie auto overigens. En nu is er dan, sinds 2012, de vierde generatie. Die gelukkig weer wat robuuster oogt dan zijn voorganger en van (nog) meer moderne snufjes is voorzien.
De huidige CR-V is ook als voorwielaandrijver te koop. De uitvoering met het unieke real time AWD systeem kost afgaand op de brochure met prijslijst en afhankelijk van de uitvoering tussen de vijf- en zevenduizend euro meer.
De CR-V is dus verkrijgbaar als voorwiel- of All Wheel aandrijver, met benzine- of dieselmotor, met handgeschakelde zesbak of automaat, in vijf verschillende uitvoeringen (gewoon, comfort, elegance, lifestyle of executive) en tenslotte ook nog eens met drie verschillende pakketten qua aankleding (robust, urban en design).
We hebben een weekje in de CR-V rondgereden. Heerlijke auto met een lekker hoge instap, je schuift zo de bank op en zit perfect achter dat mooie stuurwiel met die gestileerde H. Relaxt, je wordt geen moment moe in die perfect gevormde stoelen. Je hebt ruimte om je heen, je hand valt vrijwel automatisch op de versnellingspook, de auto is voorzien van een perfect navigation- c.q. soundsystem met natuurlijk de mogelijkheid je smartphone via Bluetooth erop aan te sluiten (alleen lukte mij dat niet; geen idee wat ik verkeerd heb gedaan; misschien was het systeem gewoon niet ingeschakeld of zo). Achterin heel veel ruimte voor drie passagiers en daarachter een grote bagageruimte (589 liter, grootste in zijn klasse), keurig af te dekken met een zeiltje. De achterbank is inklapbaar waardoor de CR-V enorm praktisch wordt, een ideale auto voor bijvoorbeeld een kunsthandelaar of klusser (hoewel hij natuurlijk veel te mooi is voor een klusser).
En als je dan een tijd in de wagen hebt gereden en de brochures hebt bestudeerd en hebt vastgesteld hoeveel uitvoeringen en extra mogelijkheden er wel niet zijn, vraag je je ineens af welke uitvoering je nu precies hebt meegekregen van de importeur. Enige studie, met de papieren erbij (er zit 8.922 euro BPM op ons testmodel, blijkt), wijst uit dat we in een 2.0 liter benzine uitvoering rijden. Te oordelen naar de accessoires (het uitgebreide audio & communicatiesysteem bijvoorbeeld, maar geen leren bekleding of startknop (wij moeten nog gewoon de sleutel omdraaien) en geen zonnedak etc) denk ik dat we een comfortuitvoering van de 2.0 liter handgeschakelde CR-V hebben meegekregen. Waar we heel tevreden mee zijn, want hij heeft bijvoorbeeld (een greep uit de uitgebreide lijst) dual zone climate control, een haaienvinantenne, een multifunctioneel stuurwiel en een startstopfunctie.
Wat valt er op deze auto aan te merken? Helemaal niets. Hij rijdt fantastisch en omdat hij van een ECON-knop is voorzien blijft het brandstofverbruik prima binnen de perken. Hij schakelt uitmuntend en is voldoende vlot als je zin hebt om flink te accelereren (maar wie doet dat tegenwoordig nog; je wilt immers brandstof besparen?). Even wat cijfers: van 0 naar 100 in circa 10 seconden volgens het boekje, niet spectaculair maar ruim voldoende. Verbruik, stadsrit 8,9 liter per 100 km, buitenweg 6,2 en gemiddeld 7,2 liter per 100 gereden kilometers. Wat mij betreft prima. Uit ervaring weten we dat de verbruikscijfers van veel zogenaamd superzuinige auto’s flink zijn verfraaid, zodanig zelfs dat de politiek er al vragen over stelt en de minister maatregelen wil nemen. Honda lijkt aan dat spelletje niet mee te doen.
Overigens is de dieseluitvoering een stuk zuiniger met slechts 5,6 liter per 100 km voor de handgeschakelde versie. Voor alle CR-V’s geldt dat de automatische bak tot een hoger brandstofverbruik leidt.
De prijsstelling van de CR-V is helemaal niet verkeerd. Deze begint bij € 29.990,- (en dat is nog steeds evenveel als we tien jaar geleden voor die tweede serie betaalden) en gaat door tot € 57.990 voor de duurste dieselversie, de 2.2 Excutive. Maar daar zit dan ook alles op en aan. De Honda CR-V zit afhankelijk van de uitvoering in zuinigheidscategorie C, D of F.
+ Chique & luxueus
+ Ruime & comfortabel
+ Handig en gemakkelijk te rijden
+ Honda kwaliteit
- Niet meer zo stoer als vroeger
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani
Gladder en mooier dan ooit, gestroomlijnder. Maar is de nieuwe, vierde generatie Honda CR-V ook beter en vooral leuker dan zijn voorgangers? Beter wel, leuker is maar de vraag, vindt Gerrit Brand. Hij reed een week in de nieuwe CR-V.
Gedurende drie jaar heb ik de tweede generatie Honda CR-V als leaseauto van de zaak gereden. Ik vond het een ideale wagen. Stoer met dat wiel achterop, met roestvrijstalen sidebars (een optie) en met standaard vierwielaandrijving, en dat alles voor de prijs van net geen dertigduizend euro. Perfect. We hebben het dan over de wagen die van 2002 tot 2006 werd gemaakt. Het was een wat hoekige auto, die oogde als een terreinwagen. Hij werd opgevolgd door een èchte SUV. Honda had het hele terreinwagenidee laten vallen, geen wiel meer achterop en een behoorlijk gestroomlijnde carrosserie. Best een mooie auto overigens. En nu is er dan, sinds 2012, de vierde generatie. Die gelukkig weer wat robuuster oogt dan zijn voorganger en van (nog) meer moderne snufjes is voorzien.
De huidige CR-V is ook als voorwielaandrijver te koop. De uitvoering met het unieke real time AWD systeem kost afgaand op de brochure met prijslijst en afhankelijk van de uitvoering tussen de vijf- en zevenduizend euro meer.
De CR-V is dus verkrijgbaar als voorwiel- of All Wheel aandrijver, met benzine- of dieselmotor, met handgeschakelde zesbak of automaat, in vijf verschillende uitvoeringen (gewoon, comfort, elegance, lifestyle of executive) en tenslotte ook nog eens met drie verschillende pakketten qua aankleding (robust, urban en design).
We hebben een weekje in de CR-V rondgereden. Heerlijke auto met een lekker hoge instap, je schuift zo de bank op en zit perfect achter dat mooie stuurwiel met die gestileerde H. Relaxt, je wordt geen moment moe in die perfect gevormde stoelen. Je hebt ruimte om je heen, je hand valt vrijwel automatisch op de versnellingspook, de auto is voorzien van een perfect navigation- c.q. soundsystem met natuurlijk de mogelijkheid je smartphone via Bluetooth erop aan te sluiten (alleen lukte mij dat niet; geen idee wat ik verkeerd heb gedaan; misschien was het systeem gewoon niet ingeschakeld of zo). Achterin heel veel ruimte voor drie passagiers en daarachter een grote bagageruimte (589 liter, grootste in zijn klasse), keurig af te dekken met een zeiltje. De achterbank is inklapbaar waardoor de CR-V enorm praktisch wordt, een ideale auto voor bijvoorbeeld een kunsthandelaar of klusser (hoewel hij natuurlijk veel te mooi is voor een klusser).
En als je dan een tijd in de wagen hebt gereden en de brochures hebt bestudeerd en hebt vastgesteld hoeveel uitvoeringen en extra mogelijkheden er wel niet zijn, vraag je je ineens af welke uitvoering je nu precies hebt meegekregen van de importeur. Enige studie, met de papieren erbij (er zit 8.922 euro BPM op ons testmodel, blijkt), wijst uit dat we in een 2.0 liter benzine uitvoering rijden. Te oordelen naar de accessoires (het uitgebreide audio & communicatiesysteem bijvoorbeeld, maar geen leren bekleding of startknop (wij moeten nog gewoon de sleutel omdraaien) en geen zonnedak etc) denk ik dat we een comfortuitvoering van de 2.0 liter handgeschakelde CR-V hebben meegekregen. Waar we heel tevreden mee zijn, want hij heeft bijvoorbeeld (een greep uit de uitgebreide lijst) dual zone climate control, een haaienvinantenne, een multifunctioneel stuurwiel en een startstopfunctie.
Wat valt er op deze auto aan te merken? Helemaal niets. Hij rijdt fantastisch en omdat hij van een ECON-knop is voorzien blijft het brandstofverbruik prima binnen de perken. Hij schakelt uitmuntend en is voldoende vlot als je zin hebt om flink te accelereren (maar wie doet dat tegenwoordig nog; je wilt immers brandstof besparen?). Even wat cijfers: van 0 naar 100 in circa 10 seconden volgens het boekje, niet spectaculair maar ruim voldoende. Verbruik, stadsrit 8,9 liter per 100 km, buitenweg 6,2 en gemiddeld 7,2 liter per 100 gereden kilometers. Wat mij betreft prima. Uit ervaring weten we dat de verbruikscijfers van veel zogenaamd superzuinige auto’s flink zijn verfraaid, zodanig zelfs dat de politiek er al vragen over stelt en de minister maatregelen wil nemen. Honda lijkt aan dat spelletje niet mee te doen.
Overigens is de dieseluitvoering een stuk zuiniger met slechts 5,6 liter per 100 km voor de handgeschakelde versie. Voor alle CR-V’s geldt dat de automatische bak tot een hoger brandstofverbruik leidt.
De prijsstelling van de CR-V is helemaal niet verkeerd. Deze begint bij € 29.990,- (en dat is nog steeds evenveel als we tien jaar geleden voor die tweede serie betaalden) en gaat door tot € 57.990 voor de duurste dieselversie, de 2.2 Excutive. Maar daar zit dan ook alles op en aan. De Honda CR-V zit afhankelijk van de uitvoering in zuinigheidscategorie C, D of F.
+ Chique & luxueus
+ Ruime & comfortabel
+ Handig en gemakkelijk te rijden
+ Honda kwaliteit
- Niet meer zo stoer als vroeger