Audi A6 Avant 3.0 TFSI, Quattro, S tronic
Absolute topklasse, niet goedkoop, maar wel perfect.
Hij is mooi en groot. Dat is het eerste wat je opvalt als je de sleutels van de Audi A6 Avant in ontvangst neemt. En hij is duur, althans de uitvoering die wij van de importeur meekrijgen. Deze auto kost in de basis namelijk € 68.200 euro, maar wordt bijna twee keer zo duur in de Pro Line Plus uitvoering en met alle extra die daar nog bovenop komen. Totaalprijs: € 126.164. Oké, we zijn wel wat gewend, maar je rijdt toch even wat voorzichtiger met zo’n wagen dan met een instapmodelletje van pakweg Volkswagen.
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani De banden zijn laag, de velgen kostbaar (stoepranden) en de wagen is behoorlijk breed. Wat je merkt bij het parkeren (langs die stoepranden). Helemaal krijg je hem vaak niet in het parkeervak. Hij is meestal wat te breed. Daar staat tegenover dat de parkeerhulp met achteruitrijcamera (een van de extra’s) een enorm hulp is. Vooral die camera is erg gemakkelijk. Je gaat er snel op vertrouwen. Al met al is achteruit parkeren over het algemeen wel een enorm gepiep. Dat is even wennen. Je eigen auto zet je zo in een ‘gat’ maar door al dat gepiep aan je hoofd, manoeuvreer je met deze A6 wel erg voorzichtig. Laten we eens bij het begin beginnen. De vormgeving. Ik herinner me ooit een ‘seminar’ inzake vormgeving van Audi te hebben meegemaakt. Die Audi’s lijken zo simpel allemaal, mooi glad en strak. Geen tierelantijnen of andere gekkigheden, zoals bij zoveel andere wagens. Vorm volgt functie, zou je zeggen, en toch is over de vormgeving enorm nagedacht. Alles gepland, achter elke ronding of hoekje zit wel een verhaal. Dat geldt ook voor het interieur. De auto straalt door zijn vormgeving klasse, elegantie en bovenal tijdloosheid uit. Je herkent deze nieuwe A6 onmiddellijk als nieuw, maar dat wil geenszins zeggen dat het vorige model ook maar enigszins verouderd aandoet. Dat is de kracht van Audi’s vormgeving. We lopen even om de wagen heen. Opvallend zijn de bijzondere 10-spaak-V-velgen met 255/35 R 20 banden. Dat setje kost extra €3.614,- . Dan vooraan de LED-koplampen, een optie in combinatie met de Pro Line plus uitvoering. Extra: €2.349,-. Laten we instappen. Wow, ’t is net alsof je in een Riva boot stapt. Op het dashboard, de middenconsole en in de deurpanelen zit houtinleg van eikenhout (Beaufort), met een prachtig lichte kleur. Alles is functioneel aan deze auto. Je kunt de sleutel (keyless entry) gewoon in je zak houden en start de wagen met een startknop op de middenconsole. Het navigatiescherm komt naar boven uit het dashboard, evenals de extra speakertjes van het fenomenaal mooi klinkende Bang & Olufson soundsystem (extra € 9.033,-). Je zet de automaat in D en rijdt of liever gezegd glijdt langzaam weg. Dan verschijnt het head-up display in de voorruit, dat de snelheid aangeeft, maar ook (indien ingeschakeld) navigatieaanwijzingen (extra € 2.007,-). Zo en nu houden we op met steeds de kosten van de extra’s te noemen. Aan de andere kant zijn de genoemde zaken wel de dingen die de auto zo lekker luxe maken. Een gewone A6 kan iedereen in rijden, maar dit luxe-beest is voor de verwenden onder ons. De stoelen vormen zich automatisch om je lichaam als je de wagen start. Je voelt de zitting en de lendensteunen schuiven. De binnenruimte is fantastisch, zowel voor de bestuurder en degene die naast hem zit als voor de passagiers achter. Niet voor niks is dit een auto die door veel zakenmensen en politici met chauffeur gereden wordt. China is een enorme markt voor Audi (voor alle Duitse merken overigens), en de Chinezen hebben de neiging te overdrijven. Je ziet daar dan ook enorm veel Audi’s in L-uitvoering (extra lang dus) rondrijden. Helemaal niet nodig, zeker niet voor die toch al niet al te lang uitgevallen Aziaten. Al jaar en dag heet de stationuitvoering van Audi Avant. De klep gaat met een druk op de knop (op de sleutel) open en dicht. De ruimte is enorm. De bagage-inhoud bedraagt 565 liter en met neergeklapte achterbank maar liefst 1680 liter. Je gooit er zo een fiets in als het moet. Wat een heerlijke reisauto is dit. Wie zou nu eigenlijk een Avant kopen? Een rijke zakenman met een aantal kinderen? Voor een vertegenwoordiger die echt iets aan deze ruimte zou hebben is de wagen te duur. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Er zit trouwens ook nog een prachtig panoramadak in de auto, dat helemaal open kan, en van binnen afgesloten kan worden met een dakpaneel in de kleur van de hemel van de wagen. Alles uiteraard elektrische bediend. Even wat techniek. De wagen bestaat uit een gewichtsbesparende aluminium-hybride constructie. Is vierwielaangedreven (Quattro) en beschikt over een 3.0 TFSI motor met een vermogen van 220 kW/300 pk. Het betreft een benzinemotor met directe inspuiting en een mechanische compressor. Co2 uitstoot is nog niet eens zo slecht: met 190 gram/km krijgt deze wagen een energielabel C. De trekkracht is geweldig, de wagen is gewoon supersnel. Beschikt over een 7-traps S tronic versnellingsbak. Van nul naar 100 in 5,6 seconden. Een top van 250 km/h. Wat wil je nog meer. Het benzineverbruik is redelijk. Als je voorzichtig rijdt kun je een gemiddelde van 10 liter per 100 km halen, maar wie lukt dat met deze auto. Reken op 1 op 7. Maar daar zit stadsverkeer ook bij. Tja, het is eigenlijk gewoon een superauto. Ouderwets genieten dus. Iets heel moois op de snelweg is de cruise control met stop & go functie en het Audi pre sense front. Dat houdt in dat je automatisch afstand houdt tot je voorganger. De wagen scant continu de weg voor hem en als hij een obstakel bespeurt past hij zijn snelheid aan. Zo kun je de cruise control bijvoorbeeld op 130 zetten en hoef je niets te doen als het verkeer voor je plotseling maar 100 blijkt te rijden. Jouw Audi voegt zich onmiddellijk in het gareel. Dat pre sense systeem bestaat uit radarsensoren aan de voor- en achterkant en een videocamera bij de binnenspiegel (op het hoogste punt in de wagen) die voordurend registreert wat er voor de auto gebeurt, met 25 opnames per seconde. In een noodsituatie worden de gordelspanners aangetrokken, gaan de waarschuwingsknipperlichten aan, sluit het schuifdak en gaan ook de zijramen dicht. De hoge kwaliteit van dit systeem is nog niet eerder vertoond in de autobranche. Dit geeft helemaal aan hoe ontwikkeld Audi technisch gezien is. Je ziet het er niet aan af misschien maar deze wagen zit vol met technische snufjes. Audi adverteert niet voor niks met de slogan voorsprong door techniek. Dat adagio houden ze nu al twee decennia hoog. Dit verhaal is toch weer een soort lofzang op het merk geworden. Je ontkomt er gewoon niet aan. Ik heb me af zitten vragen of er nog negatieve punten het vermelden waard waren. Maar kan niets ontdekken. Tenzij het het brandstofverbruik moet zijn. Tja, voor niks rijden willen we allemaal wel, maar zoveel klasse, kracht en kwaliteit als deze A6 Avant met zich meebrengt, kost nu eenmaal wat. Niks aan te doen. |