MERCEDES-BENZ SLS AMG ‘GULLWING’, ‘VLIEGTUIG’ VOOR OP DE WEG
Tekst Gerrit Brand
Fotografie Suhaila Sahmarani
De associatie met vliegen ligt voor de hand. Als je die vleugeldeuren openzet, lijkt de Mercedes-Benz SLS AMG net een vliegtuig met zijn lange neus, Mercedes-ster in de grille, die aan de luchtinlaat van een straaljager doet denken, en de ‘silver shadow’-vinnen in de luchtroosters van de voorste spatborden. De topsnelheid van de SLS bedraagt maar liefst 317 kilometer per uur, een snelheid waarbij de Antonov 2 waarmee we de SLS op vliegveld Teuge fotografeerden al lang het luchtruim heeft gekozen. Bij de Mercedes doet de spoiler op de achterklep dan juist zijn uiterste best de wagen op het wegdek vast te houden.
We rijden een dag met de SLS en trekken enorm veel bekijks, of je de wagen nu bij een benzinestation weer volgooit of even een hapje gaat eten bij een wegrestaurant, gegarandeerd dat je wordt aangesproken en dat mensen je vragen of ze even een foto mogen nemen.
Fotografie Suhaila Sahmarani
De associatie met vliegen ligt voor de hand. Als je die vleugeldeuren openzet, lijkt de Mercedes-Benz SLS AMG net een vliegtuig met zijn lange neus, Mercedes-ster in de grille, die aan de luchtinlaat van een straaljager doet denken, en de ‘silver shadow’-vinnen in de luchtroosters van de voorste spatborden. De topsnelheid van de SLS bedraagt maar liefst 317 kilometer per uur, een snelheid waarbij de Antonov 2 waarmee we de SLS op vliegveld Teuge fotografeerden al lang het luchtruim heeft gekozen. Bij de Mercedes doet de spoiler op de achterklep dan juist zijn uiterste best de wagen op het wegdek vast te houden.
We rijden een dag met de SLS en trekken enorm veel bekijks, of je de wagen nu bij een benzinestation weer volgooit of even een hapje gaat eten bij een wegrestaurant, gegarandeerd dat je wordt aangesproken en dat mensen je vragen of ze even een foto mogen nemen.
Op vliegveld Teuge was het tweede weekend in augustus een Antonov 2 –meeting. Op touw gezet door Rob de Man van Classic Wings, de Nederlandse tak van het Duitse Classic Wings dat verschillende vliegtuigen van het type Antonov 2 exploiteert en daar hele leuke dingen meedoet. Zo maakten we onder andere vorig jaar een uitstapje met de Antonov 2 naar de Goodwood Revival, hèt evenement op gebied van klassieke auto’s en vliegtuigen in Engeland.
De Mercedes-Benz SLS en de Antonov 2 vormen een prachtige combinatie op de foto. Beide even stoer, dezelfde kleur, allebei voertuigen met ‘heritage’. De Antonov 2 werd tijdens de Tweede Wereldoorlog in de Sovjet Unie ontworpen (door de Rus Oleg Antonov) en beleefde zijn hoogtijdagen in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. De Mercedes SLS AMG is natuurlijk geïnspireerd op de SL Gullwing uit de jaren ’50. Jazeker, vijftig jaar geleden bouwde Mercedes-Benz al een auto met vleugeldeuren, die – toen ook al (!) – zo’n 300 kilometer per uur als topsnelheid had. Die vleugeldeuren zullen wel wat onhandig geweest zijn (je kunt je daarbij van alles voorstellen) en misschien ook duur in onderhoud, want na de ‘Gullwing’ bouwde Mercedes nooit meer een wagen met vleugeldeuren, tot de nieuwe SLS Gullwing waar wij mee rijden. Eigenlijk kun je zo’n auto helemaal niet goed uitproberen op de openbare weg. De snelweg van Utrecht naar Apeldoorn zit de hele tijd vol langzaam rijdend en stilstaand verkeer, gelukkig meer langzaam rijdend dan stilstaand. Af en toe trekken we een sprintje met de 571 paardekrachten tellende motor (die de auto idealiter van 0 naar 100 kan katapulteren in 3.8 seconden). Wat je dan hoort is een enorme grauw vanonder de motorkap vandaan, alsof een kennel Duitse doggen aanslaat. Ge-wel-dig. We weten dat het asociaal overkomt, maar kunnen het niet laten af en toe de andere weggebruikers schrik aan te jagen. (Is er een goede vertaling voor het Engelse: to scare the hell out of them?) Even wat techniek, want je wilt toch weten waarom deze Duitse superportwagen maar liefst een dikke 250.000 euro kost. De auto beschikt over een aluminium spaceframe in combinatie met vleugeldeuren. De motor is een 6.2-liter AMG V8 met dry-sump-smering (prachtig; welke auto heeft dat tegenwoordig nog?), die in front-mid-configuratie geplaatst is. Trek de motorkap maar eens open en dan zie je dat de motor achter de vooras geplaatst is. Ideaal voor de gewichtsverdeling. Overigens heeft de SLS een neus van maar liefst twee meter, dat zie je, en daarvan ben je je ten zeerste bewust als je achter het stuur zit. Wel eens gehoord van Freud? Die lange motorkap maakt de SLS een echte mannenauto, welke vrouw wil er nu ook met zo’n penisverlenger rondrijden (en welke man niet)? De motor is gekoppeld aan een nieuwe zeventraps transmissie met dubbele koppeling. Deze geavanceerde versnellingsbak is tegen de achteras geplaatst voor een optimale gewichtsverdeling van 47% voor en 53% achtrer. Het totaalgewicht van de wagen bedraagt maar 1520 kg. Dat is weinig in vergelijking met het gewicht van vergelijkbare superauto’s, allemaal te danken aan het gebruik van lichtmetaal. Het zwaartepunt ligt laag en dat is samen met het sportonderstel met aluminium double wishbones de basis voor een uitermate dynamisch weggedrag en karakter. De auto stuurt enorm direct, alsof het stuur zonder enige poespas direct aan de wielen vastzit. De wegligging is grandioos, geen moment heb je het gevoel dat je de wagen niet meer in bedwang hebt. Eigenlijk is hij bij ‘lage’ snelheden (tot 200 km/h) gewoon dociel te noemen. Hoe dat wordt bij 300 km/h kan ik helaas niet zeggen. Zo hard mogen wij in Nederland niet rijden. Het interieur is prachtig. Nog een vergelijking met een vliegtuig, het is net alsof je in een cockpit stapt. Het dashboard heeft een vleugelvorm en benadrukt daardoor de breedte van het passagierscompartiment. Het is geen gezellige auto, je kunt natuurlijk wel een mooie vrouw meenemen (we blijven er even vanuit gaan dat dit een mannenauto is), maar haar aanraken wordt moeilijk met die brede middenconsole tussen de beide voorstoelen in. Het instrumentenpaneel is doodsimpel met twee ronde, in matzilveren hulzen gevatte klokken met een zilvergrijze wijzerplaat, rode wijzers en witte verlichting. Op die klokken wordt overigens digitaal alle informatie verstrekt die je als bestuurder nodig hebt tijdens het rijden. In de brede middenconsole zit de zogenaamde AMG DRIVE UNIT. Deze maakt het mogelijk een persoonlijke setup van de auto te realiseren. De E-SELECT-pookknop waarmee de versnellingsbak bediend kan worden heeft dezelfde vorm als de hendel waarmee piloten de stuwkracht van een vliegtuig regelen (sic!). Het spreekt voor zich dat voor de afwerking van het interieur alleen de beste en mooiste materialen zijn gebruikt: echt staal, fijn nappaleer en hightech carbon. Men zal zich afvragen of die vleugeldeuren nu wel handig zijn in het gebruik. Eigenlijk zijn ze heel handig, ze maken een solide indruk. De deuren zijn onder een hoek van 70 graden te openen, wat de in- en uitstap heel gemakkelijk maakt. Overigens stoot ik de eerste keer bij het uitstappen wel meteen mijn hoofd aan de openstaande deur boven me. Maar zelfs een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen en ik leer snel dat ik niet meteen rechtop moet gaan staan als het ene been uit de wagen is. Het openen en sluiten van de deuren gaat dankzij twee gasdempers per deur. De deuren kunnen in een standaard garage volledig worden geopend. Tijdens het fotograferen op Teuge trekt de wagen veel bekijks. Er staan altijd al mensen achter de hekken naar de vliegtuigen te kijken, maar met de SLS erbij is de sensatie compleet. Reken er dus niet op, dat je anoniem rond kunt rijden, als je in een SLS ‘Gullwing’ rijdt. Het is geen Porsche of Jaguar waar tegenwoordig geen mens meer naar omkijkt, maar een echte supersportwagen met de nodige excentrieke trekjes. Zeldzaam als een vliegtuig, maar wel even stoer als een Antonov 2. |
|