Debuut voor achterwielaangedreven sportauto op Genève
GT86: rijdersauto pur sang
Toyota introduceert op de Autosalon van Genève een unieke sportauto: de GT86. De GT86 grijpt met zijn puristische techniek terug op de sportieve wortels van Toyota. De auto is dan ook ontwikkeld door en voor mensen waarvoor autorijden een passie is en die stijlelementen als het Pagoda dak
– met twee kleine bulten – op waarde weten te schatten. De GT86 staat deze zomer in de showroom.
Het beperkte gewicht, de krachtige (en laag) voorin geplaatste boxermotor, een bijna perfecte gewichtsverdeling, een geweldige verhouding tussen pk’s en gewicht én achterwielaandrijving maken van de GT86 een rijdersauto pur sang die ook zonder hulp van geavanceerde elektronica op het scherpst van de snede gereden kan worden. Puristische benadering van sportief rijden Met de GT86 heeft Toyota nadrukkelijk gekozen voor een puristische benadering van sportiviteit. De sportauto is gericht op de bestuurder en biedt rijplezier door een uitgekiende balans, een laag gewicht (hij weegt slechts 1.180 kilogram) en een sterke motor. Met een lengte van 4.240 mm, een breedte van 1.775 mm en een hoogte van 1.285 mm is de GT86 een zeer compacte sportauto. Laagste zwaartepunt Onder meer dankzij de boxermotor, heeft de GT86 veruit het laagste zwaartepunt van alle auto’s in zijn segment: dat ligt slechts 460 mm boven het asfalt. De ingenieurs van Toyota hebben bewust voor een gewichtsverdeling van 53:47 gekozen, omdat die het best past bij een motorvermogen van 147 kW (200 pk). De wielophanging van de GT86 bestaat uit McPherson-veerpoten voor en dubbele wieldraagarmen achter. Grote, geventileerde remschijven zorgen voor veel pedaalgevoel en de benodigde hoeveelheid remkracht. De pedaalrespons is zo afgesteld dat de bestuurder met een minimale pedaaldruk tijdens sportief rijden het dynamisch gewicht van de auto naar zijn hand kan zetten. Eerste met D-4S-technologie Toyota heeft voor de configuratie van een boxermotor gekozen met een boring en slag van 86 millimeter. De krachtbron wordt geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zestrapsautomaat. De 2,0-litermotor is het resultaat van een samenwerking met Subaru. Toyota heeft de boxermotor uitgebreid met D-4S-technologie. Het is ’s werelds eerste boxermotor met deze technologie. Afhankelijk van het gevraagde vermogen vindt inspuiting zowel in het inlaattraject als direct in de cilinder plaats. Hierdoor, en door de hoge compressieverhouding van 12,5:1, is het vermogen over een groot toerenbereik beschikbaar, zonder het brandstofverbruik en de milieuprestaties geweld aan te doen. De motor levert een vermogen van 147 kW (200 pk) bij 7.000 toeren per minuut en 205 Nm trekkracht bij 6.600 omwentelingen. Hiermee haalt de GT86 een topsnelheid van 230 km/u terwijl het geschatte, gemiddeld brandstofverbruik slechts 6,9 l/100 km bedraagt. Via een limited slip differentieel komt het vermogen op de achterwielen. Het ABS en de elektronische tractiesystemen van de GT86 zijn zo afgesteld dat ze een bijdrage leveren aan het dynamische karakter. F1-aerodynamica De GT86 combineert op de Formule 1-geïnspireerde aerodynamica met een verleidelijk ontwerp dat herinnert aan het sportieve erfgoed van Toyota zoals de illustere 2000GT, maar ook de MR2, Supra en Celica. Door de grote grille en de lage voorspoiler ziet de sportauto er agressief uit. Aan de achterzijde vallen de diffuser en de grote, dubbele uitlaat op. De aluminium 17-inch velgen zijn zo ontworpen dat de spaken langer en de wielen groter lijken. Centraal geplaatste toerenteller Met een op de bestuurder gerichte cockpit is de GT86 ook binnenin nadrukkelijk sportief. Ergonomie viert hoogtij en de stoelen zijn zelfs op de Nürburgring getest zodat ze ook onder sportieve omstandigheden de juiste steun bieden. Mede daarom is het stuur, met een diameter van slechts 365 mm, het kleinste dat Toyota momenteel in productie heeft. Het instrumentenpaneel is opgebouwd rond een centraal geplaatste toerenteller. Andere elementen van het interieur die de sportieve aspiraties van de GT86 benadrukken zijn de op de middenconsole geplaatste startknop, de zwarte hemelbekleding, de rode stiksels en aluminium pedalen. |