MERCEDES CLS 350
BLUEEFFICIENCY, LED-VERLICHTING EN EEN A-LABEL VOOR DE MOOISTE MERCEDES
EEN NIEUWE MERCEDES TREKT ALTIJD VEEL BEKIJKS, VOORAL VAN MERCEDES-LIEFHEBBERS. DE NIEUWE CLS WERKT ECHTER OOK ALS EEN MAGNEET OP DE BLIKKEN VAN NIETSVERMOEDENDE VOORBIJGANGERS. HÉ, DAT IS TOCH WEL EEN OPVALLENDE AUTO, ZIE JE DE MENSEN DENKEN. EN DAT IS HET ZEKER, EEN OPVALLENDE AUTO, MET ZIJN GEPRONONCEERDE LIJNVOERING. DE NIEUWE CLS IS NIET ALLEEN PRACHTIG OM TE ZIEN, MAAR, VOORZIEN VAN BLUEEFFICIENCY BENZINE EN DIESELMOTOREN OOK NOG EENS BIJZONDER ZUINIG EN MILIEUVRIENDELIJK. WAT VERDER METEEN OPVALT AAN DEZE MERCEDES IS DE VERLICHTING, DIE VOLLEDIG LED IS.
TEKST GERRIT BRAND
FOTOGRAFIE SUHAILA SAHMARANI Ik heb een kennis, een echte autoliefhebber die altijd meteen zijn mening klaar heeft over elke auto die hij ziet. Het eerste wat hij doet is een auto ‘geslachts’-kenmerken geven. Een auto is voor hem een echte mannen- of vrouwenauto. Coupés zijn in die visie natuurlijk meteen vrouwenauto’s en vierdeurs sedans altijd mannenauto’s. Het vorige model CLS, dat overigens al weer in 2003 voor het eerst op de markt kwam, was voor hem een vrouwelijke auto, te mooi voor een echte kerel. Ik weet zeker dat hij over de nieuwe CLS heel anders zou denken want met zijn wat hoekige vormen, het nieuwe design van Mercedes-Benz dat je ook terugvindt in de andere modellen, is het een werkelijk mannelijk ogende wagen geworden. Hij ziet er buitengewoon stoer en groot uit met zijn brede hoekige neus en geprononceerde heupen. Bovendien is ons testmodel voorzien van een bijzondere lak, zogenaamde designo-lak, kleur: Cortecchia parel, een matte lak, die de wagen nog robuuster doet lijken. Het mooie van een dergelijke exclusieve auto als testwagen te hebben zijn de reacties die je krijgt. Zo vroeg iemand of het nou net zo gemakkelijk was om in zo’n grote wagen te rijden als in een ‘gewone’ auto. Ik kon hem uit de droom helpen, de Mercedes-Benz CLS rijdt veel gemakkelijker dan een ‘gewone’ auto. De elektromagnetische stuurbekrachtiging maakt dat je de wagen met één vinger kunt besturen, een uitermate direct stuurgedrag met maximale feedback voor de bestuurder. Overigens is deze bekrachtiging ‘behoeftegestuurd’, dat wil zeggen dat hij alleen in werking treedt als het nodig is, wat een brandstofbesparing van 0,3 liter per 100 km oplevert. Bovendien is ons testmodel voorzien van AIRMATIC-luchtvering, waardoor de wagen als het ware over de weg glijdt. Ondanks de vrij forse afmetingen (1.88 breed, 4,94 m lang en 1.41 hoog) is de wagen zeer eenvoudig door het verkeer te manoeuvreren. Mijn dochtertje van vier maakte misschien nog wel de mooiste opmerking, ze zat nog niet op de achterbank of deelde al mee dat ‘dit de mooiste auto was waar ze ooit in had gezeten.’ Ik moet natuurlijk oppassen niet alles aan deze auto even mooi te vinden, maar het kind had natuurlijk helemaal gelijk. Oké, er zijn nog meer auto’s te noemen met fraaie interieurs maar de CLS is van binnen wel heel erg mooi. Je zit op 1.6 mm dik leder dat opvalt door zijn natuurlijke structuur. Verder is er in het interieur met echt hout gewerkt en zijn er afwerkingsdetails van carbonfiber en pianolak. Zo mat als de auto van buiten is zo mooi glimmend is hij van binnen. Bepaalde stalen delen zoals de omlijsting van de analoge klok in het dashboard zijn bijvoorbeeld uitgevoerd in hoogglans. Verder is onze testwagen van allerlei mooie extra’s voorzien zoals elektrisch verstelbare voorstoelen, die bovendien ook nog eens naar behoefte geventileerd of verwarmd kunnen worden. Verder hebben ze een massagefunctie en instelbare lenden- en ruggensteunen. Er zit een transparant schuif-/kanteldak in de auto, een houten-lederen stuurwiel (€814,- extra (sic!), Audio COMMAND APS LINGUATRONIC Edition 125 systeem (prachtig), een soundsystem surround harman/kardon etc (kortom een overweldigend mooi geluid), KEYLESS GO inclusief elektrisch bediend kofferdeksel (drukje op de knop en het kofferdeksel gaat vanzelf dicht; ook leuk om achteloos te doen nadat je even iets uit de kofferbak gepakt hebt). Niet ongenoemd mag de sfeerverlichting in het interieur blijven. Hoe het precies allemaal werkt is me niet duidelijk, maar er zitten een heleboel prettig gedempt licht verspreidende lampjes in de wagen. Dat brengt ons bij de LED-verlichting waarvan de wagen is voorzien. Volgens de gegevens die Mercedes-Benz verstrekt, en we hebben geen reden daaraan te twijfelen, is dit de eerste auto ter wereld waarbij volledige LED-verlichting gecombineerd kan worden met alle dynamische lichtfuncties van het Intelligent Light System zoals M-B zijn lichtsysteem noemt. ‘Elke koplamp beschikt over 71 LED’s. Deze zorgen niet alleen voor een perfecte, gerichte, uitlichting van de weg, maar ze dragen ook bij aan de unieke visuele impact van de CLS.’ Met andere woorden, het zicht op de weg is fantastisch, zonder dat het andere weggebruikers stoort, terwijl de wagen er zelf feestelijk bij rijdt met al die mooie lampjes. De LED’s hebben een levensduur van maar liefst 10.000 uren (hebben we niet kunnen testen), en dat is vijf keer langer dan Xenon. Ook de achterlichten van de CLS maken gebruik van LED-technologie. De CLS 350 BlueEFFICIENCY beschikt over een volledig nieuwe, direct ingespoten V6 benzinemotor met een vermogen van 225 kW / 306 pk en een koppel van 370 Nm tussen 3500 en 5250 tpm. De motor heeft (om hem nog soepeler te laten lopen) nu een blokhoek van 60 graden, en is standaard uitgevoerd met het ECO start/stopsysteem. Volgens M-B komt het gemiddeld verbruik van deze motor uit op 6,8 liter per 100 km/h, terwijl de CO2-uitstoot 159g/km bedraagt, wat leidt tot een A-energielabel. Zelf kom ik tot de conclusie dat de wagen gemiddeld ongeveer 1 op 11 rijdt (circa 750 km op 65 liter brandstof, waarbij veel snelwegkilometers en redelijk wat tijd in de stad doorgebracht). Geen fabrieksopgave dus, maar de praktijk. Heel erg goed voor een motor die meer dan 300 pk vermogen heeft. Wat moeten we nog meer vermelden? De 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie die standaard is, in verschillende (sport) standen gezet kan worden en ook handmatig bediend met flippers achter het stuur kan worden. Het feit dat de wagen ook verkrijgbaar is met een 250 en 350 CDI dieselmotor, en met een V8-motor als CLS 500 of als topmodel met een 5,5 liter V8-biturbomotor met een vermogen van 410 kW en 800 Nm koppel als CLS 63 AMG. De prijs, u wilt de prijs weten. Ons testmodel kost als basismodel €76.900, incl. BPM en BTW, maar met alle accessoires erop en eraan kost de wagen €114.095. Veel geld, maar een Mercedes is top of the bill en daar hoort dan ook een bijpassende prijskaartje bij. |
|