Gran TurismoMagazine |
Een van de drie auto’s waarmee Land Rover in 1948 op de AutoRAI in Amsterdam zijn werelddebuut maakte, is na een restauratie van een jaar technisch in oude glorie hersteld. De auto was jarenlang zoek en werd in 2016 teruggevonden. In 2018 werd officieel vastgesteld dat de auto een van de drie pre-productiemodellen is die destijds in Amsterdam te zien waren De oude Land Rover is gerestaureerd door de specialisten van Land Rover Classic in Coventry. Zij zijn gespecialiseerd in de conservering en restauratie van Land Rovers die tien jaar of langer uit productie zijn. Voor de restauratie van dit exemplaar hebben ze gebruikgemaakt van traditionele vaardigheden, originele tekeningen én de modernste technologieën. Authentiek Dit historisch belangrijke pre-productie-exemplaar was jarenlang zoek. Hij werd in 2016 bij toeval gevonden in een tuin vlakbij de fabriek in het Engelse Solihull waar hij in 1948 was gebouwd. De auto is zo authentiek mogelijk gehouden en teruggebracht naar de specificatie die hij in 1948 had – inclusief de besturing aan de linkerkant en de specifieke bedieningshendels voor de vierwielaandrijving. Voor de restauratie werd de auto compleet gestript en werd onderzocht welke componenten nog te gebruiken waren en welke hersteld konden worden na vijftig jaar niet meer gebruikt te zijn. Calum McKechnie, Hoofd Land Rover Classic: “Het was belangrijk dat we tijdens het restaureren van de launch Land Rover de juiste balans vonden. Ondanks dat we sommige onderdelen moesten vervangen konden we een groot deel van de originele auto houden, zodat we het unieke karakter van dit 70 jaar oude model konden behouden. Het team heeft fantastisch werk geleverd en het eindresultaat is een testament van de unieke expertise en passie van onze experts bij de Classic Works faciliteit.” 4WD-hendels in dashboard Sommige componenten hoefden amper gerepareerd te worden, terwijl andere met röntgenstraling en andere moderne technieken werden onderzocht om te bepalen of die moesten worden vervangen of dat ze gerepareerd en opnieuw gebruikt konden worden. De kenmerkende bedieningsorganen voor de vierwielaandrijving, die alleen in enkele pre-productie-exemplaren in het dashboard waren geplaatst, zijn uiteraard behouden. De technici van Land Rover Classic moesten al hun expertise aanspreken om het achterliggende stelsel van stangen, hefboompjes en overbrengingen terug te brengen in de staat van 1948. Het originele remsysteem, dat afweek van dat in de productieversie van de Land Rover, was in de loop der jaren verwijderd, maar werd door de specialisten van Land Rover Classic volledig gereconstrueerd op basis van originele tekeningen. De onderdelen werden met de hand gemaakt en zorgvuldig gemonteerd op dezelfde manier als in 1948. 70 jaar patina Het lijkt erop dat de carrosserie aan de aandacht van Land Rover Classic is ontsnapt, maar dat is beslist niet het geval. Het was heel belangrijk om het patina van deze zeventig jaar oude auto te bewaren. Scheuren, gaten en scherpe randjes werden gerepareerd en als er nieuwe plaatdelen moesten worden gemonteerd, gebeurde dat met hetzelfde 2 mm dunne aluminium als in 1948 was gebruikt. Nieuwe lak werd gemaakt op basis van de originele lichtgroene kleur die onder de stoelen bewaard was gebleven, waarna de nieuw gelakte delen werden ‘verouderd’ om perfect bij de rest van de carrosserie te passen. Michael Bishop, Land Rover Classic Build Engineer: “Het was een uitdaging om deze historisch belangrijke Land Rover terug tot leven te brengen, gezien de slijtage en het verval aan de hand van de elementen sinds 1960, maar het was ook een groot plezier. Het was een groot voorrecht voor het hele team om de archieven te kunnen openen en opnieuw te kunnen kijken naar het originele Land Rover engineering programma van 70 jaar geleden.” Reproductie Land Rover Classic ging zelfs zo ver om een origineel logo dat verloren was gegaan, te reproduceren op basis van een foto die in 1948 op de RAI was genomen. Ook voor andere onderdelen die moesten worden vervangen, maakten de specialisten gebruik van het uitgebreide archief van Land Rover Classic, met originele tekeningen en afbeeldingen, en van andere bewaard gebleven pre-productie-exemplaren. Zodoende konden alle onderdelen op de juiste manier in en aan de auto worden gemonteerd. Uiteindelijk rijdt de Land Rover weer als nieuw en staat hij komend weekend in de spotlights op de Land Rover Classic-stand op de Goodwood Revival Meeting. Daarna wordt hij onderdeel van de rijdende collectie klassiekers in de Classic Works-faciliteit in Coventry.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Augustus 2024
Categories
Alles
|