Gran TurismoMagazine |
Net nu Citroën zijn 50 miljoenste verkochte auto viert sinds zijn oprichting 95 jaar geleden, onthult het Merk een nieuwe, originele, creatieve en gedurfde concept car. Citroën bevestigt hiermee de positionering op verschillende vlakken:
EEN UNIEKE PERSOONLIJKHEID: een bijzondere SUV met een sterke identiteit en een uitgesproken optimistische geest.
SUPER COMFORT, MEER ENERGIE: een modern en licht interieur, fris en functioneel, dat zorgt voor het welzijn van lichaam en geest en de bestuurder de weg anders laat beleven. TECHNOLOGISCHE INTELLIGENTIE VOOR ONTSPANNEN MOBILITEIT, dankzij de digitale verbinding in de SUV, met uitzonderlijke grafische interfaces en uitgerust met de Hybrid Plug-In-technologie. Net nu Citroën zijn 50 miljoenste verkochte auto viert sinds zijn oprichting 95 jaar geleden, onthult het Merk een nieuwe, originele, creatieve en gedurfde concept car. Citroën bevestigt hiermee de positionering op verschillende vlakken: - INTERNATIONAAL: Citroën A illustreert de internationale ambities van het Merk door zijn positionering, die begon met de C4 Cactus, door te voeren op een silhouet met wereldwijde allures. - ANDERS: Citroën Aircross schudt de codes door elkaar, maar behoudt oog voor de onmisbare elementen van het SUV-segment. Het design gecombineerd met de stijl van het interieur zorgen voor een moderne look en een unieke sfeer, product- en stijlkenmerken die ook terug te vinden zijn bij de C4 Cactus. Citroën bevestigt hiermee zijn identiteit, ongeacht het segment. Het concept Citroën Aircross is een vervolg op de C4 Cactus: - UNIEK: met de combinatie van kracht en positieve energie is de CITROËN Aircross o Een unieke, pure en optimistische persoonlijkheid, dankzij een evenwicht van het horizontaal uitgewerkte silhouet, ondersteund door vloeiende en organische volumes met sterke grafische elementen, zoals de Alloy Bump en de Air Signs. Dit alles wordt versterkt door het rood-oranje exterieur, een kleur die symbool staat voor energie en sereniteit, en vernieuwende materialen, die verwijzen naar kracht; o Een functioneel & aerodynamisch design. - Een UITNODIGING TOT REIZEN in een cabine die onmiddellijk een gevoel van COMFORT en ENERGIE OPWEKT. Aan boord van de concept car Citroën Aircross staat alles in het teken van welzijn voor lichaam en geest. Naast het fysieke comfort dankzij de brede en ruime zetels, wordt deze indruk nog versterkt door warme materialen en de combinatie van lichte tinten en verfrissende kleuren. De strakke lijnen die dwars werden uitgewerkt suggereren ruimte, terwijl royale geometrische vormen structuur geven aan het ongedwongen interieur. Het reizen staat bij de Citroën Aircross centraal met opbergruimten en de mogelijkheid tot het vastgespen van bagage in een fris en modern interieur dat uitnodigt om samen op een andere manier op pad te gaan. - TECHNOLOGISCHE INTELLIGENTIE voor gebruiksgemak met voor ieder de mogelijkheid om te kiezen tussen delen of individualisme. Citroën Aircross beschikt namelijk over twee HD-schermen van 12'', waarvan één mobiel om te delen met de passagier. Bovendien is elke zetel voorzien van luidsprekers en microfoons om uitwisselingen tussen de reizigers te vergemakkelijken. De technologische intelligentie komt ook tot uiting in de keuze van een Hybride Plug-In motor die efficiëntie en sterke prestaties perfect doet samengaan. Technologie voor een ontspannen mobiliteit, een nieuwe ervaring van het leven aan boord. De Citroën Aircross beleeft zijn wereldpremière op de Shanghai Motor Show, een zeer symbolische keuze gezien het belang van de Chinese markt voor Citroën (25% van de omzet en de grootste markt voor het merk). 1. CITROËN AIRCROSS, EEN UNIEKE PERSOONLIJKHEID ONDER DE SUV SUV DOOR DE OGEN VAN CITROËN: INTENS EN OPTIMISTISCHHet concept Citroën AIRCROSS (4,58m x 2,1m x 1,80m) zowel kracht als vastberadenheid op. Citroën Aircross verleidt door zijn vloeiende en organische volumes die de nadruk leggen op beheerste grafische lijnen en subtiele randen. De carrosserie is als een vloeiende laag die zich heel natuurlijk om de grote wielen met banden (275/45 R 22) vormt. Ze werden exclusief ontworpen voor Citroën Aircross door Continental en zijn uitgerust met massieve rubberen blokken en lamellen, met diepe groeven die zorgen voor een uitstekende grip op de moeilijkste ondergronden met grafische en modulaire velgen. Citroën Aircross zorgt door zijn carrosseriegordel die parallel met de weg loopt voor een gevoel van veiligheid en veegt elke vorm van agressie van de baan. Een nieuwe expressie in de wereld van de SUV waarin alle codes vastliggen. De voor- en achterschilden zijn glad en homogeen en dragen de identiteit van Citroën uit. Aan de voorzijde zien we de enscenering van de chevrons en de dubbele lichtsignatuur, die werd ingehuldigd door de C4 Picasso. De achterzijde is uitgerust met technische en grafische lichten met 3D-effect. De typische kenmerken van de Citroën-stijl worden aangevuld met een zwevende dakhemel en een ononderbroken raamgordel die de Citroën Aircross zijn horizontale trekken geeft. Het uitgesproken optimistische concept Citroën Aircross straalt een serene en positieve energie uit. DESIGN EN FUNCTIE Het silhouet heeft sterke grafische elementen waarbij de designelementen de functionaliteit ondersteunen. - Bescherming met de Alloy Bump Met het concept Citroën Aircross geeft Citroën een nieuwe interpretatie aan de Airbump® die werd geïntroduceerd op de C4 Cactus, maar dan aangepast aan de eisen van een SUV. De Airbump® zijn bedoeld om de carrosserie te beschermen tegen kleine dagelijkse schokken, de Alloy Bump beschermen Citroën Aircross tegen laterale schokken zoals een zichtbare 'padding'. De Alloy Bump bestaan uit een honingraatstructuur in zeer absorberend aluminiumschuim. Een materiaal afkomstig uit de wereld van de autosport dat bescherming, lichtheid en esthetiek combineert. Een innovatief en passend antwoord op de behoeften van het SUV-segment. - De aerodynamica met de Air Signs en de Air Curtains Grafische elementen benadrukken de aerodynamica. De Air Sign, een signatuur in chroom die de achterruit benadrukt terwijl de luchtstroom door een tunnel gaat. Maar ook luchtinlaten, de Air Curtains aan de voorkant, de luchtafzuiging van de wielkasten vooraan en achteraan en de zeer spits toelopende zijspiegels dragen bij aan de aerodynamica van de Citroën Aircross mee in de hand, en dragen tegelijkertijd bij aan zijn design. 2. CITROËN AIRCROSS, SUPER COMFORT, MEER ENERGIE GEESTELIJK WELZIJN Comfortabele auto's maken, dat is een van de kenmerken van Citroën dat volledig tot zijn recht komt in AIRCROSS, dankzij een interieurarchitectuur die wordt gedomineerd door: - Royale en ongedwongen volumes voor een evenwichtige en serene ruimte, terwijl ze zeer functioneel zijn met handige opbergruimten. Vloeiende vormen die contrasteren met technische elementen, zoals het gladde en luchtige dashboard, dat enkel wordt onderbroken door twee luchtverfrissers opzij en de schermen, de enige zichtbare functies van het strakke interieur van Citroën Aircross; - een grafische en transversale behandeling om ruimte en comfort te suggereren. In het concept Citroën Aircross vinden we de sofasfeer terug die we voor het eerst zagen bij de C4 Cactus, maar dan met een andere interpretatie om zich aan te passen aan de wereld van de SUV. Door de aanwezigheid van de middenconsole wordt het transversale aspect gesuggereerd dankzij een grafische continuïteit tussen de deuren, de zetels en de middenconsole en dankzij de bekleding van de zetels en van de middenconsole in dik wit leer. Deze horizontale lijnen in de cabine dragen bij tot het gevoel van comfort. Het welzijn komt ook visueel tot uiting via het lichte en kleurrijke universum van de cabine, in harmonie met de kleur van de carrosserie. Een energieke en uitgesproken moderne sfeer waarin het witte leer contrasteert met het oranje gaas en leer. LICHAMELIJK WELZIJN Het lichamelijk welzijn is er ook dankzij de "king size" zetels. De rugleuningen zijn open en gastvrij, ze nodigen uit om plaats te nemen voor een heel andere reiservaring. De hoofdsteunen zijn ook royaal en zeer omhullend en dragen bij aan dit algemene gevoel van comfort. Deze zetels worden bovenaan bekleed met een stof die doet denken aan gaas. Een herinterpretatie die zowel zeer technisch als futuristisch is met zijn 3D-behandeling, in navolging van de sfeervolle "vintage" materialen voor fijne herinneringen aan alle reizen en een inspiratiebron voor de designers van Citroën. REIZEN ALS CENTRAAL THEMA Dit thema werd al gebruikt voor de C4 Cactus en het concept Citroën Aircross verwijst ook naar de wereld van reizen en bagage. Bagage is een aspect dat terug te vinden is in het ontwerp van de zeer functionele opbergruimten, met een nieuwe interpretatie van de middenconsole. Dit karakteristieke element van het SUV-segment krijgt op de Citroën Aircross een andere dimensie, want hij is uitgerust met royale, praktische en esthetische opbergruimten. Er zijn ook handige slimme opbergruimten aangebracht in de deurpanelen of in het bovendeel van het dashboard. Reizen is een thema dat ook aan bod komt door het gebruik van riemen die gebruikt worden als handgrepen, op de deuropeningen of op de console, die perfect zijn aangepast aan de wereld van de SUV. Ze zijn niet alleen praktisch, maar zorgen ook voor een grafische touch. Esthetiek staat meer dan ooit in dienst van het gebruik. 1.TECHNOLOGISCHE INTELLIGENTIE VOOR EEN ONTSPANNEN MOBILITEIT DE KEUZE TUSSEN DELEN EN INDIVIDUALISME In de Citroën Aircross staat technologie ten dienste van het gebruik. - Er is veel werk besteed aan de digitale schermen: grafische persoonlijkheid maakt deel uit van het territorium van Citroën. Naast een head up display beschikt de Citroën Aircross over twee HD breedbeeldschermen van 12'' die een verbazingwekkend en uniek grafisch universum bieden, afkomstig uit de wereld van de mode en meubels. Deze schermen zetten rij-informatie en infotainment echt in scene dankzij een ongeëvenaarde grafische rijkdom. In lijn met de sfeer in de cabine zorgen de sprankelende kleuren die worden benadrukt door de pixels voor een warme digitale sfeer in de Citroën Aircross. Gedurfde kleuren, die ver afstaan van de traditionele autocodes; - een van de twee schermen is mobiel en gemotoriseerd: het staat op een rail en kan gemakkelijk naar de passagier gericht worden door een eenvoudige handbeweging dankzij een sensor op de console. De passagier kan zo informatie krijgen over de reis, een film kijken, muziek of een tentoonstelling kiezen die hij wil gaan bezichtigen. Beide schermen kunnen ook fuseren tot één scherm en de bestuurder kan er dan gebruik van maken en ze besturen met behulp van touch pads aan weerszijden van het stuur; - Akoestisch comfort: elk van de 4 zetels is uitgerust met luidsprekers en een microfoon om ervoor te zorgen dat de passagiers gemakkelijker met elkaar kunnen praten of zich juist kunnen afsluiten. Dankzij deze geluidsbellen kan iedereen kiezen met wie hij wil communiceren zonder de rust en ontspanning van de andere passagiers te verstoren. De reis wordt een moment van rust of uitwisseling, aan jou de keuze! - interactie met de buitenwereld: er bevinden zich twee webcams aan weerszijden van de Citroën Aircross in de deurkozijnen om foto's te nemen tijdens de uitstapjes en om een reisalbum bij te houden dat je kunt delen op sociale netwerken. De opgenomen beelden worden rechtstreekse doorgegeven naar de schermen van Citroën Aircross, en kunnen ook dienen om informatie te verzamelen over de omliggende monumenten en er naartoe te rijden met behulp van de navigatiefunctie. EEN COMBINATIE VAN EFFICIËNTIE EN STERKE PRESTATIES Het concept Citroën Aircross geniet van de Hybrid Plug-In-technologie, gekoppeld aan een benzinemotor. De oplaadbare hybride aandrijflijn wordt gekenmerkt door de invoering van de elektromotor op de achteras. Een gedurfde configuratie die perfect past bij Citroën Aircross: het optimaliseert het dynamische rijgedrag en zijn motoriek en staat tegelijkertijd garant voor een uitstekend resultaat betreffende verbruik en uitstoot. Citroën Aircross is een combinatie van een thermische benzinemotor en een elektrische motor die zich aan de achteras van de wagen bevindt en een vermogen van 95 pk (70 kW) en een koppel van 200 Nm ontwikkelt. De elektrische motor wordt gevoed door lithium-ionbatterijen, die in amper 3,5 uur worden opgeladen via een gewoon stopcontact (16A). Hij wordt gecombineerd met een 1.6 THP benzinemotor, met een vermogen van 218 pk (160 kW) en een koppel van 275 Nm. Dankzij de hybride plug-in helpt Citroën Aircross het milieu te beschermen. Dit geldt vooral in het stadsverkeer, met de ZEV-modus (Zero Emission Vehicle) om volledig over te schakelen op elektriciteit en een autonomie van 50 km, of op wegen waar je vaak moet optrekken en vertragen en waarbij de hybridisatie het verbruik beperkt door beide energievormen in te schakelen. Op de snelweg neemt de thermische motor met zijn prestaties de fakkel over. Op rijgemak en rijsensaties wordt niet ingeboet. Integendeel, wanneer het gaspedaal hard wordt ingedrukt en er onmiddellijk koppel gevraagd wordt, koppelt een "boost"-functie het koppel van de thermische motor aan dat van de elektrische motor en kan het concept Citroën Aircross hoogstaande prestaties bereiken (313 pk), zonder dat dit ten koste gaat van het verbruik (1,7 l/100 km en 39 g/km CO2). Hij trekt in 4,5 0 seconden op van 0 naar 100 km/u. TECHNISCHE KENMERKEN Afmetingen Lengte: 4,58 m Breedte: 2,1 m Hoogte: 1,80 m Wielbasis: 2,80 m Hybride plug-in aandrijflijn Elektromotor op de achteras: 95 pk vermogen/200 Nm koppel ZEV-modus: 50 km autonomie* Prestaties en brandstofverbruik van 0 naar 100 km/u: 4,5 seconden Verbruik: 1,7 l/100 km in gemengde cyclus MVEG CO2-uitstoot: 39 g/km
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Augustus 2024
Categories
Alles
|