Gran TurismoMagazine |
Nieuw tijdperk breekt aan voor McLaren Automotive nu productie 720S in hoogste versnelling draait4/5/2017
Het schakelen naar volledige, reguliere productie is de start van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van McLaren Automotive. De tweede generatie Super Series, codenaam P14, vervangt de eerste generatie P11 waar de originele McLaren 12C en zijn derivaten toe behoren, maar ook de McLaren 650S en 675LT. "Nu de bouw van de nieuwe McLaren 720S op volle toeren draait is het een mooi moment voor McLaren Automotive om even stil te staan bij het feit dat het voor het eerst is dat we, sinds we in 2010 begonnen, een complete modellenlijn vervangen door een geheel nieuwe," aldus Mike Flewitt, Chief Executive Officer van McLaren Automotive, tijdens een korte ceremonie in het McLaren Production Centre bij het afronden van de Job #1-auto. "De interesse van klanten in de nieuwe McLaren 720S , die in maart werd onthuld op de Internationale Autotentoonstelling in Genève, overtreft onze verwachtingen en dat maakt het iets makkelijker om vaarwel te zeggen tegen de succesvolle eerste generatie Super Series. We hebben immers een opvolger in huis die de lat in het supercarsegment opnieuw hoog legt, heel hoog zelfs. " Als eerste van 15 nieuwe modellen voor 2022 die McLaren aankondigde in het Track22 ondernemingsplan is de nieuwe 720S de perfecte mix van extreme prestaties, handgemaakte luxe en ongeëvenaarde betrokkenheid van de bestuurder, precies de kenmerken waar het merk beroemd mee is geworden. De 720S is lichter, sneller en dynamischer dan de McLaren 650S die hij opvolgt en wordt aangedreven door een 4,0 liter V8 twinturbomotor met 720 pk. De prestaties zijn verbijsterend: acceleratie van 0 -100 km/u in 2,9 seconden, 0-200 km/u in 7,8 seconden en een topsnelheid van 341 km/u. De nieuwe McLaren 720S is vanaf nu te bestellen bij Louwman Exclusive in Utrecht, importeur en dealer van McLaren in Nederland. De eerste exemplaren zullen in de loop van dit voorjaar worden afgeleverd en de prijs bedraagt 307.700 euro incl. btw en bpm. Het is al mogelijk online een 720S in de gewenste kleur en met de juiste opties samen te stellen via de car configurator, Afscheid van de ‘P11’, de eerste generatie McLaren Super Series Met de eerste generatie Super Series zette McLaren Automotive zich op de kaart in de wereld van de supercars en in totaal zijn er meer dan 7.000 exemplaren verkocht. Het verhaal van modellenlijn P11 begint in 2009, wanneer de 12C wordt onthuld en kort daarna, in 2011, door het nieuw gevormde bedrijf op de markt wordt gebracht. Met zijn koolstofvezel MonoCell chassis en twinturbo V8 middenmotor is de eerste nieuwe McLaren sinds begin jaren negentig direct een aantrekkelijk alternatief voor kopers van een serieuze supercar. Amper een jaar later presenteert McLaren op Pebble Beach in de VS de 12C Spider. De Spider is voorzien van een wegklapbare hardtop die in 17 seconden kan worden geopend of gesloten en gebouwd op hetzelfde MonoCell chassis als de Coupé. Wegligging, carrosseriestijfheid en veiligheid zijn toonaangevend in zijn klasse, want met dank aan McLaren's koolstofvezel chassis zijn voor de Spider geen extra verstevigingen nodig om de stijfheid te garanderen, wat wel gebruikelijk is voor een sportwagen met open dak. Niet alleen op de openbare weg blinkt de 12C uit. De 12C GT3, voorzien van een aantal aerodynamische aanpassingen en nog meer gewichtsbesparing, werd ontworpen om te racen in de FIA GT3-klasse en bleek vanaf de eerste wedstrijd uiterst succesvol. De eerste race werd gewonnen in Spanje op het Circuito de Navarra in mei 2012. McLaren presenteert vervolgens de GT Can-Am Edition, de eerste van een serie straatlegale McLarens die ontwikkeld is als ultieme auto voor een 'track-day', oftewel gebruik op het circuit. De P11-familie wordt in 2014 op de Internationale Autotentoonstelling in Genève flink uitgebreid met de introductie van de 650S en 650SSpider. De 650S, die dan samen met de 12C de Super Series vormt, heeft overduidelijk design- en technologietrekken van McLaren's topmodel P1™. Hij beschikt over de beste gewicht-vermogensverhouding in zijn klasse maar zowel de 650S Coupé als de Spider leveren ondanks de toegenomen prestaties en efficiëntie niets in op het gebied van rijcomfort en verfijning. Gezien het succes van de 12C GT3 op het circuit is het logisch dat de 650S een vergelijkbare motorsportmetamorfose ondergaat: in 2014 presenteert McLaren op het Goodwood Festival of Speed de 650S GT3 , voorzien van doorontwikkelde aerodynamica, verfijning en verbeterd rijcomfort. Zijn wedstrijddebuut beleeft de 650S GT3 in 2015, waarbij de auto bewijst nog succesvoller te zijn dan zijn voorganger. Zowel de Bathurst 12 Hour, waar de auto een pole position scoort en een nieuw ronderecord op zijn naam schrijft, als de Blancpain Endurance Series in 2016 worden gewonnen. Een lichtgewicht, voor circuitgebruik bedoelde uitbreiding van de modellenlijn debuteert op de Internationale Autotentoonstelling van Genève in 2015. Zijn naam: 675LT, een eerbetoon aan de beroemde 'Longtail' F1 GTR racewagens van de late 90-er jaren. De 675LT blijft dicht bij zijn iconische voorganger en is het lichtste, krachtigste en snelste model in de Super Series. Met een gewichtsbesparing van 100 kg ten opzichte van de 650S, 'kleverige' Pirelli P Zero™ Trofeo R-banden en een gestript, maar desondanks comfortabel interieur is de 675LT de meest op de bestuurder gerichte McLaren van alle straatlegale modellen uit de P11 Super Series. Op verzoek van diverse klanten komt McLaren een klein jaar later, eind 2015, met een 675LT met open dak. In amper twee weken is deze eveneens gelimiteerd gebouwde 675LT Spider uitverkocht. Ook de Spider kent dezelfde gewichtsbesparing, geoptimaliseerde aerodynamica, meer vermogen en andere geometrie van de wielophanging als de Coupé, waarmee het de meest extreme open McLaren is ooit gebouwd. De beide 675LT-modellen werden zij-aan-zij met de 650S Coupé en Spider gebouwd en toen de laatste in 2016 de productielijn verliet, was dat het eerste teken van het naderend einde van de succesvolle en nu al iconische eerste generatie Super Series. In Nederland is de eerste generatie McLaren Super Series net als in de rest van de wereld de auto die McLaren opnieuw op de kaart heeft gezet als producent van ultieme supercars. Louwman Exclusive in Utrecht verkocht tientallen exemplaren van de 12Cs, 650S Coupé en Spider en 675LT Coupé en Spider. De vraag is meestal groter dan de beschikbaarheid, wat ertoe leidt dat Louwman Exclusive regelmatig extra productieruimte moet aanvragen bij de fabriek in Woking. Naast nieuwe McLaren's beschikt Louwman Exclusive ook over een fraaie collectie pre-owned McLarens. Net zo mooi en net zo goed als een nieuwe, maar nog voordeliger en met dezelfde zekerheden is een McLaren uit de pre-owned collectie snel leverbaar en net als een nieuwe McLaren geheel aan te passen aan eigen wensen. Ook voor de eerste generatie Super Series levert Louwman Exclusive een groot aantal accessoires en aanpassingen van McLaren Special Operations (MSO), de maatwerkafdeling van McLaren. De uitbreiding van het modellenprogramma van McLaren met de Sports Series maakt McLaren voor een grotere groep liefhebbers bereikbaar. Bovendien is het via Louwman Exclusive Finance (LEF) mogelijk een McLaren zakelijk te leasen voor een verrassend laag maandbedrag. De hoge waardevastheid en het relatief lage brandstofverbruik maken dat een McLaren veel voordeliger te rijden is dan velen denken.
0 Comments
Leave a Reply. |
A DAY TO REMEMBERL.J.K. Setright, A day to remember, hardcover with dustjacket. | 116 pages | ISBN 9789491737305 | € 19,95
GranTurismo magazineGranTurismo magazine staat voor de 'beleving' van de auto. We zoeken naar interessante items op automotive gebied en besteden aandacht aan nieuwe modellen, klassieke auto's, motorsport, design en uiteraard de mensen achter de auto's. Archives
Oktober 2024
Categories
Alles
|